Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
En ole tosin lukemassa pääsykokeisiin, mutta tein tuon homman kaksi vuotta sitten. Haluisin vaan muistuttaa jokaista pääsykokeisiin lukijaa, että voi hyvänen aika, jos joku voi ne asiat oppia, niin voit takuulla sinäkin! Se pari kuukautta minkä käytätte siihen lukemiseen, on loppujen lopuksi äärimmäisen lyhyt aikanen uhraus elämästä, kun sillä sentään voi pedata hemmetin hyvän elämän jatkon itselleen. Joten taistelkaa nyt prkele! :) Ja sellainen pieni huomatus kanssa,JOS OSAAT KAIKEN, KOKEISSA EI VOIDA KYSYÄ MITÄÄN MITÄ ET OSAISI, SILLÄ OSAAT KAIKEN! joten nyt tatsia siihen touhuun :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistäkää vaan niitä pääsykoekirjojen nimiä. Tykkään sivistää itseäni lukemalla kaikkea enemmän ja vähemmän mielenkiintoista. Kesällä ois tarkotus kahlata Galenos lävitse, ehkäpä myös jotain sosiologiasta ja kauppatieteistä. Saas nähdä kerkeekö, pitäis nimittäin puuskuttaa yli 1000 sivua rankemmanpuoleista biokemiaa myös läpi... Kumma homma että innostun tankkaamaan biokemiaa aina laskuhumalassa... :kippis1:

pilteri sanoi:
Saas nähdä kerkeekö, pitäis nimittäin puuskuttaa yli 1000 sivua rankemmanpuoleista biokemiaa myös läpi... Kumma homma että innostun tankkaamaan biokemiaa aina laskuhumalassa... :kippis1:

Oletko oikeasti lukemassa jonkun biokemian perusteoksen alusta loppuun, tyyliin sivu kerrallaan? Hullun hommaa kyllä...

pilteri sanoi:
Pistäkää vaan niitä pääsykoekirjojen nimiä. Tykkään sivistää itseäni lukemalla kaikkea enemmän ja vähemmän mielenkiintoista. Kesällä ois tarkotus kahlata Galenos lävitse, ehkäpä myös jotain sosiologiasta ja kauppatieteistä. Saas nähdä kerkeekö, pitäis nimittäin puuskuttaa yli 1000 sivua rankemmanpuoleista biokemiaa myös läpi... Kumma homma että innostun tankkaamaan biokemiaa aina laskuhumalassa... :kippis1:

Tampereen yliopiston OKL:n toinen pääsykoekirja on todella mielenkiintoinen opus :)

Tutkiva oppiminen : järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä (Kai Hakkarainen, Kirsti Lonka, Lasse Lipponen)

Jyväskylän yliopistoon humanistiselle puolelle..äidinkielen opettajakoulutus, kirjallisuus. Pääsykoekirjana Jyrki Vainosen Mykkä Jumala. Niin kummallinen kirja ettei hullumpaa. Äijä lähtee tutkimaan isänsä katoamista vuorikansan keskuuteen. Tää vuorikansa palvoo tuulimyllyjä ja luolanaakkoja..Päähenkilömies syö puoli kirjaa sieniä ja hallusinaatiot on perin mielenkiintosia..en yhtään ihmettele miksi tämä kirja on pääsykoekirjana. Niin ihme scheissea että voi melkoiset tulkinnat nykiä..Pitää vissii lukea aika monta kertaa että ymmärtää jotain. Aika hirveä kirja omalla tavallaan, mutta kyllä se pitää useamman kerran lukea jos jotain selkeää tulkintaa aikoo tehdä.

Ei muuten haittaa vaikken eka vuonna pääsiskää, niinkun en varmaa pääsekään. Töitä on luvattu ens vuodelle ja haluan todellakin töllätä näin lukion jälkeen vähän muutakin kuin koulukirjoja..

ylikuntoilija sanoi:
Itsellä on lääketieteellisen pääsykoe toukokuun lopulla edessä, kirjana Galenos IV. Ensimmäistä kertaa haen. Preppauskurssi menossa. En ole ahkera lukija, mutta enemmän huolettaa tuo itselle tyypillinen koestressi, jonka seurauksena onnistun sotkemaan yksinkertaisimmatkin asiat. Asia sinänsä ei ole vaikeata, eikä ole tule olemaan koekaan - ellei sitä joutuisi tekemään luokkahuoneessa ja 1000 muun hakijan kanssa samaan aikaan. Silloin aikaraja muodostuu ongelmaksi..

Hyvä idea threadille, pääse päästelemään paineita. Tsemppiä lukemiseen kaikille.

Sama koe, samat ongelmat. Luen kirjaa nyt toista kertaa, vähän on laiska tahti varsinkin laskujen kanssa. Stressiä pukkaa, eikä juuri paljastunut raskaus yhtään siivitä luku-intoa.

Mutta eiköhän tästä selvitä, vielä melkein kuukausi aikaa! Tsemppiä :)

Kannattaa olla varasuunnitelmia. Esim. kemian laitos valmistaa hyvin seuraavaa pyrkimiskerta varten, jos ei nyt sattuisikaan onnistumaan.

Kinaasi sanoi:
Kannattaa olla varasuunnitelmia. Esim. kemian laitos valmistaa hyvin seuraavaa pyrkimiskerta varten, jos ei nyt sattuisikaan onnistumaan.

Kiitos vinkistäsi, Kinaasi! :)

En vain asu lähelläkään yliopistokaupunkeja, vaikka länsirannikolla asustelenkin PRIEST:n kanssa. Tässä on nyt sitten keskusteltu puolin ja toisin. Esim biokemiaan saattaa päästä pelkillä papereilla (ainakin eräässä yliopistossa) ja se olisi mielestäni myös hyvä valmentava varasuunnitelma, jota ystävänikin suositteli(nyt lääkiksessä).
Kuulostaa mahtavalta, mutta toiselle paikkakunnalle muutto, kerrostaloon/rivitaloon asettuminen nykyisen kotimme sijasta, tuleva lapsi, saako PRIEST sitten töitä lähialuuelta... ovat vaikeita ajatuksia punnittaviksi. Mutta lääkiksen takia muuttaisin äijä ja mukula mukanani :D
Nyt varasuunnitelmaksi olen hakenut tähän lähialueelle opiskelemaan AMK:uun hoitotyötä ja kemiantekniikkaa.

Yliopisto kyllä kiinnostaisi enemmän ja uskon omaan potentiaaliini siellä. Tässä on nyt vain muutoksen ajat edessä ja asiat on laitettava uuteen tärkeysjärjestykseen.

Ystäväni myös kertoi, että hänen mielestään tähän asti vaikein koe lääkiksessä on ollut pääsykoe! Vähän kyllä yllätyin. (On opiskellut nyt vasta 2vuotta.) Tästäpä sitten motivaatiota. :)

Vinkkejä kyllä otetaan vastaan! Lääkistä en aio unohtaa. ;)

Nostetaas, kun kokeet lähestyy.

Tänään lukeminen rokkasi, luin jopa lukusuunnitelmaan kirjaamani tavoitteen mukaan, herrajumala sentään! Muutenkin nyt olisi varmaan viimeinen hetki aloittaa ihan tosissaan panostaminen. Onhan tuota jo aika paljon luettu, mutta enemmänkin olisi voinut. Ihan kuin ylppäreissä, kun vitutti miten paljon enemmänkin olisi pystynyt tekemään. Onneksi on vielä se kolme viikkoa aikaa. Pikkuhiljaa voisi alkaa niitä paprujakin lähettelemään...;)

Kauppikseen luetaan ja valmennuskurssilla ollaan. 30-40 tuntia viikossa, valmennuskurssi mukaan luettuna. yhteensä on tullut luettua sellaiset 320-330 tuntia. ja vielä ehtii pari sataa tuntia lukea. motivaatio on kova ja tulokset kurssilla kiitettäviä, mutta pienestä se on silti kiinni..
32 pistettä vaadittiin viime vuonna stadiin. tarkoittaa sellaista sarjaa, jossa on vastattu kaikkiin kysymyksiin (40 kpl) ja niistä on ollut vain yksi/aihe väärin. jos jättää taktisesti muutaman tyhjän niin sitten ei saa olla juurikaan virheitä.
ja kaikille, jotka sanoo tuntevansa "yhen japen joka ei lukenut ollenkaan vaan meni kauheessa jurrissa kokeeseen ja arvasi kaikki oikein!" mä kerron tositarinan narkkarista joku luuli olevansa appelsiini ja kuori itsensä..

Ei kyse ole nyt sentään mistään jurrisesta arvailusta, mutta mun vaimo haki vähän vitsillä kauppakorkeaan samaan aikaan kuin minä, kun jäi lääkiksen pääsykokeiden jälkeen aikaa, ja se pääsi sisään todella hyvillä pisteillä, kun taas minä, joka yritti jo toistaa kertaa ja olin lukenut ties kuinka paljon pääsin jollain o,1 pisteen marginaalilla.

Edit: se ei siis paljon lukenut, eli kyllä joku jape voi hyvinkin päästä jurrissa sisään, jos sillä on hyvä muisti ja se on kerran kirjat avannut ja sillä on hyvät lukion paprut.

snadi sanoi:
ja kaikille, jotka sanoo tuntevansa "yhen japen joka ei lukenut ollenkaan vaan meni kauheessa jurrissa kokeeseen ja arvasi kaikki oikein!" mä kerron tositarinan narkkarista joku luuli olevansa appelsiini ja kuori itsensä..

Juu kyllä se on nimenomaan näin ainakin mitä Kauppakorkean pääsykokeisiin tulee. Kyllä ne asiat pitää oikeasti sisäistää ja hallita. Miinuspisteitä kun menee vääristä vastauksista niin ei kovin moneen hutiin ole varaa. Sen takia onkin järkevää jättää joihinkin kysymyksiin vastaamatta jos ei ole varma. Monet kysymykset on muutenkin aika kierosti aseteltu että tarkkana saa olla.

Itse pyrin viime vuonna Tampereelle enkä päässyt. Tänä vuonna ei ollut motivaatiota aloittaa luku-urakkaa. Kerran aion vielä tosissani yrittää, jos ei ovet avaudu niin sitten saa olla. Tsemppiä kaikille lukemiseen, aikaa on vielä! :thumbs:

opiskellu kohta noi matematiikan kirjat ulkoa kannesta kanteen ja joku kysy eilen erään ihan perus prossalaskun niin meni pasmat täysin sekasin ja laskin väärin...kuulostaa hyvältä kokeita ajatellen...

Itse saan tietää vasta 2 viikkoa ennen pääsykokeita mihin pääsykokeisiin pääsen :( Ei siis voi satsata montaa sataa tuntia lukemiseen, kun ei edes tiedä mitä pitäisi lukea..

joe sanoi:
Juu kyllä se on nimenomaan näin ainakin mitä Kauppakorkean pääsykokeisiin tulee. Kyllä ne asiat pitää oikeasti sisäistää ja hallita. Miinuspisteitä kun menee vääristä vastauksista niin ei kovin moneen hutiin ole varaa. Sen takia onkin järkevää jättää joihinkin kysymyksiin vastaamatta jos ei ole varma. Monet kysymykset on muutenkin aika kierosti aseteltu että tarkkana saa olla.
Ei noita kauppiksen kirjojen juttuja tarvitse kovin hyvin sisäistää. Riittää, että muistaa, mitä kirjassa lukee. Loppuvaiheessa ei kannata juuttua liikaa yksittäisiin asioihin. Kannattaa hankkia käsiin Hentusen tärppilista ja lukea pelkästään niitä kohtia viimeiset pari viikkoa. On mielenkiintoista nähdä, miten uusi pääsykoesysteemi vaikuttaa pisterajoihin. Oma veikkaukseni on, että Helsinkiin pääsy vaikeutuu jonkin verran.

P.S. Kokeen jälkeen Onnelaan pääsykoebileisiin. :kippis1:

Hippa sanoi:
Itse saan tietää vasta 2 viikkoa ennen pääsykokeita mihin pääsykokeisiin pääsen :( Ei siis voi satsata montaa sataa tuntia lukemiseen, kun ei edes tiedä mitä pitäisi lukea..
Mulla ei ole tarkkaa tietoa OKL:n pääsykokeiden sisällöstä, mutta tässä pari mieleen tullutta vinkkiä.
- Arvioi vaikka pari todennäköisintä pääsykoepaikkaa, ja lue niiden kirjat pariin kertaa pohjalle. Vaikka lukemistasi kirjoista ei olisi suoraa hyötyä, niin tarvitset pohjalle lukurutiinia ennen kuin pystyt lukemaan tehokkaasti pitkää päivää.
- Käy kirjastossa vertailemassa eri pääsykoekirjoja ja etsi kaikille kirjoille yhteiset teemat ja opettele ne yleisellä tasolla hyvin.

Gabriel ja Porkkanaraastin, oletteko laskeneet lähtöpisteenne? Oon kans pyrkimässä pedagogiikkaa opiskeleen, mutta mua vähän pelottaa että karsiudun jo ennen testejä.

ammu sanoi:
Just kun kirjoitusten jälkeen kuvitteli, että nyt se lukeminen on ohi, niin sitten lävähti karu totuus päin naamaa: yliopistojen pääsykokeet. Glup.

Turkuun haen psykologiaa ja Tampereelle myös. Tosi iso ero kokeissa siinä mielessä, että Turkuun luettavat kirjat ovat ko. yliopiston itsensä kustantamia ja ihan vaativia kirjoja (kognitiivinen neurotiede, taitavan toiminnan psykologia) verrattuna Tre:n kirjoihin, jotka on ilmeisesti ihan vaan lukion oppikirjoja, tai ainakin sen tasoisia. Molempiin on sama tilastomatematiikan kirja. Se tuottaa minulle hieman hankaluuksia (vaikka lyhyt matikka lähtikin E:nä), mutta sekin kirja on osattava jos sisään meinaa päästä. Turkuun mieleni tekisi, mutta taitaapa tämän kevään osalta käydä niin että ovet ei aukene kumpaankaan. Sitten vaan avoimeen ja seuraavana keväänä sisään vaikka väkisin.

Kokeet on luultavasti entisenlaisia oikein-väärin väittämiä.. Turussa on aika kiero-lierot vastausvaihtoehdot: varmasti oikein, oikein, en tiedä, väärin, varmasti väärin. Ja miinus pisteitä tulee myös yhtä rankasti.

Ankaraa lukemista joka tapauksessa tiedossa.. Kun olis vaan joku joka tulis välillä potkimaan persuuksille ja kannustamaan. :whip:

Heh, itse hain myös Tampereelle ja Turkuun, en tiedä ehdinkö lukea kunnolla noita Tampereen kirjoja, mutta Turun kirjoissa varmasti samat asiat ovat, ettei sinäänsä ole haittakaan. Tilastojen kanssa on myös meikäläinen välisti aivan ulalla ja kysyy itseltään että mikä pirun järki tässäkin lukemisessa oikein on. http://www.uta.fi/opiskelu/valintakoekysymykset/ Toisaalta noita olen katsellut eikä ne nyt NIIN pahoilta näytä. Pääsykokeissa tavataan :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom