Hippa sanoi:
Mitä teit, että opit ulkoa?
Vinkit olisi todellakin tarpeeseen, koska se oma keino ei ole oikein löytynyt. On hyvin hankala hallita suuria määriä yksityiskohtia.
Mä ainakin opin parhaiten yksityiskohtia ulkoa sillä tavalla, että otan esim. kaksi käsitettä, jota en kunnolla muista ja alan miettiä sitä mitä niillä on yhteistä. Mulla loogiset pohdinnat ja siinä keksityt loogiset struktuurit ovat sellaisia, jotka muistan vaikka kuinka pitkään. Tätä siis käytin aika pitkälti sellaisissa tietotekniikan tenteissä, jotka olivat pelkkää ulkoamuistamista (esim. tietoliikennetekniikan peruskurssit...). En tiedä miksi, mutta esim. muistan kaikki lähes matikan tehtävät, joihin olen koskaan törmännyt ja joiden miettimiseen olen joutunut käyttämään yli tunnin ja matikkaa olen kuitenkin lukenut yhteensä noin 140ov (josta ehkä 30ov voisi ottaa pois HY:n ja TKK:n päällekkäisyyksien takia), joten niitä on kuitenkin jonkun verran.
Samaa menetelmää käytin kun pari kesää sitten huvikseni luin parin yliopiston tiedekunnan pääsykoekirjat läpi pariin otteeseen yleissivistyksen kartoittamiseksi. Kyllä se mulla "pehmeissäkin tieteissä" toimi yhtä hyvin.
Menetelmä ei tietenkään aina auta ihan puhtaasti numeerisen datan opiskelussa kuten esim. vuosiluvuissa, mutta niissäkin toimii, jos esim. miettii sitä, että miksi jokin tapahtui juuri sinä vuonna. Pyrkii siis perustelemaan itselleen tämän loogisuuden. Se, että asiaa on miettinyt auttaa usein jo muistamaan sen vuoden. Tämä tietysti vaatii sen, että kyseessä ei ollut lähes satunnainen tapahtuma kuten jonkun syntymävuosi tai vastaava, mutta matikassakin oppii turhuuksia ulkoa, kun muistaa esim. miten joku ratkaisi jonkun todella suuren konjektuurin todella nuorena (jolloin ikä jää mieleen) ja usein tämä matikan ala on saanut hirveästi edistystä juuri tämän vuoden aikan, jolloin muistaa tämän vuoden ja siitä voi laskea matemaatikon syntymävuoden. Toki asiat täytyy ymmärtää ennen kuin alkaa opettelemaan nippelitietoa ulkoa tällä tavalla.
Eli mulle asiat jää mieleen siten, että muistan sen kun mietin ko. asiaa ja kun mietin sitä mitä ajattelin, niin muistan sen ko. asian... Kaikkien muisti tosin toimii eri tavalla, joten täytyy löytää se mikä toimii itsellä. Mä olen kyllä ajatellut asioita näin jo ihan eskari-ikäisestä, kun opettelin pari lasten tietosanakirjaa ulkoa... ja tää on ollut mulle se luonnollinen tapa ajatella.
Tsemppiä lukemiseen vaan kaikille!