Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Hulkki sanoi:
Itse asiassa taitaa tuo 10% olla aivan puppua, koska esimerkiksi omat yhteispisteeni olivat 62.11, osastoni sisäänpääsyraja se normaali 57-58 pistettä ja sain siltikin kutsun lukemaan laajoja aineita. Arvelimmekin toisen fuksiryhmäläiseni (joka myöskin sai kutsun) kanssa kaikkien osastollemme päässeiden saaneen kutsun laajoihin aineisiin.

Tuta on tosiaan ollut erikoistapaus tässä mielessä, koska jos katsot laajaan kutsuttujen listaa vuosittain, niin siellä on tutalaisia enemmän kuin 10% osaston sisäänotosta. Lisäksi lähes kaikki tutalaiset pääsee sinne hakemalla, koska osaston pisterajat ovat muutenkin niin korkeat.

Noi valinnat tosiaan menee vähän fiilispohjalta, eikä se oli mitenkään älyttömän tarkkaa, mutta toi 10% on vaan suuntaa antava. Laajaan valitsee kuitenkin lopulta prof. Olavi Nevanlinna, joka vastaa tuosta (tai ainakin vastasi, kun viimeksi muistan asiasta olleen puhetta).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rock^ sanoi:
TKK:n tietotekniikkaan pääsi näköjään 18,56 pisteellä. Itse TKK:lle olisi päässyt sisään 8,89 pisteellä :eek:

Jeps ei todellakaan tarvitse olla ruudinkeksijä päästäkseen sisään. Ulospääsy on yleensä sitten vaikeampaa. :) Monihan on sitä mieltä, että TKK:n helpoin tentti on pääsykoe ja vastaavasti kauppiksen vaikein pääsykoe. :D

Äijä sanoi:
Jos nyt puhutaan nimenomaan teknillisen alan (TKK, TTY jne.) pakollisista matikoista, niin tuo mielipide on aikalailla väärin. Insinöörimatematiikan tarkoituksena on antaa tekniikan alan opiskelijalle (poislukien marginaalinen joukko matematiikan pää/sivuaineen lukijoita) matemaattisia työkaluja oman erikoisalansa ongelmien ratkaisemiseen. Minkäänlainen teoreettinen pohdinta tai olemassaolevien ratkaisujen todistaminen ei tätä tarkoitusta palvele. Työkaluja ei ole tarpeen keksiä uudelleen.

Eli siis insinöörimatematiikan tärkein funktio todellakin on opetella ulkoa laskemista. Tämän vuoksi myöskään mainitsemasi todistus-tehtävät eivät millään tavalla kuulu aiheeseen.

"Tämmöiset asiat teidän pitäisi osata laskea päästäksenne insinööreiksi. Jos sitten vielä tajuatte nämä niin teidän kannattaa harkita matemaatikon uraa."

Jeps, mutta ymmärtäminen helpottaa muistamista. Nojoo en jaksa vääntää aiheesta enempää, koska saan tehdä niin aika usein. Mä kuulun toisaalta myös tohon sun marginaaliseen joukkoon...

Maker sanoi:
No syy tähän, monilla aloilla? Se, että itse töissä noilla yliopiston papereilla/opeilla ei tee mitään. Kokemusta on kolmesta tutkinnosta, siis vaimolla kaksi, itselläni yksi. Vaimo on KM ja L-opettaja. Koulutussuunnittelijana hän ei tarvinnut kertaakaan noita KM-opintoja, vaikka siihenhän ne valmensivat häntä, vaan oppi töissä alussa kaiken tarvittavan. Opettajana taas hän ei tehnyt mitään niillä pedag-jeesusteiluilla.

Kavereni valmistui Otaniemesta, oli ensimmäisen puoli vuotta töissä suu auki; "mitä helvettiä täällä tapahtuu". Ja alkoi oppia siellä asioita, mitä siellä töissä tarvitaan. Myönsi vielä perään, että nämä olisi oppinut kuka tahansa, joka olisi tullut sinne vaikka lukion jälkeen. Pointti onkin siinä että sinne ei pääse, jos ei ole esittää sitä Maisterin paperia. :david:

Itse opiskelusta taas, mm. kauppatieteessä on sellainen juttu, että ketään ei kiiinnosta arvosanat tutkinnon suorituksen jälkeen. Olen nähnyt jopa sellaisia hylkäyksiä töihin otossa, että jos on ollut täyttä 5:sta (1-5 asteikko) arvosanat, on 3:n keskiarvolla hakenut mennyt ohi. Koska tämä valitsija on arvioinut että 5:n keskiarvon saanut, on jäänyt pakosta jostain tärkeästä "real lifesta" pois, että on saanut nuo arvosanat(Juu, vaimon siskon mies on yksi näitä valitsijoita erääseen iiiissoooon firmaan :rolleyes: )

En nyt ole ihan varma, mitä ajat takaa tekstilläsi. Sitäkö, että paperit on turhia? Ulkoaluku on turhaa? Tentit on turhia? Arvosanat turhia?

Mun oma pointtini oli se, että ulkolukua vaaditaan pääsykokeissa ja tenteissä.

Koulutus on siltä osin tärkeä asia, että se on yhä enenevässä määrin edellytys vakituisen työpaikan saamiselle. Minä en voi saada opettajan virkaa, vaikka kokemuksesta tiedän olevani hyvä opettaja koulutuksen puutteesta huolimatta. Tosin olisi mulla puhuttaa koulutuksen tarpeellisuudestakin, mutta jääköön se johonkin toiseen keskusteluun :) Suurimmaksi osaksi olen sitä mieltä, että kaikki koulutus (ala-asteelta aina yliopistoon asti) vaatisi aikamoista remonttia.

Koko keskustelu arvosanojen, koulutuksen ja diplomien tarpeesta on tässä pääsykoekeskustelussa vähän turha, koska pääsykokeet täytyy läpäistä päästäkseen opiskelemaan.

Hippa sanoi:
Ulkoaluvusta sen verran, että valitettavasti ulkoluku tuntuu olevan aika monissa paikoissa juuri se juttu, jolla pääsee opiskelemaan ja jolla pääsee tenteistä läpi. Yritä siinä sitten arvostaa asioiden todellista ymmärtämistä.

Se on kovin vaikeaa tehdä analyysejä aineistoista ja soveltaa tietoja jos niitä tietoja ei vielä ole ulko-oppimisella luettu päähän.

Antzu sanoi:
Erikoista on, että kun uuden linjarakenteen mukaan haet kv.politiikan linjalle, niin 300-sivusessa kirjassa kv.politiikkaa käsitellään 15 sivun verran. :hyper:

Joo. Toi kv. politiikka tuntuu niistä linjoista mielenkiintoisimmalta, joten sen ajattelin valita. Mä olen käsittänyt, että toi linjavalinta määrää sen aineistokokeen aineiston ja kirjallinen koe on sitten sama kaikille, joten eipä toi suuremmin vissiin haittaa, vaikka kirja käsitteleekin aika vähän kyseistä alaa. Eipähän saa muutkaan hakijat sen enempää tietoa kuin mä. :kippis1:

Nyt puolueiden kimppuun.

Hippa sanoi:
En nyt ole ihan varma, mitä ajat takaa tekstilläsi. Sitäkö, että paperit on turhia? Ulkoaluku on turhaa? Tentit on turhia? Arvosanat turhia?

Mun oma pointtini oli se, että ulkolukua vaaditaan pääsykokeissa ja tenteissä.

Aivan. Onneksi vaaditaan ulkolukua. Koska se oli pointti, että niillä asioilla mitä 180ov:n sisältyy, ei lopullisessa työssä tee yleensä mitään. Monella alalla asia on näin. Vielä vähemmän tekee arvosanoilla. Siksi näen turhana jeesusteluna puhumisen, että tenttejä pitäisi muuttaa niin, että asioista otettaisiin enemmän sisältöä ja sisäistämistä esille, kuin pelkkää ulkolukua.

Ei läheskään kaikkia asioita tarvitse oppia ja sisäistää. Siksi periaatteessa tämä koulutusjärjestelmä palvelee nyt kaikkia. Ne jotka haluavat sisäistää ja oppia asioita, saavat sen tehdä, mutta tentit ovat mahdollista mennä läpi myös "kaksi iltaa ennen tenttiä pänttäys ja asia unohtuu 3h tentin jälkeen".

Koska, aika moneen koulutukseen sisältyy pakollista "täytettä", että saadaan se 160-180ov kasaan, joilla ei yksinkertaisesti tee mitään, missään tilanteessa. Olisi aika :david: jos nämä kaikki kurssit pitäisi sisäistää ja oikeasti oppia(kuulostaapas laiskan ihmisen kirjoitukselta) :lol2:

Mutta nämä on taas niitä kuuluisia mielipiteitä, eikä tämä oikein kuuluisi tänne pääsykoe-"triidiin" joten sori tästä ot:sta kaikille.

Gabriel sanoi:
Jep, siis testeihin kutsutaan hakupapereiden perusteella. Teoria- ja liikuntatestit ovat sitten kolmen päivän aikana kaikki joskus heinäkuun lopulla.

Tarkoitat kai kesäkuun lopulla ;)

Gabriel sanoi:
Fysiologiassa oon menossa elimistön puolustusreaktioissa, taitaa olla joku 200+ sivua. Pitää alkaa kiristää tahtia, että ehtii vielä kerrata uudestaan kirjan. Näkökulmia pedagogiikkaan en oo vielä lukenut laisinkaan. Mulla menee ihan sikana aikaa fysiikan lukemiseen.. :(

En mäkään ota kyllä mitään paineita sisäänpääsystä, sillä en tunne yhtäkään henkilöä, joka olisi kerta laakista päässyt sisään. Kahdella ja kolmella yrittämällä sisään päässeitä tunnen monia. Tosin mehän kävellään ykkösellä sisään yliopistolle. :thumbs:

Munki pitää kiristää tahtia ja pääsin aamulla sivulle 130 :eek: En ole minäkään tuota toista kirjaa vielä avannutkaan. Joo, kyllähän me päästään ekalla yrittämällä :david:
No joo, hyviä lukuhetkiä :D

Dragon sanoi:
Se on kovin vaikeaa tehdä analyysejä aineistoista ja soveltaa tietoja jos niitä tietoja ei vielä ole ulko-oppimisella luettu päähän.

Vastattu koulutuskeskustelussa :)

Hippa sanoi:
Kohtalotoveri :) Sopiiko kysyä miksi valitsit OKL:n ensimmäiseksi vaihtoehdoksi?
Jaaha. :jahas: Mitähän tuohon osais sanoa... :) Tuo luokanopettaja työ jotenki kiinnostaa. Monipuolinen, vaihteleva ja tietty ne hyvät lomat. ;)

Saa nyt nähdä miten siinä käy. Nyt on tuo intti välissä nii en vielä ens syksynä pääse opiskelemaan vaikka kouluun pääsisinkin. Onhan tässä vielä aikaa...

ylikuntoilija sanoi:
Mistäs olet noin hyvän englannin pohjan hankkinut? :) Oletko ollut vaihto-oppilaana, toinen vanhemmista tai joku sukulaisista englanninkielinen? Todellinen anglofiili.

en ole ollut ja molemmat vanhemmat ei oikein osaa kieltä.. minä ja kolme muuta siskoa on aina vedelty kymppejä ala-asteelta lähtien mutta en tiedä keltä se on periytynyt.. ei oo silti helppoa päästä kouluun, hakijoita kun englantiin riittää.

Porkkanaraastin sanoi:
Munki pitää kiristää tahtia ja pääsin aamulla sivulle 130 :eek: En ole minäkään tuota toista kirjaa vielä avannutkaan. Joo, kyllähän me päästään ekalla yrittämällä :david:
No joo, hyviä lukuhetkiä :D

Sivulla 250 oon menossa. Viikonloppuna tarkotus lukea ainakin ruoansulatukseen asti ja vääntää kymmeniä fysiikan laskuja. :whip:

Mille linjalle oot hakemassa? Siis mitä lukemaan pääaineena? Pedagogiikkaa vai biologista?

Lappeenrannan kauppakorkeeseen yritetään päästä. Kerran on kirjat läpi lukaistu ja nyt on toinen kierros menossa. Matikkaa en vielä jaksanut laskea, kattelin vaan niitä esimerkkejä. Toivottavasti lukion pitkästä matikasta on sentään jotain hyötyä, vaikka menestys vähän vaihtelevaa olikin. :) Muistiinpanoja teen varmaan kolmannella kerralla tai sit en ollenkaan. Ei oo kyllä mitään älyttömän suurta intoa ollut lukea, mutta ehtiihän tässä vielä.
Ihan mukava ois päästä sisään tänä vuonna, kun ensi keväänä ei intin takia ehdi lukea. Välivuosikin ois aika persiistä. Noh, vapun jälkeen alkaa kunnon panostus. :whip:

Tampereen kauppakorkea ykkösvaihtoehtona, sitte jonneki muualle, ehkä vaasaan... tavotteena lukee kirjat pari kertaa läpi, yhtäkää vielä luettu :D mut aiheet on onneks osaks tuttuja ku on käyny normikauppiksen...

liikaa lukemista

Just kun kirjoitusten jälkeen kuvitteli, että nyt se lukeminen on ohi, niin sitten lävähti karu totuus päin naamaa: yliopistojen pääsykokeet. Glup.

Turkuun haen psykologiaa ja Tampereelle myös. Tosi iso ero kokeissa siinä mielessä, että Turkuun luettavat kirjat ovat ko. yliopiston itsensä kustantamia ja ihan vaativia kirjoja (kognitiivinen neurotiede, taitavan toiminnan psykologia) verrattuna Tre:n kirjoihin, jotka on ilmeisesti ihan vaan lukion oppikirjoja, tai ainakin sen tasoisia. Molempiin on sama tilastomatematiikan kirja. Se tuottaa minulle hieman hankaluuksia (vaikka lyhyt matikka lähtikin E:nä), mutta sekin kirja on osattava jos sisään meinaa päästä. Turkuun mieleni tekisi, mutta taitaapa tämän kevään osalta käydä niin että ovet ei aukene kumpaankaan. Sitten vaan avoimeen ja seuraavana keväänä sisään vaikka väkisin.

Kokeet on luultavasti entisenlaisia oikein-väärin väittämiä.. Turussa on aika kiero-lierot vastausvaihtoehdot: varmasti oikein, oikein, en tiedä, väärin, varmasti väärin. Ja miinus pisteitä tulee myös yhtä rankasti.

Ankaraa lukemista joka tapauksessa tiedossa.. Kun olis vaan joku joka tulis välillä potkimaan persuuksille ja kannustamaan. :whip:

Ei mua haittaa, vaikka en nyt tänä vuonna pääsiskään sisään. Välivuoden jälkeen se opiskelu saattais maistua ihan erilaiselta.

Viitsisikö joku selittää mulle, mitä tarkoittavat julkinen sektori ja yksityinen sektori? Käsitteet vähän hakusessa. Mulla on sellainen vainu kyllä noista nimityksistä, mutta kaipaisin seikkaperäistä selitystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom