Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
shape sanoi:
Mulla ei ole tarkkaa tietoa OKL:n pääsykokeiden sisällöstä, mutta tässä pari mieleen tullutta vinkkiä.
- Arvioi vaikka pari todennäköisintä pääsykoepaikkaa, ja lue niiden kirjat pariin kertaa pohjalle. Vaikka lukemistasi kirjoista ei olisi suoraa hyötyä, niin tarvitset pohjalle lukurutiinia ennen kuin pystyt lukemaan tehokkaasti pitkää päivää.

Näin teenkin. Lukurutiinia onneksi alkaa jo olla, kun avoimen kirjatenttejä pohjalla. Tarkka lukusuunnitelma on.

Silti vituttaa :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pikku-J sanoi:
Gabriel ja Porkkanaraastin, oletteko laskeneet lähtöpisteenne? Oon kans pyrkimässä pedagogiikkaa opiskeleen, mutta mua vähän pelottaa että karsiudun jo ennen testejä.

En muista enää tarkkaan, mutta olisiko ollut jotain 30+ pojoa itelle tulossa. YO-tredissä taisin laskea tarkkaan ne pisteet, mutten kyllä muista enää. Jokatapauksessa kirkkaasti alkukarsinnoista jatkoon.

Mites sulla on pisteitä tulossa? Millaset yo- ja liikunta-arvosanat, liikuntadiplomi? Sen parikymmentä pistettähän kokeisiin pääseminen vaatii. :thumbs:

// Ite haen biomekaniikkaan, en pedagogiikkaan, mutta samat kokeethan meillä on. :D

Itse haen farmasian tiedekuntaan, proviisoriksi. Vituiksi menee, pitäisi jo aloittaa lukeminen :david:

Gabriel sanoi:
En muista enää tarkkaan, mutta olisiko ollut jotain 30+ pojoa itelle tulossa. YO-tredissä taisin laskea tarkkaan ne pisteet, mutten kyllä muista enää. Jokatapauksessa kirkkaasti alkukarsinnoista jatkoon.

Mites sulla on pisteitä tulossa? Millaset yo- ja liikunta-arvosanat, liikuntadiplomi? Sen parikymmentä pistettähän kokeisiin pääseminen vaatii. :thumbs:

// Ite haen biomekaniikkaan, en pedagogiikkaan, mutta samat kokeethan meillä on. :D
Kiitos, yksi kilpailija vähemmän ;)
Jos pääsen alkurientoihin mukaan niin se johtuu puhtaasti mun liikunnan numeroista ja diplomista. Kirjoituksista suoriuduin tasolla C ja keskiarvo lukiosta jotain 7puol. Niiiiin, liikunnasta siis kahdentoista kurssin jälkeen kymppi :whip:
pisteitä yli 20, max 24

Mulla on paperit vetämässä Kauppatieteellisen yhteishaussa, lukeminen on vähän niin ja näin, yhden kirjan oon kohta vetäny läpi.. tonne jos pääsis niin vois jopa vetää sen tutkinnon loppuunkin, nimittäin kahta eri amk-tutkintoa jo vähäsen suorittanu, menee opintotukikuukaudet hukkaan tällä vauhdilla... :( Mutta onneks tossa on kuitenkin vuosi aikaa miettiä että mitä sitä oikein tahtoo..mut tämänhetkisen lukemisen perusteella vaikuttaa ainakin mielenkiintoiselta tuo kauppatiede...

Haukifile sanoi:
Mulla on paperit vetämässä Kauppatieteellisen yhteishaussa, lukeminen on vähän niin ja näin, yhden kirjan oon kohta vetäny läpi.. tonne jos pääsis niin vois jopa vetää sen tutkinnon loppuunkin, nimittäin kahta eri amk-tutkintoa jo vähäsen suorittanu, menee opintotukikuukaudet hukkaan tällä vauhdilla... :( Mutta onneks tossa on kuitenkin vuosi aikaa miettiä että mitä sitä oikein tahtoo..mut tämänhetkisen lukemisen perusteella vaikuttaa ainakin mielenkiintoiselta tuo kauppatiede...

Mitäs kirjaa oot lukenu ja onks sulla aikasempaa kokemusta noista hommista(amk tjs)? mä sain eilen ekan kirjan luettuu ja nyt pitäs lukee semmoset 60 sivuu päivässä että tulee kiintiö täytee :D . Matikan mä varmaa jätän pois ihan suosiolla... Muut tuntuu lukevan ihan hirveesti :eek: !!!

mantelikala sanoi:
Mitäs kirjaa oot lukenu ja onks sulla aikasempaa kokemusta noista hommista(amk tjs)? mä sain eilen ekan kirjan luettuu ja nyt pitäs lukee semmoset 60 sivuu päivässä että tulee kiintiö täytee :D . Matikan mä varmaa jätän pois ihan suosiolla... Muut tuntuu lukevan ihan hirveesti :eek: !!!

Ei se lukemisen määrä, vaan laatu :)

Hippa sanoi:

Niin no, nii. Mutta tavote on niinki korkee ku lukee kaikki (paitsi matikka) 2 kertaa läpi... kaikki aiheet on tuttuja kauppiksesta paitsi johtaminen, mut tuskin lukemisesta haittaaka on :D mä luotan siihe että näillä eväillä pärjätää. Jos ei ni sitte ens vuonna uudestaa prkl.

Kyllä se kauppakorkeassa vaan se määrä kuitenkin ratkaisee. Ainakin omasta mielestäni. Itse aikoinaan sain ainakin parhaan tuloksen haukionkalanollattaulussa pänttäämisestä.

Luin noita Tampereen yliopiston kauppatieteellisen pääsykokeita ja kansantalous ja laskentataoimi oli sellaisia, että ehkä joihin osaisi vastata. Muusta ei ollyt hajuakaan vaikka johtaminenkin on pääaineeni. Eli pääsykokeista ei jatkossa ole paskakaan hyötyä. Varsinkaan siitä matematiikasta. Ei sellaisia asioita edes käsitellä, ellei se ole sivu- tai pääaine.

Kun itse hain kauppikseen, niin laatu oli kyllä määrää tärkeämpi. Esimerksiksi johtamisesta taisin saada melkein täydet pisteet, kun olin lukenut kirjan kerran läpi erittäin huolella. Tosin markkinoinnin kirjaa päntäsin 3-4 kertaa ja silti pisteet olivat aika säälittävät..

lej sanoi:
Eli pääsykokeista ei jatkossa ole paskakaan hyötyä. Varsinkaan siitä matematiikasta. Ei sellaisia asioita edes käsitellä, ellei se ole sivu- tai pääaine.

Kyllä kauppakorkean pääsykoekirjojen hallitsemisesta on paljonkin hyötyä esimerkiksi (mun aikaan) pakollisilla talousmatematiikan, tilastotieteen, mikron ja makron perusteiden kursseilla.

Määrän ja laadun suhteesta tarkoitin lähinnä sitä, että ihan sama lukeeko kirjat 10 kertaa läpi, jos ei kokonaiskuva hahmotu eikä asioita muista.

Sen sijaan yksi tai kaksi erittäin huolellista lukukertaa voi tuoda paljon paremman lopputuloksen :)

Hippa sanoi:
Lukemisen laadun parantaminen on paljon vaikeampaa kuin määrän kasvattaminen. Kauppiksen pääsykokeiden suhteen kannattaa keskittyä lähinnä määrään, kun on kuitenkin viidestä kirjasta kysymys. Itse kellotin sekkarilla kolmessa kuukaudessa yhteensä 400 tuntia tehokasta lukuaikaa. Aluksi kannattaa lukea huolella tietysti kirjat läpi, mutta loppua kohden kannattaa pyrkiä lukemaan mahdollisimman suuri määrä sivuja keskeisistä kohdista, jotka Hentunen pelisilmällään bongaa tärppilistaansa.

Edit: Sen verran täytyy lisäillä, että lukutaktiikka kannatta hioa oman oppimistyylin pohjalta.

Mitä olen nyt katsellut viime vuoden kauppiksen pääsykoetta, niin kysymykset tuntuvat juuri sellaisilta että pilkkua tunnutaan nussivan, esim. kysytään jotain mikä on ohimennen mainittu jossain kohtaa kirjaa(ainakin kansantaloudessa pari kysymystä. Ja muutenkin kysymykset saisivat olla ennemminkin soveltavia kuin tuollaisia tyhmiä. Nyt ne tuntuvat testaavan vain sitä kuinka hyvin kirjat osaa ulkoa eikä sitä kuinka hyvin asiat osaa. En sitten tiedä varmasti kun en kirjoja ulkoa osaa, mutta perstuntumalta tältä tuntuu. Soveltuvuustestit olisivat mielestäni paljon paremmat. Minulla on aina niin, että sisäistän asiat ja periaatteet hyvin ja siihen se tällä lukupanoksella yleensä jääkin. Enkä yleensä osaa asioita ellen ymmärrä niitä, niin siinä mielessä ulkoaluku on minulle huono tapa. Esim. on tyhmää että joitain laskukaavoja pitää muistaa ulkoa, miten se muka testaa sitä osaako laskea kansantalouden eri avainlukuja? Tärkeämpää olisi varmaankin ymmärtää missä ja miten niitä lukuja ja laskuja tarvitaan. Kyllähän nyt oikeassa elämässä saa kaavat katsoa kirjasta jos ei niitä muista. Pitää varmaan vaan alistua ja yrittää lukea paljon ja opetella ulkoa...

mantelikala sanoi:

Tuon Pekkarisen kansantaloustiede-kirjan oon kohta lukaissut läpi, ja vielä niin että oon oppinutkin jotain..:D ja amk-pohjaa on sen verran että tietojenkäsittelyn tradenomin tutkintoo kävin vuoden ajan, ehkä pari kurssia oli semmosia mistä saattais olla ees jotain hyötyä pääsykokeita ajatellen.. pitää nyt koittaa edes suurin osa saada luettua noista kirjoista.. onneks ei oo sen puoleen paineita, että en kuitenkaan vielä ens syksynä voi alottaa opiskeluja, niin on se vuosi aikaa lueskella sitten jos ei nyt pääse sisään.. :)

mantelikala sanoi:
Mitä olen nyt katsellut viime vuoden kauppiksen pääsykoetta, niin kysymykset tuntuvat juuri sellaisilta että pilkkua tunnutaan nussivan, esim. kysytään jotain mikä on ohimennen mainittu jossain kohtaa kirjaa(ainakin kansantaloudessa pari kysymystä. Ja muutenkin kysymykset saisivat olla ennemminkin soveltavia kuin tuollaisia tyhmiä. Nyt ne tuntuvat testaavan vain sitä kuinka hyvin kirjat osaa ulkoa eikä sitä kuinka hyvin asiat osaa. En sitten tiedä varmasti kun en kirjoja ulkoa osaa, mutta perstuntumalta tältä tuntuu. Soveltuvuustestit olisivat mielestäni paljon paremmat. Minulla on aina niin, että sisäistän asiat ja periaatteet hyvin ja siihen se tällä lukupanoksella yleensä jääkin. Enkä yleensä osaa asioita ellen ymmärrä niitä, niin siinä mielessä ulkoaluku on minulle huono tapa. Esim. on tyhmää että joitain laskukaavoja pitää muistaa ulkoa, miten se muka testaa sitä osaako laskea kansantalouden eri avainlukuja? Tärkeämpää olisi varmaankin ymmärtää missä ja miten niitä lukuja ja laskuja tarvitaan. Kyllähän nyt oikeassa elämässä saa kaavat katsoa kirjasta jos ei niitä muista. Pitää varmaan vaan alistua ja yrittää lukea paljon ja opetella ulkoa...

ai mitä se testaa? motivaatiota, halua päästä sisään, persettä ja hiukan älliäkin. kansiksen kirja sisältää n. 10 kpl kaavoja. aika helposti nuo motivoitunut kaveri kopsauttaa kalloonsa.
jos hakijoita on noin nelinkertainen määrä pääsijöihin niin jollainhan ne erot tulee tehdä. soveltuvuustesteistä ei ole mulla montaa hyvää sanaa sanottavana. vähiltäänkin epävarmoja testejä, joiden oikeellisuudesta ei päästä millään selvyyteen.
nyt tilanne on selvä: ne pääsee sisälle, jotka sisälle haluavat. jos ei huvita lukea kokeisiin niin miksi huvittaisi lukea sitten koulussa ollessa?

Eli sillä ei ole väliä miten asiat osaa, kunhan muistaa miten ne oli kirjassa? Tyrmäsin nykyisen kokeen ehkä liian jyrkästi, mutta voisi siinä silti mielestäni olla jotain soveltavia osioitakin. Vai meinaatko että soveltaa osaa helposti ilman että olisi lukenut kirjoja yhtään ja pelkällä ulkoalukemisella saa tutkinnon? Mikäli on täysidiootti niin tuskin se asioiden opettelu on sen helpompaa kuin niiden tarkka muistaminen. En opiskele yliopistossa (vielä ainenkaan) mutta luulisi jossain vaiheessa tulevan vastaan juttuja mitkä pitäisi myös tajuta... Tämä ei ehkä liity kyseessää oleviin lyhyempiin ja yksinkertaisiin kaavoihin vaan periaatteeseen, eli eiköhän se ole tärkeämpää että tietää missä ja miten sitä kaavaa käytetään jos sen katsoo kirjasta, kuin että sen osaa kirjoittaa ulkoa ja sen jälkeen osaa käyttää sitä paperia vain perseen pyyhkimiseen? Tuskinpa se koulussakaan lukeminen on pelkkää ulkoa opettelua... loppuun hieman offtopic-kysymys, tarvitseeko tehdä hakemus yliopistoon ja kauppatieteellisen yhteishaku vai riittääkö pelkkä kauppatieteiden yhteishaku??? eli siis pääseekö pelkällä yhteishaulla sekä yliopistoon että tiedekuntaan??

mantelikala sanoi:
oppuun hieman offtopic-kysymys, tarvitseeko tehdä hakemus yliopistoon ja kauppatieteellisen yhteishaku vai riittääkö pelkkä kauppatieteiden yhteishaku??? eli siis pääseekö pelkällä yhteishaulla sekä yliopistoon että tiedekuntaan??

Ei tarvii tehdä mitään erillistä hakua yliopistoon, koska siinä hakupaperissa kuitenkin merkitsit että mihin yliopistoon haet..

snadi sanoi:
ai mitä se testaa? motivaatiota, halua päästä sisään, persettä ja hiukan älliäkin. kansiksen kirja sisältää n. 10 kpl kaavoja. aika helposti nuo motivoitunut kaveri kopsauttaa kalloonsa.
jos hakijoita on noin nelinkertainen määrä pääsijöihin niin jollainhan ne erot tulee tehdä. soveltuvuustesteistä ei ole mulla montaa hyvää sanaa sanottavana. vähiltäänkin epävarmoja testejä, joiden oikeellisuudesta ei päästä millään selvyyteen.
nyt tilanne on selvä: ne pääsee sisälle, jotka sisälle haluavat. jos ei huvita lukea kokeisiin niin miksi huvittaisi lukea sitten koulussa ollessa?

Sisäinen motivaatio tuottaa parempia oppimistuloksia kuin ulkoinen motivaatio.

Mites ne, joita kiinnostaa lukeminen, mutta eivät muista ulkoa pieniä yksityiskohtia, joita monissa kokeissa vaaditaan? Eikö ne halua tarpeeksi sisään, vaikka lukeminen kiinnostaakin?

Haukifile sanoi:
Ei tarvii tehdä mitään erillistä hakua yliopistoon, koska siinä hakupaperissa kuitenkin merkitsit että mihin yliopistoon haet..
kiitoksia, meinas tulla paniikki ku huomasin että ens tiistai on jo 24. mihin mennessä pitäis olla normi hakemus yliopistoo tehtynä :hyper:

mantelikala sanoi:
kiitoksia, meinas tulla paniikki ku huomasin että ens tiistai on jo 24. mihin mennessä pitäis olla normi hakemus yliopistoo tehtynä :hyper:

Änpee. mihin yliopistoon muuten olet hakemassa? Tosin ei tuon pitäisi vaikuttaa kun valtakunnallinen yhteishaku on kyseessä, ei ainakaan tuolla Kuopion Yliopiston www-sivuilla sanottu mitään että pitäis erikseen vielä hakea. Ja olisihan siitä yhteishaun hakuoppaassa mainittukin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom