Mitä olen nyt katsellut viime vuoden kauppiksen pääsykoetta, niin kysymykset tuntuvat juuri sellaisilta että pilkkua tunnutaan nussivan, esim. kysytään jotain mikä on ohimennen mainittu jossain kohtaa kirjaa(ainakin kansantaloudessa pari kysymystä. Ja muutenkin kysymykset saisivat olla ennemminkin soveltavia kuin tuollaisia tyhmiä. Nyt ne tuntuvat testaavan vain sitä kuinka hyvin kirjat osaa ulkoa eikä sitä kuinka hyvin asiat osaa. En sitten tiedä varmasti kun en kirjoja ulkoa osaa, mutta perstuntumalta tältä tuntuu. Soveltuvuustestit olisivat mielestäni paljon paremmat. Minulla on aina niin, että sisäistän asiat ja periaatteet hyvin ja siihen se tällä lukupanoksella yleensä jääkin. Enkä yleensä osaa asioita ellen ymmärrä niitä, niin siinä mielessä ulkoaluku on minulle huono tapa. Esim. on tyhmää että joitain laskukaavoja pitää muistaa ulkoa, miten se muka testaa sitä osaako laskea kansantalouden eri avainlukuja? Tärkeämpää olisi varmaankin ymmärtää missä ja miten niitä lukuja ja laskuja tarvitaan. Kyllähän nyt oikeassa elämässä saa kaavat katsoa kirjasta jos ei niitä muista. Pitää varmaan vaan alistua ja yrittää lukea paljon ja opetella ulkoa...