VHH nykytietämyksen valossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uwish
  • Aloitettu Aloitettu
Suorituskyky pysy ainakin mulla suunnilleen samana, melkein paranikin. Monille siinä voi kuitenkin kestää viikkoja ellei kuukausiakin, eikä se välttämättä oo sen väärti. Kuitenkaan en näe oikein mitään perustetta, miksi syödä noin paljoa hiilaria ku 65%, eli sinäänsä voisi tulla hyötyjä ihan pienemmälläkin vähentämisellä (esim. 40%)

No hiilareita nyt tuntuu yleensä, että jaksaa syödä enemmän verrattuna vaikka rasvaan ja 4000kcal yli syöminen ei meinaa onnistua jos ei hiilareita vedä paljoa. On mulle kyllä kans sanottu, että 600g hiilareita voi varastoitua lihaksiin päivässä, jos liikkuu silleen että glykogeenivarastot tyhjenee, niin senkin takia pitäny ton määrän tollasena.

Se kuitenkin mihin haen lähinnä vastausta, niin onko toi tulehduksiin auttaminen totta? Onks siitä jotain todisteita että se auttaa jos jättää viljat pois ja toimiiko se polvessa tai pitäiskö sen toimia? Ite ku en pysty ymmärtämään, että mihin se perustuu, että viljat aiheuttas tulehtumista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se kuitenkin mihin haen lähinnä vastausta, niin onko toi tulehduksiin auttaminen totta? Onks siitä jotain todisteita että se auttaa jos jättää viljat pois ja toimiiko se polvessa tai pitäiskö sen toimia? Ite ku en pysty ymmärtämään, että mihin se perustuu, että viljat aiheuttas tulehtumista.

Ei vieläkään aiheuta tulehduksia, vaan hidastaa niiden paranemista. Sori kun en tähän hätään jaksa kaivaa faktaa, mutta kyllä kai sullakin google toimii

Kuinka paljon teillä on pudonnut paino ensimmäisien viikkojen aikana? Nesteitähän ne kaikki varmaan on, mutta mulla lähi 83,5kg - 81.3kg viikon aikana. Pitäskö lisää kaloreita, vai kahtoa vielä viikko että nesteet on lähteny kunnolla?

Joitain tutkimustuloksia on ollut missä alhainen hiilarin määrä suhteessa proteiinin määrään on aiheuttanut testojen laskua. En ole ite sen enempää perehtynyt asiaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää tästä lisää.

Timo Immosen "Harmoninen dieetti" artikkeli:
Jos tähän saakka selostetun mukaan nautitaan 23 % proteiinia ja 30 % rasvaa, jää hiilihydraatille 47 %. Tämä on hieman yli kaksi kertaa proteiinin määrä ja liekö sattumaa, että eräässä tutkimuksessa todettiin optimaalisen testosteronituotannon edellyttävän vähintään kaksi kertaa proteiinin määrän hiilihydraatteja.

http://thinkmuscle.com/nutrition/diet-testosterone-carbohydrates-fats/
So, what is the best type of diet to follow if your only concern is to increase T levels and make more of it available to the body for the purpose of improving lean body mass and/or performance? It would seem that CHO intake must exceed PRO intake by at least 40% to keep the bioactive fraction of T high.

Ja muita tämän suuntaisia juttuja löytyy. Mikä tässä asiassa on viimeinen tietämys? Koskeeko mahdollinen lasku vasta sitten jos hiilarit on todella alhaalla, ketoosissa?

Joo voin sanoa kyllä kokemuksesta, että 20g ja 300g on eroa, mutta tuossa 100/300 en huomaa mitään, joten itselle helpoin on pudottaa riisit ym runsashiilariset tuotteet pois dieetillä ja syödä tuo 100g sitten täyteen kasviksista ja marjoista lähinnä. Voin hyvällä omalla tunnolla kutsua vähähiilihydraattiseksi dieetiksi sitä, jos ainoat hiilihydraatit tulee kasviksista ja marjoista. Vai onko se sitten hiilihydraattitietoinen ruokavalio?

Tällainen "100g matalahiilarinen" missä syödään kasviksia, marjoja, jopa hedelmiäkin toimii meikälle hyvin. On hyvä olo ja painu tippuu.

Pari kertaa olen väkisin vetänyt muutaman viikon alle 20g/päivä ja ei vaan toimi yhtään. Vituttaa sekin miten paljon noin alhainen raja karsii ruokia mitä voi syödä. Ei jumatsuikka voi rahkaakaan syödä.

Tällainen "100g matalahiilarinen" missä syödään kasviksia, marjoja, jopa hedelmiäkin toimii meikälle hyvin. On hyvä olo ja painu tippuu.

Pari kertaa olen väkisin vetänyt muutaman viikon alle 20g/päivä ja ei vaan toimi yhtään. Vituttaa sekin miten paljon noin alhainen raja karsii ruokia mitä voi syödä. Ei jumatsuikka voi rahkaakaan syödä.

Itse kans vedin vuossitten pari kuukauttai et hiilarit alle 20gpäivä, äh oliha se sellasta ruokien kyyläämistä/karsimista ja tälläinen n.100-150g päivä toimii erinomaisesti ainakin vielä minulla. ei oikeastaan edes tunnu dieetiltä ku tarvi niin tarkasti kokoajan seurata mitä suuhun laittaa. :)

Kuinka paljon teillä on pudonnut paino ensimmäisien viikkojen aikana? Nesteitähän ne kaikki varmaan on, mutta mulla lähi 83,5kg - 81.3kg viikon aikana. Pitäskö lisää kaloreita, vai kahtoa vielä viikko että nesteet on lähteny kunnolla?

Vähintään tuon verran sen painon pitääkin pudota ekalla viikolla... muuten on aloittanut liian löysästi.

Minulla itselläni lähti ekalla VHH/keto-diettiviikolla noin 4 kg. Lihasmassan määrä vaikuttaa asiaan. Mitä enemmän lihasta, niin sen enemmän niistä lähtee painoa, kun tyhjenevät.

Vähintään tuon verran sen painon pitääkin pudota ekalla viikolla... muuten on aloittanut liian löysästi.

Minulla itselläni lähti ekalla VHH/keto-diettiviikolla noin 4 kg. Lihasmassan määrä vaikuttaa asiaan. Mitä enemmän lihasta, niin sen enemmän niistä lähtee painoa, kun tyhjenevät.

Ja vielä puolustelet VHH:ta.
Tarkoitat tietenkin lihassolujen glykogeenivarastoja ja vettä, mutta nuo ovatkin naturaalivoimailijalla ne tärkeimmät sarjapainojen/voiman ylläpitäjät ja kun VHH-dietti jatkuu kuukausia, menetetään myös lihasta roimasti koska treenien insentiteetti kärsii lähes jokaisella mahdollisella tavalla, sarjapainot ja sarjapituudet putoavat.

Kesällä itse söin melko VHH safkaa, paino tippui joku 7kg ja siihen jumitti. Reeneistä en kauheemmin muista, mutta kyllä ne ihan hyvin kulki ja voimatasotkin nousi kait jonkinverran, mutta en kyl uusiks alkais true VHH säätöö tekeen. :offtopic: Tää archeyn suosittelema(?) tapa, että vedetään välipäivinä hiilaria kunnolla ja prodee ja rasvaa vähemmän, sitten reenipäivinä toisteppäi on tuntunu iha jees. Mutta archey, mites kun alotin tällä viikolla uusiks sun kädet jäljessä -threadin 4-jakoisella (jota myös tein kesällä), eli reenit on 2on 1off, miten hoitaa toi hiilari/prode sykli? Vaiko yksinkertasesti muuttaa reenit 1on 1off kuten tähänkin asti?

Tarkoitat tietenkin lihassolujen glykogeenivarastoja ja vettä, mutta nuo ovatkin naturaalivoimailijalla ne tärkeimmät sarjapainojen/voiman ylläpitäjät ja kun VHH-dietti jatkuu kuukausia, menetetään myös lihasta roimasti koska treenien insentiteetti kärsii lähes jokaisella mahdollisella tavalla, sarjapainot ja sarjapituudet putoavat.

Ei mulla ainakaan putoo. Tälläkin viikolla about 60g päivä ja 5punttia tullut + 2 painireeniä. Hyvin jaksaa ja ennätykset paukkuu.

E. Niin siis kolmatta viikkoo nyt VHH menos.

Mullakaan ei oo tippunu VHH-ruokavaliolla treenipainot yhtään ja on hyvä olo. Taino syön n. 100g hiilareita, n.200g proteiniia ja 60-80g rasvaa. Ekalla viikolla paino tippu 101kg--->96.5kg nyt 95kg muutaman viikon jälkeen ja ajattelin kerrankin vetää 'vauvaläskit' pois, eli aikaa tulee menemään varmaan koko kevät. eka dietti missä vedät itteni ihan rantakuntoon. Sellasta kun ikinä en ole omistanut :D

Joitain tutkimustuloksia on ollut missä alhainen hiilarin määrä suhteessa proteiinin määrään on aiheuttanut testojen laskua. En ole ite sen enempää perehtynyt asiaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää tästä lisää.

Timo Immosen "Harmoninen dieetti" artikkeli:
Jos tähän saakka selostetun mukaan nautitaan 23 % proteiinia ja 30 % rasvaa, jää hiilihydraatille 47 %. Tämä on hieman yli kaksi kertaa proteiinin määrä ja liekö sattumaa, että eräässä tutkimuksessa todettiin optimaalisen testosteronituotannon edellyttävän vähintään kaksi kertaa proteiinin määrän hiilihydraatteja.

Vastaavatko nuo prosentit grammoja vai kaloreita?

En nyt sanoisi, että puolustelen VHH:ta sen enempää kuin mitään muutakaan diettityyliä. VHH/keto on yksi hyvä työkalu muiden joukossa. Jos minulta kysytään, että mikä on paras diettityyli, niin se on se mikä kenellekin on parhaiten toteutettavissa / käyttäjäystävällisin.

Minä olen dietannut kaikilla mahdollisilla menetelmillä mitä tiedän enkä ole havainnut, että millään niistä lihasta olisi lähtenyt sen enempää kuin toisellakaan. Ja kaikilla olen myös kireäksi päässyt... vähärasvainen, tasapainoinen (30/40/30), hiilarikierrätys, vhh, ketoosi.

On aivan sama, että millä dietillä on, niin olettaen, että sen tekee OIKEIN, niin yli 10% rasvoissa ollessa lihasmenetys on käytännössä olematonta, 5-10% välillä lihasmenetys on vähäistä ja vasta alle 5% rasvoissa lihasta palaa yhtä paljon kuin rasvaakin.

En millään tavalla väheksi hiilihydraatin osuutta kun salitreenaajasta on kyse... päinvastoin. Eli vaikka olisi ketoosi/VHH -dietillä, niin ei se tarkoita, että oltaisiin kokonaan ilman hiilaria. Ja omalla kohdallani suosin ketoosidiettiä, koska silloin yleinen vireystila on paljon parempi, kun taas monilla muilla dieteillä on vähän väsynyt kaiken aikaa. Eikä se kaikilla näin mene, mutta minulla menee.

Nyt tällä kertaa olen ollut 6 viikkoa ketoosidietillä... ensimmäiset 4 meni 30-40g hh päivässä, koska se on sitä aikaa kun ketoosia syvennetään ja keho siirtyy käyttämään rasvaa ensisijaisena energianlähteenä. Tuon alustusjakson jälkeen olen syönyt 40-50g hh / pvä ja kerran viikossa on tankkaus, jossa syön 500g hiilihydraattia päivässä.

Kesällä itse söin melko VHH safkaa, paino tippui joku 7kg ja siihen jumitti. Reeneistä en kauheemmin muista, mutta kyllä ne ihan hyvin kulki ja voimatasotkin nousi kait jonkinverran, mutta en kyl uusiks alkais true VHH säätöö tekeen. :offtopic: Tää archeyn suosittelema(?) tapa, että vedetään välipäivinä hiilaria kunnolla ja prodee ja rasvaa vähemmän, sitten reenipäivinä toisteppäi on tuntunu iha jees. Mutta archey, mites kun alotin tällä viikolla uusiks sun kädet jäljessä -threadin 4-jakoisella (jota myös tein kesällä), eli reenit on 2on 1off, miten hoitaa toi hiilari/prode sykli? Vaiko yksinkertasesti muuttaa reenit 1on 1off kuten tähänkin asti?

Tuleehan siinä toisessa päässä 2 vapaata ja ne voi molemmat vetää hiilihydraattipainotteisesti. Treenit esim. ma,ti ja to, pe, jolloin la ja su on kaksi vapaata.
Treenattaessa kaksi päivää peräkkäin ei kuitenkaan pääasiallisesti rasiteta peräkkäisillä päivillä samoja lihasryhmiä ja kun voimaharjoittelussa kulutetaan aina vain osa lihassolujen glykogeenivarastoista ja sekin paikallisesti eli lihaskohtaisesti niin rintapäivänä säästyy pääosa selän lihaksiston glykogeenivarastoista sekä jalkojen glykogeenivarastot.
Kun rintäpäivänä treenien jälkeen syöt kuitenkin hiilihyraatteja vaikka vähemmän, ne varastoituvat sinne osittain tyhjennetyn rintalihaksiston lihassoluvarastoihin koska muissa lihasryhmissä ovat vielä glykogeeni varastot täynnä ja suurinpiirtein käyttämättä.

Hiilihydraatteja kuitenkin varastoidaan myös treenipäivinä vaikka niiden osuus onkin laskenut proteiineihin verrattuna.
Jos treenaat vain joka toinen päivä 4-jakoisella saattaa joillekin lihasryhmille tulla turhan pitkä väli.

Tuleehan siinä toisessa päässä 2 vapaata ja ne voi molemmat vetää hiilihydraattipainotteisesti. Treenit esim. ma,ti ja to, pe, jolloin la ja su on kaksi vapaata.
Treenattaessa kaksi päivää peräkkäin ei kuitenkaan pääasiallisesti rasiteta peräkkäisillä päivillä samoja lihasryhmiä ja kun voimaharjoittelussa kulutetaan aina vain osa lihassolujen glykogeenivarastoista ja sekin paikallisesti eli lihaskohtaisesti niin rintapäivänä säästyy pääosa selän lihaksiston glykogeenivarastoista sekä jalkojen glykogeenivarastot.
Kun rintäpäivänä treenien jälkeen syöt kuitenkin hiilihyraatteja vaikka vähemmän, ne varastoituvat sinne osittain tyhjennetyn rintalihaksiston lihassoluvarastoihin koska muissa lihasryhmissä ovat vielä glykogeeni varastot täynnä ja suurinpiirtein käyttämättä.

Hiilihydraatteja kuitenkin varastoidaan myös treenipäivinä vaikka niiden osuus onkin laskenut proteiineihin verrattuna.
Jos treenaat vain joka toinen päivä 4-jakoisella saattaa joillekin lihasryhmille tulla turhan pitkä väli.

Asia selvä. Kumpaa suosittelisit dieetillä: 1- tai 2-jakoista ohjelmaa, pääpaino perusliikkeissä ja lyhyitä sarjoja, vai esim juuri 4-jakoista jossa pääliikkeet tottakai mukana mutta enempi sitä bodaustyyppistä pumppailua?

Nyt tällä kertaa olen ollut 6 viikkoa ketoosidietillä... ensimmäiset 4 meni 30-40g hh päivässä, koska se on sitä aikaa kun ketoosia syvennetään ja keho siirtyy käyttämään rasvaa ensisijaisena energianlähteenä. Tuon alustusjakson jälkeen olen syönyt 40-50g hh / pvä ja kerran viikossa on tankkaus, jossa syön 500g hiilihydraattia päivässä.

Mistä ruoka-aineista olet noi hiilarit ottanut?
Ite oon ollu ny 3 viikko ketolla ja syöny kiinankaalia, kurkkua ja jäävuorisalaattia ja hiilarit on siinä 10-15g.
Mites sitten toi tankkaus ku ajattelin pitää viikon päästä ekan kerran niin mistä noi hiilarit kannattais ottaa? Onks ihan perus leipää, riisiä/pastaa, puuroa, mysliä ok?

Ite oon ollu ny 3 viikko ketolla ja syöny kiinankaalia, kurkkua ja jäävuorisalaattia ja hiilarit on siinä 10-15g.
Mites sitten toi tankkaus ku ajattelin pitää viikon päästä ekan kerran niin mistä noi hiilarit kannattais ottaa? Onks ihan perus leipää, riisiä/pastaa, puuroa, mysliä ok?

Mahdollisimman paljon hitaista lähteistä toki. Tankkauspäivänä sit rasvan määrä mahdollisimman alas, jolla tehostat hiilarien imeytymistä. Suosittelisin tankkauspäivälle vielä tehtäväksi mahdollisimman rankan reenin kokovartalolle, esim hiihto tms ja sen jälkeen sit hiilaria kaksin käsin naamaan..

Asia selvä. Kumpaa suosittelisit dieetillä: 1- tai 2-jakoista ohjelmaa, pääpaino perusliikkeissä ja lyhyitä sarjoja, vai esim juuri 4-jakoista jossa pääliikkeet tottakai mukana mutta enempi sitä bodaustyyppistä pumppailua?

Kun hiilarit otetaan mukaan dietilläkin samassa suhteessa ei ole valiä miten treenaa energiaa riittää normaali sarjoihinkin.
Pyri vain säilyttämään voimatasot ja sarjapainot, joissain liikeissä kuten mave, hack-kyykky ja leuanveto voit edistyäkin dietin aikana.

Kun 30-40g hiilarit niin ne tulivat yksinomaan: vihreä salaatti, tomaatti, kurkku, paprika, sipuli
Nyt kun 40 - 50g niin olen ottanut monipuolisemmin kasviksista... eli edellä mainittuja korvattu jonkin verran juureksilla (porkkana, lanttu) sekä wok-vihanneksilla.
Tankkauspäivänä pääosa hiilareista tulee lähteistä: kaurapuuro, riisi, pasta, ruisleipä... lisäksi pari hedelmää tulee syötyä ja muutama riisikakku.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom