VHH nykytietämyksen valossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uwish
  • Aloitettu Aloitettu
Juupajuu, kuinka paljon seurasit kaloreitas? Ihmekkään jos lihat lähtee jos on joku 1500 miinuksilla. Sarjakestävyyshän heikkenee tietysti kun ei ole hiilaria. Mutta en kyllä usko että jos fiksusti suunnittelee ruokavalion (ite oon -600 ja hiilaria semmonen 25%) tuleepa siitä lihaksiin glykogeeniä.. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parin kuukauden ajan kokeilin VHH-dieettiä mutta totesin, ettei se sovi kovaa treenavalle. Treenipainot laskivat helvetisti, lihasta lähti selkeästi

Oliskohan sun pitänyt sitten reenata vähän kevyemmin, jos lihat olis säilyny? :david:

En kyllä käsitä, miten vittu te saatte lihaksenne poltettua, jos lautasella ei oo makaroonia.

Ei vaan tarkoitin sitä, että ei pysty treenaamaan kovaa jos hiilarit on liian matalalla. Lihasta tuo VHH syö "normidieettiä" enemmän treenasi sitten kovaa tai ei.

Itse olen aikaisemmin kokeillut VHH dieettejä, niillä saa hyvin kyllä rasvaakin polettua. Siihen kun sitten yhdistää vielä aeroobista, niin itselläni sotku valmis. Ei kiinnosta mikään, ei jaksa mitään. Tulokset tippuu, motivaatio tippuu siinä samalla. Eli nyt seuraava dieetti kun alkaa, niin se ei ole erityisesti VHH, vaikkakin hiilareita on kärsittävä ja ihan perus aerobista en ota mukaan ollenkaan. Katotaan miten äijän käy. 10-12 kg pitäs tiputella.

No, mää ainakin koitan tällä. Hiilaria semmonen vähä päälle 100g päivässä. Reenibuusteria naamaan, jos jaksais paremmin + ennen treeniä hiilareita.
Reportoidaa ja katsellaan että palaako lihat.

Mikään ei polta rasvaa yhtä hyvin kuin VHH, kuukausi sitten näytin säälittävältä luuserilta, mutta jo kuukauden jälkeen näytän perkele melkeen bodarilta, toki olen joskus ollut hyvässäkin kunnossa, mutta se on fakta!

Tokikin treenit on yhtä helvettiä ja pitkät sarjat tappaa!

Ehkä itselläkin ongelma ollut enempi se aerobisen hierominen kuin VHH. Aloitan nyt n. kuukauden päästä dieetit ja aerobiset saa tosiaan tehdä joku muu ja hiilareita en vetäse liian alas alussa.

Vittu sää oot kyllä möykkynen hauska, pisteet sulle.

Ei vaan tarkoitin sitä, että ei pysty treenaamaan kovaa jos hiilarit on liian matalalla. Lihasta tuo VHH syö "normidieettiä" enemmän treenasi sitten kovaa tai ei.

Miten helkkarissa VHH syö lihasta enemän kuin makarooninpureminen?

Se on totta, että ei pysty treenaamaan kovaa, jos ei ole kroppaansa adaptoinut rasvallatoimivaksi. Se homma vie oman aikansa.
Ketoillen ei kai monikaan kovaa pysty treenaamaan vaikka kuinka meditoisi, mutta ei se ole kai tarpeenkaan.

Minä treenaan 50-100g päivähiilillä kuusi kertaa viikossa. Näistä kolme on punttia. Nyt menossa jto:n 3x4-->6x6 systeemi (olen nyt 6x6 vaiheessa). Kolmesti viikkoon rive, leuat, mave, kyykky, soutu ja penkki. Vatsoja loppuun jos riittää paukkuja.
Välipäivinä 8-20km lenkki. Vähillä hiilillä menty jo aika pitkään ja toimii kyllä. Ja lihaa tulee lisää lenkeistä huolimatta kun sapuskat sun muut on kondiksessa. Niin ja mähän olen jo vanha ukkeli :).
Luulenpa, että useimmilla homma kaatuu siihen alkuvaikeuteen ja vaikeaahan se on säilyttää sama treenifrekvenssi kuin runsailla hiilillä pelatessa. Ei se vaan useimmilla onnistu. Pitää siis hetkeksi hellittää, jos meinaa ruokavaliota jatkaa.

Mäkään en kyllä enää parin keton jälkeen huomaa eroa, syönkö päivässä 100g vai 300g hiilareita.. ei mitään vaikutusta mihinkään..

Kyllähän sitä kroppa tottuu ja adaptoituu vaikka mihin, se silti tuskin riittää perusteluksi jonkun tavan järkevyydelle. Energiaa siinä rasvassakin on ja ihme jos ei käyttöön mene. En silti saa extempore mieleeni, minkä takia näinkin glykogeeniriippuvaisessa lajissa (perusbodailu n.60min/krt, 8-15 toiston sarjat) ei lihaksille annettaisi glykogeenia helpoimmasta mahdollisesta lähteestä. En tosin tiedä, kuinka pienillä hiilarimäärillä glykogeenitäydennys on vielä riittävä, mutta itselleni en VHH:ta pysty enää juuri mitenkään perustelemaan.

Kyllähän sitä kroppa tottuu ja adaptoituu vaikka mihin, se silti tuskin riittää perusteluksi jonkun tavan järkevyydelle. Energiaa siinä rasvassakin on ja ihme jos ei käyttöön mene. En silti saa extempore mieleeni, minkä takia näinkin glykogeeniriippuvaisessa lajissa (perusbodailu n.60min/krt, 8-15 toiston sarjat) ei lihaksille annettaisi glykogeenia helpoimmasta mahdollisesta lähteestä. En tosin tiedä, kuinka pienillä hiilarimäärillä glykogeenitäydennys on vielä riittävä, mutta itselleni en VHH:ta pysty enää juuri mitenkään perustelemaan.

No tässä olikin hyvä kommentti.
Älä helkkarissa yritäkään perustella vaan jatka samaa rataa kun kerran tyytyväinen olet.

Minulle suuret hiilet eivät sovi terveydellisistäkään syistä. Pitävät nääs tulehdusta yllä. Varsinkin siis viljat (ei ole keliakiaa).
Tämän kyllä huomasin vasta kun olin enimmistä luppunut.
Toki olo ja vireystasokin on ihan eri luokkaa kun runsashiilisella. Tämä riittänee perusteluksi. Tai jos ei riitä, niin ei se mitään :).

Minä lopetin potailun ja siirryin hieman lyhyempiin sarjoihin kun huomasin, että en niin lihojen perään enää ole. Mutta minun
lihassolut tästä intoutuivat niin, että rupesivat kasvamaan ennennäkemätöntä vauhtia. Merkillistä mutta totta.

Minä ketoilin vuoden, enkä saanut treeniä kulkemaan. Nyt olen laihduttanut suurin piirtein 100-150g hiilareita, 50-90g rasvaa ja 190-220 grammaa proteiinia per päivä, kalorien ollessa noin 2000 paikkeilla, kulutuksen noin 3000, paino ei ole pudonnut parissa viikossa kuin kilon, mutta kiristymistä on tapahtunut ainakin 2-3 kilon edestä. Eli hiilarit eivät todellakaan ole mikään laihdutuksen tappaja, vaan ne KALORIT! Jos syö yhtä paljon tai enemmän kuin kuluttaa, mikä vaan lihottaa. Itse en jaksa enää omakohtaisten kokemusten pohjalta uskoa ketoiluun ja VHH:n tehokkuuteen yleisen kalorinhallintadieetin(johon sekin toki perustuu) rinnalla. Vaikka lipitän virvoitusjuomia ja muita herkkuja käytännössä päivittäin, laihdun silti tasan yhtä nopeasti kuin ketoillen, kun kalorirajoitus on sama. Sillä erotuksella, että myös jaksan treenata täysillä ja liikkua, eikä tarvitse kiroilla aina, kun mitään ei voi syödä kodin ulkopuolella, kun kaikissa on niitä kauheita hiilareita..

Näinhän se on, ei sitä laihdu, jos on pluskaloreilla. :)

Minä ketoilin vuoden, enkä saanut treeniä kulkemaan. Nyt olen laihduttanut suurin piirtein 100-150g hiilareita, 50-90g rasvaa ja 190-220 grammaa proteiinia per päivä, kalorien ollessa noin 2000 paikkeilla, kulutuksen noin 3000, paino ei ole pudonnut parissa viikossa kuin kilon, mutta kiristymistä on tapahtunut ainakin 2-3 kilon edestä. Eli hiilarit eivät todellakaan ole mikään laihdutuksen tappaja, vaan ne KALORIT! Jos syö yhtä paljon tai enemmän kuin kuluttaa, mikä vaan lihottaa. Itse en jaksa enää omakohtaisten kokemusten pohjalta uskoa ketoiluun ja VHH:n tehokkuuteen yleisen kalorinhallintadieetin(johon sekin toki perustuu) rinnalla. Vaikka lipitän virvoitusjuomia ja muita herkkuja käytännössä päivittäin, laihdun silti tasan yhtä nopeasti kuin ketoillen, kun kalorirajoitus on sama. Sillä erotuksella, että myös jaksan treenata täysillä ja liikkua, eikä tarvitse kiroilla aina, kun mitään ei voi syödä kodin ulkopuolella, kun kaikissa on niitä kauheita hiilareita..

On pirun iso ero ketoilussa ja satasen hiilissä, jotka on oikein ajoitettu. Useimpien asiaan perehtyneiden mielestä nuo sinun makrosi kertovat VHH:sta. Varsinkin kun liikut paljon.
Tosin jos sokerilimuja lipittelet, niin ei ole kovin suuria huikkia noihin hiiliin.
Minulle VHH on paljolti myös laatuasia. Kaikki hiilet eivät todellakaan ole minulle samanarvoisia. Yleinen hyvinvointi on aika mielyttävä asia.

Tuossa täytyy huomioida se seikka, että kokonaiskalorit ovat dieetillä sen pari tonnia, ja kun laitetaan määreiksi, että proteiinia pitää saada 3g per rasvaton painokilo ja rasvaa 1g, niin kuka vaan laskee nopeasti, ettei hiilareita juuri enempää sitten jää kuin se 100-150g. Ketoilu on minulle aika pitkälti sitä, että hiilarit vedetään ihan reilusti alas - 100g hiilareita kutsutaan toki vielä hyväkarppaukseksi, mutta minusta tuo menee jo enemmän elämäntavan tai -katsomuksen puolelle, että se valikoidaan tiukasti vain ns. hyvistä hiilareista, eli sokerista, tärkkelyksestä tai muusta mömmöstä, jonka mukana tulee hivenaineita, kuituja ja vitamiineja. Toki syön itsekin runsaasti leseitä, kuitupitoista leipää, rehuja ja tällaista, että paskalla voi käydä useamminkin kuin kerran viikossa. :)

Suhteellisen vähäglykogeeniriippuvainen kuitenkin. Aika vähän tuota glykogeenia kuitenkin menee käyttöön saliharjoituksen aikana, että sitä ei 100g/d saisi täytettyä. En ainakaan usko niin. Tai vaikka 50g/d ja sitten esim viikonloppuna abouut 300g tankkaus.

Paino putosi minultakin hyvin VHH:lla siinä se on hyvä, poistaa myös rajusti nesteitä(antikreatiiniefekti) joka johtaa myös voimatasojen laskuun ja nivelten ja janteiden korkeampaan vahingoittumisriskiin.

Tuo lihasmassan menettäminenkin auttaa painon pudotuksessa, menee kuitenkin hieman väärästä paikasta.
Kokeilkaa rauhassa, vain testaamalla itse saa parasta informaatiota.

Luulenpa, että useimmilla homma kaatuu siihen alkuvaikeuteen ja vaikeaahan se on säilyttää sama treenifrekvenssi kuin runsailla hiilillä pelatessa. Ei se vaan useimmilla onnistu. Pitää siis hetkeksi hellittää, jos meinaa ruokavaliota jatkaa.

Tämä on kyllä hyvinkin mahdollista myös omalla kohdallani eli saatoin panikoida liian aikaisin, kun tulokset lähti laskuun. Ehkä olisi pitänyt jatkaa vielä toiset 2 kuukautta mutta kun hermo ei enää pitänyt.

Suositut

Back
Ylös Bottom