Vegaanibodareita?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heppu2
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä vähän kuvia vegaanibodareista:

Robert Cheeke ennen ja jälkeen :)
robertcheeke.jpg


Alexander Dargatz, fitnessin maailmanmestari
DargatzAlexander-presentingBIG.jpg


Shannon Oliver
shannonoliverrawveganbodybuild.gif


Bobby Rock
curls4.jpg


Harmi, en juuri nyt löydä paria kuvaa, jossa oli tosi jerkkuja vegaaniurheilijanaisia, mm. hervottomilla reisillä ja pakaralihaksilla varustettu taitoluistelija...

Kannattaa myös muistaa, että Paavo Nurmi oli kasvissyöjä ja Carl Lewis vegaani. Olkoonkin, että Lewis veti nappia yms., sopii vegaaniruokavalio äärimmäiseen tiukkaan treenaamiseen ja maailmanennätystahtiin.

Muita vegaaniurheilijoita ja kehonrakentajia: http://www.veganfitness.net/forum/viewtopic.php?t=723
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän ne kuitenkin ole ne normisekasyöjät jotka kieltää mitä siellä sikalan/häkkikanalan/broiskukasvattamon(/eläinkoelaboratorion) sisällä tapahtuu

Tämä pisti vähän väkisin silmään viestistäsi. "Kieltää" kuulostaa siltä että mielestäsi eläinten kasvattaminen ruuaksi olisi jotenkin moraalisesti väärin ja "tavikset" vain sulkevat tältä silmänsä voidakseen elää omatuntonsa kanssa. Sama juttu eläinkokeiden kanssa.

En nyt jaksa ruveta vääntämään perinteistä väittelyä siitä onko eläimillä tunteita, sillä se ei ole mitenkään keskeistä. Oleellinen kysymys on se, että mikä ihmisen kulttuurin kehityksessä on mennyt niin pahasti pieleen että itsensä ja lähiyhteisön selviytymisen turvaamisen sijaan on kehittynyt jokin homo universitaalis altruistus, jolla tarve tuntea tuskaa, ei vain toisella puolella maailmaa olevien toista heimoa edustavien ihmisten, vaan myös toisten eläinlajien yksilöiden puolesta.

Vegaanit tuntuvat olevan usein kovin kärkkäitä lynkkaamaan kaikki eläinten oikeuksien kyseenalaistajat henkisesti ja moraalisesti alempiarvoisiksi. Myös kaikki maailman ihmiset tulisi pelastaa. Muulla tavoin ajattelevat ovat henkisesti jälkeenjääneitä (tai) lihansyöjiä. Kysyttäessä en ole kuitenkaan kertaakaan saanut tyydyttävää vastausta pohjustettuun kysymykseen: Jos ihminen kasvattaa itse teuraseläimensä (siten tuhoamatta suoraan luonnonvaraisia lajeja), pistää lihoiksi ja nauttii maukkaana ravintona, mikä on se vääryys joka tässä tapahtuu? Miksi on moraalisesti väärin hyödyntää toisia eläimiä ravinnoksi, mutta ei esim. ole moraalisesti väärin hyödyntää toisia ihmisiä selviytyäkseen elämässä (sitähän sosiaalinen kanssakäyminen on). Jos tuntuu että kaikki elämä on pyhää, suosittelen perehtymistä eliön käsitteeseen biologian ja kognitiivisen psykologian näkökulmasta ja sitten esim. erottelemaan kasvit ja eläimet pyhyysluokituksiin.
 
Soijan maine on huono, ja sitä pidetään huonompana palautusproteiinina kuin esimerkiksi heraa. Tällä väitteellä ei kuitenkaan näytä olevan totuuspohjaa. Journal of the International Society of Sports Nutritionin julkaiseman tutkimuksen mukaan, hera- ja soijaproteiini ovat palautusjuomassa samalla viivalla, eikä soija myöskään laske miesten testosteroniarvoja. Huomionarvoista on, että em. tutkimus kesti vain 12 viikkoa.
Tutkimukset Laurentian yliopistolla Kanadassa sekä Indianan lääketieteellisellä yliopistolla antoi saman suuntaisia tuloksia [3] [4]. Tutkimuse Indianassa oli tosin tehty rotilla.

[1] Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Apr;14(2):125-32
[2] Effect of protein source and resistance training on body composition and sex hormones
[3]Effect of whey and soy protein supplementation combined with resistance training in young adults.
[4]Feeding meals containing soy or whey protein after exercise stimulates protein synthesis and translation initiation in the skeletal muscle of male rats.

lähde: lisaravinteet.info
 
Voi PRKLeen PRKL! Puolen tunnin sepustus pyyhkiyty pois. Ja eiku uusiks:curs:

Tämä pisti vähän väkisin silmään viestistäsi. "Kieltää" kuulostaa siltä että mielestäsi eläinten kasvattaminen ruuaksi olisi jotenkin moraalisesti väärin ja "tavikset" vain sulkevat tältä silmänsä voidakseen elää omatuntonsa kanssa. Sama juttu eläinkokeiden kanssa.

Mielestäni eläinten kasvatus ruoaksi nimenomaan on moraalisesti väärin. Jolleivät "tavikset" kiellä mitä esimerkiksi tuontantoeläinympyröissä tapahtuu, usein he ainakin kieltävät ihmisten ja muiden eläinten samankaltaisuuden esimerkiksi hermoston ja perustarpeiden osalta (munijakana on vain esine, joka ei tunne mitään kun se kuolee hitaasti kun sen häkkikumppanit nokkivat sen ulosluiskahtanutta kohtua).

En nyt jaksa ruveta vääntämään perinteistä väittelyä siitä onko eläimillä tunteita, sillä se ei ole mitenkään keskeistä.

Onkin turhaa keskustella siitä onko eläimillä tunteita, komppaan. On selvää että eläimet tuntevat esimerkiksi kipua, sen voi päätellä jo hermoston olemassa olosta ja muutenkin vertailemalla ihmistä ja muita eläimiä. Näkeehän sen jo siitä miten kissa sähähtää jos sitä nipistää hännästä. Olennaisempaa onkin miettiä eläimen perusintressejä ja -tarpeita.

Oleellinen kysymys on se, että mikä ihmisen kulttuurin kehityksessä on mennyt niin pahasti pieleen että itsensä ja lähiyhteisön selviytymisen turvaamisen sijaan on kehittynyt jokin homo universitaalis altruistus, jolla tarve tuntea tuskaa, ei vain toisella puolella maailmaa olevien toista heimoa edustavien ihmisten, vaan myös toisten eläinlajien yksilöiden puolesta.

Tunnut puhuvan lajista kuin se olisi joku absoluuttinen, pysyvä yksikkö. Tosiasiassa lajit ovat vain ihmisen keksintö joka helpottaa eläinmassojen luokittelua, ja kyllähän se tekee jo tämän vastauksen rakentamisen helpommaksi. Todellisuudessa kaikki eliöt ovat vain eläviä geenipankkeja, joista toisissa enemmän samankaltaisuutta kuin toisissa. Tämä lukee jopa meikäläisen genetiikan kirjassa:worship:

Jopa ihmislaji voi vaikka 10 000 vuoden päästä lajiutua vaikka kahdeksi eri lajiksi. Jos kuvitellaan toisen ihmislajin päätyvän (pullonkaulailmiön/perustajavaikutuksen kautta) toista heikommaksi
kongitiivisilta kyvyiltään (sanotaan, Bonobon tasoiseksi), ja ajatellaan että siitä tulee mykkäkin. Onko tällä toisella puhekykynsä ja aivokapasiteettinsa säilyttäneellä yhtäkkiä oikeus nyt alistaa toista ihmislajia miten tykkää, ts. pistää lihoiksi, eli onko mykkä laji yhtäkkiä alempiarvoisempi ihmislaji (jos sillä on enää edes oikeus oi niin jaloon ihmisen arvonimeen)? Vai onko olennainen kysymys tässä se, pystyvätkö kaksi lajia lisääntymään keskenään edes osittain? Voitko itse vetää selvän rajan siihen kehen erilaiset oikeudet ylettyvät ja kehen eivät, ja mihin tällainen jaottelu perustuu?


Vegaanit tuntuvat olevan usein kovin kärkkäitä lynkkaamaan kaikki eläinten oikeuksien kyseenalaistajat henkisesti ja moraalisesti alempiarvoisiksi. Myös kaikki maailman ihmiset tulisi pelastaa. Muulla tavoin ajattelevat ovat henkisesti jälkeenjääneitä (tai) lihansyöjiä.

Itse näen sekasyöjät kehityskelpoisina ajatusmaailmaltaan, en alempiarvoisina. Periaatteessa Matti Meikäläisen aatteet eivät kiinnosta vaan, se miten paljon konkreettista tuhoa niistä poikiva elämäntapa voi saada aikaan.


Kysyttäessä en ole kuitenkaan kertaakaan saanut tyydyttävää vastausta pohjustettuun kysymykseen: Jos ihminen kasvattaa itse teuraseläimensä (siten tuhoamatta suoraan luonnonvaraisia lajeja), pistää lihoiksi ja nauttii maukkaana ravintona, mikä on se vääryys joka tässä tapahtuu?

Ihmisistä suurillammalla osalla on kyky tehdä moraalisia päätöksiä, joten en kykene käsittämään miksi pitäisi pelkistä kulinaristisita syistä aiheuttaa kipua ja tappaa muita eläimiä. Kun voi olla kohtuu helposti edellä mainittuja asioita tekemättä. Vääryys on mielestäni se, että tietoisesti rikotaan tuotantoeläimen perimmäistä intressiä, olemassa oloa (esimerkiksi susi ei peuraa tappaessaan tiedä rikkovansa sen intressejä, eikä sillä sitä paitsi olisi mitään muuta vaihtoehtoakaan pitäessään kiinni omasta perusintressistään).

Luonnonvaraisille lajielle en sen sijaan pistäisi paljonkaan arvoa. Lajin kuolemisessa sukupuuttoon, esimerkiksi lajin jäsenien syystä tai toisesta muuttuessa lisääntymiskyvyttömiksi, en näe mitään ongelmaa. Jokseenkin subjektiivisen käsitteen, lajin, suojelemisen sijaan on mielestäni tärkeää taata jo olemassa oleville eläinyksilöille
mahdollisimman pitkä ja hyvä elämä.

Miksi on moraalisesti väärin hyödyntää toisia eläimiä ravinnoksi, mutta ei esim. ole moraalisesti väärin hyödyntää toisia ihmisiä selviytyäkseen elämässä (sitähän sosiaalinen kanssakäyminen on).

Öh..multa meni tää kysymys kyllä vähän ohi. Atrian tuontakehityspäällikön sihteeri kärsii siis kahvia kuskatessaan samalla tavoin, kun tuotantoemakko imetysaikanaan kääntymisen estävässä häkissään, jossa ei voi tehdä juuri mitään muuta kuin pureskella häkin rakenteita?
 
Mielestäni eläinten kasvatus ruoaksi nimenomaan on moraalisesti väärin. Jolleivät "tavikset" kiellä mitä esimerkiksi tuontantoeläinympyröissä tapahtuu, usein he ainakin kieltävät ihmisten ja muiden eläinten samankaltaisuuden esimerkiksi hermoston ja perustarpeiden osalta... ...Olennaisempaa onkin miettiä eläimen perusintressejä ja -tarpeita.

Kyse ei olekkaan siitä ovatko ihmiset ja eläimet samankaltaisia, vaan siitä onko samankaltaisuus jokin peruste myötätunnolle. Nykytiedon valossa eläimillä (pl. jotkin kehittyneet simpanssilajit sekä mahdollisesti delfiinit) ei ole käsitystä omasta itsestään sen enempää kuin esimerkiksi purjosipulilla, joten esimerkiksi teuraseläimet eivät voi kokea ns. vitutusta ja elämän laadun heikkenemistä huonojen olojen johdosta. Myös kasveilla on kemialliseen viestintään perustuva rakenne, aivan kuten ihmisillä on kemiallisesti muodostettaviin sähkövirtoihin ja välittäjäaineisiin perustuva hermosto. Kasveilla, tai vaikkapa sienillä, on myös intressinä selviytyä ja lisääntyä. Miksi kanan intressi on arvokkaampi? Nousevatko maailman kanat barrikaadeille, jos niiden ei anneta toteuttaa perustarpeitaan?

Tunnut puhuvan lajista kuin se olisi joku absoluuttinen, pysyvä yksikkö.

Pointtini onkin siinä, että miksi muita, oman elämän ja yhteisön kannalta epärelevantteja, eläimiä tai ihmisiä tulisi sääliä. Miksi sääli edustaa korkeampaa moraalia? Mitä hyötyä saavutat yksilönä kokemalla tuskaa eläinten syömisestä tai esimerkiksi nälänhädässä elävien ihmisten kärsimyksistä? Miten säälisi auttaa esimerkiksi yhteisöä jossa toimit, tai palvelee niitä ihmisiä joilla on mahdollisuus vaikuttaa elämääsi? Paraneeko sinun ja läheistesi elämänlaatu auttaessasi afrikkalaista lasta tai brasialaista härkää? Miksi näiden em. tapausten elämänlaatu on sinulle tärkeää, vaikka se olisi pois itseltäsi, läheisiltäsi tai jälkeläisiltäsi joko nyt, tai esimerkiksi sadan vuoden sisällä?

Jopa ihmislaji voi vaikka 10 000 vuoden päästä lajiutua vaikka kahdeksi eri lajiksi... ...Onko tällä toisella puhekykynsä ja aivokapasiteettinsa säilyttäneellä yhtäkkiä oikeus nyt alistaa toista ihmislajia miten tykkää, ts. pistää lihoiksi, eli onko mykkä laji yhtäkkiä alempiarvoisempi ihmislaji (jos sillä on enää edes oikeus oi niin jaloon ihmisen arvonimeen)?

Oikeus... oikeus on varsin mielenkiintoinen käsite. Eläinten (muiden kuin ihmisten) maailmassa vahvimmalla on oikeus toimia lajilleen ominaisten käyttäytymistapojen mukaisesti. Sosiaalisesti järjestäytyneillä lajeilla käyttäytymistä säätelee ryhmästä saatava hyöty, jolloin tämän hyödyn takaamiseksi myös lauman tarpeet on sovitettava omaan toimintaan. Myös sellaiset tekijät tulee huomoida, jotka eivät suoranaisesti tarjoa yksilölle hyötyä selviytymisen kannalta, mutta voivat aiheuttaa uhan tietyissä olosuhteissa.

Vastaus kysymykseesi liittyy siis siihen, onko eriytyneiden lajien selviytymiskyky parempi yhteistoiminnan kautta. Jos näin on, ei sortaminen ole mielekästä, sillä se kostautuu pidemmän päälle toisen tyytymättömyytenä ja hyötyjen vähenemisenä myös kehittyneemmän lajihaaran osalta. Jos taas, "ominaisuuksiltaan heikentynyt" laji on hyödytön, tai pahimmassa tapauksessa haitallinen kuluttaessaan resursseja, on kehittyneemmän lajin näkökulmasta heikomman lajin alistaminen ja kontrollointi tällöin selviytymisen ja elintason ylläpidon kannalta mielekkäämpää. Käytännössä yhteiskunnat ovat hyvin monimutkaisia rakennelmia, eivätkä ihmisten käsitykset ja todellisuuden tapahtumat vastaa kovinkaan hyvin toisiaan. Toisen ihmislajin systemaattinen sortaminen näennäisen epähyödyllisyyden perusteella olisi todennäköisesti hyvinkin epäedullista ja kostautuisi yhteiskunnallisen epäjärjestyksen aiheuttamina kustannuksina.

Kuitenkin kipu ja kärsimys ovat osa luontoa. Se, että useimmat ihmisistä kokevat nämä hyvin epämiellyttäviksi oman itsensä kannalta, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö näin tapahtuisi luonnossa, ja tulisi aina myös tapahtumaan. Huolimatta siitä että ihminen on lajina ottamassa kovaa vauhtia yliotetta evoluutiosta älyllisen kehityksen myötä, se ei poista sitä tosiasiaa että ihminen on edelleen yhteisöllinen eläin jonka tarpeina on selviytyä ja lisääntyä. Vaikka kykenemme älylliseen ajatteluun hyvin kehittyneen ympäristön strukturoinnin kautta, se ei tarkoita sitä että meidän tulisi tavoitella oman selviytymisemme kannalta epärelevantteja itse luomiamme merkityksiä elleivät ne edistä jollakin tavoin omien geeniemme jatkumista. Tietysti meillä on vara valita mitä geenejä suosimme ja mitä syrjimme, mutta kukaan ei ole siinä asemassa että voisi osoittaa jonkun vaihtoehdon muita oikeammaksi.

Öh..multa meni tää kysymys kyllä vähän ohi. Atrian tuontakehityspäällikön sihteeri kärsii siis kahvia kuskatessaan samalla tavoin, kun tuotantoemakko imetysaikanaan kääntymisen estävässä häkissään, jossa ei voi tehdä juuri mitään muuta kuin pureskella häkin rakenteita?

Tuotantokehityspäällikkö hyödyntää sihteerin palveluksia saadakseen kahvia, ja sihteeri hyötyy tästä saadessaan rahallisen korvauksen työstään. Tuontatokehityspäällikkö toki mielummin ottaisi kahvinsa ilman että joutuisi maksamaan sihteerille palkkaa, mutta tällöin sihteeri etsisi jonkin muun työnantajan joka on valmis tästä kahvipalvelusta maksamaan. Jos sihteeri sidosryhmineen ei olisi ihmisyhteisön kannalta merkittävä vaikuttaja ja kyvytön aiheuttamaan minkäänlaista uhkaa, kannattaisi palvelu ottaa väkisin. Samaan taloudelliseen ja sosiaaliseen yhteisöön kuuluva ihminen on kuitenkin poikkeuksetta hyödyllisempi näennäisen tasa-arvoisena lajitoverina, jolloin kaikkien kokonaishyöty maksimoituu kun sihteeri sidosryhmineen pysyy (suhteellisen) tyytyväisenä työstään saamaansa korvaukseen ja päällikkö saa kahvinsa. Lehmän kohteluun uhratut resurssit taas puolestaan eivät näy juuri mitenkään ihmisen elämässä (pl. eläinaktivisteista koostuvat sidosryhmät).
 
Vegaanibodauksesta mennään vähän sivuraitelle :whip:

Kyse ei olekkaan siitä ovatko ihmiset ja eläimet samankaltaisia, vaan siitä onko samankaltaisuus jokin peruste myötätunnolle.

Tämä on tosiaan hyvä pointti. Itsestäni vaan yksinkertaisesti tuntuu johdonmukaiselta tuntea myötätuntoa eläintä kohtaan sen perusteella, kuinka paljon se voi tuntea esimerkiksi kipua ja iloa elämästä. Tässä ikään kuin vallitsee hierargia: Mitä enemmän eläin voi kärsiä, sitä enemmän sitä täytyy siltä suojella. Se mihin lajiin se on luokiteltu, on epärelevanttia.
Ja jollei tunne myötätuntoa yhtään mitään kohtaan, on tästä aiheesta mielestäni aika hankala keskutella.

Nykytiedon valossa eläimillä (pl. jotkin kehittyneet simpanssilajit sekä mahdollisesti delfiinit) ei ole käsitystä omasta itsestään sen enempää kuin esimerkiksi purjosipulilla, joten esimerkiksi teuraseläimet eivät voi kokea ns. vitutusta ja elämän laadun heikkenemistä huonojen olojen johdosta.

Nimenomaan, nykytiedon valossa. Varmuuden vuoksi kannattaa kohdella eläimiä sen mukaisesti, että niillä mahdollisesti on tietoisuus itsestään.
Tietoisuutta tai ei, nyky(eläin)lääketiede on aika yksimielinen siitä, että eläimet kokevat stressiä, kipua, turhautumista ja ahdistusta joten kyllä nuo mielestäni jo täyttää vitutuksen merkit.

Myös kasveilla on kemialliseen viestintään perustuva rakenne, aivan kuten ihmisillä on kemiallisesti muodostettaviin sähkövirtoihin ja välittäjäaineisiin perustuva hermosto. Kasveilla, tai vaikkapa sienillä, on myös intressinä selviytyä ja lisääntyä. Miksi kanan intressi on arvokkaampi? Nousevatko maailman kanat barrikaadeille, jos niiden ei anneta toteuttaa perustarpeitaan?

Johonkinhan se raja on tietenkin vedettävä, sillä kyllä mielestäni jokaisen oma perusintressi (=säilyä hengissä) menee kaiken muun edelle. Kasveilla on perusintressejä paljon vähemmän kuin esim. kanalla, joten ruokana kasvit ovat parempi vaihtoehto kuin liha. Kanojen suhteen voi olla kohtuullisen varma, että ne voivat kokea hyvin voimakasta kipua ja ahdistusta, kun vertaa niiden hermostoa
ihmisen hermoston rakenteeseen (kivuntunto ja muut tunteet tuskin ovat yllättäen kehittyneet ihmisen erotesessa omaksi lajikseen, vaan niillä on ollu vuosimiljoonia aikaa kehittyä ennen nykyihmisen lajiutumista). Kasveilla ei sen sijaan ole minkäänlaista prosessointikeskusta ärsykkeilleen, joka viittaa siihen ettei kasvit voi käsittää ympäristöään tai tuntea kipua.

Ja kanat eivät voi tosiaan nousta kapinaan, vaikka on itsestään selvää että niillä olisi siihen aihetta. Jonkun täytyy siis tehdä se niitten puolesta.

Paraneeko sinun ja läheistesi elämänlaatu auttaessasi afrikkalaista lasta tai brasialaista härkää?

Sen verran paranee oma elämänlaatu, että arvostan itseäni enemmän:) Läheisteni elämänlaadun ylempiarvoisuus muihin eläimiin verrattuna ei kyllä ole mikään itsestäänselvyys.
Suoranaista hyötyä eläinten auttamisessa ei yleensä ole, mutta en toisaalta näe syytä miksi kaikesta pitäisi aina hyötyä. Jos jokin teko jonka voi kohtuuhelposti toteuttaa (valitsee ruokakaupasta jonkun tietyn ruoan toisen sijasta>ei haittaa elämääni suuresti) helpottaa suuresti toisen elämää (tai tässä tapauksessa, estää eläintä syntymästä huonoihin oloihin), en näe tässä mitään ongelmaa.

Oikeus... oikeus on varsin mielenkiintoinen käsite. Eläinten (muiden kuin ihmisten) maailmassa vahvimmalla on oikeus toimia lajilleen ominaisten käyttäytymistapojen mukaisesti

Ihmisellä on kyky valita toisin.
Mutta jos "pienempää ei saa lyödä"-opetukset on äipältäsi unohtunut, on tätä keskustelua tosiaan hieman hankala jatkaa enää kovin hedelmällisenä.


Kuitenkin kipu ja kärsimys ovat osa luontoa. Se, että useimmat ihmisistä kokevat nämä hyvin epämiellyttäviksi oman itsensä kannalta, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö näin tapahtuisi luonnossa, ja tulisi aina myös tapahtumaan.

Veganismin tarkoitus ei ole pelastaa koko maailmaa, eikä kaiketi kukaan kiellä tuskaa joita luonnossa elävät eläimet aiheuttavat toisilleen.Ihminen taas on kykenevä tiedostamaan muille eläimille aiheuttamana tuskan, ja (toistan itseäni) pystyy täten valitsemaan toisin.

Ihminen on myös teknologiansa avulla luonut poikkeukselliset olot(hyvin kaukana luonnosta), joissa eläimillä ei välttämättä ole mahdollisuutta edes kuolla rauhassa ja/tai kuolla kohtuu nopeasti.

Jos eläin luonnossa kituu kuoliaaksi, se pääsee normaalisti omaan rauhaan tai jos se saalistetaan, se kuolee yleensä edes tuntien sisällä. Ihminen on luonut keinotekoiset olot kotieläimille, joissa aivan liian usein eläin kituu hitaasti kuoliaaksi lajitoverien tehdessä tapahtumasta vieläkin tuskaisemmaksi. En suoranaisesti teilaa keinotekoisia oloja (esimerkiksi kokopäivälaidunnuksella oleva harrastushevonen matokuureineen ja eläinlääkärihoitoineen suorastaan hyötyy symbioosistaan ihmisen kanssa), mutta ihmisen pitää tiedostaa minkälaista valtaa se pitää käsissään sulkiessaan eläimiä pois luonnosta.

Vaikka kykenemme älylliseen ajatteluun hyvin kehittyneen ympäristön strukturoinnin kautta, se ei tarkoita sitä että meidän tulisi tavoitella oman selviytymisemme kannalta epärelevantteja itse luomiamme merkityksiä elleivät ne edistä jollakin tavoin omien geeniemme jatkumista.

Itse asetan kyseenalaiseksi koko geenienjatkamistouhun, ts. en pidä lajinjatkumista itseisarvona. Oman lajimme selviytyminen on selkeästi jo turvattu liiankin hyvin, joten meillä on aivan hyvin aikaa kohdistaa huomioitamme myös muihin eläimiin.

Lehmän kohteluun uhratut resurssit taas puolestaan eivät näy juuri mitenkään ihmisen elämässä (pl. eläinaktivisteista koostuvat sidosryhmät).

(Ai nyt tajusin mitä ajat takaa) eläimen kohteluun uhratut resurssit voivat hyödyttää yhteiskuntaa sitä kautta, että eläin voi paremmin jolloin se suoruituu tehtävistään paremmin ja elää kauemmin (=on käytössä kauemmin). Kuten sanoin, en varsinaisesti tuomitse ajatusta siitä, että eläimiä hyötykäytettäisiin ikäänkuin yhteiskunnan työntekijöinä (hevoset harrastuskumppanina, opaskoirat sokealle ym., tämä tosin ei edusta useampien vegaanien näkökulmaa). Eläinten tulisi tietenkin saada jonkinlaisia oikeuksia (murhan määritys ulottuisi niihin samalla tavoin kuin ihmisvauvoihin, äänioikeudesta ym. ei tietenkään olisi hyötyä).

Oleellisempaa on kuitenkin miettiä kaikkia niitä eläimiä, jotka eivät voi hyödyttää yhteiskuntaa. Eikö myös olisi hyödyllisempää tehdä ihmisten vanhuksista, invalideistä ja joistakin kehitysvammaisista joko kotieläinten rehua tai ruokaa muille ihmisille, kun eihän niistä mitään hyötyä ole? Kuten varmaan huomasit, hyötynäkökulman käyttäminen ei ole yksioikoista. Kaikesta ei voi eikä tarvi hyötyä.
 
Ei helvetti, onko vegaanibodauksesta yhtäkkiä tullut joku eläinten vallankumous :offtopic:


edit. Me näädät emme ole tuotantoeläimiä, vaan haaskansyöjiä.
 
Kyse ei olekkaan siitä ovatko ihmiset ja eläimet samankaltaisia, vaan siitä onko samankaltaisuus jokin peruste myötätunnolle. ...snap...
Pointtini onkin siinä, että miksi muita, oman elämän ja yhteisön kannalta epärelevantteja, eläimiä tai ihmisiä tulisi sääliä. Miksi sääli edustaa korkeampaa moraalia? Mitä hyötyä saavutat yksilönä kokemalla tuskaa eläinten syömisestä tai esimerkiksi nälänhädässä elävien ihmisten kärsimyksistä? Miten säälisi auttaa esimerkiksi yhteisöä jossa toimit, tai palvelee niitä ihmisiä joilla on mahdollisuus vaikuttaa elämääsi? Paraneeko sinun ja läheistesi elämänlaatu auttaessasi afrikkalaista lasta tai brasialaista härkää? Miksi näiden em. tapausten elämänlaatu on sinulle tärkeää, vaikka se olisi pois itseltäsi, läheisiltäsi tai jälkeläisiltäsi joko nyt, tai esimerkiksi sadan vuoden sisällä?
.........snap........
Kuitenkin kipu ja kärsimys ovat osa luontoa. Se, että useimmat ihmisistä kokevat nämä hyvin epämiellyttäviksi oman itsensä kannalta, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö näin tapahtuisi luonnossa, ja tulisi aina myös tapahtumaan. Huolimatta siitä että ihminen on lajina ottamassa kovaa vauhtia yliotetta evoluutiosta älyllisen kehityksen myötä, se ei poista sitä tosiasiaa että ihminen on edelleen yhteisöllinen eläin jonka tarpeina on selviytyä ja lisääntyä. Vaikka kykenemme älylliseen ajatteluun hyvin kehittyneen ympäristön strukturoinnin kautta, se ei tarkoita sitä että meidän tulisi tavoitella oman selviytymisemme kannalta epärelevantteja itse luomiamme merkityksiä elleivät ne edistä jollakin tavoin omien geeniemme jatkumista. Tietysti meillä on vara valita mitä geenejä suosimme ja mitä syrjimme, mutta kukaan ei ole siinä asemassa että voisi osoittaa jonkun vaihtoehdon muita oikeammaksi.

Täytyy nyt muistaa että ei ole mitään todisteita sille että ihmisen evoluutiolla, luonnollisuudella, lisääntymisellä jne olisi joku salatarkoitus tai kosminen merkitys. Ei ole todisteita että luonto välittää ihmisestä jollain tavalla joten tämän vuoksi ihminen on kehittynyt tietynlaiseksi. Tässä tullaan siis osittain siihen että mikä koetaan tärkeäksi tai tavoittelemisen arvoiseksi. Esimerkiksi yksi nykyään melko suosittu filosofinen näkemys voisi olla esim seuraavanlainen: "Mahdollisimman paljon onnellisuutta mahdollisimman monelle". Tietenkin joku voi sanoa, että onpas hihhulifilosofia, tuohan on ihan hatusta vedetty. Eihän ole mitään kosmista auktoriteettia joka käskee ajattelemaan näin. Vaan ei sovi unohtaa että sama koskaa näitä evoluutiosta tai luonnosta vedettyjä filosofisia johtopäätöksiä.

Kyselit perusteita myötätunnolle............Sanoisin että löytyy kyllä tieteellistä näyttöä sille että ihmisillä on keskimäärin taipumus tuntea myötätuntoa laijkumppanejaan kohtaa siitä huolimatta missä päin maapalloa kyseinen lajikumppani elää. Toisinsanoen ihmisiä keskimäärin tuppaa tekemään onnettomaksi tieto lajikumppanin kärsimyksistä. Jos tavoitellaan mahdollisimman paljon onnellisuutta mahdollisimman monelle, niin voitaisi sanoa että jotain pittäis tehdä. Jos taas otetaan jokin toinen filosofinen suuntaus, vaikkapa juuri sen kaltainen että evoluution pitää karsia huonot yksilöt koska tämä on luonnollista ja täten myös hyvää (vaikka kokemus "luonnollisuuden" "hyvyydestä" puhuu kyllä usein toista) niin suhtautumistapa on toki erilainen.

Mielenkiintoinen juttu muuten tuo tarve lisääntyä väite..............Mistäköhän mahtaa johtua että mitä paremmat elinolosuhteet ihmisellä on, sitä vähemmän on tarvetta lisääntyä? Poikkeuksetta nimittäin käy niin, että kun jonkun ihmisryhmän/kansan tms olot paranevat niin lapsiluku pienenee sitä mukaan. Luonnolista toki on että nainen synnyttää lapsia huomattavasti enemmän mitä nykyään esim Suomessa. Voisi kuvitella että tällä on paljonkin tekemistä ihmisen onnellisuuden tavoittelun kanssa, joka ei siis tässäkään asiassaa ole sama kuin "luonnolisuus".

En näe välttämättä olevan todisteita siitä että ihminen haluaa käydä jotain "evolutiivista selviytymistaistelua". Ehkä jopa päinvastoin. Luonto ehkä on kiinnostunut lähinnä ihmisen lisääntymisestä, mutta sepä ei paljon monia ihmisiä nykyään paina kun pistetään oma onnellisuus (ja ihmisien onnellisuus yleensä) primitiivisten vaistojen edelle.

Meni kyllä nyt melkoisen :offtopic: jutuksi, mutta kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen thread. On ollut taas ajatuksia herättävää kuulla erilaisia mielipiteitä asioiden tiimoilta. Palaan eläinten oikeuksiin, vegaanibodaukseen yms vähän myöhemmin.:D
 
Ihmisellä on kyky valita toisin.
Mutta jos "pienempää ei saa lyödä"-opetukset on äipältäsi unohtunut, on tätä keskustelua tosiaan hieman hankala jatkaa enää kovin hedelmällisenä.... ...Oleellisempaa on kuitenkin miettiä kaikkia niitä eläimiä, jotka eivät voi hyödyttää yhteiskuntaa. Eikö myös olisi hyödyllisempää tehdä ihmisten vanhuksista, invalideistä ja joistakin kehitysvammaisista joko kotieläinten rehua tai ruokaa muille ihmisille, kun eihän niistä mitään hyötyä ole? Kuten varmaan huomasit, hyötynäkökulman käyttäminen ei ole yksioikoista. Kaikesta ei voi eikä tarvi hyötyä.

Miksei invalideistä ja vanhuksista ole höytyä? Eivätkö esimerkiksi vanhukset kykene ymmärtämään ja tukemaan jälkeläisiään, tai vaikkapa katsomaan asioita hieman eri perspektiviistä kuin nuoret ja malttamattomat? Invalidi on monesti kyvykäs tekemään työtä siinä missä muutkin. Vaikeasti vammaiset ja ns. vihanneksen asteella olevat vanhukset ovatkin sitten enemmänkin taakkana läheisille ja yhteiskunnalle, eikä se kyllä jää huomaamatta. Lausahdus "oikeastaan oli helpotus että Erkkikin nyt vihdoin pääsi lepoon" on varmaan kaikille tuttu ja kuvastaa hyvin paljon kuinka hienoa ja arvokasta vanhuksen elämä kahden aivoinfarktin ja syövän kourissa oli. Vaikeasti vammaisista taas en aio sanoa mitään, sillä joku vetää aiheesta kuitenkin herneen nenään. Sanotaan kuitenkin sen verran että ihminen joka kykenee itse elättämään itsensä yhteiskunnan tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti ansaitsee paikkansa yhteisön jäsenenä. Vanhuksetkin ovat eläkkeensä ansainneet.

Käytännössä missasit kuitenkin pointtini. Ihmisillä lajitoveriin suhtautumista ohjaavat perinnölliset ja opitut sosiaalisuutta edistävät emootiot. Pienempää ei yleensä lyödä sen takia että siinä ei ole mitään järkeä, eikä terveen ihmisen tulisi myöskään kokea minkäänlaista emotionaalista tarvetta tälle. Käytännössä sääli, myötätunto yms. muut tunteet ovat heuristisia (sosiaalista) päätöksentekoa vahvasti ohjaavia malleja.

On (ainakin aikoinaan) ollut tehokkaampaa tuntea myötätuntoa hädässä olevan läheisen kannalta ja toimia tämän tunteen mukaisesti, sen sijaan että yrittäisi rationalisoida mahdollisia vaihtoehtoja toimia niiden perusteella. Tämä liittynee jollain tavoin ryhmän käsitteeseen, eli siihen mihin ihmisryhmään yksilö kokee samaistuvansa ja millä tavoin. Omaan ryhmään kuuluvien hyvinvointi vaikutti hyvin läheisesti omaan hyvinvointiin. Nykyisin menneisyyden keräilijä- ja metsästyspienyhteisöt, joiden aikana suuri osa emootioiden neurologisesta taustasta on kehittynyt, ovat poistuneet ja tilalla järjetön määrä ihmisiä joista muodostetaan sitten itselleen keskeisiä ryhmiä erilaisin perustein (usein kuitenkin perhe ytimenä). Näemme uutisisita mitä tapahtuu toisella puolella maailmaa, tai jopa keskustelemme reaaliaikaisesti Atlantin yli. Merkityksellisen yhteisön rajat ovat siis hämärtyneet mutta luonnollisesti kognitio ajaa edelleen samaa kymmeniä tuhansia vuosia vanhaa softaa. Emme tiedä ketä kannattaa kunnioittaa, ketä suojella tai ketä sääliä, mutta emme voi kuitenkaan kantaa myöskään koko maailmaa harteillamme. Kenties tästä syystä ihmisillä on myös vähitellen hämärtynyt se mikä on relevanttia, eikä kukaan ole riittävän viisas sanomaan mikä on itsensä kannalta merkityksellistä nyt tai huomenna.

Jos jokin teko jonka voi kohtuuhelposti toteuttaa (valitsee ruokakaupasta jonkun tietyn ruoan toisen sijasta>ei haittaa elämääni suuresti) helpottaa suuresti toisen elämää (tai tässä tapauksessa, estää eläintä syntymästä huonoihin oloihin), en näe tässä mitään ongelmaa.

Kai kuitenkin ymmärrät, että todellisuudessa saavutat tässä vain itse itsellesi asettamiasi tavoitteita ja saavutat näin mielihyvää (ks. alla). Jos taas syöt lihaa, ajaudut poispäin itsellesi rakentamasi maailmankuvan arvoista (=tavoitteista) ja voit pahoin.

Itsestäni vaan yksinkertaisesti tuntuu johdonmukaiselta tuntea myötätuntoa eläintä kohtaan sen perusteella, kuinka paljon se voi tuntea esimerkiksi kipua ja iloa elämästä. Tässä ikään kuin vallitsee hierargia: Mitä enemmän eläin voi kärsiä, sitä enemmän sitä täytyy siltä suojella. Se mihin lajiin se on luokiteltu, on epärelevanttia.

Tässä lienee koko vääntämisen ydin: sinä pidät kipua negatiivisena ja iloa positiivisena, minä taas pidän molempia vain yksilön päätöksentekoa ohjaavina tekijöinä. Ihminen hakee mielihyvää (mm. ruoka, seksi, lepo, uuden oppiminen, muita paremmin suoriutuminen yms. yms.; vrt. selviytyminen ja lisääntyminen) ja välttää "negatiivisia tunteita" (kipu, ahdistus, vrt. sairastuminen, loukkaantuminen eli tavoitteiden saavuttamattomuus ja selvityminen). Lisäksi erilaiset sosiaaliset tunteet kuten häpeä, myötätunto, inho, kateus, viha auttavat meitä luomaan balanssia muiden kanssa toimimiselle. Sinulle kipu on asia, arvo (anti-arvo?) jota tulee välttää viimeiseen asti, minulle se on edelleen vain luonnon mekanismi joka kertoo että jokin mättää yksilön näkökulmasta, mutta se on oleellinen osa tätä maailmaa. Toki meidän tulisi kantaa luomakunnan kuninkaina vastuu ympäristöstämme, jota ainakin omasta mielestäni arvostetaan nykypäivänä aivan liian vähän verrattuna esimerkiksi ikuiseen taloudellisen menestyksen ja näennäisen elintason korotuksen metsästykseen. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö luontoa voisi myös valjastaa ihmisen käyttöön. Enemmän minua surettaa luonnonvaraisten koskien tai kokonaisten vesistöjen tuhoaminen kuin se että kasvatetaan muutaman nelilön pläntillä kanoja ihmiselle ruuaksi.


Itse asetan kyseenalaiseksi koko geenienjatkamistouhun, ts. en pidä lajinjatkumista itseisarvona. Oman lajimme selviytyminen on selkeästi jo turvattu liiankin hyvin, joten meillä on aivan hyvin aikaa kohdistaa huomioitamme myös muihin eläimiin.

Itse olen tästä siinä mielessä eri mieltä että ihmisen geenienjatkamistouhu on menossa hyvin rankalla kädellä ns. vituiksi verrattuna kulttuurin ja teknologian kehitykseen. Erityisesti korkean elintason maat ovat ongelmissa kun luonnon valinta ei enää toimikkaan. Yhteiskuntaan sopeutumattomat tai esimerkiksi useita perinnöllisiä sairauksia yhdenaikaisesti sairastavat yms. joutuvat tekemään ihan tosissaan töitä yrittäessään päästä hengestään. Yleensä ehtivät kuitenkin pukata joukon jälkeläisiä, tilastollisesti tarkasteluna vielä sitä useamman mitä alhaisempaan koulutukseen kykenee tai on halukas panostamaan (ks. Ingersoilin viesti).

Yhteenvetona voisin todeta että en sano että vegaanien lähestymistapa olisi jollain tavoin väärä. Sinänsä jopa olen iloinen vegaanien olemassaolosta, ei siksi että se olisi välttämättä oikea tapa ajatella, mutta sillä on mahdollisuus herättää ajatuksia ihmisissä ja pakottaa ihmiset pohtimaan sitä mikä on, mitä tekee ja miksi tekee. Vastavoimille on aina tarve jotta sokean toimimisen sijaan joudutaan myös kyseenalaistamaan omia malleja ja mahdollisesti tekemään tarvittavia korjauksia. Sekasyömistä arvokkaammaksi elämäntavaksi sitä ei ole kukaan onnistunut perustelemaan, joskaan päinvastainenkaan järjestys ei sinänsä ole yksiselitteisesti perusteltavissa. Kaikki riippuu millä silmillä katsoja tätä maailmaa tarkastelee.
 
Vaikeasti vammaisista taas en aio sanoa mitään, sillä joku vetää aiheesta kuitenkin herneen nenään. Sanotaan kuitenkin sen verran että ihminen joka kykenee itse elättämään itsensä yhteiskunnan tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti ansaitsee paikkansa yhteisön jäsenenä. Vanhuksetkin ovat eläkkeensä ansainneet.

Juuri vaikeasti vammaisia tarkoitin, siis ne joista "ei ole mitään hyötyä" ja esim. neliraajavammaisen on hankala tehdä mitään työtä. Vanhukset ovat toki ansainneet eläkkeensä, mutta on sellaisiakin joista tulee yhteiskunnan elättejä, samaan sarjaan menee alkoholistit ja muut pitkäaikaistyöttömät.

Käytännössä missasit kuitenkin pointtini. Ihmisillä lajitoveriin suhtautumista ohjaavat perinnölliset ja opitut sosiaalisuutta edistävät emootiot.

Ja nämä tunteet pitäisikin mielestäni kyseenalaistaa, ja miettiä miksei samoja tunteita voi ulottaa myös toisiin eläimiin.

Kenties tästä syystä ihmisillä on myös vähitellen hämärtynyt se mikä on relevanttia, eikä kukaan ole riittävän viisas sanomaan mikä on itsensä kannalta merkityksellistä nyt tai huomenna.

Niinpä, ja mikä on merkityksellistä muiden kannalta, nyt kun muidenkin olemassa olo tiedostetaan. Sopiva määrä tervettä järkeä, tiedettä ja tunteita, karsien liiat filosofoinnit pois, niin hyvä tulee. Mutta tämä onkin vain oma periaatteeni, mutta siihen yritän koko ajan suhtautua kriittisesti (välillä tulee ehkä liikaakin mietittyä mitä kaikkea muuta vois tehdä tai olla tekemättä).

Kai kuitenkin ymmärrät, että todellisuudessa saavutat tässä vain itse itsellesi asettamiasi tavoitteita ja saavutat näin mielihyvää (ks. alla). Jos taas syöt lihaa, ajaudut poispäin itsellesi rakentamasi maailmankuvan arvoista (=tavoitteista) ja voit pahoin.

No tällä hetkellähän tuo toki pätee. Toisaalta koin huonoa omaatuntoa jo vuosia ennen kuin oli mitään tavoitteita välttää eläintuotteta, eli silloin kun kuitenkin söin lihaa ja muita eläintuotteita.

Tässä lienee koko vääntämisen ydin: sinä pidät kipua negatiivisena ja iloa positiivisena, minä taas pidän molempia vain yksilön päätöksentekoa ohjaavina tekijöinä.

Näinhä se menee, vaikka tietenkin minäkin pidän niistä yksilön toimintaa ohjaavina tunteina..yritän päästä eroon kaikki tai ei mitään-periaatteesta, eli vaikka tiedän ettei kaikkea kipua ja pahaa saa pois maailmasta, päämääräni on minimoida jokaisen tuntevan yksilön kokeman fyysinen kipu ja toisaalta maksimoida elämänlaatu. Ja jokainenhan elollaan aiheuttaa haittaa muille, mutta kompensoinnilla uskon että loppujen lopuksi jään "plussalle" ku kaikki ynnätään.

Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö luontoa voisi myös valjastaa ihmisen käyttöön. Enemmän minua surettaa luonnonvaraisten koskien tai kokonaisten vesistöjen tuhoaminen kuin se että kasvatetaan muutaman nelilön pläntillä kanoja ihmiselle ruuaksi.

En minäkään täysin "luonnon käyttöä" vastaan ole, niin kuin on jo tullut ilmi. Se tulisi kuitenkin toteuttaa niin, että tasavertaisuus kaikkien kesken, siinä määrin kuin se eliötä hyödyttää, tulisi mahdollisimman hyvin huomioida. Vesistöjä ym. täytyykin suojella, ainakin nopealta tuhoutumiselta (samalla tuhoutuu paljon yksilöitä, mutta hiljainen rappioituminen ei ole ihan yhtä huono juttu), mutta elottomalla luonnolla ei mielestäni sinällään ole itseisarvoa. Sen suojelu on tarpeen vain niin kauan kuin (etenkin huomattavasti ympäristöään aistivien) eliöiden hengissä pysyminen siitä riippuu. Mutta nyt tulee jo pahasti toistettua samoja juttuja.

Itse olen tästä siinä mielessä eri mieltä että ihmisen geenienjatkamistouhu on menossa hyvin rankalla kädellä ns. vituiksi verrattuna kulttuurin ja teknologian kehitykseen.

Osittain olen samaa mieltä, vaikkakin ihmislajin asteittainen sukupuuttoon ajautuminen olisi ehdottomasti paras vaihtoehto (jälleen kerran: en todellakaan edusta mielipiteilläni mitään vegaanien valtavirtaa). Ihmislajiakin kannattaisi ehdottomasti jalostaa, esimerkiksi nyky-yhteiskunnassa voitaisiin jalostaa sellaisia piirteitä, kuten luontainen kiinnostus liikkumiseen ja huonohko ruokahalu/nopea aineenvaihdunta, mikäli kyseisten piirteiden peritymisaste on edes merkittävä. Lennätettäisiin kansanterveys takuulla nousuun. Tosin itse en omaa minkäänlaista kiinnostusta ihmislapsiin/lisääntymiseen, joten en kykene samaistumaan sellaisiin ihmisiin jotka nousisvat kapinaan kun heidän vahvoja lisääntymistarpeitaan rajoitettaisiin.

Mutta samaa mieltä olen kanssasi, eli tässä asiassa on mahdoton päätyä yhteisymmärrykseen, jos käsitys oikeastaan ihan kaikesta on täysin erilainen:rolleyes:
 
Noniin, tuli ostettua penkki 6-7 viikkoa sitten ja kämppiksellä on girya-painot joita olen lainannut. 2 x 16kg giryat antavat mahdollisuuden todella monipuoliseen treenaamiseen. Olen tosin enimmäkseen keskittynyt olkapäihin, käsivarsiin ja rintakehään tähän mennessä.

Rupesin vetämään reippaasti proteiinia (1,5-2g/painokilo), kreatiinia 5-10g/päivä ja treeniä sen verran usein, että heti kun lihakset on kunnolla palautuneet niin uutta kovaa treeniä päälle.

Ongelmana on vain se, että penkki (joka maksoi vain muutaman kympin) sisälsi vain 50kg painoja tangon kanssa (+ 2 x 1kg lukot), turhauttaa vetää älyttömän pitkiä sarjoja kun painot loppuu kesken. No, sille voi varmaan tehdä jotain, pitääpa panna ostoilmoitus ilmoitustaululle...

Proteiinia olen vetänyt soijasuikaleista, kidneypavuista, valkoisista pavuista, soijamaidosta, kurpitsansiemenistä (ja muistakin siemenistä), proteiinipastasta (23g/100g pastaa) ja monipuolisesti kaikesta muusta mahdollisesta kuten satunnaisesti tofusta.

Kroppa näyttää jo nyt aika lailla erilaiselta kuin ennen treenin aloittamista, luulisi puolen vuoden tai vuoden treenillä saavan nykymenolla itsensä aika kovaan kuntoon.

Inspiraationa saa toimia tämä tyyppi:

http://www.veganbodybuilding.com/rob/phpBB2/viewtopic.php?t=8860&postdays=0&postorder=asc&start=0

(herneproteiinilla, kreatiinilla, sinkillä, magnesiumilla ja isolla määrällä ruokaa aika käsittämätön muutos alle vuodessa!)
 
Voi ihana yritä kaivaa jostain ne naisten kuvat!Saan mielenrauhan,haha!

En oo vieläkään löytänyt niitä taitoluistelijakuvia, mutta vegaaneja naistreenaajia melkoisen hyvässä lihassa on mm. täällä:

http://www.veganbodybuilding.com/rob/?page=bios

Etenkin tuo Kailla Edger on kovassa kunnossa:

http://www.veganbodybuilding.com/rob/?page=bio_kailla :D

Itse tosin pidän enemmän tämäntyyppisistä vartaloista (ilman tatuointeja tosin):

http://www.veganbodybuilding.com/rob/?page=bio_nicole
 
:offtopic:

Eettisiin syihin perustuva veganismi on erittäin monella tasolla hyvinkin kestämätöntä.

Länsimaisen vegaanin lähes kaikki proteiininlähteet ovat kehitysmaissa viljellyistä kasveista tai kasvinosista (soija -- > tofu enimmikseen Aasiasta, pähkinät suureksi osaksi Etelä-Amerikasta) Näillä viljelyksillä esiintyy lapsityövoimaa, sademetsien hakkuuta ja ympäristöä kuormittavien kasvimyrkkyjen kestämätöntä käyttöä. Puhumattakaan hiilidioksiidikuormasta, joka aiheutuu näiden ainesten rahtaamisesta maapallon toiselta puolelta.

Veganismi on eettiseltä pohjalta mielestäni hyvin naivistinen elämänasenne. Jos sitä perustelee sillä, ettei liha maistu, yököttää niin :thumbs: Syö sademetsät
Mutta jos maailmaa halutaan lähteä pelastamaan soijaveganismilla niin siinä sitä on :anssi:

Ideaali ruokavalio olisi lähiruuasta koostettu luomu (vihannekset, maitotuotteet, marjat) ja riista. Myrkytöntä ja lähellä tuotettua. Pienet päästöt. Riistaeläin elänyt normaalin elämän ja hyötykäyttö ruholle.
 
Jotain siellä viljeltäis kuitenkin, eli viljelyksien tilanne ja menetelmät pysyvät samoina. Eipähän tarvitse kokaa kasvatella. Näinköhän tuo co2-päästökään laivarahdissa pääsee lihakarjan rehutuotannon co2-päästöihin, tai yleensäkin lihakarjan co2-päästöihin.. Onhan noista "lehmien pieruista" ollut juttua ja arvioita. Yleensäkin koko co2-maailma on aika ailahtelevaista, verrataan vaikka väittämää "metsät pelastavat maailman" ja "metsät tuhoavat maailman" (molempia arvioita esitetty) siis hiilidioksidin kannalta.

Muutenkin, ei se eettinen syy välttämättä tarkoita koko maailman luonnon tasapainoa tai hyvinvointia vaan se voi tarkoittaa vain sitä ettei sen yhden suomalaisen possun elämän tarvitse päättyä, viis Etelä-Amerikan lapsista.

(em. ei välttämättä edusta tai ole edustamatta kirjoittajan omia mielipiteitä)
 
Sbull:

Suomeen tuodaan vuosittain 200 miljoonaa kiloa soijaa eläinten rehuksi. Globaalisti reilusti yli 90 % soijasta menee elukoiden rehuksi erittäin huonolla hyötysuhteella. Länsimaissa 70 % kaikesta sadosta menee rehuksi. Sademetsien hakkaamiseen pelloiksi suurin syy on se, että ihmiset haluavat syödä lihaa aina vain enemmän ja enemmän.

Jos kaikki maailman ihmiset yrittäisivät syödä yhtä paljon lihaa kuin suomalaiset, maailman peltojen ja laidunmaiden kapasiteetti loppuisi 3 miljardin ihmisen kohdalla. Vegaanisella ruokavaliolla kapasiteetti riittäisi ainakin 10 miljardille ihmiselle.

Esim. Alpro Soya ei hanki soijaa lainkaan sademetsäalueilta ja ensimmäisen tehtaankin perustivat kehitysmaiden ihmisten proteiinintarpeen tyydyttämiseen. Moni muukin valmistaja ei osta lainkaan soijaa alueilta, joilta on hakattu sademetsiä pelloksi. Kuinkas moni rehuvalmistaja niin tekee? Mietitkö itse sitä, jos syöt brasilialaista lihaa?

Olen itse käynyt Intiassa katsomassa pähkinäteollisuutta omin silmin (silloin vielä lensin lentokoneella, nykyään olen siitäkin luopunut täysin). Esim. Keskolla on erittäin tiukat ympäristösertifikaatit ja työsuojeluvaatimukset omille tuotteilleen.

USA on maailman suurin pähkinöiden viejä (muita isoja tuottajia ovat Sudan ja Senegal Afrikassa ja Brasilia sekä Argentiina Etelä-Amerikassa). Kuinkas paljon lapsityövoimaa USA:ssa on? Se, että jotain pähkinää tuotetaan jossain päin maailmaa epäeettisesti ei tarkoita, että kaikki maailman pähkinät olisivat riistoa. Onhan niitä luomupähkinöitäkin aivan kuten on luomusoijaakin (itse ainakin ostan tofuni luomuna). Suurimmat maapähkinän tuottajat ovat Intia ja Kiina, mutta ne käyttävät pähkinänsä itse, pääosin pähkinäöljynä.

Olen kirjoitellut aiheesta jo moneen kertaan, jos kiinnostaa niin tässä mitattuna MIPS-arvoina eri ruokia:

http://tuukkasimonen.blogspot.com/2007/12/elintarvikkeiden-mips-arvoja.html
(tiivistelmänä: kasvistuotteet ovat todella paljon ekologisempia kuin eläinkunnan tuotteet, olut on ekologista)

Logistiikan vaikutukset ekologisuuteen:

http://tuukkasimonen.blogspot.com/2008/01/ruoan-ekologisuus-ja-ympristvaikutukset.html

Keskiverto sekasyöjä syö monta, monta kertaa enemmän sademetsiä (jos tuollaista termiä haluaa käyttää) kuin vegaani. Itse sitäpaitsi syön huomattavan määrän proteiinistani eurooppalaisista pavuista ja kotimaisesta täysjyväviljasta.

Jos esim. USA:ssa lopetettaisiin ihmisille sopivan ruoan syöttäminen eläimille, jäisi ruokaa yli 800 miljoonan ihmisen tarpeisiin, USA:ssa edelleen kaikki saisivat tarpeeksi proteiinia ja ruokamäärän vienti tuottaisi noin 100 miljardin dollarin vientitulot vuosittain.

Karjatalouden epäekologisuudesta voi lukea mm. täällä (YK:n alainen järjestö tuo FAO):

http://www.fao.org/newsroom/en/news/2006/1000448/index.html

Per hehtaari soija on tietääkseni kaikkein tehokkain tapa tuottaa proteiinipitoista ruokaa. Soijan mollaus epäekologisena perustuu siihen, että sitä tuotetaan eläinten rehuksi sademetsiä tuhoten. USA:n lihantuottajilla kun ei ole ihan samanlaista moraalia kuin vegaaneille ekohippiruokia tehtailevilla lafkoilla.
 
Lisätään tuohon vielä se, että jos 5 miljoonaa suomalaista yrittäisi hankkia riistasta proteiininsa niin täällä ei kauaa elukoita juoksentelisi. Riista on ekologista ruokaa, mutta siitä ei ole minkäänlaiseksi kokonaisratkaisuksi, koska riista on varsin rajallinen luonnonvara, kun ihmisiä on 6,5 miljardia..
 
Tuc:

Mietitkö itse sitä, jos syöt brasilialaista lihaa?

Mainostin lähiruokaa. Brasilialainen liha ei ole lähiruokaa muualla kuin Brasiliassa. (Esim. Kesko myy Suomessa brasilialaista pihvihärkää, joka ei lakkaa kummastuttamasta minua. Voisin äänestää vuoden turhakkeeksi.)

Tähän alkuun voisi lisätä että turha kai kieltää sinua provosoitumasta kun itse aiheeseen tuskastuneena kirjoitin noin avoimesti provon viestin..

Ideaali ruokavalio olisi lähiruuasta koostettu luomu (vihannekset, maitotuotteet, marjat) ja riista. Myrkytöntä ja lähellä tuotettua. Pienet päästöt. Riistaeläin elänyt normaalin elämän ja hyötykäyttö ruholle

Viimeistä lausahdusta lukuunottamatta sivuutit kuitenkin aika lailla pääpointtini, joka oli että veganismin ehdottomalle eettisyydelle löytyy kyllä parempiakin vaihtoehtoja,etenkin _JOS_ kyseessä on kiinalaista riistosoijaa, thaimaalaisia pikanuudeleita, ympäri maailmaa rahdattuja tai myrkytettyjä vihanneksia sekä hedelmiä puputtava vegaani. Olen tietoinen eläinperäisen ravinnon hyötysuhteista verrattuna kasvisperäiseen. Huomaa, etten asettanut rinnakkain tavallisen pulliaisen sekaravintoa versus veganismi, vaan luomulähiruokaa suosivan satunnaisen riistansyöjän versus vegaanin. Puuro ei ole velliä.

Olen itse käynyt Intiassa katsomassa pähkinäteollisuutta omin silmin (silloin vielä lensin lentokoneella, nykyään olen siitäkin luopunut täysin). Esim. Keskolla on erittäin tiukat ympäristösertifikaatit ja työsuojeluvaatimukset omille tuotteilleen

Jos asia näin oikeasti on, niin hienoa. Todella upeaa, sillä suurin syy ulkomailla tuotettun/kerätyn ruuan välttelyyn on täysin päinvastainen omakohtainen kokemus. Surkea tosiasia vain on, että mitä pidempi on ketju ruualle kasvupaikasta ruokapöytään, sitä enemmän siihen on mahdollista kietoutua jotain epäeettistä. (Lapsi- / laiton työvoima, laittomat hakkuut, geenimanipulointi, myrkyt, tuotot kohdemaassa epäeettiseen toimintaan toisaalla esim. pähkinärahat huumebisnekseen tai ihmiskauppaan)

Jos ostat Laitilan härkäpapuja niin mieli on monella tapaa kevyempi, vaikkakaan täysin vastuullista ruokaa tuskin onkaan.

(muita isoja tuottajia ovat Sudan ja Senegal Afrikassa ja Brasilia sekä Argentiina Etelä-Amerikassa). Kuinkas paljon lapsityövoimaa USA:ssa on?

Senegalissa ja Sudanissa varmasti senkin edestä, puhumattakaan juuri siitä, mihin tuotot noista pähkinöistä valuvat. Pähkinäkauppa on isoa bisnestä kehitysmaissa ja mitä isompi bisnes, sen suuremmat riskit.

Riista on ekologista ruokaa, mutta siitä ei ole minkäänlaiseksi kokonaisratkaisuksi, koska riista on varsin rajallinen luonnonvara, kun ihmisiä on 6,5 miljardia..

Tämä totta, mutta samalla mielenkiintoinen aihe. Jos lihansyönti kiellettäisiin ellei lihaa metsästäisi, nylkisi & valmistaisi henkilökohtaisesti itse ja tälle olisi kiintiö niin mitäköhän tapahtuisi? (Esim. yksi täysikasvuinen hirvi/hlö x n aika?) Veikkaan että aika monen lihansyönti loppuisi kokonaan ja ne, jotka sitä jatkaisivat olisivat määrien suhteen valvonnassa.

Utopiaa utopiaa.

Mutta saahan sitä haaveilla.
 
Joo,tuota Vegan Bodybuilding & Fitnessiä on tullu joskus tsekkailtuakin.En kyl ite sanos mitenkään hyvälihaisiksi noita naikkosia...Mut siis mukansa kullakin.Huoh,ei vielkään toivoo lihaksikkaista vegaanipimuista.Offilla toi Kailla Edger vois ehkä näyttää ees pikkasen joltain.Alkanu mietityttää onko se lihaksen kasvatus vegaaninaisena tosiaan niin hankalaa,syökö ne oikeesti tarpeeks tai miten ne treenaa jos toi on lihaisinta naista mitä löytyy.Kaikki on aina niin kuikeloita kuvissa.Mut taas miehistä löytyy vaikka mitä körmyä (kuikeloiden ohessa).No jaa,jatkan näitä mietintöjä edelleen...

Ite on muuten tullut siirryttyä koko ajan lähemmäs vegaaniutta.Maidon juomisen jätin pois ja rahka ei muuten vaan maistu nykyään.Aika vegaanisesti tulee nykyään syötyä,paitsi raejuustoa kuluu.Lisäksi lisäravinteet yms. muut ei oo vegaanisia välttämättä.Paitsi maustamaton proteiini nykyään vain soijaa.''Puntin kannalta oleellisissa'' syömisissä vegaanius ei siis vielä ainakaan päde,mutta kaikessa muussa mahdollisessa.Herkut syön nykyään vegaanisina,turhaa syömistä muutenkin,joten parempi syödä vegaanisena jos syö.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom