Vegaanibodareita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heppu2
  • Aloitettu Aloitettu
80 euroa kuussa paljon? Se on korkeintaan emävale. Kuka syö 80 eurolla kokonaisen kuukauden Suomessa?

nojoo oudolta kuulostaa, mutta itse kun aloin vegaaniksi niin tippui kyllä ruokakulut. todella halpa ruokavalio järkevästi koostettuna. pavut yms monen kilon pakkauksissa yms.

ja painoo oon saanu 18kg 2006 toukokuusta alkaen eli kyllä ne lihat tarttuu ihan tavallisesti. näin myös kaikilla tuntemillani vegaanibodaajilla/voimannostajilla. niitähän on varsinkin tuolla uk:ssa useampia.

itse en ole hyvä esimerkki isosta bodaajatyypistä kun oon vieläkin aika kynäniska. alotin aika hoikasta kunnosta.

pakko kyllä myöntää et hiilareita voi helposti tulla liikaa jos ei yhtään tarkkaile mut sehän nyt on helppoa jos ei oo vajaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa, itellä menee se kymppi päivässä väh., vaikka miten koittaa viilata ja ostaa lidlistä. Jos syö 7-9 kertaa päivässä mukaan lukien latausjuomat, palkkarit ja 2 lämmintä ateriaa, niin ei siinä alle 300 eurolla selvitä kuukaudessa. Jos en yhtään katsoisi mistä lisäravinteet ja kanat,niin menisi varmaan satanen kuussa enemmän. 80euroa, ei voi pitää paikkaansa. Olis kiva kuula päivän safkat:D

Mulla maksaa pelkkä rahka 100 euroa kuussa :eek:

Minulla ei ole mitään vegaaneja tai veganismia vastaan, mielelläni teen kasvissyöjävieraallekin ihan omat ruokansa tarpeen mukaan mutta tällaisten kommenttien jälkeen on ihan turha kitistä jos jotkut suhtautuvat vegaaneihin nuivasti. Vai oliko tämä vitsiä tai joku provosointiyritys?

No oli vähän vitsinpoikanen. Mut kuitenkin se ajatus tossa oli takana, että pieni lapsi(tai vaikka jotkut kehitysvammaiset) ja yleisimmät tuotantoeläimet kokee nautintoa,kipua, tuskaa ja turhautumista ihan samalla tavalla, joten musta on perusteetonta kohdistaa sympatiaansa vain juuri omaa lajia olevaan eläinyksilöön. Siispä koen että sekaruokavalioon
palaaminen on omalta osaltani yhtä mahdotonta kuin kannibalismin harjottaiminen.
Paljon? :wtf: Ihan käsittämättömän vähänhän tuo on. Äkkiseltään laskien meidän kahden hengen taloudessa menee 400-600 euroa kuussa elintarvikkeisiin.

Mulla on erillinen ruokalompakko, jonne laitoin 30e lukiovuosina ja sen oli riitettävä koko kuukaudeksi, ja sehän riitti (olin silloin siis ei punttaava mutta vegaani enivei). Siispä toi 80e joka sinne nyt kuukauden alussa ilmestyy on multa jo suuri uhraus kehoiluharrastukseen (kun rahaa ei opiskelijalla vaan ole). Pääruokaa-aineet on maapähkinät (2e/kg), tofu (2.3e/kg) ja soijaisolaatti (9.9e/900g). Hedelmiä ostan usein rautatieaseman kojusta (mitä millonkin 1e/kg), kasviksista lähinnä sitä mitä (lidlistä) halvalla millloinkin lähtee ja muuten kaali+porkkana. Soijarouhettakin/soijapalleroita ostan usein, sehän on 4,4e/kg ja prodea reippaasti.
Töissä syön pistaaseja ja cashewia, mutta noilla nyt ei oo juuri merkitystä kokonaisuuteen.

Paremminkin vois syödä, mut sen aika on sit kun on työelämässä ja rahaa löytyy.

edit: Ai niin unohtu kyllä mainita yks aika merkittävä seikka, eli nyt yritän kiristellä:rolleyes: Eli kyllä sekin vaikuttaa merkittävästi budjettiin. Mutta ei bulkillakaan mene kuin joku 100e.

Ai niin,sekin tuli mieleen: mistä halvin mahdollisimman proteiinipitoinen tofu??Pääkaupunkiseudulta luulis löytyvän,mutta mistä?Muitakin pääkaupunkiseudun hyviä soijaevästen yms. ostopaikkoja voi kertoa!

Niin siis vaik soijamaitotuotteet o kalliita,soijakuivatuotteet sikahalpoja.Mul maksaa viikos soijakuivikkeet n.4e,ja enkä millään dietilläkään ole.Toki naisena uppoo vähemmän ruokaa,mut kuitenki.Ja miks pitäis syödä eläimiä?Jos ei vaik tunne kutsumusta siihen?Tulee morkkis ihanien elukoitten takia.

Itämaisissa kaupoissa myydään aika halpaa tofua usein, muistan esim. jyväskylästäkin ostaneeni sitä mitä täältä helsingistä saa noista hämeentien (hakaniemen torista pikkasen eteenpäin) etnokaupoista 1.15-1.2e/paketti. Proteiinipitoisuus onkin sitten aika huono (10g/100g tofua). Mut siis hämeentieltä.

Punnitse ja säästä tossa sörnäisten kurvissa myy ihan kohtuu halvalla soijapalleroita ym. Soijarouhe halvin normi ruokakaupoissa, esim. s-marketista soijarouhe 500g 2.2e.

Edullista kyllä, mutta taitaa alentaa testotasoja:( Onkohan tofu nyt sitten hyvä protulähee, 2,3€/kilo ja 10% proteiinia.. Eli yksi annos tulisi maksamaan vajaa euron jos haluaa ~40g prodea. Hyvä välipala.

Tä nyt on vähän väärä kommentti tällä ryhmälle,mut onhan soijalla tosi paljon kaikkia terveysvaikutteita(esim.naisille rintasyöpää vastaan) ja tuskin miehenköriläistä homojakaan tulee soijaa syömällä.Lihaskasvun kannalta toki tuo vaikuttaa vähän testoon,mut onko se kuin marginaalista?Jos vähän testot laskee,niin meneekö koko harrastus uusiks?Sen kyl ymmärrän et jos kilpaillaan,vaikuttaa vähän enemmän,mut entä harrastustasolla.Ku kuitenkin ne lihakset kasvaa estrogeenistä huolimatta,naiset on tästä hyvä esimerkki.
Soijapalois muuten 50%protskua!!! :)

Tä nyt on vähän väärä kommentti tällä ryhmälle,mut onhan soijalla tosi paljon kaikkia terveysvaikutteita(esim.naisille rintasyöpää vastaan) ja tuskin miehenköriläistä homojakaan tulee soijaa syömällä.Lihaskasvun kannalta toki tuo vaikuttaa vähän testoon,mut onko se kuin marginaalista?Jos vähän testot laskee,niin meneekö koko harrastus uusiks?Sen kyl ymmärrän et jos kilpaillaan,vaikuttaa vähän enemmän,mut entä harrastustasolla.Ku kuitenkin ne lihakset kasvaa estrogeenistä huolimatta,naiset on tästä hyvä esimerkki.
Soijapalois muuten 50%protskua!!! :)

Sori nyt on vähän pakko korjata mutta liika soija voi aiheuttaa naisilla rintasyöpää. Vaikuttaa jotenkin niin radikaalisti sinne estrogeenitasoihin. Pieni määrä soijan isoflavoneja on hyvä mutta sitten suurempi määrä taas ei hyvä.
Lisäksi liika soija lisää elimistössä rasvaa varastoivien entsyymien määrää. Joten jos haluaa kiristellä niin kannattaa välttää soijaa sen estrogeenia lisäävän vaikutuksen takia. Lisäksi soijamaito ei ole mun mielestä kovin terveellistä, Dr. Mercola on paljon puhunut siitä. Valmistustavat ovat vähintäänkin epäilyttäviä...

Ahaa...mielenkiintoista.:jahas:
Just ku jostain oon ihhan oikeesti lukenu tutkimuksista soijan terveellisyydestä.Ja siis soijaproteiiniahan markkinoidaan myös dieetti-lisäravinteena:wtf:
Siis bullshittiä?

Ahaa...mielenkiintoista.:jahas:
Just ku jostain oon ihhan oikeesti lukenu tutkimuksista soijan terveellisyydestä.Ja siis soijaproteiiniahan markkinoidaan myös dieetti-lisäravinteena:wtf:
Siis bullshittiä?

no yleensähän valmistajat teettävät nuo tutkimukset, joten ei kauhean yllättävää. saavat tutkimustuloksia joiden perusteella voivat markkinoida tuotettaan vaikka jauhomaisena timanttina.

Ossipena: Siis vähän niinku et vessan seinäs lukee "elvis elää" ni se onki oikeesti kuollu??:offtopic:

moi, olen kanssa vegaani, harrasteena voimanosto ja vahvamies lajit (ei bodaus!).

Ei toi vegaanisuus ole ollut haittana lainkaan, ei mitään eroa paitsi että lähes kaikki artikkelit ja ohjeet on lihansyöjille kirjoitettu, eli joutuu hieman säätämään.

Soijan haitoista ei ole vieläkään mitään jäävejä tutkimustuloksia. (mm. Ivy, Portman - Nutrient Timing) Lähinnä päinvastoin. Silti törmää jatkuvasti joka puolella näihin "rinnat kasvaa" ja testot laskee -mutuiluihin. Eikä ole omaakaan kehitystä liiemmin haitannut, vaikka olen vetänyt soijaa huolella jo kohta vuosikymmenen.

Ossipena: Siis vähän niinku et vessan seinäs lukee "elvis elää" ni se onki oikeesti kuollu??:offtopic:

haha :D ei ihan, mutta periaate on kyllä oikein.

"kyselyjen lopputulos: elvis elää! lähde: elvis-fanit"

ja sitä soijaa ei aina tarvii linkittää näihin vegaanikeskusteluihin kun ilmankin pärjää oikein hyvin.

itse pyrin käyttämään vain ja ainoastaan soijaproteiinia. itse vältän lähinnä ruuansulatuksellisista syistä. ja hyvä ruuansulatus on terveyden tae.

Soijan kuivatuotteet on kieltämättä aika uus juttu, ja melkosen prosessoituja. Niitten terveysvaikutuksista (tai haittavaikutuksista) ei oo vielä päästy yhteisymmärrykseen, mutta itse en usko että kohtuukäytöllä on negatiivista vaikutusta yhtään mihinkään. Ja ainakaan testosteroni-tasojen laskua ei oo tietääkseni missään tutkimuksessa käytännössä osoitettu (tuossa hyvänä esimerkkinä tuo topicci jossa keskustellaan heran ja soijan tasavertaisuudesta voimaharjoittelussa).

Kuten tuossa aikasemminkin mainittiin, niin tofu on ilmeisesti aika kiistattomasti todettu turvalliseksi, onhan sen käytöllä melkoiset perinteetkin jo. Siksi juuri mun päivittäinen soija-intake on suurelta osalta tofua, vaikka soijarouhteet sun muut olis edullisempia valkuaisen suhteen.

Ja tosiaan ei se soija ole ainoa kasviperänen prodelähde. Ainakin silloin kun en hifistele hiilarien kanssa, on kikherneet, linssit ja erilaiset pavut hyviä proden lähteitä (kikherneet uppoo tosin liiankin hyvin, mahtaa olla se korkea hiiilaritaso syynä). Ja pähkinät ja siemenet tietty.

mun mielestä kasvissyönti on typerää tosiasioiden kieltämistä, mutta se siitä. on mulla kärkkäitä mielipiteitä myös uskonnoista ja silti mun puolesta jokainen saa kuulua mihin uskontoon tahtoo ja toteuttaa omaa elämänkatsomustaan (lakien puitteissa) miten haluaa.

Ja vielä, (sori oli pakko vielä tähän tarttua) olen utelias,mitä ne tosiasiat on mitä vegaanit kieltää? Vegaanit on yleensä valveutunutta porukkaa ja vastoin yleistä luuloa, myös monet on kotoisin maataloista (tai kuten itse, ammattini/opiskelujen puolesta tekemisissä tuotantoeläinten kanssa). Eiköhän ne kuitenkin ole ne normisekasyöjät jotka kieltää mitä siellä sikalan/häkkikanalan/broiskukasvattamon(/eläinkoelaboratorion) sisällä tapahtuu (en siis väitä että juuri sinä et olisi tietoinen tuotantoeläinten oloista)?
Luulisin että kaikki vegaanit hyväksee sen tosiasian, että ihminen ruoansulatuskanavansa suhteen luokitellaan sekasyöjäeläimiin, mutta eivät pidä itseisarvona sitä että "asiat nyt vaan pitää tehdä niin kuin on aina tehty" (vrt. orjuus), varsinkin kuin muitakin kelpo vaihtoehtoja on.

Ja uskontoon veganismia ei kannata verratan (vaikkei niitä tuossa varsinaisesti linkitettykään), sillä toisin kuin uskonnot, ainakin mun osalta veganismi perustuu tieteellisiin faktoihin (kysynnän ja tarjonnan lakiin, ihmisen ja muiden eläinten hermoston yhteneväisyyteen jne.), vaikka tottakai jonkinlainen ideologia löytyy kaikkien ihmisen valintojen taustalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom