Vegaanibodareita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heppu2
  • Aloitettu Aloitettu
LuomuPorkkana sanoi:
Saa muuten kauhoa pari lapiollista linssejä,sieniä,viljatuotteita yms jos haluaa saada päivän protskutarpeet...

Linssien ja siemenien protsku on vähän erilaista kuin mitä saa lihasta, maitotuotteista jne.

Jep. Normaalisti pärjää kyllä noilla, mutta kehoilevan on kyllä pakko jo ottaa mukaan lisäravinteet, tai syödä papuja ja tofua niin, että varmasti kyllästyy.

Joo mut palttiarallaa kehoilu on siis mahdolista vegaanille. Vähän vaikeempaa on. Mutta enemmän painaa vaakakupissa niillä muut asiat, mitä bodauksen pinnalliset arvot.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko vegaanin pitäisi syödä ja suunnillen mitä kaikkea,jos tavoite on esimerkiksi 250gr prodea ja 3500kaloria vuorokaudessa?

Kuli sanoi:
Paljonko vegaanin pitäisi syödä ja suunnillen mitä kaikkea,jos tavoite on esimerkiksi 250gr prodea ja 3500kaloria vuorokaudessa?

pähkinöistä irtoaa keskimäärin 20g/100g kalorit n.560/100g

siemenistä 14g/100g kcal n.500/100g

linssit 24g/100g kcal 300/100g

sienet 3,6g/100g kcal 13/100g

kikkailemalla täysin mahdollista saada kasaan pohdintasi, vaati muutaman kolikon enemmän taskunpohjalta...

Kyllähän se melkoisen vaativaa puuhaa ilmeisesti olisi,mites noi pähkinöiden rasvat eikös ainakin maapähkinöissä ole huonoja?
Itse käytän tota riisiprodea lisänä safkoissa ihan ok se on kun rahkaan ja mehukeittoon sotkee,kivasti nostaa välipalan protskut korkeemalle!

Edit:en ole vegaani kunhan tiedonhalusta kyselen

Proteiini
# Elintarvike Pitoisuus / annos g Annospaino g
1 Soijaproteiini konsentraatti, 58 % proteiinia 58.1 100
2 Soijajauho vähärasvainen 45.3 100
3 Soijarouhe, vaalea 38.5 100
4 Soijapapu 35.9 100
5 Soijajauho rasvainen 34.5 100
6 Vehnänalkio 29.4 100
7 Pellavansiemen kokonainen/rouhe 29.0 100
8 Seesaminsiemen, kuorineen 26.9 100
9 Maapähkinä 25.6 100
10 Suolapähkinä 24.8 100
11 Linssi vihreä/ruskea 24.4 100
12 Manteli 24.1 100
13 Auringonkukansiemen 23.0 100
14 Papu ruskea/valkoinen 22.2 100
15 Cashewpähkinä 20.0 100
16 Halva seesamsiemenvalmiste 19.0 100
17 Kaakaojauhe, sokeroimaton 18.5 100
18 Kauralese 18.0 100
19 Herne kuivattu 17.9 100
20 Soijapapu keitinvesi suolaton 16.1 100
21 Ruislese 15.0 100
22 Paprikajauhe 14.8 100
23 Saksanpähkinä 14.7 100
24 Soijarouhe, keitetty 14.7 100
25 Kaurahiutale 14.5 100
26 Basilika kuivattu 14.4 100
27 Hasselpähkinä 14.1 100
28 Vehnälese 13.3 100
29 Hiiva 13.1 100
30 Ruismakaroni 13.0 100

Ja tuolta lisää
http://www.fineli.fi/topfoods.php?c...vegan&items=100&from=top&portion=100g&lang=fihttp://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=vegan&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

Wau! En ois kyllä ikinä uskonu et tänne tulee päivässä näin paljon asiaa, kiitokset siitä :) . Eikä näkyny oikeastaan yhtään "vi**n homo! ei kiinnosta!"- luokan kommentteja, mikä on yllättävää netissä, mutta onhan selvää et pakkotoiston miehet ja naiset on muutenkin eliitti- porukkaa :thumbs: . Joku kyseli mitä terveydellisiä ongelmia veganismissa tarkotin? Jos oletetaan, että vegaani onnistuu kokoamaan tarpeeksi monipuolisen ruokavalion, niin voi elämä varmasti olla terveellistä. Ainakin lapsille on kuitenkin suositeltu, joko pistoksina, tai lisäravinteena otettavaksi vähintään b- ryhmän vitamiineja. Kaikkein taitavimmankin vegaanin kohdalla huolenaiheeksi jäävät vielä nuo aminohapot. Valitettavasti en pysty tarkalleen sanomaan mitä, jos mitään, ongelmia joidenkin puute konkreettisesti aiheuttaa. Tosin elimistössähän on useita kymmeniä happoja niiden n. 22 lisäksi, minkä lihasta saa, joten siinä mielessä väite saattaa vaikuttaa tuulesta temmatulta. Naisesta, josta alussa puhuin, kuitenkin huomaa jo ulkoisestikin ettei kaikki ole kunnossa. Hiukset ovat hauraat, rikkoutuneet ja lähes värittömät, sekä iho kalpea ja huonossa kunnossa. Samanlaista olen havainnut myös muilla vegaaneilla, ja miehillä varsinkin luurankomainen (siis nyt ei puhuta vaan "kynäniskoista", vaan oikeasti rappeutuneista kehoista) yleisolemus pistää silmään. Todennäköisesti kyseiset henkilöt eivät sitten käytä tarpeeksi vaivaa ruokavalionsa suunnitteluun. Lisäksi kantaani tukeva pointti oli se, että vegaanien kehonrakennukseen riittävän proteiinimäärän täyttäminen tuo huomattavasti enemmän kaloreita päivään kuin sekaruokaisella. Dieetillä tämä voi olla vaikeaa. Jep, mutta eiköhän tähän threadiin kuitenkin tullut jo ihan hyvin eri näkökantoja.

Kuli sanoi:
Kyllähän se melkoisen vaativaa puuhaa ilmeisesti olisi,mites noi pähkinöiden rasvat eikös ainakin maapähkinöissä ole huonoja?

Nuo (maa)pähkinöiden rasvat on pääsääntöisesti kylläkin niitä hyviä... katso vaikka noilta fineli-sivuilta.

LuomuPorkkana sanoi:
jos tulen pärjäämään kilpalalavoilla , omistan ajatuksen ehdottomasti sulle.;)
Aion todistaa väittämäsi nimittäin vääräksi!!!:evil:

hehee, mikäs siinä :D . empä mä siitä mitään depistä sais, hieno juttuhan se vaan olis. kilpailuissa pärjääminen on aina hatunnoston arvoista vegaaniudesta tai muusta riippumatta :) .

vois itseasiassa olla mielenkiintoista kokeilla joskus vaikka aluksi kuukauden verran kokonaan vegaania ruokavaliota, eli en söisi kuin ainoastaan kasvikunnasta peräisin olevaa biomateriaa. mullon aika rutinoituneet reenisysteemit niin vois olla mielenkiintoista kokeilla miten ruokavalion muutos (pitäen harjoittelun samana) vaikuttaisi esim. harjoittelusta palautumiseen, sarjakestävyyteen, intensiteettiin, harjoituspainoihin (pysyykö samana, kehittyykö, tippuuko), olisiko ulkoisesti havaittavia muutoksia ja sen sellaista.

jos sais kasattua fiksun ja tasapainoisen menyyn niin tällanen testi vois olla jo vähintään suuntaa-antava tulosten suhteen ja muutenkin hauska kokeilla. enpä usko että tohon nyt kuollakaan voi. no, tää nyt on toistaseks vaan ajatuksen asteella ja toteutus jää hamaan tulevaisuuteen.

tokkopaisto sanoi:
vois itseasiassa olla mielenkiintoista kokeilla joskus vaikka aluksi kuukauden verran kokonaan vegaania ruokavaliota, eli en söisi kuin ainoastaan kasvikunnasta peräisin olevaa biomateriaa. mullon aika rutinoituneet reenisysteemit niin vois olla mielenkiintoista kokeilla miten ruokavalion muutos (pitäen harjoittelun samana) vaikuttaisi esim. harjoittelusta palautumiseen, sarjakestävyyteen, intensiteettiin, harjoituspainoihin (pysyykö samana, kehittyykö, tippuuko), olisiko ulkoisesti havaittavia muutoksia ja sen sellaista.

Aika todennäköisesti menisi koko elimistö ihan sekaisin jos kerralla muutat ruokavalion noin rajusti. Kaikkeen uuteen kestää kuitenkin hetken tottua.

Itse olen lakto-ovo vege, joten vaikea arvailla miten vaikeata vegaanilla on, mutta en kuitenkaan uskoisi sen sen kummempaa olevan kuin puhtaalla lihansyöjälläkään. Omia valintojahan nämä kaikki ovat, ja niitä sitten viedään oman innostuksen mukaan. Itselläni ei ainakaan ole kertaakaan tullut mieleen, että jäisin kehityksessä jälkeen muista (tai teoreettisesta omasta kehityksestä), koska ruokavaliostani "puuttuu" jotain. En ole toisaalta tosissani treenannutkaan kuin vuoden verran, ja senkin voima- en bodityylillä.

Olen havainnut tässä 15 vuoden aikana, että ei ole ruokavalio häirinnyt harrastuksia (tai muutakaan elämää). Sivullisia tuntuu kyllä joskus häiritsevän =). Esimerkiksi painon saa nousemaan ja laskemaan ihan yhtä hyvin kuin millä tahansa muullakin dieetillä.

Ei tainnut mitääna asiaa olla tässäkään viestissä, mutta tsemppiä vaan kaikille omilla poluillaan!

Belmondo sanoi:
En suosittele kasvisruokavaliota en bodarille en kellekään, saati sitten vegaaniutta. Kokemusta on molemmista, ikävä kyllä.
Ja peurstelut tähän oli että?
Toi mitä heppu2 tossa kommentoi monien vegaanien huonoon kuntoon ja luurankomaiseen olemukseen pitää kyllä paikkaansa mutta kyse ei todistettavasti ole vegaani ruokavaliossa vaan siinä että ko henkilöt syövät jokatapauksessa päin honkia eikä kinkkusiivu päivässä heidän kuntoaan miksikään parantaisi.
Lisäksi kyseisen näköiset ihmiset ehkä mainostavat sitä vegaaniuttaan eniten.
Ei mulla esim ole mitään tarvetta suuremmin mainostaa ruokavaliotani paitsi nyt tällaisissa ketjuissa. Tosin olen harkinnut josko nyt kesällä alkais pitämään jotain vege paitaa nimenomaan että ihmiset tajuaa että vege voi olla myös miltei 190cm 92kg mies eikä ainoastaan se 150cm pieni tyttö tai sen luurankomainen poikaystävä.
Ei sikäli että tässä mitenkään erityisen edustavan näköinen kaveri olisi mutta ompahan ainakin toisenlainen kun tuo yleinen mielikuva.

Itse olen lakto-vegaani ollut jo vuosia ja harkinnut tässä nyt maitotalouden tuotantotapaan liittyvien ongelmien vuoksi siirtyä ainakin kokeilemaan vegaanin elintapaa. Jos edes maitorahkaa saisi luomuna, niin olisi jo parempi. Liivatetta olen koittanut vältellä parhaani mukaan ja kaikkialle sitä sitten tungetaankin:eek: No kai niistä teurajätteistä jotenkin eroon on päästävä, mutta ei kiitos minun ruokalautaselle:jahas:

Ja lihaskasvu ei todellakaan ole mikään ongelma! Ainut on b-vitamiini, jota on jo nyt pakko ottaa purkista kun imeytyy heikosti perinnöllisistä syistä, mutta nappejahan täällä kaikki popsivat:D

:offtopic: Itselleni moraaliset ja ettiset syyt ovat selkein peruste lihansyönnin välttämiselle. Ja nimenomaan ongelmana on tuotantotapa. Voin hyvin elää ihmisen kanssa jolla on oma joulukinkku kasvamassa takapihalla tai joka metsästää/kalastaa. Mutta en ihmisen, joka hakee broilerin pakastealtaasta. Kärsiyksen tuottaminen ja sen edistäminen omilla kulutusvalinnoilla on käsittämätöntä. Lihansyönti sinänsä ei, vaikka en sitä itse harrastakaan.

Ja ihminen on sekasyöjä, juu, mutta se "alkuperäinen" ravinto koostui noin 80% kasvisravinnosta, 15% ötökkäproteiinista ja 5% siitä mitä saatiin kiinni/löydettiin kiinni otettuna. N. 40 000 vuotta sitten lihansyönti alkoi yleistyä ja kalan parantuneiden metsästystapojen seurauksena. ja vasta 10 000 vuotta sitten kuvioon tulivat viljatuotteet ja maitotaloustuotteet laajassa mittakaavassa. Ja viinakset:kippis1: Eli ötökkämetsälle marsu, jos jos "alkuperäiseen" tahtoo pidättäytyä!

Bandiitti sanoi:
Ja ihminen on sekasyöjä, juu, mutta se "alkuperäinen" ravinto koostui noin 80% kasvisravinnosta, 15% ötökkäproteiinista ja 5% siitä mitä saatiin kiinni/löydettiin kiinni otettuna. N. 40 000 vuotta sitten lihansyönti alkoi yleistyä ja kalan parantuneiden metsästystapojen seurauksena. ja vasta 10 000 vuotta sitten kuvioon tulivat viljatuotteet ja maitotaloustuotteet laajassa mittakaavassa. Ja viinakset:kippis1: Eli ötökkämetsälle marsu, jos jos "alkuperäiseen" tahtoo pidättäytyä!
Et sitten varmaan syö viljatuotteitakaan?

Tekstin sisältämän antropologisen katsauksen jätän arvioimatta.

Odotamme Belmondon perusteluja miksei kasvisruokavaliota kannata kenenkään noudattaa... Eivät antaneet?

Ihminen on hyvinkin sopeutuvainen. Mikrobikanta suolistossa poikkeaa kasvissyöjällä ja lihaa syövällä ihmisellä huomattavasti. Tämän vuoksi nopeat muutokset ruokavaliossa voivat aiheuttaa vaivoja.

Aloin jo hahmotella vastausta, kunnes tajusin etten ollut oppinut mitään niistä seitsemästä vegevuodestani jos nyt lähden väittelemään kasvissyöjän kanssa. Muistan kuitenkin, että kasvissyöjän kanssa väittely on yhtä rakentavaa ajankäyttöä kuin väitellä oliko Jeesus messias vai vain yksi profeetoista.

Itse asiassa tämä tredi voisi toimia vegetaristien keruuastiana, josta näitä tulevaisuuden airueita voisi kätevästi poimia ignorelistan jatkeeksi.

Vakaumusta en tarkoita loukata, ainoastaan harhakäsityksiä. Over & out.

Jos Belmondo olisit hieman tarkemmin lukenut postin, olisit huomannut, etten itse etsi mitään alkuperäistä oikeaa ruokavaliota, vaan sellaista joka sopii yhteen moraalini kanssa. Tuo alkuperäiseen ruokavalioon liittynyt heitto oli vain niitä varten jotka sekaruokavaliota mainostavat nimenomaan sen "alkuperäisyyden" ja "luonnollisuuden" takia. Kommentti koski siis sitä, että alkuperäisellä voi tarkoittaa niin monia asioita.

Belmondo sanoi:
Aloin jo hahmotella vastausta, kunnes tajusin etten ollut oppinut mitään niistä seitsemästä vegevuodestani jos nyt lähden väittelemään kasvissyöjän kanssa. Muistan kuitenkin, että kasvissyöjän kanssa väittely on yhtä rakentavaa ajankäyttöä kuin väitellä oliko Jeesus messias vai vain yksi profeetoista.

Itse asiassa tämä tredi voisi toimia vegetaristien keruuastiana, josta näitä tulevaisuuden airueita voisi kätevästi poimia ignorelistan jatkeeksi.

Mikäs Belmondon on nykyään noin katkeraksi ja alivireiseksi vetänyt?

Belmondo sanoi:

Saanko kysyä miksi olet niin katkera kasvissyöjiä kohtaan? Sorsittiinko sinua vegaanien joulupöydässä? Saitko huonoa palvelua kasvisravintolassa vai mitä tapahtui? vai mistä moinen angsti toisten kasvissyöntiä kohtaan? Jokainenhan päättää ihan itse vaikka vetäisi pieniä kiviä mutta mitä se sinua liikuttaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom