Vegaanibodareita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heppu2
  • Aloitettu Aloitettu
Uusia kuvia todella pitkäaikaisesta vegaanista, Avi Lehyanista. Hitto mikä äijä! Kyllä vuosikymmenten sitkeä treenaus ja papujen syönti tuottaa tulosta. :rock: :rock:

avi-front2.jpg

BCP2.jpg

P1011999.JPG

P1012058.JPG

Ja herra on tosiaan kohta 50 vuotta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se kotimainen maatalous nimenomaan tappaa koska se perustuu tullien olemassaoloon. Ja ilman protektionismia Afrikkalaisten ei tarvitsisi tuottaa rahakasveja kun he saisivat hyvän hinnan Eurooppalaisilta peruskasveistakin. Mutta se olisi kallista, joten parempi kai niiden Afrikkalaisten kuolla nälkään..

Miten toi liittyy vegaanibodaukseen? o_O

BTW, haluisin tietää kuinka moni sekasyöjä on pystynyt samaan kuin tuo Avi Lehyani:

- Ei käytä hormoneja (eikä ole ikinä edes kokeillut) eikä edes proteiinijauheita.
- Painoa noin 90kg, vähän alle jos on kisakunnossa.
- Nuorempana penkistä 195kg mutta olkapäävaivan takia nykyään enää 172,5kg. ILMAN VARUSTEITA, RAW!

Veikkaan, että aika harva tyyppi ottaa reilusti alle satakiloisena ~ 2 markkaa penkistä ilman paitaa.

No eipä siinä vegaanibodaamisessa taida muuta eroa "normi" bodaukseen olla kuin se, että joutuu paljon tarkemmin katsomaan syömisiään (on vain muutama vaihtoehto mistä voi ottaa proteiinit, jne). Näin siis ainakin, jos ei ihan ammattilaistasolla olla.

Ja tuon Avin natuudesta ei nyt voi varmasti sanoa yhtään mitään. Vaikka ei noi tulokset taida mahdottomia ollakaan pitkän treenitaustan omaavalle lahjakkaalle kaverille.

Käsittääkseni suurin osa "normi"bodareistakin ottaa proteiinit vaan muutamasta eri lähteestä kuten kanasta, jauhelihasta, rahkasta ja herasta. Itse käytän säännöllisesti seuraavia:

- Soija eri muodoissa (tofu, protskuisolaatti, leikkeleet, suikaleet, rouhe, nakit)
- Kikherneet
- Herneet
- Mustasilmäpavut
- Kidneypavut
- Valkoiset pavut
- Vehnägluteeni
- Täysjyvätuotteet (lähinnä vehnä ja ruis)
- Auringonkukansiemenet
- Kurpitsansiemenet
- Seesaminsiemenet
- Maapähkinät
- Cashewpähkinät
- Linssit (vihreät ja punaiset)

Syötäviä kasveja on jokusen tuhatta. Toki kuka vaan voi noita syödä joten totta kai vegaanin ruokavalio on hieman rajallisempi kuin sekasyöjän kun eläinkunnan tuotteet jää pois, mutta tylsää ei tule jos vähän jaksaa nähdä vaivaa.

Ja tosiaan, toi Avi on käsittääkseni Israelin parhaita raw-nostajia omassa painoluokassaan joten kyllä kaverilla on lahjoja. Ja tosi pitkä treenitausta. Omien sanojensa mukaan täysin natu, mutta eipä sitä millään varmista.

Kysäsenpäs täällä vegaanipuolella, kun täällä on noita rehujen suhteen keskivertoa valveutuneempia kansalaisia:

Onkos kukaan tutustunut sen nimiseen vehnän sukulaislajikkeeseen kuin speltti?
Ja onko joku ylipäätään löytänyt sitä normikaupoista missään muodossa? Mielellään valmiina leipomotuotteena.
Kuulemma olisi kovin proteiinipitoista ja muutenkin ravinteikasta tavaraa verrattuna rukiiseen ja vehnään.

Näkemäni spelttituotteet on ollu ihan sikahintaisia. Joskus oon jotain maistanut ja ihan syötävää on mutta ei hintansa väärttejä. Speltin sijaan kvinoa on tosi kova juttu, vähän kuin couscousta mutta huomattavasti proteiinipitoisempaa ja stydympää hivenaineiltaan mutta siitä ei kyllä leipomotuotteita saa valmiina.

Veikkaan että noitten spelttituotteiden hinnat tippuu kunhan kysyntä vähän kasvaa... nykyisellään noita saa lähinnä isoista marketeista tai hippikaupoista. Ainakin Ruohonjuuressa näin joskus mutta en tiedä onko vielä kun käyn siellä vain harvoin.

Näkemäni spelttituotteet on ollu ihan sikahintaisia. Joskus oon jotain maistanut ja ihan syötävää on mutta ei hintansa väärttejä. Speltin sijaan kvinoa on tosi kova juttu, vähän kuin couscousta mutta huomattavasti proteiinipitoisempaa ja stydympää hivenaineiltaan mutta siitä ei kyllä leipomotuotteita saa valmiina.

Veikkaan että noitten spelttituotteiden hinnat tippuu kunhan kysyntä vähän kasvaa... nykyisellään noita saa lähinnä isoista marketeista tai hippikaupoista. Ainakin Ruohonjuuressa näin joskus mutta en tiedä onko vielä kun käyn siellä vain harvoin.

Joo tuo kvinoa (Quinoa) on kyllä hyvää kamaa. Siitä saa maustamalla todella hyvää.

Spelttiä olen itse käyttänyt nyt jonkin aikaa ja siitä saa tehtyä todella maukasta puuroa, sämpylöitä yms... suosittelen vaikka onkin hinnan puolesta kallista (vaikkei niin kallista kuin sisäfilee ;)).

Ja ei, en ole vegaani vaan koitan syödä proteiinia monista eri lähteistä ja suosia kasvikunnan tuotteita. Tässä on ollut kova isku kun kaikki maitotuotteet piti jättää pois niin näitä "hippituotteita" on tullut testattua ... enkä ole katunut pätkääkään. Kummasti silmät aukeaa kun vain antaa siihen mahdollisuuden :)

Täältä lähtee kunnon respektit niille, jotka ryhtyvät vegaanibodareiksi. Tietenkin sitä on helppo ajatella, että veganismi on pelkästään porkkanoita ja soijaa, mutta totuushan on ihan erilainen. Hyvin paljon on markkinoilla erilaisia vegaania tuotteita, mistä mää pikkusen jopa yllätyin. Mää oon syöny kuukausien aikana mm. linssejä, papuja, soijatuotteita, seitania, erilaisia siemeniä ja kikherneitä. Bodari en ole mutta paino ei ainakaan ole tippunut ja jopa tuntuu siltä, että olen pikkusen saanu painoakin lisää. Girya ja lenkkeily on mun lajit.

Vegan paidan pistän vasta sitten päälle kun painan 90 kiloa, ja mulkoilen vihaisesti kaikkia äijiä. :evil:

Mitä mieltä ihmiset on todella runsaasta soijan kulutuksesta? Kohtuukäytöllä ei tutkimusten mukaan ole juurikaan merkitystä suuntaa eikä toiseen, ainakaan jos syö myös lihaa.

Kannattaisiko ihan muutenkin myös lihansyöjien ottaa soijatuotteita proteiininlähteiksi?

Miten on mahdollista, että vegaanituotteilla saadaan syötyä yli kulutuksen?
saa mättää varmaan sankkokaupalla.

Helposti. Vedin yhden päivän pelkkiä kasvikunnan tuotteita ja tuollainen 2300kcal saa ihan helposti syötyä (ja siis 3000kcal myös kun katsoo mitä syö). Suosit soijaa, papuja yms. rypsäriä niin äkkiähän se tulee. Soijasta proteiinit (ja osa hiilareista, pavuista suurin osa hiilareista). Siihen vaikka pähkinöitä?

Ei se kasvikunnan tuotteilla eläminen ole pelkästään salaattia ja porkkanaa :D

Mä vedän työpäivän aikana lähes joka päivä vähän alle tai yli 1000 kaloria pähkinöistä. Lisäksi varmaan 500-1000 kaloria tulee lounaasta.

Kotona väännän yleensä vielä ison pannullisen sapuskaa, yleensä pannullisessa tai kattilallisessa on n. 200g protskua ja pari tuhatta kaloria.

Tosta vaikka ideoita: http://www.fineli.fi/topfoods.php?c...vegan&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

Ei tarvi tosiaan mättää sankokaupalla. Soijarouheessa ja -suikaleissa on paljon enemmän proteiinia kuin missään lihassa ja ruokaa laittaessa öljyä voi käyttää surutta. Kyllähän Teemu Isoahokin pärjää ilman lihaa ja kun miettii kuinka helppoa on vaihtaa vaan heraprotsku soijaprotskuun, herneprotskuun, riisiprotskuun tai hamppuprotskuun ja maitotuotteet vaikka vastaaviin soijatuotteisiin niin hokaa, että ei ole kuin järjestelystä kiinni.

Mä en ehkä ole paras mahdollinen esimerkki kun 6kk syömisellä ja treenaamisella paino noussut vain vähän yli 7kg. Siis 70kg -> 77 ja risat. Lihaa on tarttunut kyllä aika hyvin kun maha ei ole kasvanut yhtään... mutta esim. tuo Joni Purmonen josta pari sivua sitten oli juttua oli ennen 68kg juoksija ja nyt se on päälle 110kg voimamiesharrastaja.

Miten on mahdollista, että vegaanituotteilla saadaan syötyä yli kulutuksen?
saa mättää varmaan sankkokaupalla.

Vaikka vihannekset ja hedelmät ovat aika vähäkalorisia, niin viljatuotteet ovat sekasyöjilläkin suurin energialähde. Eli helposti syö ylikin tarpeen, jos vetää paljon riisiä, leipää ja pastaa yms. joissa on 250-450 kcal / 100g.

Kyllä mä ainakin saan suurimman osan ravinnostani siemenistä, pähkinöistä, pavuista ja öljystä enkä viljatuotteista.

Kaikki noi on todella energiapitoisia joten ei tarvi mättää mitään kilokaupalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom