Vatsatreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iltsi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko järkevää treenata vatsoja jokaisen treenikerran yhteydessä vai onko parempi harjoitella harvakseen.
Itse teen kolmia jaetulla ohjelmalla. Aina kahtena päivänä peräkkäin ja sit 1 lepopäivä ja taas pari päivää. Ja joka kerralla olen reenin lopuksi tehnyt vatsat n.100 toistoa eri liikkeillä ja päälle kevyitä selkäliikkeitä. jonkinlaista kehitystä olen huomannut, mutta jollakulla varmasti vois olla parempiakin ideoita kunnon vatsalihaskehittymiseen.

Tee vaikka kaksi kertaa viikossa: ensimmäisessä treenissä suorat ja viimeisessä vinot vatsalihakset. Teet liikaa toistoja, treenaa vatsalihaksia samoin kuin muitakin lihaksia. Ota mukaan lisäpaino ja tee toistot välillä 6-20. Hyviä liikkeitä ovat esim. voimapyörä ja jalkojennostot. Searchillä löytyy aika paljon asiaa liikkeistä.

Edit: Aika lailla samaa asiaa kuin timsellä :)

Vatsalihas on lihas siinä missä muutkin lihakset. Toisin sanoen, käytä toistoväliä 10-15 ja treenaa max 3 kertaa viikkoon, erikseen vinot ja suorat. Vatsalihakset ottavat osumaa huomaamattomasti esim. mavesta ja kyykystä joten mieluummin vielä harvemmin. Ei sataa toistoa joka kerta vaan mieluummin vatsalihaksia lisäpainoilla. Jos toistot alkaa huidella 20 tienoilla, lisää painoa. Jalkojennostot on tehokkaita kans, laita dippivyöstä paino roikkumaan jalkoihin niin saat lisää vastusta.

Vaihtele myös liikkeitä, voimapyörä on oikein hyvä hankinta. Maksaa ~6-8 euroa ja saa taatusti vatsalihakset kipeiksi ainakin alkuun. Myös pulldownit ylätaljassa on syytä opetella.

EDIT: Mä oon ihan liian hidas. Sama asia mutta pidemmin kuin J-2:lla. :(

Niin, ovathan nuo vatsalihakset ihan lihaksia siinä samassa kuin muutkin lihakset, mutta ainakin itselläni tuppaa rasvat menemään vatsaan eikä muihin ruumiinosiin. Tämän takia itse treenaankin jokaisen treenin päätteeksi vatsat istumaannousulla 3x20.

Ei siitä haittaakaan varmasti ole jos treenaa joka kerta vatsat. Ei ainakaan kerkiä tulla kaljamahaa. :david:

Vaikka kuinka paukutat vatsalihaksia, et voi määrätä mistä se rasva lähtee, vaan se lähtee kaikkialta.

Mut tosta että vatsaa ei kannata treenaa pitkää sarjaa, niin arskan treenikirjassa suositeltiin tekemään vatsat ilman lisäpainoja, koska näin pysyy vyötärö kapeempana.

Monet jättää vatsat yleensä vähemmälle huomiolle, eli tehdään treenin päätteeksi jos jaksetaan.

Kuitenkin vatsat ansaitsevat yhtä paljon huomiota kuin muutkin lihasryhmät. Vatsat ovat tärkeitä tukilihaksia ja auttavat parempiin tuloksiin monissa liikkeissä.

Tämänpä takia ainakin itse jätän vatsat juuri treenin loppuun. Jos vatsalihakset väsyttää heti aluksi, ne eivät jaksa enää tukea treenin aikana ja esim. selkänsä voi helposti teloa. Vatsalihakset siis myös saavat ärsykettä lähes koko treenin ajan. Lopussa tehtävät kohdennetut liikkeet ovat oikeastaan vain loppuväsytykseen.

Kyllä kannattaa pitää vyötärö kapeampana, jos kilpailuihin haluaa ( itse pyrin Classic Bodybuilding jonain vuonna ) mutta muuten kannattaa treenata vatsoja kunnolla. Ite teen kohtuullisen pitkiä sarjoja vatsoille, koska en halua niistä hirveen isoja, mutta kestäviä, jotta ne ei mee sitten ihan löysäks. ja tietenkin sarjapainoja kasvatetaan, mutta toistot pysyy siellä 15-20, joskus allekin

Mistäköhän johtuu että maha tuntuu roikkuvan polvissa asti, vaikkei läskiä ole kuin sellainen normaali, diettaamaton kerros, ja kuitenkin vatsalihakset erottuvat selkeästi jännitettäessä? Siis ero jännittämättömään tuntuu kohtuuttomalta. Vaakatasossa mitaten varmaan 5 cm.
Asialle voinee tehdä jotain, vai omaanko pahamaineisen roikkumaha-geenin?

Juoni sanoi:
Mistäköhän johtuu että maha tuntuu roikkuvan polvissa asti, vaikkei läskiä ole kuin sellainen normaali, diettaamaton kerros, ja kuitenkin vatsalihakset erottuvat selkeästi jännitettäessä? Siis ero jännittämättömään tuntuu kohtuuttomalta. Vaakatasossa mitaten varmaan 5 cm.

Minulla on samaa vikaa, johon en voi muuta todeta kuin että jokaisella on erilainen anatomia. Jotkut omaavat aina ja ikuisesti litteän vatsan (ne onnekkaat), toisille makkaroita ja roikkumista ilmenee helpommin. Geneettistä on rasvan kertyminen tiettyihin kohtiin ja luultavasti meillä on se roikkumahageeni... Kunnon dietti, niin ettei sitä rasvaa ole yhtään päällä, niin ei voi roikkua :D tai sitten kirurgille...hehe. Vaikea homma.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse teen joka päivä heti herättyä vatsoja.Ei mitään hikijumppaa mutta pumppia ja selkää verrytellen.Muutamaa joogaliikettä siihen päälle ennen aamupalaa.Salilla tulee pari kertaa viikossa tehtyä jalkojennostoja,keppikieroja kyljille ja rutistuksia.Silloin tällöin penkillä maaten liikettä jonka nimeä en kuollaksenikaan muista mut Rocky4-elokuvasta tuttu.Oisko ollu joku cross englanniks (risti?).Käsillä pidetään penkistä ja vain yläselkä on penkillä.Muu kroppa suorana ja laskee hitaasti alas ja taas ylös.Oikee voimaliike vatsoille.Pari kertaa putkeen vasta saanut.Voimapyörää silloin tällöin.En vaa oikeen tykkää ku ottaa olkapäistä turhan paljon.

Yks asia joka kannattaa muistaa on että vatsalihaksia ei treenata pelkillä rutistuksilla. Keskiruumiissa on lihaksia vaikka muille jakaa ja niitä pitää kaikkia treenata tasapuolisesti ja viksusti. Esim. päivä 1 = kierto, päivä 2 = taivutus, päivä 3 = rutistus jne. Ite käyn 4 kertaa viikossa salilla 2-jakosella ja joka kerta tulee yksi liike (+epäsuora rasitus perusliikkeistä): maanantaina full contact twist, keskiviikkona voimapyörä, torstaina sivutaivutukset epätasasesti kuormitetulla tangolla ja lauantaina staattinen pito. Toistot liikkeestä riippuen välillä 6-10, ei mitään hikistä 100 toiston rutistusmaratoonia. :D

Ja näyttäkää mulle yksikin jannu joka on saanut liian isot vatsalihakset bodaukseen. Se "lyhyet sarjat tekee vatsat isoiksi ja rumiksi" on järkyttävää bullshittiä. Ihme tekosyitä taas kovan vatsalihastreenin välttämiseksi.

Juoni sanoi:

Poikittaiset (eli "syvät") vatsalihat on todennäköisesti heikossa kunnossa. Niitä treenailemalla ahkerasti saa ainakin vähän helpotusta tuohon roikkumahaan. Searchilla löytyy ohjeita...

Eli tuleeko kunnon "sixpack" kun tekee vaikka 3x20 jalkojennostoa ja 3x20 istumaannuosua, kolme kertaa viikossa? Ja sitten vielä joskus vinoja vatsalihaksia.
Onko se sillain että näkyvät vatsalihakset saa kun tekee vähän toistoja kerralla ja kestävät saa kun tekee monta toistoa?

Kovalla perustreenillä ne vatsatkin parhaiten kasvaa. Ei ole mitään syytä miksi vatsoja pitäisi hinkata jotenkin ylipitkiä sarjoja ja joka päivä, ihan hyvä tyyli on joku 2-3 kertaa viikossa ja toistot alle 10. Toki enemmänkin siis voi jos haluaa, mutta käsittääkseni vatsalihakset koostuvat pääosin kuitenkin niistä nopeista lihassoluista joten periaatteessa vatsojen pitäisi hyötyöä enemmän lyhyistä sarjoista. Ja vatsat saa näkyviin matalalla rasvaprosentilla ja kovalla työllä. Kyllä munkin vatsat koko ajan näkyy paremin vaikka rasva lisääntyykin. ;)

mulla on ollut aina huonot ( voimiltaan ) vatsalihakset. siis järkyttävän huonot. siks oon kai niitä ollu aina niin huono treenaamaa.

nyt rupesin niitä sit tosissaa tekee ja kuinka ollakaan, ne 4 palaa mitkä mulla on aina näkyny näkyy edellee vaikka bulkkia vedetää koko aja ja paino noussu kohta 10 kg. osa siitä 10 on pakosti rasvaa ( ei kyllä kovin paljon )eli se vain kertoo sen että kyllä siellä vatsoissakin jotain on tapahtunu.

itellä toiminu sarjat 12-15. harvoin teen alle ja kerran parissa viikossa n 20.

hohohohoooo. Kokeilin tossa voimapyörää ensimmäistä kertaa. Tein 2x10 ja perkele... Ollu 2 päivää vatsat kipeenä. Ehdoton vatsaliike tästä edespäin. Ja vinot tulee treenattua silleen jotta on perse maassa, jalat penkillä ja kroppa 45 asteen kulmassa ja siitä kiertää keskivartalolla kyynärpäitä maahan kummallakin puolelle vuorollaan (epäselvä selostus). Normivatsoja kun tulee pumpattua niin ei ne tunnu missään, vaikka ois lisäpainoja.

Treenaatteko te niitä vatsoja ilman lisäpainoja?...tuleeko tuloksia ilman lisäpainoja?
Voisko joku laittaa kuvan et millanen toi voimapyörä on:)

Suositut

Back
Ylös Bottom