Valtiotieteelliseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalypso
  • Aloitettu Aloitettu
Viestinnässä on tuollainen tasan 200-sivunen pokkari luettavana. Sinänsä suhteellisen helppolukuista tekstiä, mutta vähän välissä on kyllä sellasia sanoja, että pitää ottaa sanakirja käteen :D

Muutenkin tuntuu, että tuossa kirjassa tosiaan ollaan hieman skeptisiä. Se hankaloittaa välillä lukemista.

Itsellä kans aika kiire tulee, nyt noin reilu 30 sivua luettu:hyvä: Tänään menee varmaan vielä parikytä sivua ja huomenna lähemmäs sata. Niin alkaa se pian olla kertaalleen luettu.

Hommasin tollasen jonkin sortin valmennuskeskuksen harjotuspaketin, saa nähdä onko siitä mitään apua.

Mut tosiaan jos ei pääse sisään, niin hyvä juttu kyl että ehtii perusopinnot suorittaa seuraavaan hakuun mennessä. Ja sielläkin tenttikirjana juuri tuo pääsykoekirja. :)
Joo, tsemppiä vaan. Itselläni sellaiset 300 sivua, jossa ei niin jumalattomasti ole sitä liirum laarumia, joten tuskaa ja hikeä piisaa.
Pienimuotoinen aavistus mulla kuitenkin on, mitä osa-alueita mahdollisesti painotetaan. Täytyy toivoa, ettei aineistokokeesta tulisi paljoa takkiin.

Viime vuonna oli rentoa istua kokeessa, kun kävin vain "koittamassa" (kirjaa en ollut edes hommannut). Tänä vuonna saa istua kurat housussa, ja varmasti koko 5 tuntia, ellen juokse itkien salista ulos. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, tsemppiä vaan. Itselläni sellaiset 300 sivua, jossa ei niin jumalattomasti ole sitä liirum laarumia, joten tuskaa ja hikeä piisaa.
Pienimuotoinen aavistus mulla kuitenkin on, mitä osa-alueita mahdollisesti painotetaan. Täytyy toivoa, ettei aineistokokeesta tulisi paljoa takkiin.

Viime vuonna oli rentoa istua kokeessa, kun kävin vain "koittamassa" (kirjaa en ollut edes hommannut). Tänä vuonna saa istua kurat housussa, ja varmasti koko 5 tuntia, ellen juokse itkien salista ulos. :D


Paljos sulla ikää on? Sehän on just ongelma jos kirja on lyhyt(200-300s), se pitää osata täysin ulkoa joka ikinen asia, mutta kuitenkaan et saa opetella sitä ulkoa, sillä sun pitää osata soveltaa sitä kirjaa aineistokokeessa :D:evil:

Mä varmaan heittelen kuraa housuihin koko menomatkan sinne, hyvä jos perille edes pääsen :D
 
Paljos sulla ikää on? Sehän on just ongelma jos kirja on lyhyt(200-300s), se pitää osata täysin ulkoa joka ikinen asia, mutta kuitenkaan et saa opetella sitä ulkoa, sillä sun pitää osata soveltaa sitä kirjaa aineistokokeessa :D:evil:

Mä varmaan heittelen kuraa housuihin koko menomatkan sinne, hyvä jos perille edes pääsen :D
Mä täytin tuossa muutama päivä sitten 20. Sinänsä mua ei niin kauheasti vituta jossen nyt pääse, koska seuraavaan vuoteen mennessä pystyy valmistautumaan sitten täydellisesti. Intistä tuli jokin aika sitten lykkäystä omasta pyynnöstä, joten sekään ei tule väliin.

Aineistokokeessa menestyminen on meikäläisen kohdalla pitkälti tuurista kiinni tämän vuoden osalta. :D
 
Paljon vaadittiin pisteitä, että pääsi sisään lukemaan kansantaloustiedettä viime keväänä. Kertokaa siis yhteispisteet ja koepisteet.
 
Kansantaloustiede

Yhteispisteraja: 40,50 Koepisteraja: 23,75

http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/esittely/tilastot/pisterajat07.pdf


P.S. Yliopistolla oppii sellaisenkin jalon taidon kuin tiedon hakeminen, mm. google, wikipedia, jne.


Toihan kuulostaa suhteellisen mahdolliselta, viestinnässäkin taisi olla viime vuonna samaa luokkaa. Normaalisti taitaa olla jotain 29-30/36 pts luokkaa se sisäänpääsyraja koekiintiössä.

edit: siis viestinnässä, enhä mä mistään muusta mitään tiedäkkään :D
 
Tuo "Media markkinoilla" on muuten yksi kiinnostavimmista viestinnän perusteoksista joita on suomeksi saatavilla. Omien muistikuvieni mukaan selkeästi kirjoitettu ja käytetty mielenkiintoisia esimerkkejä.

Olisi muuten ihme, jos tuossa viestinnän pääsykokeessa ei aineisto-osiossa käsiteltäisi jotain näistä viimeaikaisista median ja julkisen vallan välillä käydyistä kiistoista tai jotain journalistin etiikkaan liittyvää... ;)
 
Mikäköhän helvetin rutto mun kirjaa vaivaa, kun siitä on kansista värit ja tekstit kuluneet pois? Kannen materiaali on muutenkin värin alta paljastuttuaan sellaista vahamaista. :confused:

Tai sitten vaan mä oon niin saatanan ruma, että kirja syöpyy käsiin...

Kyseessä siis Berndtsonin kirja. Ja vain vuoden vanha.
 
Itse asiassa sitä on käytetty yllättävän vähän "mihinkään", kun vasta muutama kuukausi sitten aloitin sitä kunnolla lukemaan. :D

Veikkaan, että pöydän lakkapinnalla+valolla on jotain tekemistä asian kanssa.
 
Tässä haen itsekin Turun yhteiskuntatieteelliseen lukemaan taloustiedettä. Tässä on keskusteltu kansiksen haastavuudesta, ja nyt tarkemmin ajateltuna hieman jopa mietityttää oma soveltuvuuteni alalle. Tässä kuitenkin nyt täysillä luetaan ja yritetään saada paikka hankituksi.

Jos kansis ei sitten sovellu itselleni, niin ei se pääaineen vaihtaminen kovinkaan vaikeaa näytä olevan. Teen vain perusopinnot kansiksesta ja mahdollisesta tulevasta aineesta saman määrän(poliittinen historia tai valtio-oppi tällä hetkellä vaikuttaisivat kiinnostavilta). Ja voihan se kansantaloustiedekin osoittautua mielenkiintoiseksi :)
 
Itse tosiaan pyrkimässä nyt viestintää lukemaan, mutta mikäli en pääse sisälle ensimmäisellä kerralla, olen myös ajatellut yleistä valtio-oppia. Olisiko fiksumpaa valita pääaineeksi viestin ja sivuaineeksi valtio-opista esim. ulkopolitiikka ja diplomatia vaiko suoraan valtio-oppi pääaineeksi ja viestintä sivuaineeksi?:jahas:

Tarkoitus olisi tehdä ulkomailla aika paljon töitä tulevaisuudessa, mutta en usko että politiikan parissa. Media-ala kiinnostaa enemmän. Ei haluaisi kuitenkaan sulkea kaikkia ovia näin nuorena vielä.

Kumpaan muuten helpompi yleisesti ottaen päästä sisälle? Kokemuksia, mielipiteitä?
 
Kaks päivää vedin löysää, tänään tulee varmaan kolmas täyteen. Kait sitä voisi ruveta taas pläräämään. Nyt noita kappaleita pystyy onneksi lukemaan paljon kerrallaan, kahdessa kolmessa päivässä suunnilleen yhden kokonaisen. Alusta voisi aloittaa. Eniten vituttaa 6. kappale, poliittinen sosialisaatio yms.

Tänään vasta selkis tarkka koepäivä, eli 3.6...hyvä minä. :jahas: Jos tänä vuonna vaikuttaa siltä etten kykene mitään saamaan aikaiseksi, vaihdan ehkä kansikseen...
 
Hah, vois olla aika paha. :D

Viime vuonna (pääsykokeessa) mun vieressä istu yks sälli, jolla oli sellanen romaanin paksuinen muistiinpanovihko mukana, jota se sitten vielä viime tingassa pänttäsi. Ja oli muuten kohtuu paha koe viime vuonna, vaikka onhan se joka vuosi sinänsä.
 
Päätös aloittaa yhteiskuntatieteellinen opiskelu muistuttaa tällaisen valinnan tekemistä:
http://www.youtube.com/watch?v=0_8Zq_iWuFg

Toki moni ei tajua yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen tarkoitusta koko opiskelu-uransa aikana (mm. moni hallinto-opin opiskelija) ja päätyy opiskeluidensa jälkeen julistamaan jotain Nyy Pablic Mänigment -doktriinia Virallisena Totuutena esimerkiksi johonkin konsulttifirmaan. "Kato, otetaan vähän lisää itseään sääteleviä markkinoita julkisen sektorin sisään niin syntyy uutta hyvinvointia..." vai olisiko sittenkin niin, että maailman muuttaminen kohti tiettyjä teoreettisia malleja ei sittenkään olisi järkevää? Ongelmana tietenkin on se, että hallinto-oppi pitäisi todellisuudessa olla AMK-oppiaine. Akateemista yliopisto-opetusta se ei ole, koska se ei opeta ketään kyseenalaistamaan yhtään mitään.

Jos ei kiinnosta kyseenalaistaa mitään yhteiskunnallisia seikkoja, kannattaa valita se hallinto-oppi tai marssia kauppakorkeakouluun. Siellä saa sitä sinistä pilleriä sitten enemmän kuin ikinä pystyisi kuvittelemaan. :D

Tämmöinen pieni avautuminen tähän väliin. :hyvä:
 
Back
Ylös Bottom