Valtiotieteelliseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalypso
  • Aloitettu Aloitettu
Päätös aloittaa yhteiskuntatieteellinen opiskelu muistuttaa tällaisen valinnan tekemistä:
http://www.youtube.com/watch?v=0_8Zq_iWuFg


Jos ei kiinnosta kyseenalaistaa mitään yhteiskunnallisia seikkoja, kannattaa valita se hallinto-oppi tai marssia kauppakorkeakouluun. Siellä saa sitä sinistä pilleriä sitten enemmän kuin ikinä pystyisi kuvittelemaan. :D

Tämmöinen pieni avautuminen tähän väliin. :hyvä:

Tästä voidaan hyvin jatkaa Matrixilla eteenpäin. Matrix I:ssä tapahtuu petturuus, koska ei jakseta sitä punaisen pillerin maailmaan vaan halutaan vaihtaa sinisen pillerin maailmaan. Sinisen pillerin maailma tarjoaa pinnallisia, mutta ah... niin tyydyttäviä asioita.

Eli jos ei kiinnosta kyseenalaistaa, vaan kiinnostaa keskittyä onnellisuuteen valitse toisin. Eikö tämä ajatuskulku ole luonnollinen jatkumo?

edit:
http://www.youtube.com/watch?v=Z7BuQFUhsRM
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä voidaan hyvin jatkaa Matrixilla eteenpäin. Matrix I:ssä tapahtuu petturuus, koska ei jakseta sitä punaisen pillerin maailmaan vaan halutaan vaihtaa sinisen pillerin maailmaan. Sinisen pillerin maailma tarjoaa pinnallisia, mutta ah... niin tyydyttäviä asioita.

Eli jos ei kiinnosta kyseenalaistaa, vaan kiinnostaa keskittyä onnellisuuteen valitse toisin. Eikö tämä ajatuskulku ole luonnollinen jatkumo?

edit:
http://www.youtube.com/watch?v=Z7BuQFUhsRM

Kyllä, tieto luo tuskaa ja "ignorance is bliss". Eikä kannata olettaa, että yhteiskunnan valtaapitävät suhtautuisivat suopeasti esimerkiksi sellaisiin tutkimustuloksiin, jotka kyseenalaistavat heidän auktoriteettinsa. Omasta hyvinvoinnistaanhan "punasen pillerin" valinnassa saattaa joutua kärsimään.

EDIT: Mut hei, nythän on keksitty ratkaisu! Luodaan innovaatioyliopisto joka tuottaa tutkimustuloksia yritysten tarpeisiin! Kuulostaapa hienolta!
 
Onkos kukaan tulossa noille valtsikan kesäkursseille? Ite valitsin tilastotieteen 20 op ja valtio-oppia.. Noista on hyvä aloittaa jos päätyy syksyllä valtsikaan :)
 
Mä suunnistan sosiologiaa lukemaan. Tuo kirja on ensimmäinen oppikirja, joka on oikeasti melko mielenkiintoinen opus. Ei, siellä ei ole juuri mitään josta olisi ns. suoraa hyötyä, mutta aivan vitun avartavaa kamaa. Olen lukenut tota Berndtsonin Erkin kirjasta ja yhtä toista sosiologian opusta sekä vitusti journalistiikkaa avoimessa, mutta tää on nyt hyvää kamaa. Toivottavasti ovet aukeaa Helsinkiin.
 
Unohdinkin mainita kokonaan että pääsin tässä erillisvalinnalla valtsikan maisteriohjelmaan. Historiaa tuli kandiin asti luettua mutta kyllä sisimmässäni olen yhteiskuntatieteilijä.
 
No sällit, miten meni kokeet? Ainakin stadissa valzzigan kokeet pidettiin eilen ja tänään, ite olin sosiologiaa kirjottelemassa.

Ensimmäiset valintakokeet, joissa oli aivan loistava fiilis kirjoittaa niitä kirjaan perustuvia kysymyksiä. Väitän, että se osio meni melkeimpä saatanan hyvin. Vaikka voihan tostakin mahalasku tulla jollain konstilla, on se ennenkin nähty.

Aineisto olikin sitten jotain VITUN TILASTODKEIDAA!:dance: Mitä helvettiä, kuivuin rusinana kokoon kun kattelin niitä byrokratian kyllästämiä paskapapereita ja aivot huusi, että älä vitussa lue enempää tai henki menee. Siis pelkkiä kuvioita ja taulukoita. Kammottava aineisto ja suht kammottavat kysymykset, en osaa sanoa miten meni. Ensimmäinen aineistokyssäri, onnekis vain kahden pisteen arvoinen, oli jotenkin vitun hämärä, mutta sorvasin siihenkin jotain vastaukseksi. Toisaalta voi olla että naulasin ne isommat aineistokyssät ainakin suurimmalta osalta, toisaalta voi olla että aineiston takia ei vaihteeksi paikaa yliopistolta heru.

Menin kotiin epävarmuuden varjossa ja ostin mäkistä kaheksan juustohampparia ja söin ne.:haart:
 
Hallinnon ja organisaation kokeissa tuli käännyttyä tiistaina Hesassa (valtio-oppi). Kirjallinen puoli meni "hyvin", mutta aineisto kusi pahasti. Tosin suurin syy siksi, etten ollut lukenut kunnolla epäonnistuen siten kirjan tietojen soveltamisessa. Luovutin 4. tehtävän jälkeen ja lähdin ostamaan röökiä. Ens vuonna pyrin maailmanpolitiikan linjalle, koska sinne oli aikomus alun perin (tiedä sitten miksi muutin mieleni reilu vuosi takaperin).

Koe ei vaikuttanut vaikealta, eli lukemisesta narahti. Aineisto käsitteli vanhoja valtioneuvoston selontekoja ja hallituksen esityksiä. Reilu puoli tusinaa sivua byrokratia-shittiä, joten mielenkiinto loppui kesken muutenkin.

Kesä huilitaan noin kokonaisuudessaan, ja syksyllä alkaa taas uusi kierros uuden kirjan ja tietojen kera. :kuola:

Eli lapsoset, jotka ens vuonna pyrkivät johonkin: lukekaa, ja paljon. Ei ole vaikeaa, kunhan luette antaumuksella.

PS. Oli muuten herkun näköisiä flikkoja pyrkimässä. Jälleen uusi motivaation lähde.
 
Aineisto käsitteli vanhoja valtioneuvoston selontekoja ja hallituksen esityksiä. Reilu puoli tusinaa sivua byrokratia-shittiä, joten mielenkiinto loppui kesken muutenkin.

Jos et nyt tänä vuonna päässyt sisään niin kannattaa ajatella asiaa myös siltä kannalta, että tuo "byrokratia-shitti" on juuri sitä mitä valtiotieteilijät usein työelämässä tekevät. En nyt väitä, että valtiotieteiden tutkinnolla mennään vain valtion tai kunnan hommiin, mutta onhan ne opinnot hieman siihen suuntaan ohjaavia (oikeasti valtiotieteellinen tutkinto ei valmista suoraan mihinkään, vrt. humanistinen ala, mutta se onkin aihe toiselle keskustelulle - ja sitten voitaisiin keskustella siitä miksi Suomessa ylipäätään oletetaan että tutkinnon pitää määrittää tuleva uravalinta, mutta se onkin jo täysin :offtopic:).

Eli jos byrokratia-shitti ei kiinnosta niin aina voi harkita pitäisikö hakea opiskelemaan jotain sellaista, jossa byrokratian kanssa ei tarvitse olla tekemisissä.

PS. Oli muuten herkun näköisiä flikkoja pyrkimässä. Jälleen uusi motivaation lähde.

Itse kun aikanaan hain niin oli kyllä sellaisia ärsyttävän näköisiä puoli-boheemeja pirkkoja, kaikilla lyhyt tukka ja paksusankaiset lasit, jne. Mutta siitä on jo aikaa ja ehkä maailma muuttuu...
 
Tarkennetaas. Olihan kirjassa paljon mielenkiintoista, mutta en oikein tiedä, onko se hallinto mun juttu. Aineisto painottui maakuntien ja kuntien aluekehittämiseen yms., joten se nyt ei tällä kertaa oikein iskenyt. Onhan tuossa hallinnon ja organisaation linjassa sekä maailmanpolitiikan linjassa kuitenkin jonkin asteinen ero. Täytyy nyt vielä miettiä, kun kuitenkin nuo asiat Berndtsonin kirjasta jäivät hyvin päähän heikolla lukemisella (ja lisäksi tiedostan nyt, että kysymykset voivat tulla mistä tahansa aihealueesta). Pitää tässä vähän vertailla ja ottaa selvää noista linjoista. Mutta uskaltaisin väittää, että tuo hallinnon ja organisaation tutkimus ei keskiverto kansalaisen silmissä näyttäisi niin mielenkiintoiselta kuin maailmanpolitiikka, jos henkilö saisi hetken aikaa tutustua tutkimussuuntauksiin.

Syksyyn asti aikaa funtsia...Ja oli todellakin nättejä tyttöjä hakemassa. Tosin hotellissa oli pari seksintappajan näköistä maailmanpelastajaa, jotka kovaan ääneen halusivat päteä aamiaisella. En saanut nautiskella kahvista rauhassa, prkl.

Ja kiitti Publikaani mielipiteestäsi. Olen kuitenkin päättänyt, että jotain yhteiskuntatiedettä aion opiskella vaikka henki lähtisi. Valtio-oppi nyt on tähän mennessä kiinnostanut eniten.
 
Olen kuitenkin päättänyt, että jotain yhteiskuntatiedettä aion opiskella vaikka henki lähtisi.

Hyvä asenne! :thumbs:

Nämä pakkotoiston koulutus-keskustelut liikkuu usein niin täysin oikis-kauppis-linjoilla (lääkis, teknillinen), että osaatkin jo varmaan arvata mitä varjopuolia valtiotieteiden opiskeluun sisältyy. Toisaalta valtiotieteiden opiskeluissa saa (yleensä) olla tekemisissä aika mielenkiintoisten asioiden parissa. Myöhempi menestys työelämässä riippuu sitten paljon omista valinnoista, luonteesta, valmiuksista ja ennen kaikkea siitä mitä työelämältä haluaa.

Ehdottaisin, että käyt katsomassa vielä poliittisen historian tiedot ja pääsykoekirjat. Karkeana yleistyksenä esim. kv. politiikassa opiskellaan erilaisia teorioita ja tulkintatapoja, kun taas poliittisessa historiassa mietitään esim. kylmän sodan historiaa ja miksi asiat kehittyivät niinkuin kehittyivät.
 
Poliittinen historia kuulostaa myös oivalliselta vaihtoehdolta, mutta olen vain miettinyt mm. sivuainevalintojen yhteensopivuutta sen kanssa. Mä en täällä viitsi paljastaa, mitä olen harkinnut valitsevani, mutta näillä sivuaineilla olisi lähes yhtä suuri rooli tuon pääaineen valinnan kanssa tulevaisuuden kannalta. Olen jo päättänyt mihin noin yleisesti ottaen tähtään, vaikka se työ sitten tulevaisuudessa meikäläisen periaatteessa valitseekin.

Mutta täytyy tutkailla noita aineita läpi...
 
Mä aloin tuossa elo-syyskuun vaihteessa lukea maailmanpolitiikan pääsykoekirjaa (Hesan valtio-opin linjan siis), ja se on osoittautunut tähän mennessä hyvin helppolukuiseksi ja jossain määrin mielenkiintoiseksi. Kirja on J.R McNeill:in & William H. McNeill:in kirjoittama Verkottunut Ihmiskunta, sisältönä lähinnä puhdasta historiaa, keskittyen verkkojen muodostumiseen, ihmisten väliseen yhteistyöhön ja kilpailuun ja sen synnyttämiin tuloksiin yms.

Historiassa oon aina pärjännyt ja se on kiinnostanut, jotenka tätä lähden kovasti takomaan aina ens vuoteen saakka.

Kysyisin kuitenkin tässä kohtaa, mikäli joku kokenut sattuisi tietämään, että miten saisi mm. historian opettajan pätevyyden, jos haluaa kuitenkin lukea valtio-oppia pääaineena? Mitä kaikkia sivuaineopintoja tarvitsee suorittaa? Jossain muistan täällä lukeneeni, että antiikin valtakunnat ja sen sellaiset pitäisi käydä istumassa.

Opetushomma olisi meinaan yksi niistä vaihtoehdoista työpaikan suhteen, jota olisin halukas harjoittamaan, sanotaan nyt kuitenkin väliaikaisesti.
 
Mä aloin tuossa elo-syyskuun vaihteessa lukea maailmanpolitiikan pääsykoekirjaa (Hesan valtio-opin linjan siis), ja se on osoittautunut tähän mennessä hyvin helppolukuiseksi ja jossain määrin mielenkiintoiseksi. Kirja on J.R McNeill:in & William H. McNeill:in kirjoittama Verkottunut Ihmiskunta, sisältönä lähinnä puhdasta historiaa, keskittyen verkkojen muodostumiseen, ihmisten väliseen yhteistyöhön ja kilpailuun ja sen synnyttämiin tuloksiin yms.

On muuten todella läppä pääsykoe jos tuo kirja on kokeessa. Luin kyseisen opuksen kun se ilmestyi tossa pari vuotta sitten. Toi kirjahan on oikeasti sellainen, että siitä ihmiset jotain ymmärtää.. Pitäisöhän munkin hakea valtio-oppiin.
 
Itse ajattelin nyt myös hakea tuohon maailmanpolitiikan puolelle. Kirja lähti tänään tilaukseen, taas ollaan vähän myöhässä tän suhteen:D Kyllä se kirja vaikuttaa "helpolta" verrattaessa näihin suomalaisten tutkijoiden kirjoittamiin valtsikan pääsykoekirjoihin joihin tarttisi sen tutkija-suomi sanakirjan liitteeksi. Ainakin viestinnän kirja on sellaista hevonpaskaa että huhuhuijaa..silti kyllä herui opiskelupaikka sieltä mutta se meni lopulta vähän vituralle ja nyt ollaan eri koulussa:D

Mitä nyt katsellut noita viime vuosien maailmanpolitiikan pääsykoetehtäviä niin ei ne kyllä musta kovin helppoja ole? Taitaa olla muutenkin yksi vaikeimmista paikoista päästä sisään. löytyykö joku sisäänpäässyt? Mitä mieltä kurssista ja opiskelusta ylipäänsä?
 
Mistä olet löytäny noita vanhoja pääsykokeita? Mä koitin netistä hakea, mutten millään törmännyt maailmanpolitiikan kysymyksiin.
 
Back
Ylös Bottom