Uskovaisten katselusta myötähäpeää, miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja roope
  • Aloitettu Aloitettu
modified sanoi:
Tästä syntyy vielä uskonsota, mutta antaa tulla.

Jouduin yksi päivä kadulla kahden helluntaiseurakunnan duden haastateltavaksi. Toinen esitteli vielä itsensä pastorina. Tietty luulin, että kaveri on pappi, yms, mutta ei sinne päinkään. Tais olla ihan rivikansalainen.

Se mikä tämän haastattelun aikana tuli selkeästi ilmi oli jotain mitä en ollut koskaan kristinuskosta ymmärtänyt. Jeesus ja hänen ylösnousemuksensa on tärkeämpi kuin Jumala itse. Siihen palattiin useaan otteeseen keskustelun aikana. No keskustelun tarkoituksena oli tietenkin rekrytoida ihmisiä kyseisen seurakunnan jäseneksi.

Kai se nyt on ihan sama uskooko ihminen jumalaan, saatanaan tai ei mihinkään. Tärkeintä, että joskus näitäkin asioita miettinyt. Miten joku kirja voi olla ratkaisu tälläiseen asiaan. Se on kuitenkin vain jonkun mielipide.

Tässä nähdään selvästi kristinuskon pirstaloituminen lähinnä yksillöliseksi kokemukseksi ajan hengen mukaisesti. Siinä missä d.w.a.m, serial_loser ja amy ovat tehneet Jumalasta itselleen omanlaisensa niin nämä helluntaiherrat pysyvät uskollisempina juuri Raamatun opeille eivätkä koe uskoa ainoastaan henkilökohtaisena vapauttajana. Lähetyskäskyn mukaisesti he hakevat kristityille alumperin ominaista piirrettä. Lähetyskäsky ei näyttele enää niin suurta osaa luterilaisten keskuudessa mutta hehän ovatkin yksi vain yksi variaatio alkuperäisestä ideasta. Länsimaissa liberaalit ihmiset eivät ole enää samasta muotista valettuja. Olen tavannut samasta seurakunnasta peräisin olevia ihmisiä jotka ovat olleet eri mieltä siitä että voinko minä, jumalaan uskomaton, päästä taivaaseen :D jokaisella on oma jumalakäsityksensä, mutta tämä integraation puute toimii inhottavana heikkoutena ja etuna maailmanpolitiikassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvin sanottu.

Tälläisenä individualistisena aikakautena on vaikeaa kokea edes uskontoa kollektiivisena asiana. Mitä siitä nyt syntyisi jos kaikki olisivat samaa mieltä, keskustelu loppuisi siihen paikkaan.

Kai tämä kulutusyhteiskunta myöskin yrittää arkipäiväistää kaikki asiat. Sehän johtaa siihen ettei mikään ole mitään, koska kaikki on samalla viivalla.

kpsk sanoi:
Siinä missä d.w.a.m, serial_loser ja amy ovat tehneet Jumalasta itselleen omanlaisensa niin nämä helluntaiherrat pysyvät uskollisempina juuri Raamatun opeille eivätkä koe uskoa ainoastaan henkilökohtaisena vapauttajana.
No huh, pirukaan pysy uskollisena Raamatun opeille.
Helluntailaiset siinä kuin muutkin quottaa niitä kohtia jotka sopii siihen omaan käsitykseen.
Omaa käsitystä vastaan sotivat jutut selitetään jollain mitä äkkiä keksitään, ja mieluiten niistä ei ees puhuta.

Jos ihminen eläisi Ruamatun oppien mukaan, niin vois esmes vetää kännit ja panna kaks tytärtään paksuksi.
Näin teki Loot, joka muuten oli HYVÄ ihminen, se ainoa joka perheineen pelastui Sodomasta ja Gomorrasta, noin Raamatun mukaan siis. Mooseksen 1. kirja, 19 luku, 31-38 jae. Huom, Jumala EI rankaissut tästä ketään.

Onan-parkaa kyllä rankaisi, kun tämä heitti mällinsä reisille, eikä velivainaansa leskeen, kuten hyviin tapoihin kuuluu. 1. Moos 38 luku, jakeet 8-10.

Ja markkinoilla käydessä ois ok käydä huorissa, 1. Moos 38 luku, jakeet 15-19.

Ja sokerina pohjalla, näitä riittää kyllä loputtomiin, suuri ja pyhä profeetta Elisa. Hänhän oli niin pyhä hemmo, että Jeesustakin aikanaan luulivat Elisan uudeksi tulemiseksi.

Noh, Elisa käpsehti kerrattain kaupungin laitamilla, ja lauma pikkulapsia (42 kpl) sattui siihen kanssa. Elisalla jo sisäkumi paistoi, ja tämä kaljuuntuva profeettakos lapsia nauratti. Lapset siinä pilkkaamaan Elisan kaljuutta.
Elisa moisesta vittuuntui täysin, ja kirosi pilkkaajansa Herran nimeen. Heti ilmestyi metsästä kaksi karhua, ja raatelivat nämä 42 pikkupoikaa kuoliaaksi.
Oppivat vittuilemaan profeetalle.
Ja tämä löytyy: 2. Kunigasten kirja, 2. luku, 23.-25. jae.

Helvetin pelottavaa, jos helluntailaiset (tai ketkään muutkaan) tän mukaan elää...

SerialLoser sanoi:
No huh, pirukaan pysy uskollisena Raamatun opeille.
Helluntailaiset siinä kuin muutkin quottaa niitä kohtia jotka sopii siihen omaan käsitykseen.
Omaa käsitystä vastaan sotivat jutut selitetään jollain mitä äkkiä keksitään, ja mieluiten niistä ei ees puhuta.

..
Onan-parkaa kyllä rankaisi, kun tämä heitti mällinsä reisille, eikä velivainaansa leskeen, kuten hyviin tapoihin kuuluu. 1. Moos 38 luku, jakeet 8-10...

...Elisan kaljuutta.
Elisa moisesta vittuuntui täysin, ja kirosi pilkkaajansa Herran nimeen. Heti ilmestyi metsästä kaksi karhua, ja raatelivat nämä 42 pikkupoikaa kuoliaaksi.
Oppivat vittuilemaan profeetalle.
Ja tämä löytyy: 2. Kunigasten kirja, 2. luku, 23.-25. jae.

Helvetin pelottavaa, jos helluntailaiset (tai ketkään muutkaan) tän mukaan elää...

Niinhän se menee, aivan psykologian perusteiden mukaisesti. Maailmankuvan vastainen ei saa niin paljon kiinnostusta kuin sen myötäinen.

Tuo minun "raamatun oppien mukaan" oli huono veto. Tarkoitin lähinnä dogmaattisuutta ja sen merkitystä eri uskonryhmien välillä. Raamattu on nokkela kirja mutta suodaan se sille :piis:

kpsk sanoi:
Tässä nähdään selvästi kristinuskon pirstaloituminen lähinnä yksillöliseksi kokemukseksi ajan hengen mukaisesti. Siinä missä d.w.a.m, serial_loser ja amy ovat tehneet Jumalasta itselleen omanlaisensa niin nämä helluntaiherrat pysyvät uskollisempina juuri Raamatun opeille eivätkä koe uskoa ainoastaan henkilökohtaisena vapauttajana.

Hep tähän väliin.

Tämä voi olla sanaan tarttumista, mutta mielestäni tarpeellista. En millään muotoa koe tehneeni Jumalasta minkäänlaista. Jos näin olisi, uskoni olisi jonkinlaista kristillisvaikutteista New agea. Eihän Jumalasta voi tehdä itselleen minkäänlaista, koska kristitty uskoo Jumalan olevan absoluuttisesti muuttumaton ja pysyvä. Niin päin tämä kyllä menee, että itse muutun (enemmän tai vähemmän jatkuvasti) Jumalakokemukseni syvetessä: minä olen Jumalan muokattavissa, Jumala ei minun. Hyvä niin!

Ja henkilökohtainen usko on henkilökohtainen vapauttaja. Toisten puolesta ei voi uskoa, eikä kukaan voi kävellä portaita taivaisiin jonkin yhteisön "uskomana". Uskon kokeminen MUUNA kuin henkilökohtaisena vapauttajana voi olla hyvinkin haitallista. Mikäli lähtee vapaussoturiksi keskelle ihmisyhteisöä, huutaa "Haa! Olen Mies Uskovainen! Vapautan teidät!" saa nopeasti tuhkat silmilleen ja muutaman kekäleen tupeeseen. Jos lähetyskäskyä ei voisi toteuttaa kuin yhdellä tavalla (väijyttää modified porttikongin kätköistä) niin kaiketi kadut olisivat päivystäjiä pullollaan.

mä taas sanoisin,että kunnon uskovaisuus on kaiken esiin laittamista,fanaattinen kristin usko on upeeta,ja sen haluan itsellenikin ja etsin niin kauan ,kuin sen löydän...
älkää vitun velli housut pitäkö uskovia ihan pelleinä,kaikki ei aina muista kääntää toista poskea,vaan mälli hali paukkaa...
silti vain armosta....ei 99+1 vaan 100prossaa...
tää meinaa tiputtaa kynäniskaks,alle 100 kg..

D.W.A.M sanoi:
Hep tähän väliin.

Tämä voi olla sanaan tarttumista, mutta mielestäni tarpeellista. En millään muotoa koe tehneeni Jumalasta minkäänlaista. Jos näin olisi, uskoni olisi jonkinlaista kristillisvaikutteista New agea. Eihän Jumalasta voi tehdä itselleen minkäänlaista, koska kristitty uskoo Jumalan olevan absoluuttisesti muuttumaton ja pysyvä. Niin päin tämä kyllä menee, että itse muutun (enemmän tai vähemmän jatkuvasti) Jumalakokemukseni syvetessä: minä olen Jumalan muokattavissa, Jumala ei minun. Hyvä niin!

Ja henkilökohtainen usko on henkilökohtainen vapauttaja. Toisten puolesta ei voi uskoa, eikä kukaan voi kävellä portaita taivaisiin jonkin yhteisön "uskomana". Uskon kokeminen MUUNA kuin henkilökohtaisena vapauttajana voi olla hyvinkin haitallista. Mikäli lähtee vapaussoturiksi keskelle ihmisyhteisöä, huutaa "Haa! Olen Mies Uskovainen! Vapautan teidät!" saa nopeasti tuhkat silmilleen ja muutaman kekäleen tupeeseen. Jos lähetyskäskyä ei voisi toteuttaa kuin yhdellä tavalla (väijyttää modified porttikongin kätköistä) niin kaiketi kadut olisivat päivystäjiä pullollaan.

Lähdin siitä liikkeelle että henkilökohtaisen uskon kohdekin on henkilökohtainen eikä toistu missään. Jumala on kehityksen huippu ajattomuudessaan eikä sillä olekaan tarvetta muuttua, mutta ihmiset näkevät hänet itselleen sopivana; et sinäkään ole niinkään kiinnostunut Jumalan muista puolista paitsi vapauttamisesta? Pidän uskoasi tavallaan New Agena :) sillä vaikka se on tavallaan yhteensopiva luterilaisuuden kanssa niin se on kuitenkin hieman eri asia

Jumalan sanan erehtymättömyyden tähden se soveltuu kirkon opin ja elämän ohjenuoraksi. Luterilainen tunnustus ilmaisee asian näin: ”Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Vanhan ja Uuden testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset ovat ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja opettajat on koeteltava ja arvioitava.” ( www.luterilainen.com )

Toki kaikki Raamatun lukeminen voidaan tulkita eri tavoin.

Joka tapauksessa Jumalaan uskominen tarjoaa ihanan maailmankuvan jos ei muuta keksi. Minäkin rukoilin eilen illalla väräjävin sydämin Jumalaa, mutta jostain syystä pysyin agnostikkona :D ei kukko käskien laula.

Minä tulkitsen lähetyskäskyn: "menkää ja TEHKÄÄ kaikki kansat minun opetuslapsiksini" ehkä ennemmin juuri kuvaamallasi vapaustaistelijameiningin tyylisenä kuin nyky- Suomen hiljaisten kristittyjen passiivisuudella. Totta on että lähetyskäsky on ristiretkien ja konkistadorien jälkeen menettänyt asemaansa, mutta näin vain kristinuskossa. Näille lähetystaistelijoille usko ei ole pelkästään henkilökohtainen vapauttaja, vaan sillä parannetaan maailmaa ennen lähtöä, oli kyseessä sitten itsemurhaislamilainen tai saarnamies.

modified sanoi:
Hyvin sanottu.

Tälläisenä individualistisena aikakautena on vaikeaa kokea edes uskontoa kollektiivisena asiana. Mitä siitä nyt syntyisi jos kaikki olisivat samaa mieltä, keskustelu loppuisi siihen paikkaan.

Kai tämä kulutusyhteiskunta myöskin yrittää arkipäiväistää kaikki asiat. Sehän johtaa siihen ettei mikään ole mitään, koska kaikki on samalla viivalla.

Kristinuskoa on hankala pitää kollektiivisena asiana sillä se ei tuota samanlaista vastakkainasettelua kuten esim http://www.irrtv.fi/pdf/Itaportti200411.pdf

Toki tuo on Propagandalehtinen, mutta siitä käy ilmi kuinka kollektiivisempi on islam kuin kristinusko tänä päivänä. Ihmisten kokoontuessa katsomaan uutta paavia Pietarikirkon aukiolle heillä ei ole juuri mitään käsitystä samanlaisesta kollektiivisuudesta millainen olisi islamilaisten keskuudessa siinä vaiheessa. On aina kiva pitää bileet, mutta thats it.

Luulen että itse arkipäiväistämme asiat; jeah ostin tänään audi ttn, mutta jo ensi kuussa kaivataan M5sta. Toki yhteiskunta on ensiksi antanut meille materialistisen janon. Tuota viimeistä lausetta en aivan ymmärtänyt, miten olemme samalla viivalla?

Jumaluus on jotain absoluuttista, mutta Jeesus vain yhden uskontokunnan profeetta.

Mitä se kertoo kristittyn uskon vahvuudesta, että siihen tarvitsee jonkun häiskän todistamaan Jumalan olemassaoloa. Tänä päivänä tuollainen leimattaisiin välittömästi hihhuli lahkoksi.

kpsk sanoi:
Luulen että itse arkipäiväistämme asiat; jeah ostin tänään audi ttn, mutta jo ensi kuussa kaivataan M5sta. Toki yhteiskunta on ensiksi antanut meille materialistisen janon. Tuota viimeistä lausetta en aivan ymmärtänyt, miten olemme samalla viivalla?

Viittasin arvosisältöön. Ei ole enää hyvää ja pahaa vaan jotain siltä väliltä. Ei ole pyhää, koska ei ole myöskään epäpyhää. Tämä helposti johtaa siihen, että ei ole mitään väliä, koska rajat ovat niin hataria.

Mihin moderni ihminen tarvitsee uskontoa? Auktoriteettejä ei ole olemassa. Ei siis voi pelotella Jumalan vihalla ja helvetillä. Moraalinen puoli on poissa. Kai se viimeinen keino on yrittää tehdä seurakuntalaisista kavereita keskenään. Kaikesta täytyy saada elämyksiä.

Usko taas on jotain aivan muuta.

kpsk sanoi:
Lähdin siitä liikkeelle että henkilökohtaisen uskon kohdekin on henkilökohtainen eikä toistu missään. Jumala on kehityksen huippu ajattomuudessaan eikä sillä olekaan tarvetta muuttua, mutta ihmiset näkevät hänet itselleen sopivana; et sinäkään ole niinkään kiinnostunut Jumalan muista puolista paitsi vapauttamisesta? Pidän uskoasi tavallaan New Agena :) sillä vaikka se on tavallaan yhteensopiva luterilaisuuden kanssa niin se on kuitenkin hieman eri asia

Jumalan sanan erehtymättömyyden tähden se soveltuu kirkon opin ja elämän ohjenuoraksi. Luterilainen tunnustus ilmaisee asian näin: ”Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Vanhan ja Uuden testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset ovat ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja opettajat on koeteltava ja arvioitava.” ( www.luterilainen.com )

Toki kaikki Raamatun lukeminen voidaan tulkita eri tavoin.

Joka tapauksessa Jumalaan uskominen tarjoaa ihanan maailmankuvan jos ei muuta keksi. Minäkin rukoilin eilen illalla väräjävin sydämin Jumalaa, mutta jostain syystä pysyin agnostikkona :D ei kukko käskien laula.

Minä tulkitsen lähetyskäskyn: "menkää ja TEHKÄÄ kaikki kansat minun opetuslapsiksini" ehkä ennemmin juuri kuvaamallasi vapaustaistelijameiningin tyylisenä kuin nyky- Suomen hiljaisten kristittyjen passiivisuudella. Totta on että lähetyskäsky on ristiretkien ja konkistadorien jälkeen menettänyt asemaansa, mutta näin vain kristinuskossa. Näille lähetystaistelijoille usko ei ole pelkästään henkilökohtainen vapauttaja, vaan sillä parannetaan maailmaa ennen lähtöä, oli kyseessä sitten itsemurhaislamilainen tai saarnamies.

Jos en olisi kiinnostunut kuin siitä vapauttamisesta, olisin kaiketi tiedostaen tai tiedostamattomasti hylännyt Jumalan heti vapauttamistapahtuman jälkeen. Jos uskossani sitoisin Jumalan tiettyyn - vaikka sitten tähän - kontekstiin, niin silloinhan umpimielisesti rajoittaisin Jumalan toimintaa. Olen avoimesti kiinnostunut Jumalasta koko yliluonnollisena persoonana, ts. kaikesta Jumalassa. Et voi laittaa sanoja suuhuni, etkä uskon muotoa kallopallooni; jos uskossani, niin kuin olen siitä kertonut, ilmenee yksikin seikka, jossa voit päätellä sen olevan New agea eikä kristinuskoa, niin tarkastellaan sitä. Jos sinä sanot olevasi agnostikko, niin mikä on se mandaatti, jolla minä sanoisin: minusta tuntuu, että olet enemmänkin zenbuddhalainen tai sikhi? Minä olen kristitty, älä siis lokeroi minua minnekään muualle.

Jumala olisi hyvin helppo rajoittaa jonkinlaiseksi mielikuvaksi, ikoniksi "...tätä se on minulle". Se ei missään nimessä kuulu kristinuskoon. Tällaisia uskovia kaiketi kuitenkin on, sillä se on kirvoittanut jotakuta tarkkanäköistä kristittyä kehitämään sananlaskun. "Jeesus Kirstus, ja siellä pysyy."

Lainaamasi tunnustuksen kappale tosi, jota tunnustavat kristikunnassa oikeastaan kaikki muutkin seurakunnat. Ja niin minäkin. Sehän koskee nimen omaan opettajia ja oppeja, jotka voivat olla a) aivan huuruissa b) olla :anssi: ja siksi kristityn on aina arvioitava kaikki, korvasyyhyyn hyvältäkin kuulostava, Raamatun valossa. Kristittyjä syytetään laumasieluisuudesta ja lammasmaisuudesta, ja se kyllä toteutuu, jos huutaa aamenen joka väliin ja lompsii muitta mutkitta sinne mihin toisetkin. Uskovaisen ei ole pakko olla tyhmä.

Entä luterilainen kirkko: onko se ainut kosketuspintasi kristikuntaan? Arvioitko minut jonkinlaisen luterilaisfiltterin läpi? Ei se mitään, mutta onhan muitakin kristillisiä yhteisöjä on kuin luterilainen kirkko. Tämän (ev. lut. kirkon) sekulaariväestö toki yleensä parhaiten tuntee, sattuneesta syystä johtuen. Siksi ei-luterilaisiin yhteisöihin suhteuduttaneen vielä suuremmalla varauksella kuin niihin herätysliikkeisiin, jotka ovat luterilaisen kirkon sisällä. Luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jälkeen tulevat helluntailaiset ja vapaakirkolliset, sen jälkeen pienemmät seurakunnat. Vaikka en puhukaan yhdenkään seurakunnan puolesta, niin uskontunnustukseni nojalla suurin piirtein kaikki toteaisivat: "kyllä tämä häiskä on kristitty". ...Tai no. Kerran juttelin erään lestadiolaisen nuoren naisen kanssa, ja hänen mukaansa en ollut tullut uskoon ollenkaan! Kaikella kunnioituksella ajattelin, että enköhän minä tiedä itse keskuudessani tämän paremmin.

Luterilaisuudesta vielä. Minusta luterilaisuuden kiehtovin puoli on se, millaista luterilaisuus oli syntyhetkinään Saksassa. Silloin luterilaisuutta ei oikeastaan ollutkaan, vaan Lutherin johtama kirkon reformaatio. Toki Lutherkin sanoi yhtä ja toista, mistä en ole yhtä mieltä, mutta jotakin olennaista Lutherin teologiassa on, joka vaikuttaa valtavasti minuunkin. (Enimmin synti+oppi ihmisen vanhurskauttamisesta).

Mitä ihmeen yhteistä lähetyskäskyllä ja Conquistadoreilla on? Nehän painoivat valloittamaan maat, pöllivät ja sulattivat kullan ja tartuttivat intiaaneihin tuhannen tautia, jos eivät kuolleet muuten vain väkivalloin. Mitä tekemistä sillä on todellisen kristinuskon kanssa? Politiikkaa se oli, ja politiikan keppihevosena usko ei voi toimia. Se on ihmisen kehittämää uskontoa. Puistattavaa! Kammottavaa! :curs: :urjo: :wall: Ja sitä samaa edustavat mielestäni ristiretkeläisetkin - kristinusko lakkaa olemasta kristinuskoa, siitä tulee silkkaa ja häikäilemätöntä politiikkaa. Puolustusta varten käytävän sodankäynnin ymmärrän ja hyväksyn, mutta hyökätä nyt asein "vapauttamaan" jotakin! Voi munan muna.

Lähetyskäskyn (sellaisena, kuin se Raamatussa on) kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Miekan avulla tapahtuva käännytys on katkera kastrointi, eihän ketään voi pakottaa uskomaan. Edelleenkään.

modified sanoi:
Jumaluus on jotain absoluuttista, mutta Jeesus vain yhden uskontokunnan profeetta.

Ei. Jos tarkoitat tällä muslimeja, niin Jeesus on heille todella profeetta, mutta vain profeettain joukossa. Kristityt uskovat, että Jeesus oli Jumala, kolminaisuusopin mukaan.

D.W.A.M sanoi:
Ei. Jos tarkoitat tällä muslimeja, niin Jeesus on heille todella profeetta, mutta vain profeettain joukossa. Kristityt uskovat, että Jeesus oli Jumala, kolminaisuusopin mukaan.

Uskon tunnustuksessakin sanotaan:

Minä uskon Jumalaan kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan herraan ja Jeesukseen kristukseen Jumalan ainoaan poikaan meidän herraamme.

Mikä siis tekee Jeesuksesta Jumalan? Hän enimmilläänkin kristinuskossa Jumalan poika. Miten voidaan puhua kolmiyhteisestä Jumalasta. Eikö Jumala ole yksi ja jakamaton?

modified sanoi:
Viittasin arvosisältöön. Ei ole enää hyvää ja pahaa vaan jotain siltä väliltä. Ei ole pyhää, koska ei ole myöskään epäpyhää. Tämä helposti johtaa siihen, että ei ole mitään väliä, koska rajat ovat niin hataria.

Mihin moderni ihminen tarvitsee uskontoa? Auktoriteettejä ei ole olemassa. Ei siis voi pelotella Jumalan vihalla ja helvetillä. Moraalinen puoli on poissa. Kai se viimeinen keino on yrittää tehdä seurakuntalaisista kavereita keskenään. Kaikesta täytyy saada elämyksiä.

Usko taas on jotain aivan muuta.

Maallistuneessa maailmassahan tämä pitää täsmälleen paikkansa. Arvot ja auktoriteetit katoavat, samoin kuin mielikuvat pyhyyksistä. Mutta kristittyhän uskoo näihin edelleen, muuttumattomasti. Eikä se tule yllätyksenä. Maailman kuuluukin maallistua.

Mihin moderni ihminen tarvitsee todella uskontoa? Vaikka koko ajan maailma maallistuukin, niin ihminen kaipaa silti maailmalle selitystä ja jäsennystä, kuka sen sitten mistäkin saa - kristinuskosta, islamista jne. Uskaltaisin jopa väittää, että entistä enemmän, sillä tukirakenteiden vähentyessä ulkopuolelta ihminen joutuu etsimään itse. Toisillehan tällä ei ole mitään merkitystä, se heille suotakoon. Mutta yhtä kaikki, jokin tarve hengellisyyden kokemiseen ihmisessä näyttää olevan.

Ja aivan: usko ON jotain aivan muuta.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakseni. Loistavia perusteluja tullut tuohon myötähäpeän kokemiseen.Tuo myötähäpeän, tai mikä se tunne nyt onkaan, kokeminen liittyy nimenomaan hyvin pieneen osaan uskovaisia.
Jokatapauksessa pakko sanoa että esim. D.W.A.M:n mielipiteitä lukiessa ei kyllä mitään myötähäpeän tunnetta tule vaikka kaveri "uskovainen" onkin.Hemmo perustelee asiallisesti ja kiihkottomasti näkemyksensä.:thumbs:

modified sanoi:
Uskon tunnustuksessakin sanotaan:

Minä uskon Jumalaan kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan herraan ja Jeesukseen kristukseen Jumalan ainoaan poikaan meidän herraamme.

Mikä siis tekee Jeesuksesta Jumalan? <b>Hän enimmilläänkin kristinuskossa Jumalan poika.</b> Miten voidaan puhua kolmiyhteisestä Jumalasta. Eikö Jumala ole yksi ja jakamaton?

Tämä linkki selittää Jumalan kolmiyhteisen olemuksen ehkä paremmin kuin itse osaisin:
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelum...urssi4/d4.html

Jumalaa voisi kuvata myös vertaamalla kolmiyhteyttä veteen ja sen olomuotoihin (H2O). Höyry, jää, vesi - samaa hookaksoota.

Ja tuohon yllä tummennettuun lauseeseen:

Kristillisen opin mukaan ihminen pelastuu uskomalla ja tukeutumalla Jumalaan ja Jeesukseen. Jeesus sovitti kuolemallaan maailman synnit. Ihminen on pelastettu armosta, Kristuksen työn nojalla.

Lyhyesti kristinuskosta: Jumala loi ihmisen ja antoi tälle vapaan tahdon. Ihminen käytti sitä, ja seurasi syntiinlankeemus, jolloin ihmisen ainutlaatuinen yhteys Jumalaan rikkoutui. Jeesus sovitti kuolemallaan ihmisten synnit ja loi mahdollisuuden korjata yhteyden Jumalaan. Jeesus toimii siis välittäjänä ihmisen ja Jumalan välillä. Jeesus on kuin silta, joka vie yli syntiinlankeemuksen ja seurausten, Jumalan luo. Kristinuskon mukaan ihmisillä on viimeisellä tuomiolla "puolustusasianajaja" (Jeesus), joka on teollaan tehnyt tyhjäksi syyttäjän (Saatana) syytökset jo etukäteen.

modified sanoi:
Melkoinen kehäpäätelmä jos kristinuskolla perustelee kristinuskon Jumalkäsitystä.

:lol2: Sitä en kiistä. Sehän on uskon asia. Kristinuskon Jumalkäsitys on kuitenkin löydettävissä Raamatusta, johon koko kristinusko perustuu. Kolmiyhteisyyttä ei siinä mainita, sille annettiin nimi myöhemmin. Sekin tuon mainitun linkin kautta selviää.

Roopelta ajattelinkin tässä vähän aikaa sitten kysyä, mitä tuntemuksia tämän threadin eteneminen on aikaansaanut. Mukava joka tapauksessa kuulla, että ei ole tarvinnut hävetä!

Ja SerialLoserin huomiot tuntuivat ...hyvin raikkailta. SL olisi taatusti epäsuosiossa jossakin piispantarkastuksessa, herättäjäjuhlilla tai varkkarinuorten leirillä, mutta minä annan kyllä arvoa!

Amyn puolesta olen kyllä vilpittömästi iloinen.

Minusta naivistista perustaa uskoaan johonkin auktoriteettiin esimerkiksi raamattuun. Muuten voi kristittynä väittää, että esimerkiksi islaminuskoiset ovat vääräuskoisia kerettiläisiä. Vai oletko kristittynä kanssani samaa mieltä siitä, että kaikkien uskontojen Jumala on yhteinen?

Joku on kauniisti sanonut, että Jumala on rakkaus ja se riittää minulle.

modified sanoi:
Minusta naivistista perustaa uskoaan johonkin auktoriteettiin esimerkiksi raamattuun. Muuten voi kristittynä väittää, että esimerkiksi islaminuskoiset ovat vääräuskoisia kerettiläisiä. Vai oletko kristittynä kanssani samaa mieltä siitä, että kaikkien uskontojen Jumala on yhteinen?

Minusta uskominen on, sanatarkastikin, uskon asia. Uskot jos uskot, et jos ei siltä tunnu. Oletko ajatellut suhdettasi markkinavoimiin, uskotko niihin? Uskotko oikeudenmukaisuuteen? Uskotko rakkauteen? Onko niitä olemassa sen enempää kuin Jumalaakaan? Usko on uskomista. (OT: On muuten typerä sana tuo usko kun sitä toistaa.)

Olen kristitty ja uskovainen. Minä näen asian niin, että jumala on kaikille uskonnoille yhteinen, jota tuodaan esille eri tavalla, korostetaan eri piirteitä kunkin kulttuurin tarpeiden mukaan - ihmisethän jotka uskontoa tulkitsevat, ovat kulttuurinsa tuotteita. Niinhän esim. kristinuskokin on ja Raamatussa näkyvät aikansa ajattelutavat. Siksi minä en ottaisi kirjallisesti kaikkea mitä Raamatussa sanotaan, tehköön se sitten minusta huonon kristityn, aivan sama. En kivittäisi naisia aviorikoksesta enkä tuomitsisi homoja.

Jos Modified olet yhtään kiinnostunut historiasta, etsipäs käsiisi kirjoja, jotka selvittävät uskontojen alkukotia Mesopotamiaa - tutkijat ovat selvittäneet, että kaikki uskonnot olisivat alkujaan Mesopotamiasta, josta eri versiot levisivät eri puolillle maailmaa... Mielenkiintoinen teoria, totuusarvoon en osaa sanoa mitään. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom