modified sanoi:
Usko on kaunis asia, mutta....
Miten raamattu oli se sitten Jumalan sanaa tai ei voi määritellä, että kaikki jotka siihen uskovat pelastuvat ja muut joutuvat kiirastuleen. Myös uskontoa tulisi tulkita sen aikakauden valossa jolloin se on syntynyt. Maailma oli hieman erilainen 2000v sitten. Miten se on kristityltä pois, vaikka jokainen maailman ihminen pelastuisi.
Miten kristitty voi kuvitella, että hänen uskontonsa on se ainoa ja oikea. Varmasti kaikkien muidenkin uskontokuntien edustajat ajattelevat samalla tavalla. Jos herra X olisi syntynyt eri maassa hän kuuluisi eri uskontokuntaan. Hänkö ei pelastu sen takia, että on sattunut syntymään väärään maahan? Tuskin kaikki kristityt syntyvät länsimaihin.
Jos ajatellaan, että Raamattu on totta, niin silloinhan se on oikeassa, kun sanoo, että "Jokainen joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu". (En muista tätä Raamatunkohtaa aivan sanantarkkuudella, mutta asiasisältö täsmää). Jos ajatellaan, että Raamattu ei ole totta, niin ei kai siinä mitään häviä, jos huutaakin.
Totta kai uskontoja (kristinuskoakin) on tulkittava niiden lähtökohdista, syntykohdista ja kulttuureista käsin. Kristitylle aukeaa - tämän sanon omasta kokemuksestani - huomattavasti laajempia maailmoja, kun tutkii Raamatun kirjoituksia, vaikkapa UT:n kirjeitä nämä seikat mielessä pitäen. Kuka kirjoittaa, kenelle, miksi, mitä nämä kummalliset kielikuvat tarkoittavat, mikä on ollut senhetkinen maailmanpoliittinen tilanne, millaisia kulttuurierot ovat käsiteltävien kansanryhmien välillä jne. Maailma on tietenkin erilainen, koko ajan muuttuvainen. Raamattu on kirjoitettu aikanaan tai aikoinaan - luonnollisesti silloin on käytetty silloin saatavilla olevaa kielellistä kuvastoa ja termistöä. Tästä saa huikeimmat vibat, kun lukee Johanneksen ilmestystä, jossa vanha mies näkee kaukaiseen tulevaisuuteen sijoittuvia asioita. Voi vain aavistella sen tuskailun ja aprikoinnin, kun hän on jumalallisessa innoituksessaan miettinyt vertauskuvia asioille, joita ei silloisessa maailmassa ole tiedetty olevankaan. Tuon tuosta toistuu "Minä näin... aivan kuin... niin kuin..." jne.
Asian ulkopuolella edelleen, mutta miltähän se näyttäisi, jos nämä ilmestykset olisikin kirjoitettu kielellä, joka olisi 2000-lukulaista? "Tulipahan nähtyä laumatellen Abramsseja, Hornetit viilettivät kuin penteleet, jysähtelivät atomipommit tuhka tiheään milloin missähin ilmatilassa!", "Kehittyneellä mikrosirutekniikalla seurataan ihmisen liikkehiä ja toimintaa. Etpähän paljon shoppaile, jos ei ole Perkele-brändi ihon alla!" Tai miten tällaista olisi voitu lukea silloin, kun kirkonkirjat on kanonisoitu? Entä miltä sama olisi kuulostanut munkkein latinaksi keskiajalla, kun kansa ei muutenkaan tajunnut saarnasta mitään?
Kristityltä ei ole missään nimessä pois se, jos kaikki ihmiset pelastuisivat. Siihenhän koko lähetystoiminta tähtää. Minäkin toivoisin kovasti, että kaikki ihmiset pelastuisivat, mutta niin ei teologiani valossa yksinkertaisesti ole. Valitettavasti.
Kristitty Raamattuineen, juutalainen Vanhoine Testamenttineen ja Toorineen, muslimi Koraaneineen ja mormoni Kirjoineen sekä Kallisarvoisine Helmineen ovat kaikki mielestään oikeassa, muista puhumattakaan. Jotkut uskovat olevansa niinkin oikeassa, että heistä tuntuu kuin muut olisivat väärässä tai hakoteillä - jonkun verran tai enemmänkin. Painotan edelleen, ettei kukaan uskova, kuuluu hän minkä uskonnon piiriin tai asuu hän missä maassa hyvänsä, voi nykyhetkessä olla varma siitä, mitä loppu tuo tullessaan. Kysymyshän on uskosta.
Kysyt kysymyksiä, joita varmasti todella monella on mielessään. Miten pelastuvat ne, jotka eivät pelastussanomaa koskaan kuulekaan? Sitä on mielestäni selitetty kahdella tavalla: he joko tulevat arvioiduksi tekojensa mukaan tai heille saarnataan pelastussanoma tuonpuoleisessa. Tästäkin ollaan montaa mieltä, mutta usein puhutaan siitä, että kuolleet eivät suoraan kapsahda taivaaseen tai helvettiin, vaan viettävät hetkensä tuonelassa, ja vasta maailman viimehetkillä määräytyy, mihin junaan hypätään. Muistaakseni Raamatussa lukee, että Jeesus astui alas tuonelaan saarnaamaan vankeudessa oleville hengille, niille, jotka eivät esim. vedenpaisumuksesta selvinneet...
Yritän parhaani mukaan kertoa niistä näkemyksistä, joita minulla on. En kuitenkaan haluaisi väitellä asioista, sillä mielestäni kenenkään mieli ei väittelemällä kristityn mieleksi muutu. ...Ja toisekseen, minulla ei ole mitään teologista tutkintoa tai oppiarvoa. Vaikka teologiani rakentuukin raamatulliselle kristinopille, niin missään nimessä en voi olla ex cathedra, erehtymätön (eikä kyllä
paavikaan ole!) :lol2: