Uskovaisten katselusta myötähäpeää, miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja roope
  • Aloitettu Aloitettu
Näin tollasen merkin autossa ja luulin nopsalla vilkaisulla ihan tavalliseksi inrikalakssi. Aattelin mikä ihmeen jeesustelija moisia autoonsa hakkaa. Oli näköjään päinvastainen härö.

Ja JPK, lopeta jo, se on hauska kala ja kaikki naurrraaaa sulle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tupla-J sanoi:
Asiahan nyt ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta kristinusko kivoine logoineen on tosiasia, vaikkei niiden julle oliskaan.

Jep. Mut just toi 'julle' saa sen suurimman ryöpyn niskaansa yleensä, niin jotenkin tuntuu oudolta että käydään niin kiivaasti sotaa sellaista vastaan minkä olemassa oloon ei millään muotoa uskota.

JPK sanoi:
Mut minkä takia tarvii taistella sellaista vastaa, minkä olemassa oloon ei usko? Jos nyt yleinsäkin moista hauskana pitää, niin täytyy olla hieman dorka tapaus, no tietysti pitää niille hieman yksinkertaisemmillekkin tapauksille löytyä huumorinsa.
Lähinnä yhtä 'hauskaa' olisi jos jotkut yliopiston kynikset pitäis päällää t-paitaa missä lukisi. Mitä turhaan opiskelen, kun voin nostaa 250 kiloo penkistä ropittamalla, ja samalla he naureskelisivat punttaajien älykkyydelle.

Nyt JPK sitä pipoo vähän löysemmälle...Sä annat nyt vähän liian konkreettisen esimerkin tän threadin aiheeseen...

JPK sanoi:
Jep. Mut just toi 'julle' saa sen suurimman ryöpyn niskaansa yleensä, niin jotenkin tuntuu oudolta että käydään niin kiivaasti sotaa sellaista vastaan minkä olemassa oloon ei millään muotoa uskota.
Annakko esimerkin ryöpystä tämän jumalan niskaan? Ovatten tainneet mennä multa ihan tyystin ohi.

training_addict: :D Ok. Oisko sit uudenvuoden lupauksen aika. En enää kirjoita mihinkään uskontoa/uskoa koskevaan threadiin pakkiksella, enkä varmaan muuallakaan. Hyviä reenejä kaikille tahoille tasapuolisesti

D.W.A.M sanoi:
Olen ollut jo viidettä vuotta uskossa. Alkuaikojen innostus, jolloin olisi periaatteessa ollut mahdollista vaikka huutaa todistuslausuntonsa Näsinneulan katolta, tasaantui nopeasti

Mikä sai sinut kääntymään uskoon? Nämä yhtäkkiset kelkankäännökset ovat mielestäni mitä mielenkiintoisimpia.

Tuo myötähäpeä on kyllä hassu ilmaisu. Olisiko parempi ilmaisu vaikka Puolestahäpeejä. Itse olen ollut kanssa vierellä kun nainen rukoili nostamalla kädet ilmaan etuviistoon kämmenet ylöspäin ja pistävän silmät kiinni, nainen rupesi melkein tärisemään ja ähkimään kuin sika... Kummalta se tuntui mutta ei se häpeän tunnetta minussa aiheuttanut lähinnä pientä hilpeyttä kun en ollut ennen moista nähnyt.

Itse olen myös 100% kristitty mutta en mikään kiihko uskovainen sentään. Mielestäni se äärikiihko uskovaisuus on aivan yhtä hullua kuin ääriateismikin.

Jahas, uusi uskontothread, joka kerää vastavoimat samalle areenalle:D

Eli, tunnenko myötähäpeää uskovaisten toiminnasta? Ehdottomasti kyllä. Myötähäpeää ja samalla suurta huvittuneisuutta. Joukko ihmisiä istuu jossain rakennuksessa puupenkeillä persettä kuluttamassa ja laulaa porukalla lauluja jostain aivan ihme jutuista. Sitten yksi tyyppi edessä kertoo siitä, miten jumala on hänelle puhunut tai jotain muuta. Totaalirepeämistä aiheuttaa kaikki vähän erikoisemmat lahkot. Voi voi sitä paatoksellista menoa kun niiden touhuja katsoo. Surffailin radiokanavilla pari viikkoa sitten ja törmäsin Radio Dei -kanavaan eli tällainen hihhuliradio. Siinä oli sitten joku nuori hemmo vetämässä ohjelmaa ei hemmetti niitä juttuja.

Myötähäpeää aiheuttaa myös se, että jotkut hc-uskovaiset sulkee silmänsä totuudelta ja jatkavat päänsä hakkaamista seinään vaikka mitä tulis. Tosiasia nyt kuitenkin on, että tässä maailmassa ei menesty pelkällä rukoilemisella vaan vaaditaan oman pään käyttämistä ja sitä, että oikeasti tekee jotain asioille.

Anteeksi jos tämä loukkasi jotakuta, pakana on puhunut.

Hieman aihetta sivuten... Mua ärsyttää kaikki "kaduilla julistajat". Aivan sama mitä meuhkaavat, eli onko kyse kettujen vapauttamisesta tai Jeesuksen toisesta tulemisesta. (Olenko ainoa, jota hymyilyttää termi "Jeesuksen toinen tuleminen...?)

Itsellä myötähäpeä tulee siitä, että kykenee asettumaan toisen ihmisen asemaan kyseisessä tilanteessa. Kun taas uskonnollinen fundamentalismi muodossa tai toisessa menee sen verran ymmärryksen yli, että aiheuttaa enemmän kummastusta kuin mitään muuta.

Tove sanoi:
Hieman aihetta sivuten... Mua ärsyttää kaikki "kaduilla julistajat". Aivan sama mitä meuhkaavat, eli onko kyse kettujen vapauttamisesta tai Jeesuksen toisesta tulemisesta. (Olenko ainoa, jota hymyilyttää termi "Jeesuksen toinen tuleminen...?)

Joo voi perkele niitä:curs: :D Jyväskylässä näkee kaikkia ei-niin-tässä-maailmassa-olevia tyyppejä jotka saattaa kulkea jopa joku lappu kaulassa jossa on joku iskulause:D Joulun alla joku enempi tai vähempi sekava hemmo kulki kaulassaan kyltti "Jeesus on syntipukki" tms ja toisella puolella oli jotain muuta jossa syyteltiin ihmisiä tai jotain. Mene ja tiedä noista...:lol2:

Itsekin tunnen myötähäpeää vaikken haluaisi... esimerkiks jo pienenä, kun tuli käytyä pari kertaa mummon mukana kirkossa, niin mummo itki joka kerta kauheesti ja oli ihan hurmoksessa ja mainosti miten syntisiä me ihmiset ollaan:eek: :lol2: Alko naurattaa ja oli "vähän" vaivautunu olo...

Ja muutenkin, kaikki kiihkouskovaiset tekee elämäsnä vaan niin pirun ahtaaks ja vaikeaks... Mieluummin uskon pyhään Ronnieen;) kun Jeesukseen.

Asiaan sen kummemmin puuttumatta, olen itse ymmärtänyt että usko on yhtä opittu "käyttäytymis malli" kuin muutkin vanhemmilta/ympäristöstä "tarttuvat mielipiteet"... Itse en ymmärrä miten täysipäinen ihminen moiseen uskoo, mutta voipi olla että joku ajattelee omista uskomuksistani samanlailla, joten enpä anna asian itseäni vaivata.
Olen muuten ihmetellyt monesti miksi kouluissa opetetaan ensin 1-2luokalla jotta jumala loi taivaan ja maan..blaa blaa... mutta heti kohta 3-4luokalla nooan arkit ja luomis kertomukset vaihtuvat evoluutioteoriaan. Miksi näin? Eikös tästä, jos jostain, pieni lapsukainen ole varsin kummissaan kun ei välttämättä tiedä mihin enää uskoa. Myöhemmin sen voi jokainen päättää itsekkin, mutta miksi siis molempia paasataan koulussa?
Ja vastaus itse kysymykseen: ei, en tunne myötähäpeää uskovaisia kohtaan, mutta jokin saa minut hymyilemään kun mietin että 70% amerikkalaisista uskoo ennemmin luomiskertomukseen kuin evoluutioon...

risumies sanoi:
Olen muuten ihmetellyt monesti miksi kouluissa opetetaan ensin 1-2luokalla jotta jumala loi taivaan ja maan..blaa blaa... mutta heti kohta 3-4luokalla nooan arkit ja luomis kertomukset vaihtuvat evoluutioteoriaan. Miksi näin? Eikös tästä, jos jostain, pieni lapsukainen ole varsin kummissaan kun ei välttämättä tiedä mihin enää uskoa. Myöhemmin sen voi jokainen päättää itsekkin, mutta miksi siis molempia paasataan koulussa?
Yleisin ja useimman eurooppalaisen kirkon tulkinta luomiskertomuksesta ja Nooan Arkista on ettei ne ole kirjaimellisesti totta vaan pelkkää vertauskuvaa. Silloin ei ole mitään ristiriitaa. Yleinen määritelmä fundamentalismistä on että pidetään kaikkea jossain uskonnollisessa tekstissä olevaa kirjaimellisena totuutena. Euroopassa tällainen fundamentalismi on harvinaista.

Tuskin kukaan ekaluokkalainen tuollaisia hienouksia ymmärtää, mutta on varmaan tottunut satuihin sun muihin tarinoihin joista voi itse päätellä onko ne totta, viihdettä vai jotain muuta.

Mielestäni hihhulointi uskonnollisessa tilaisuudessa ei ole yhtään epärationaalisempaa kuin hihhulointi rock-konsertissa tai öljyttyjen, sustaperseiden fanittaminen bodykisoissa. Mistä lähtien meitä bodareita/voimailijoita ei olisi puolestahävetty jä säälitty: hormoneja syöviä, pienimunaisia rusina-aivoja, joilla ei ole hauiksensa peilailun ohella tähdellisempää tekemistä elämässään kuin spekuloida jossakin Pakkiksella kuinka muut käyttävät aikansa turhuuteen. Kukin harrastakoon mitä haluaa. :love:

Seuraavassa postauksessa liikutaan jo vahvasti :offtopic: :n rönsyilevässä maailmassa. Silti se liittyy aiheeseen vallan läheisesti: joku voi hyvinkin tuntea myötähäpeää sen johdosta! :lol2:

kpsk sanoi:
Mikä sai sinut kääntymään uskoon? Nämä yhtäkkiset kelkankäännökset ovat mielestäni mitä mielenkiintoisimpia.

Yksinkertaisimmilleen pelkistäen ja lyhyesti: eräänä sinänsä kauniina syksyisenä päivänä totesin, että "Eihän tämä voi jatkua näin." Satanistinen maailmankatsomus ei saanut minua tuntemaan elämääni mielekkääksi, oikeastaan olin vain masentavan vihainen koko ajan. Elämisen sattumanvaraisuus ilman mitään selitystä (lukuunottamatta sitä, että ihminen on alkuräjähdyksen jälkeen mudasta esiinmöyrynnyt ja kehittynyt pro-apina) tuntui mielettömältä haaskaukselta.

Tästä alkaa Director's Cut -osa. Älkäätten lukeko, jos ahistaa. Olen varoittanut.

Käännös ei kuitenkaan ollut yhtäkkinen. Sitä edelsi jollakin tavalla tiedostamaton prosessi, jonka otaksun alkaneen loppukevään ja kesän aikana. Elämäntapaani se ei aiheuttanut silti mitään muutoksia, kaikki jatkui niin kuin ennenkin. Vasta syksyn tultua havahduin ajattelemaan asioita hivenen realistisemmassa valossa. Ajattelin usein sitä, millaista elämäni mahtaisi olla vuoden tai kymmenen vuoden kuluttua, jatkuessaan kehitykseltään samanlaisena, ja sitä, mikä on ihmisen vastuu teoistaan - millaisen tilinpäätöksen voi elämästään tehdä. Kaikki ihmiset pyrkivät elämässään hyvinvointiin ja onneen, minä myös. Itsetutkiskelun lopputuloksena myönsin, etten voi olla tyytyväinen tällaiseen elämään, en voi olla tyytyväinen itsekkäisiin tekoihini enkä voi parhaalla tahdollakaan lopulta uskoa, että ajattelutapani tai etiikkani olisi kestävää. Jostakin takavasemmalta hiipi niskaani karmiva tunne... Tämä laiva uppoaa.

Aloin hahmottaa kaksi tahtoa sisälläni. Toinen halusi kiivaasti muutosta, toinen ehdottomasti vanhassa pysymistä. Ei ollut helppoa olla tällaisessa tilanteessa itsensä kanssa, se on sanottava.

Tietenkin vihasin kristinuskoa. Mielestäni Jumala oli omahyväinen sadisti, jonka kannatuskunta on ainakin näkyvältä osin puolivillaista, latvakakkosista koostuvaa pilipaliporukkaa, joilla on omasta mielestään jonkinlainen oikeus julistaa omaa onneaan ja toisten epäonnea helevetintulessa. Vakavasti otettavaa kosketuspintaa uskovaisiin ei järin hirveästi ollut. Onneksi vanhempi serkkuni luki itseään tuolloin pastoriksi, joten pystyin luotettavaksi kokemani tahon (olimme melko läheisissä suhteissa jo sitä ennenkin) keskustelemaan monista elämää ja elämänkatsomusta koskevista aiheista. En siltikään pitänyt kristinuskoa varteenotettavana vaihtoehtona. Jotakin muuta on oltava, hoin mielessäni. Enkä missään nimessä kokenut, että olisin yksinkertaisesti tuntenut kristinuskoa ja sen perusteita riittävästi, että voisin vakavasti ajatella mielipidettä, mahdollista uutta käsitystä jeesushommasta.

Puhelinlasku kasvoi. Soittelimme pastorikandidaattiserkkuni kanssa tuhka tiheään. Ei hänkään kyennyt mielestäni selittämään kaikkea kysymääni, ja vaikka olisikin, niin esimerkiksi armon olemus oli mielestäni absurdi. Sattui, että jo aiemmin tiukkana ja kylmänä ateistina tuntemani henkilö kääntyi yllättäen kristityksi. Olin ymmälläni. Ja selittämättömällä tavalla yksinäinen. En tarkoita tällä sitä, että olisin tuntenut sosiaaliset kuvioni tai parisuhteeni jollakin tavalla ontoiksi – vaan sitä, että olin yksinäinen …itseni kanssa. En oikein tuntenut itseäni enää. Jo vuosia aiemmin ajattelin, että jos asiani ovat joskus näin, niin kuin ne nyt ovat; työtä, oma kämppä, avovaimo, bändi, jokseenkin selkeytynyt elämänkatsomus, niin sitten olen onnellinen. Mutta en ollutkaan. Enemmänkin pettynyt ja surullinen.

Ryhdyin salaa lukemaan Uutta testamenttia ja joitakin kristillisyyttä valottavia kirjoja. Minusta alkoi tuntua siltä, että minun on muodostettava henkilökohtaisesti oma kantani Jumalasta ja Jeesuksesta koetun ja nykyhetken valossa. Työpäivät kuluivat hyvin pitkälti omiin ajatuksiini syventyneinä.

Koitti viimeinen viikkoni pakanana. Mayhem ja Beherit lepäsivät hyllyssä, kitarankin annoin olla vähän aikaa. Vaikka filosofis-eettisesti olisin ehkä pystynyt luistelemaan karkuun kristinuskoa, en kyennyt vastustamaan millään verukkeella sitä voimakkainta henkistä, hengellistä tunnetta, jonka ikinään olen kokenut. Käsitin, että tässä on nyt kyse itseäni suuremmista asioista. Efekti oli samantapainen, kuin kuuntelisi stereoita diskantit poiskäännettynä, ja alkaisi hitaasti säätää tasoja kohdalleen. Ja sillä voimakkaalla tunteella oli myös nimi, synnin tunto.

Tietoisuus siitä, että elämäni on vääränlaista, vääristynyttä, pahaa, vaikka pyrkisi hyväänkin, sekä järisyttävän todellinen kokemus henkisellä tasolla siitä, että Jumala on todellinen ja Jeesuksen tarjoama sovitus ristinkuolemassa totisinta totta, toivat minut lopullisen ratkaisun eteen. Armon vastaanottaminen tarkoittaa hyppyä johonkin, jota ei oikeastaan voi ennalta tuntea. Se pelotti minua hyvinkin paljon. Mitä sitten tapahtuu? Sekoanko?

Laitoin aamulla töihin lähdön yhteydessä serkulleni viestin, että soittaisi illalla. Annoin itselleni aikaa päivän, jolloin vielä kieltäytyä ja kääntyä pois. Yllättäen en halunnutkaan. Aistin, että sanottiinpa uskoon tulosta mitä tahansa, sen saamien vaikutusten on oltava hyviä, ainakin tässä tapauksessa. Serkku soitti illalla, kysyi, mitä viestilläni tarkalleen ottaen tarkoitin, johon vastasin halustani tulla uskoon. Tällainen konsultaatio oli käytännön tasolla hyvinkin tarpeen, minulla ei ollut kokeakseni oikein pitävää käsitystä rukoilemisesta saatika siitä, että olisin kyennyt siihen. Niinpä hän kysyi moneen kertaan, tiedänkö, mitä haluan ja mihin olen ryhtymässä. ”Kyllä”, vastasin kuin naimisiin mentäessä. Ja niin siinä kävi: rukoilimme yhdessä syntisen rukouksen, ja aamenen jälkeen seurasi hetken hiljaisuus. Sitten hän ykskantaan totesi, että sinä olet nyt uskovainen mies. Ummehtunut oloni tuntui merkillisen raikkaalta, mutta silti todellisuudentaju pysyi.

Uskoon tulemisen, kristityksi kääntymisen ja miksi sitä milloinkin sanotaankaan, voi ehkä selittää psykologisena tapahtumana tai tapahtumasarjana tms. epilepsiana, mutta ei se sen todellisuutta voi kiistää. Monet, jotka ovat tutustuneet minuun lähivuosina, kokevat vaikeaksi uskoa ”entistä elämääni”. Se tuntuu itsestänikin hyvin kaukaiselta. En pysty keksimään kovin montaa huonoa asiaa, jotka olisivat johtuneet kääntymisestäni. En tältä istumalta yhtäkään. Sanotaan, että ihmisellä on tarve kokea olevansa jatkuva, ikuinen olento. Minusta tällaisen tarpeen olemassaolo on hyvä asia, ja omalta osaltaan se ohjaa ihmisen toimintaa. Oma tarpeeni ikuisuusolentona on tyydytetty: uskon vakaasti olevani pelastettu. En voi tietää varmasti, millaista on kuolemanjälkeisyys jne, mutta voin olla luottavaisin mielin. Kuolema ei ilmiönä pelota. Täällä ollaan ja eletään niin kuin parhaasti taidetaan, sitten kuollaan. Jeesus tarjoaa ihmiselle sovitusta synneistään ja elämää iankaikkisuudessa, ja se on mielestäni kristinuskon paras juttu.

Mikään mainospuhe tämän ns. todistuksen ei ole tarkoitus olla. kpsk kysyi, joten minä vastasin.
Kenellekään ei voi mennä sanomaan valmiita ratkaisuja elämänsä suhteen, jokainen on vastuussa omastaan. Toivon toki silti, että vastauksesta olisi apua niille, jotka sen voivat ottaa vastaan.

Toki otaksuttavissa on, että tällainen vuodatus saa aikaan ryöpyn, joka lopulta joko sulkee koko ketjun tai jähmettää sen samalle uskontokeskustelun taajuudelle, johon yleensä ajaudutaan. Otan sen riskin silti. Eihän tätä ollut pakko lukea.

Näkikö kukaan muu hesassa viime vappuna jonkun kristillisen kerhon vaalilausetta, joka meni näin: "kakkonen on kakkonen, mutta Jeesus on ykkönen"? Tunsin myötähäpeää. Hävetti olla helsinkiläinen, suomalainen ja ihminen.

Loistavaa tekstiä DWAM. Antoi varmasti monelle ajattelemisen aihetta. Jotenkin tuntuu, että tässä on itselläkin jonkinlainen prosessi käynnissä. Lopputulema on tosin vielä hämärän peitossa.

Tämä oli oikein hyvä homma tämä ketju. Seurauksena olen itsekin tuossa jo muutamana iltana lueskellut raamattua. Omasta prosessista ja sen lopputuloksesta en osaa sanoa vielä mitään. Olen kyllä mielummin hyvä ihminen kuin paha. Kattotaan nyt mihin tämäkin tie vielä johtaa...

Jokatapauksessa vaikuttaa oikein mainiolta kirjalta. Esim. Matteus 6:34 "Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." Mä kun turhaan mietin aina seuraavan päivän treenejä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom