Miksi noteeraisin jotain utopia / dystopiaa kun tämä on maailmantalousketju eikä mikään vaihtoehtoinen tulevaisuus, enkä ymmärrä miksi haluat vaihdella punttifoorumilla ajatuksia 1000 vuoden päästä, kukaan ei pysty sinne sanomaan yhtään mitään, mä toivoisin että maailman politiikka pysyisi kasassa sen verran että täällä itse pystyisi oman elonsa elelee ja lapset siinä perässä.Hienosti vastaamatta mihinkään ja noteeraamatta utopia / dystopia termejä, oon ihan varma et olisit saanut sinne viel jonkun suoran vihervassarit ja vaikka pakolaiset mainittua. Sanoin jo ylempänä mikä mun arvio on realismista, mutta se tuskin estää ajatusten heittelyä forumilla, etenkin kun selkeästi puhutaan teoreettisella tasolla. Paljon mielenkiintoisempaa olisi ollut kuulla jopa sun ajatuksia tulevaisuudesta, vaikka 400 - 1000 vuoden päähän, mitä toivoisit sen parhaimmillaan olevan ja mitä pelkäät sen olevan ja mihin epäilet että se realistisesti menisi.
Ja aina jaksaa ihmetyttää tuo kommunistisen maailman ihannointi vaikka se kuinka kielletään että ei tässä nyt semmoosia olla, mutta kaikista jutuista ja asenteista näkee että se on juuri se. Kapitalistisessa maailmassa näette vain ongelmia ja hyväksikäyttöä, mutta silti teiltä ei ole kollektiivisesti tullut ikinä yhtään ehdotusta paremmasta järjestelmästä.
Sehän se ero katsos on, me ketkä ymmärretään tää homma, me tiedetään ettei kapitalistinen maailma ole täydellinen, se on vain valittavista vaihtoehdoista paras. Teidän vaihtoehtoa on kokeiltu muutaman kerran eikä se ole toiminut missään, ei ikinä.