UFC 215: Johnson vs. Borg (9.9.2017)

Ne erät pisteytetään erikseen. Eihän tuomari vaikka ensimmäistä erää tuomitessaan voi mitenkään tietää, että ottelu tulee olemaan tasainen tai edes että se menee pisteille. Miten ihmeessä olisi mahdollista tässä jotekin varautua tasaiseen otteluun säätämällä pisteytyksiä sopivasti mestarin eduksi. Tuomarithan eivät myöskään voi neuvotella keskenään niin että "laita sinä kolme erää haastajalle niin me kaksi laitetaan kolme erää mestarille".

Miten tämä "mestari pitää voittaa selvästi" siis oikein toimisi käytännössä pisteytyksessä?
Nähdäkseni tuo toimii siten, että tuomareilla on tarkoituksellinen tai tiedostamaton bias hallitsevan mestarin puolelle, joka käytännössä näkyy siten että tasaiset erät tuomitaan helpommin 10-9 mestarille kuin haastajalle. Eriähän ei käytännössä ikinä tuomita tasapistein, joten sellaisetkin erät joissa selvää voittajaa ei ole, merkitään jomman kumman ottelijan voittamaksi. Ja tässä kohti minun mielestäni on aivan selvästi nähtävissä, että epäselvän erän voittajaksi merkitään huomattavasti useammin hallitseva mestari kuin haastaja. Ts. hypotettiinen erittäin tasainen erä, jossa tuomarien äänet jakautuisivat ei-mestaruusottelussa keskimäärin 50%-50%, tuomitaan mestaruusottelussa huomattavasti useammin mestarille.

Tämä kyseinen ottelu nyt ei mikään mieletön oikeusmurha ollut, vaikka kyllä tämän mielestäni olisi voinut aivan hyvin nähdä myös Valentinalle. Tuollaisessa varovaisessa vastaiskuihin perustuvassa pystyottelussa on aina se riski, että jos ei tee selvästi huomattavaa vahinkoa, niin saattaa hävitä erän vaikka osuisikin useammin ja paremmin kuin vastustaja. Jos kumpikaan ei saa merkittävää vahinkoa aikaan, niin näennäisesti agressiivisempi, eli eteenpäin liikkuva ottelija usein tuomitaan voittajaksi, vaikka vastaiskijä todellisuudessa saisikin enemmän ja parempia osumia. Naisilla tämä riski korostuu, koska osumat ovat keskimäärin tehottomampia kuin miehillä.

Jos ottelutyyli perustuu vastaiskuihin, niin tämä riski olisi syytä tiedostaa, ja mikäli ei ole saanut mitään merkittävää aikaiseksi alkuerissä, olisi agressiota syytä lisätä loppua kohti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Significant strikes" ei ole arvosteluperuste ainakaan unified MMA rulesissa.

Oli miten oli niin alapotkut oli Amandan avain voittoon, koska hän jäi jatkuvasti lyömisessä kakkoseksi, eikä saanut ottelun aikana edes yhtä kunnon lyöntiä sisään. Tilastoista näkee että alapotkut laskettiin Significant strikeiksi. Eikö osumien laatu ole kuitenkin yksi tekijä arvostelussa? Mielestäni pitäis mennä niin että 2 alapotkua vastaisi yhtä lyöntiä. Se on sitten asia erikseen jos alapotkuissa on voimaa ja niillä saa jotain aikaan.

Jos mä saisin MMA-sparrissa alasviennin, mutta vastustaja pystyis jopa selältään kouluttamaan mua ilman että pystyisin hyökkäämään/puolustamaan niin ois hyvin hankalaa nähdä itseäni voittajana. Suosikin häviö tosiaan ottaa koville, eikä sitä helpota se että Amanda otteli alusta loppuun todella likaisesti. Hankala se on mennä lähellä kun sieltä tulee jatkuvasti sormea silmään. Mun mielestä sormitaktiikka pilaa lajia , enkä ymmärrä miksi pisteitä ei lähde, ei sitten millään. Kuten Kavanagh sanoi niin jokainen fiksu ottelija käyttää sitä jatkossa, koska tuomareilla ei ole munaa puuttua asiaan. Siinä mielessä kyllä fiksu gameplan Amandalta. Hienosti lähti sormet kohti kasvoja aina kun Valentina oli tulossa lähelle. On sitä huonompiakin taktiikoita etäisyyden pitämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ne erät pisteytetään erikseen. Eihän tuomari vaikka ensimmäistä erää tuomitessaan voi mitenkään tietää, että ottelu tulee olemaan tasainen tai edes että se menee pisteille. Miten ihmeessä olisi mahdollista tässä jotekin varautua tasaiseen otteluun säätämällä pisteytyksiä sopivasti mestarin eduksi. Tuomarithan eivät myöskään voi neuvotella keskenään niin että "laita sinä kolme erää haastajalle niin me kaksi laitetaan kolme erää mestarille".

Miten tämä "mestari pitää voittaa selvästi" siis oikein toimisi käytännössä pisteytyksessä?
Mites tää nyt on niin hankalaa sun tajuta. UFC tuomarit eivät tuomitse eriä tasureiksi, ja tämä on fakta. Jos erä on niin tiukka että on hankala päättää kumpi vei niin sillon etu on mestarilla, tästä tulee sanonta että mestari on voitettava selvästi. 48-47 on selvä, mutta kyse on erien tuomitsemisessa eikä itse ottelun. Sitten samalla tavalla jos ottelu päättyy tasuriin niin mestari ei menetä vyötään.

Edit. Oho monihan tuota ehtikin jo selittää.
 
Voidaan lyödä veto jos olet valmis laittamaan vedon kertoimet kohdilleen. Amanda menettäisi paljon nopeutta siirtyessään ylempään divariin ja uskon että se olisi suuri ongelma ottelussa.

Eiköhän se nopeusetu suhteessa vastustajiin yleensä kasva, kun ottelija siirtyy painoluokassa ylöspäin eikä toisinpäin.

Miksi muuten sinun on vaikea kuvitella, että Nunes selviäisi yhtä erää pidemmälle Cyborgin kanssa? Cyborgin kaksi edellistä mätisäkkiä selvisivät toiseen ja kolmanteen erään, jotka molemmat Nunes olisi todennäköisesti piessyt parissa minuutissa keskeytyskuntoon, niin kuin teki aivan eri tason vastustajille Tatelle ja Rondalle.

Näkisin kyllä Cyborgin suosikkina 5 eräisessä, mutta en yllättyisi jos hän ottaisi tukkaan ihan huolella ottelun alkupuolella, kunnes saisi painittua Nunesin väsyneeksi. Nunes on parempi pystyssä ja lyö vähintään yhtä kovaa. Cyborgin koko, voima, cardio ja leuka olisi vain luultavasti lopulta liikaa.
 
Tuomareiksi entisiä ottelijoita niin tulisi tolkkua noihin päätöksiin. Se että "tuomitaan hallitsevalle mestarille helpommin" on täyttä paskaa ja väärin urheilijoita kohtaan. Tuomarointi ei ole UFC:ssä koskaan ollut mitään tasokasta ja pisteytysjärjestelmässäkin on omat puutteensa.
 
Voidaan lyödä veto jos olet valmis laittamaan vedon kertoimet kohdilleen. Amanda menettäisi paljon nopeutta siirtyessään ylempään divariin ja uskon että se olisi suuri ongelma ottelussa.
Olen valmis lyömään melko ison summan pöytään, älä huoli. Itse asiassa pidän sinua todella rohkeana, jos olet valmis lyömään vedon että Amanda Nunes ei selviä Cyborgia vastaan toiseen erään.
Nunesin ei tarvitsisi vetää painoa joten hänen cardionsa olisi parempi kuin nykyisin. Voimatasot olisivat paremmat kuin nykyisin. Amanda olisi silti nopeampi kuin Cyborg. Molemmat ovat 173 cm ja Nunesilla on vielä kahden sentin reach etu. Cyborgin viime matsin vastustaja oli myös oikeasti 61kg sarjan ottelija, joka tuli vaan matsiin jenkkakahvojen kanssa. Hän selvisi kolmanteen erään asti.
Cyborg ei ole vakuuttanut minua UFC:ssä pätkääkään. Nunes olisi hänen uransa ylivoimaisesti kovin vastustaja, kun katsoo Cyborgin listaa.

Ja niille jotka haukkuvat Nunesin tai ihmisten ulkonäköä yleisesti (ulkonäön haukkuminen on muuten todella raukkamaista) niin olen minä pahempiakin nähnyt.
7b1336d44539d5b4f913e060775977bd--amanda-nunes-female-mma.jpg
 
En mä mitään isoa summaa lähde sijoittamaan, koska Nunesilla on mahdollisuudet jopa kolmanteen erään. Vaikee kuitenkaan kuvitella että Nunes selviäisi loppuun asti. Ottelu näyttäis todella yksipuoliselta koska Cyborgin pysty on huomattavasti parempaa, voima on kovempaa eikä Nunes pystyisi käyttämään ulottuvuusetuaan johon hänen ottelunsa pitkälti perustuu.

Sanoisin että Amandaa vihataan lähinnä kunnioituksen puutteen, likaisen ottelutyylin & ylimielisen asenteen vuoksi. Turha odottaa arvostusta jos pitää etäisyyttää eyepopen avulla.
 
En mä mitään isoa summaa lähde sijoittamaan, koska Nunesilla on mahdollisuudet jopa kolmanteen erään. Vaikee kuitenkaan kuvitella että Nunes selviäisi loppuun asti. Ottelu näyttäis todella yksipuoliselta koska Cyborgin pysty on huomattavasti parempaa, voima on kovempaa eikä Nunes pystyisi käyttämään ulottuvuusetuaan johon hänen ottelunsa pitkälti perustuu.

Sanoisin että Amandaa vihataan lähinnä kunnioituksen puutteen, likaisen ottelutyylin & ylimielisen asenteen vuoksi. Turha odottaa arvostusta jos pitää etäisyyttää eyepopen avulla.
Kyl se Jones aika paljon arvostusta sai vaikka on ihan saatanan likanen ottelija :D
 
Nunes voitti ottelun painostamalla ja hallitsemalla etäisyyttä ja häkin keskustaa.
Valentina löi vastaan, mutta se koko 5 erän taaksepäin käveleminen maksoi voiton.
Niin kauan kun oon seurannut MMA:ta lajissa on tuomarit palkinnut varsinkin UFC:n
puolella sen aktiviisesti eteenpäin tulevan ottelijan mieluumin kun sen joka pakittaa koko
ottelun.
 
Mites tää nyt on niin hankalaa sun tajuta.

Varmaan se 10v tuomarikokemus haittaa ymmärtämistä. ;)

Tämä on ihan todellinen ja olemassaoleva ilmiö, että tuomari helposti alitajuisesti suosii toista ottelijaa ja laittaa tasaisen erän helpommin hänelle. Ja se että ottelija on hallitseva mestari, on yksi mahdollinen syy miksi tuomari saattaa tehdä näin. On myös muita mahdollisia syitä, kuten ottelijan tuomarin mielestä hyvä ottelutyyli tai persoona (tai vastustajan huono), kotikehän ottelija, järjestävän tahon kannalta "toivottava" voittaja jne.

Kaikki nämä voivat vaikuttaa siihen että vaikeasti arvosteltava erä kääntyy toiselle. Näistä kuitenkaan ei seuraa se, että mestari pitäisi aina voittaa selkeästi tittelin saamiseksi. Saati että mestaruutta ei voisi voittaa hajaäänin. On aivan mahdollista, että ottelussa kaksi erää menee selvästi kummallekin ja yksi erä on tiukka, ja siinä tuomarit ovat erimielisiä ja tuloksena 2-1 jommallekummalle, mestarille tai haastajalle.

On myös mahdollista, että tuomarit suosivat alitajuisesti haastajaa. Väittäisin esimerkiksi että Conor vs. Alvarez -matsissa Conor olisi helposti saanut tiukkoja eriä (joita ei nyt tullut) itselleen koska oli paljon isompi tähti kuin puolustava mestari ja selvästi "kohtalon valitsema" tuleva mestari.
 
Ottelu näyttäis todella yksipuoliselta koska Cyborgin pysty on huomattavasti parempaa, voima on kovempaa

Millä perusteella Cyborgin pysty on mielestäsi huomattavasti parempaa? Amandalla kun on vapaaottelun pystyottelusta paljon paremmat näytöt. En keksi muuta selitystä, kuin että et tunnu hahmottavan ja huomioivan sitä miten älyttömän paljon paskempia Cyborgin vastustajat ovat Nunesiin vastustajiin verrattuna. Nunes murskaisi Cyborgin vastustajat vielä selvemmin, kuin Cyborg.
 
Millä perusteella Cyborgin pysty on mielestäsi huomattavasti parempaa? Amandalla kun on vapaaottelun pystyottelusta paljon paremmat näytöt. En keksi muuta selitystä, kuin että et tunnu hahmottavan ja huomioivan sitä miten älyttömän paljon paskempia Cyborgin vastustajat ovat Nunesiin vastustajiin verrattuna. Nunes murskaisi Cyborgin vastustajat vielä selvemmin, kuin Cyborg.

Se on kliinisempää ja Cyborg lyö kovempaa. Amandalla on huomattavasti enemmän tappioita kuin Cyborgilla joten on vaikea nähdä näyttöjä paremmiksi. Cyborgin vastustajat ovat tosiaan olleet tähän mennessä lähinnä nyrkkeilysäkkejä, mutta hän on dominoinut ja lähinnä leikkinyt jokaisen kanssa. Amanda saattaisi lopettaa Cyborgin vastustajat nopeemmin mutta se ei tarkoita että Amanda lyö kovempaa. Eikä ne Amandankaan vastustajat Valentinaa lukuunottamatta mitään erikoisia ole.
 
Siellähän oli ihan hyviä matseja monta. Cejudo veti hienosti pystystä karate stanssilla ja näytti toimivan. Olympia kultamitalli painijan/urheilijalla oli nopeus sopi tähän tyylii oikein mukavasti. Sitten kun se paini/alasviennit on vielä avian eri levelillä kuin muilla niin aika hyvä paketti. Melkein kiinnostaisi nähdä revanssi MM vastaan. Diaz-poikien tiimin kannattaisi viimeistään nyt opetella chekkaamaan niitä alapotkuja, Stephens teki mitä halusi ja Melendez pyöri selällään matossa kun ei jalat enää kantanut. RDA näytti yllättävän hyvältä. Melkoseksi patukkaksi oli itse saanut turvotettua 170. Siinähän voi olla seuraava haastaja Woodleylle. Magny ei saanut mitään aikaiseksi se on yllättävää.

Mestaruus matsin ykkös erä oli kun streetfighter pelistä minkä pelaajat eivät osanneet tehdä erikoitekniikoita, melkosta kyttäystä. Aikatasainen matsi, Shevchenko sai enemmän osumia läpi, mutta Nunes tuli eteenpäin ja hallitsi häkkiä. Shevchenko pienempänä ei oikein uskaltanut paina kaasua pohjaan vaan otteli otella varovaisesti. Nunes osasi hyvin säästellä energiaansa, kuitenkin painostamalla riittävästi. Shevchenkon olisi pitäny lähteä ensimmäistä erästä lähtien tulemaan eteenpäin ja pelata vähän upporikasta ja rutiköyhää, nyt oli vähän pistehippaa, varomista ja peruuttelua. Mestari pitää aina voittaa selkeästi, että vyö vaihtaa omistajaa. Oliko Nunesin lyönti voima sittenkin liikaa vai mikä oli tähän varovaisuuteen syynä? Nunes ei selkeestikkään kunnioittanut Shevchenkon lyöntivoimaa.

Joku sanoi, että Nunes lähtisi Cyborgia vastaan, en oikein usko. Cyborgi on ihan eri tasolla pystyssä, sekä lyöntivoimassa selkeä ero, parempi pystypaini, sekä isompi ja vahvempi. Nunes olisi samanlaisessa tilanteessa kun Shevchenko Nunesia vastaan, mutta koko ero on selkeämpi. Kun Cyborgin kanssa peruuttelee ja pakoilee, niin siinä ei ole kuin yks lopputulos -> nukkumatti.
 
Olen valmis lyömään melko ison summan pöytään, älä huoli. Itse asiassa pidän sinua todella rohkeana, jos olet valmis lyömään vedon että Amanda Nunes ei selviä Cyborgia vastaan toiseen erään.
Nunesin ei tarvitsisi vetää painoa joten hänen cardionsa olisi parempi kuin nykyisin. Voimatasot olisivat paremmat kuin nykyisin. Amanda olisi silti nopeampi kuin Cyborg. Molemmat ovat 173 cm ja Nunesilla on vielä kahden sentin reach etu. Cyborgin viime matsin vastustaja oli myös oikeasti 61kg sarjan ottelija, joka tuli vaan matsiin jenkkakahvojen kanssa. Hän selvisi kolmanteen erään asti.
Cyborg ei ole vakuuttanut minua UFC:ssä pätkääkään. Nunes olisi hänen uransa ylivoimaisesti kovin vastustaja, kun katsoo Cyborgin listaa.

Ja niille jotka haukkuvat Nunesin tai ihmisten ulkonäköä yleisesti (ulkonäön haukkuminen on muuten todella raukkamaista) niin olen minä pahempiakin nähnyt.
7b1336d44539d5b4f913e060775977bd--amanda-nunes-female-mma.jpg
Kävisin
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom