Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Hain joskus Foster Wheelersille ja pääsin puhelinhaastetteluun. Eka kysymys olikin, että mitä firmamme tekee. Ei ollut hajuakaan. En yllättäen päässyt jatkoon.

Ei helvetti, voi vaan kuvitella tuommosen tilanteen. Minä varmaan jäätyisin ihan totaalisesti kun pitäis jotain sanoa. Huh! Enkä kyllä samaan paikkaan kehtais ihan heti uudelleen hakemusta pistää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päätit hakea töihin firmaan jota et tunne??? Ei kai siinä, ei tulisi kyllä ekana mieleen..

No hoh.... Siis tottakai mina nyt jotain firmasta tiedan! En olisi muuten edes hakenut. Tarkoitin lahinna sita etten ollut edellista viestia kirjoittaessani ehtinyt kayda kunnolla lapi esim. firman nettisivuja (arvot, code of conduct, viimeisin annual report, viimeisimmat uutiset jne.).

Haastattelu meni ihan ok, mutta nain jalkikateen on tullut mieleen paljon asioita mitka olisin voinut tehda paremmin. Kysymykset olivat tyyliin "kerro tilanteesta jolloin jouduit konfliktiin asiakkaan kanssa ja miten hoidit sen" tai "miten toimisit ryhmassa jossa et tule toimeen kenenkaan kanssa". Ajankohtaisista asioista kysyttiin sen verran etta juteltiin hetken aikaa eurokriisista ja multa kysyttiin millaisia seurauksia silla on mielestani pankkisektorille. Kaskettiin myos kertomaan jostain ajankohtaisesta asiasta mita olen seurannut viime aikoina. Kerroin sitten pankkiirien bonuksista ja saatiin siita ihan hyva keskustelu aikaan.

Kerroin mielestani ihan hyvia esimerkkeja ja tulin tosi hyvin toimeen haastattelijoiden kanssa. Olisi kuitenkin pitanyt keskittya enemman juuri siihen tyohon mita haen ja pitaa koko ajan mielessa se mihin olen hakemassa ja linkittaa tyo niihin kertomiini asioihin. Olisin voinut myos kehua itseani enemman ja vahvemmin tuoda hyvia puoliani esiin. Olisin myos voinut pitaa suuni kiinni oikikseen liittyvista asioista ja keskittya enemman finanssipuoleen kun sinne kuitenkin olen hakemassa.

Ensi viikon alussa pitaisi tulla infoa siita etta tuleeko toista kierrosta vai ovatko paattaneet jo ensimmaisen kierroksen perusteella ketka otetaan sisaan. Rehellisesti sanottuna en usko saavani paikkaa, mutta ainakin sain arvokasta kokemusta seuraavaa haastattelua varten! Plus etta oli kiva kavella tarkeana jakkupuvussa Lontoon finanssialueella :D

On muuten stressaavaa hommaa tää työnhaku. En muista koska viimeksi olen ollut näin stressaantunut. Onneksi on sentään yksi työhaastattelu sovittu, tosin sitäkin saa odottaa vielä viikon.

Pakko yhtyä tähän osittain. Mulla on vaan se ongelma, kun on jo varma ei oman alan paikka hyvällä palkalla, mutta olisi paljon intoa ja halua päästä alan hommiin. Nykyinen pomo sanoi, että mun pitäisi maaliskuun aikana ilmoittaa jatkanko taas kesällä, mutta yhdestä oman alan firmasta jonne on hyvät kontaktit tulee tieto vasta hutikuussa, kuten monesta muustakin paikasta. Onkohan hirveän kusipäistä luvata pomolle, että tulen heille töihin mutta sitten perua jos saankin paremman paikan? Nolointahan olisi jäädä kokonaan ilman töitä kesällä.

Alkaa huolestuttaa, etten päässytkään tuohon paikkaan, jossa kävin haastattelussa. Kuinka nopeasti teihin on yleensä ulkomaalaiset firmat ottaneet yhteyttä haastattelun jälkeen, ja ovatko ilmoittaneet ollenkaan, jos ette ole tulleet valituksi?

Edellinen duuni mihin hain ja sain tarjouksen piilaaksossa kesti haastattelusta n. 2.5vk siihen, että tuli tarjouspaperit maililootaan. 2 kertaa kerkesin kysyyn mikä on tilanne maililla ja aina tuli default vastaus "pölöpölö kiirettä, ollaan kiinnostuneita, palataan ens viikolla". Hylsyt on tullut yleensä alle viikossa maililootaan. Kaverille kävi niin, että yhdestä jenkkifirmasta eivät koskaan palanneet puhelinhaastiksen+koekoodaustehtävän jälkeen asiaan. Kaveri kyselee, että miten menee ja sieltä tulee "öö, kukas sää olit, no me kysytään rekrypuolelta" ja taas ei mitään palautetta sen jälkeen.

Jos jenkkilään nyt on hakemassa niin en pitäs kovin vaarallisena, jos ei ihan heti kuulu mitään. Olis tosi hyvä kyllä osoittaa kiinnostusta ja kysellä perään kohteliaasti missä mennään. Enivei ne ei saa h1b viisumia hakuun ennen huhtikuuta ja huhtikuussa haettavat viisumit tulee voimaan aikaisintaan lokakuussa. Eli vaikka homma menis kuin putkeen niin kovin nopeasti ei rapakon yli pääse muuttamaan. Tilanne toki muuttuu oleellisesti, jos on firman sisäinen rekry kun l1b viisumeja voi olla firmoilla jemmassa.

Tuohon työhakemusrumbaan niin mä oon kyllä nakannut ihan nasevia yhden tai kahden kappaleen todella lyhyitä hakemuksia ja satsannut siihen, että cv:sta irtoaa oleelliset tärpit 10-15s vilkaisulla.

Jossain näin statistiikkaa, että täällä päin se on keskimäärin alle 30s mitä rekryäjät keskimäärin käyttää per hakemus, eli runebergit kyllä tipahtaa pois. Parempi satsata siihen, että hakemus+cv on todella ytimekkäitä ja kiinnostusta herättäviä. Perään vielä ehkä linkedin profiili mistä selviää tarkemmin asioita. Kyl ne haastattelijat kuitenkin ensimmäisessä puhelinhaastiksessa repii ne asiat irti mitkä puuttui hakemuksesta(jos pääsi edes siitä ekan kierroksen raakkauksesta läpi missä suurin osa hakemuksista tungetaan roskikseen).

Mukava nähdä, että viikon parin takaisesta masistelusta huolimatta taistelu edelleen jatkuu. Ja niin siinä käy, että jos on tahtoa yrittää uudelleen ja antaa parastaan, niin ennemmin tai myöhemmin se työpaikkakin sieltä lankeaa. Jos ei luovuta ja jatkaa härkäpäisesti eteenpäin, niin onnistuminenkin lopulta tapahtuu kuin luonnonlain voimasta. Tulet sen varmasti pian huomaamaan.

Sanoisin kuitenkin, että kaverisi on väärässä eli sinun pitäisi panostaa vähän pidempään ja kuvailevampaan hakemukseen. Lyhyt hakemus toimii, kun CV puhuu puolestaan, mutta kuten itsekin sanoit, niin lentoon ei olla uralla vielä päästy. Itse en tosin stressaa turhia muotoseikoista eli ei ole niinkään väliä onko hakemus kolme vai neljä kappaletta. A4 sivua en kuitenkaan ylittäisi ja siinä on raja karkeasti noin 300 sanaa. Kaikkea siltä väliltä voi kokeilla työtehtävän ja haettavan työpaikan mukaan.

Hyvän hakemuksen tekemiseen on myös sinänsä vaikea antaa mitään yksityiskohtaisia ja samalla täysin yleispäteviä ohjeita siitä syystä, että vähän joka alalla ja joka työpaikassa painotetaan vähän eri asioita. Pitkälle pääsee kuitenkin huomioimalla kaikki nuo ohjeet mitä olet aikaisemmin saanut ja vielä lisäksi asettautumalla itse rekrytoijan asemaan. Rekrytoijat saavat usein jopa satoja hakemuksia ja useimmat niistä ovat hämmästyttävän identtisiä toistensa kanssa. Jos katsoit niitä MOLin avoimia hakemuksia, niin huomaat, että 95% on kuin jonkin generaattorin suoltamaa potaskaa. Erottuvissa hakemuksissa sovelletaan joko tietoisesti tai tiedostomattomasti niin sanottua AIDA-mallia (attention, interest, desire, action). Eli ensimmäisille riveille pitäisi saada jotain sellaista, joka erottaa sinun hakemuksesi selkeästi muista ja herättää rekrytoijan huomion. Joka lauseen, joka kappaleen pitäisi lisätä jotain uutta ja luoda kiinnostusta lukea hakemus loppuun. Lisäksi sen verran pitäisi pystyä kehumaan itseään hyvällä tavalla, että rekrytoija haluaa kutsua sinut haastatteluun. Vielä yhteystiedot selkeästi esille, niin hän tarttuu puhelimeen ja soittaa sinut haastatteluun. Kun kirjoitat, niin aseta itsesi rekrytoijan asemaan ja mieti, että jos sinulla on edessäsi 250 hakemusta, niin onko sinun hakemuksesi sellainen, että sen jaksaisi edes lukea. Ja jos sen jaksaisi lukea, niin kutsuisitko itsesi haastatteluun.

Siinä mielessä hakemuksen teko on kuitenkin paskamaista, että kun olet tehnyt yhden hyvän hakemuksen yhteen työpaikkaan, niin sen jälkeen se on pääasiassa roskiskamaa. Jos ei tärppää, niin sitten palataan lähtöruutuun. Samoja elementtejä voi vain tiettyyn rajaan saakka kierrättää, mutta rekrytoijat yleensä haistavat jos käytetään samaa pohjaa, jota lähetetään kymmeniin eri yrityksiin. Oman kokemukseni mukaan parhaiten kilpailussa pärjää, kun räätälöi jokaiseen työpaikkaan oman hakemuskirjeen ja korostaa vain ja ainoastaan niitä tietoja ja taitoja, joita juuri se kyseinen työnantaja tarvitsee.

Lisäksi voisin vielä kysyä, että oletko kokeillut soittaa noille rekrytoijille ja kysyä missä heidän mielestään mättää? Kaikki eivät varmasti jaksa paneutua ja vastata, mutta varmasti joku auttaa miestä mäessä ja pystyy antamaan hyvän alan kannalta relevantin tärpin.

Ei tässä nyt ehkä ihan vielä luovuteta, mutta ei se rautakaupan köysitiskillä vierailu kaukana ole. Turhauttavaa kun ei ole mitään ominaisuuksia millä kehua ja vaikka olisikin niin luonne ei anna periksi ruveta itsensä kehujaksi - sen verran hyvin on mennyt vanhempien kasvatus perille.

Mikähän ominaisuus (entisillä) koulukiusaajilla on, jolla ne menestyvät työhaastatteluissa? Onko se vaan se kyky talloa muut jalkoihin ja antaa kyynärpäätä jokaiselle armottomasti??

Onhan sulla tossa hakemuksessa paljon asioita, joilla voi "kehua".
- menestynyt opinnoissa
- hyvä kielitaito
- tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa / omatoiminen
- tunnollinen jne.

Näillä pääsee jo pitkälle perus roskaduuneja haettaessa. Tähtäimessä sulla tietenkin on enemmän, joten nyt sun pitäis vielä saada tuotua esille sun työkokemus alalta. Tosta työhakemusesta ei saanu mitään käsitystä sun alan kokemuksesta. Etkä sä voi pistää samaan lauseeseen työkokemuksen kanssa sanoja pienoinen puute ja heikkouteni. Tarkoitus työhakemuksessa on kertoa mitä oot tehny ja mitä osaat.

Kerro tarkemmin noista tietotekniikkataidoista(word, office, laskentaohjelmat), jätä jälleen kerran pois noi 'en osaa' -kohdat.

Kunhan saat sen työkokemusken vielä esille, tuossa tekstissä on ihan hyviä asioita. Sä vaan kerrot ne jotenkin tosi hankalasti:
"Mahdollisissa puutteissa tiedoissani ja taidoissani minua on auttanut kiinnostus ja halu oppia uutta." -> "Olen kiinnostunut alasta ja halukas oppimaan uutta."

"Opiskelen englanninkielisessä koulutusohjelmassa, koska kansainvälisyys on tullut pysyvästi perisuomalaisiin teollisuusklustereihin ja haluan tulevaisuudessa olla pätevä tehtävissä, joissa tarvitaan teknistä tietämystä ja kielitaitoa yhtä paljon. Haaveissa on työllistyä työtehtävissä sekä projekteissa kotimaan lisäksi myös ulkomailla.
" -> "Opiskelin englanninkielisessä koulutusohjelmassa ja hallitsen englannin kielen erittäin hyvin. Olen myös kiinnostunut työskentelemään ulkomailla."
(lauseet nyt on vaan nopeasti rustattuja, mut saat ehkä pointin?)

Mulla menee hakemuksen rakenne jotakuinkin näin:
- Kerron että oon kiinnostunu paikasta ja mitä opiskelen/mistä valmistuin.
- Missä olen tällä hetkellä töissä ja mitä töitä olen tehnyt. Mitä olen oleellista oon sattunu oppimään näistä työtehtävistä.
- Tietotekniset taidot
- Mitä odotan tulevalta työtehtävältä
- Voin aloittaa työ xx.xx.xxxx. Tulen mielelläni keskustelemaan henkilökohtaisesti työhön liittyvistä asioista.

Tää nyt on vaan mun esimerkki/mielipide.

Ei tässä nyt ehkä ihan vielä luovuteta, mutta ei se rautakaupan köysitiskillä vierailu kaukana ole. Turhauttavaa kun ei ole mitään ominaisuuksia millä kehua ja vaikka olisikin niin luonne ei anna periksi ruveta itsensä kehujaksi - sen verran hyvin on mennyt vanhempien kasvatus perille.

Mikähän ominaisuus (entisillä) koulukiusaajilla on, jolla ne menestyvät työhaastatteluissa? Onko se vaan se kyky talloa muut jalkoihin ja antaa kyynärpäätä jokaiselle armottomasti??
Kyllä haastetteluissa pärjäävät muutkin kuin koulukiusaajat eikä kyse ole muiden tallomisesta. Ja jos et pysty kehumaan itseäsi niissä asioissa, joissa olet oikeasti hyvä, niin vanhemmat ovat kasvatuksessa sekoittaneet nöyryyden ja nöyristelyn. Minä ja muut ovat kuitenkin antaneet nyt niin paljon vinkkejä, että hakemustekniikan hiomiseen pitäisi olla kyllä kaikki palikat kohdillaan. Ongelma taitaa nyt olla pahasti itsetunnossa. Voin kyllä samaistua sinun tilanteeseesi, koska itsekin olin koulukiusattu ja se vaikutti itsetuntoon sillä tavoin, että vaikka minään epäonnistujana en itseäni pitänyt, niin hyvin varovainen olin henkselien paukuttelemisessa. Elämässä tapahtui kuitenkin kaksi asiaa, jotka muuttivat suuntaa 180 astetta.

Ensimmäinen oli se, että kun ei lukion jälkeen heti kauppakorkean paikka natsahtanut, niin lähdin myyntihommiin treenaamaan vähän tuota sosiaalista puolta. Ja ehdottomasti oli parhain investointi minkä nuori mies voi työuralleen saada. Myyntityö on niin yrittäjämäista, että se muuttaa käsityksen työnteosta totaalisesti ja kun sen alkaa hallita, niin sitä voi soveltaa kaikkeen elämässä sillä kaikki kommunikaatio on lopulta myyntiä. Se taito antaa pirun hyvät mahdollisuudet vaikuttaa nykytilanteeseensa (ja myös työnhaku on myyntiä, myyt itsesi työnantajalle). Ehkä haluaisit poiketa urapolulta ja hakeutua esim. myynti-insinöörin tehtäviin?

Toinen asia, mikä myös antoi potkua oli, kun joitakin vuosia sitten löysin netistä hyvän puhujan nimeltä Brian Tracy, jonka juttuja oli mukava kuunnella. 90% suomalaisista suhtautuu tähän vastenmielisenä amerikkalaisena elämänhallintapaskanpuhumisena mitä se paikoittain tosin onkin. Itse vaan tosin jäin koukkuun ja monet jutut kävivät mielettömän hyvin järkeen (itse asiassa kun otin parista tärpistä vaarin, niin tilinauhaan tuli melkein ylimääräinen tonni lisää). En tiedä oletko sellainen persoona, joka haluaa antaa tällaiselle mahdollisuuden, koska 90% tosiaan pitää näitä juttuja täytenä paskana, mutta itse voin suositella lämpimästi: http://www.youtube.com/watch?v=hhaOFCj-tvQ. Saat myös vastauksen tuohon jälkimmäiseen kysymykseesi ensimmäisen minuutin aikana, jos jaksat tuon videon katsoa.

Tuo "Ei anna luonne periksi kehua itseään" kuulostaa niin helvetin vammaiselta kuin olla ja voi - ja vielä aikuisen suusta. Kerrot asiat suoraan niinkuin ne on, äläkä ämmäile äläkä kuseta suuntaan eikä toiseen. Ja ole ylpeä itsestäsi.

Tuo "Ei anna luonne periksi kehua itseään" kuulostaa niin helvetin vammaiselta kuin olla ja voi - ja vielä aikuisen suusta. Kerrot asiat suoraan niinkuin ne on, äläkä ämmäile äläkä kuseta suuntaan eikä toiseen. Ja ole ylpeä itsestäsi.

Voi vitun mulkku... Millä vitulla kehut kun ei ole mitään kehuttavaa? Jos sanon suoraan että en osaa enkä oikein tiedäkään ja jos jotain tiedän niin tiedot on jo vanhentuneet kun en ole päässyt alan töihin kehittymään. Näinkö pitäis muka tehdä?!

Voi vitun mulkku... Millä vitulla kehut kun ei ole mitään kehuttavaa? Jos sanon suoraan että en osaa enkä oikein tiedäkään ja jos jotain tiedän niin tiedot on jo vanhentuneet kun en ole päässyt alan töihin kehittymään. Näinkö pitäis muka tehdä?!

:lol2:

Olet suorittanut tutkinnon hyvillä arvosanoilla - tämän voisi kertoa ;) . Sitten toteat suoraan, että inssin hommia en ole tehnyt (?), mutta käytännön töitä (jotain paskahommia?) olen tehnyt pidemmän tovin. Ja koska muka valmistuit? Ei ne (koulussa opitut perus)tiedot yhtäkkiä mihinkään vanhene. Ei kukaan osaa mitään suoraan koulusta päässeenäkään esim. Ja älä rajaa itseäsi pois palkkatoivomuksilla. Huoh.

Joo no ei tuollaisella asenteella ainakaan pääse mihinkään hommiin :D Sun täytyy arvostaa itseäsi ja omaa osaamistasi ennenkuin voit tuloksekkaasti ruveta myymään sitä muille!

Osaat sen mitä osaat ja oot ylpeä siintä. Se miten kannat sitä osaamistasi on se avain.
Jos osaat jonkun asian perusteet niin se laitat sen "Osaan ohjelman XXXX perusteet" etkä näin "Osaan käyttää ohjelmaa XXXX, mutta en hyvin". Jälkimmäisestä jää paljo negatiivisempi kuva.

Minkä alan insinööri?

Otetaan nyt vaikka esimerkki:
Jos olet tekniikan alan inssi niin aloita vaikka sillä, että "hallitsen hyvin yleisimmät CAD ohjelmat", ja jos et niitä juuri nyt hallitse niin lataat vaikka autocadin ja inventorin kotikoneelle ja pyörittelet tovin.
Englanninkielentaidon voit varmaan sanoa olevan sujuva, kuten käytännössä kaikilla. Ja menettelet näin muidenkin kielien kohdalla.

Minkä alan insinööri?

Otetaan nyt vaikka esimerkki:
Jos olet tekniikan alan inssi niin aloita vaikka sillä, että "hallitsen hyvin yleisimmät CAD ohjelmat", ja jos et niitä juuri nyt hallitse niin lataat vaikka autocadin ja inventorin kotikoneelle ja pyörittelet tovin.
Englanninkielentaidon voit varmaan sanoa olevan sujuva, kuten käytännössä kaikilla. Ja menettelet näin muidenkin kielien kohdalla.
Tuosta CADista sen verran, että sitä ohjelmaa saa kyllä ihan oikeasti pyöritellä pitkään, jos meinaa väittää hallitsevansa ohjelman. Jos ihan päästä heittää tuollaisen hakemukseen, niin siitä jää kiinni viimeistään koeajalla. Kuten monesti on tullut ilmi, niin ei sitä tulevaa työnantajaa ainakaan kannata kusettaa aluksi. Jos CADin haluaa oppia, niin menee vaikka jonnekin ammattikorkeakoulun iltakurssille tai avoimeen yliopistoon suorittamaan kyseistä kurssia, niin saattaa oikeastikin oppia jotain. Toki itse tekemälläkin oppii, mutta kursseilla pääsee yleensä pintaa syvemmälle ohjelmien sielunelämään.

Hard Justice voisi kyllä jatkaa työnhakua sillä, että ihan oikeasti analysoisit niitä sinun hyviä puolia ja osaamisalueita. Jos oikeasti uskottelet itsellesi olevasi täysi nolla, niin tuskin paljoa parempaa kuvaa työhönottajakaan sinusta saa. Nosta nyt pää pystyyn ja löydä omat osaamisalueesi. Tässä topicissa on nyt kerrottu sulle neuvoja monta sivua, niin täytyy jo kohta vähän hymähtää, jos et vieläkään osaa ottaa niistä opiksi.

Tässä topicissa on nyt kerrottu sulle neuvoja monta sivua, niin täytyy jo kohta vähän hymähtää, jos et vieläkään osaa ottaa niistä opiksi.

Sen kun virnuilet vaan... Tämä ei ole minulle tosiaankaan niin helppoa mitä teille muille voi olla. Jos ette ymmärrä niin sitten ette ymmärrä.

Tuosta CADista sen verran, että sitä ohjelmaa saa kyllä ihan oikeasti pyöritellä pitkään, jos meinaa väittää hallitsevansa ohjelman. Jos ihan päästä heittää tuollaisen hakemukseen, niin siitä jää kiinni viimeistään koeajalla. Kuten monesti on tullut ilmi, niin ei sitä tulevaa työnantajaa ainakaan kannata kusettaa aluksi. Jos CADin haluaa oppia, niin menee vaikka jonnekin ammattikorkeakoulun iltakurssille tai avoimeen yliopistoon suorittamaan kyseistä kurssia, niin saattaa oikeastikin oppia jotain. Toki itse tekemälläkin oppii, mutta kursseilla pääsee yleensä pintaa syvemmälle ohjelmien sielunelämään.

Hard Justice voisi kyllä jatkaa työnhakua sillä, että ihan oikeasti analysoisit niitä sinun hyviä puolia ja osaamisalueita. Jos oikeasti uskottelet itsellesi olevasi täysi nolla, niin tuskin paljoa parempaa kuvaa työhönottajakaan sinusta saa. Nosta nyt pää pystyyn ja löydä omat osaamisalueesi. Tässä topicissa on nyt kerrottu sulle neuvoja monta sivua, niin täytyy jo kohta vähän hymähtää, jos et vieläkään osaa ottaa niistä opiksi.

Joo ei tietenkään CAD:ia opi kunnolla edes kuukausissa, mutta tarkoitin lähinnä, että jos opiskeluaikana on oppinut ohjelman, niin kannattaa palautella sitä mieleen ja ehkä oppia jotain uutta näin vuosien jälkeen.

Täytyy nyt vedota Hard Justicen puolesta, että sympatiaakin saa tarjota. Kun kaverin kirjoituksia katsoo, niin rivien välistä voi lukea, että nuo virnuilu-tekstit tekevät kyllä aidosti kipeää. Jos mies on masentunut ja näyttää aidosti harkitsevan narun jatkoksi heittäytymistä, niin asiaa ei auta, että potkitaan kuin vierasta sikaa.

Hard Justice, kerro kuitenkin miten sinua voi tässä asiassa auttaa? Tosiasia on, että tässä threadissa on nyt annettu about kaikki tarvittavat neuvot, joita tarvitset hyvän hakemuksen tekoon. Varmasti tiedostat itsekin, että romahtanut itsetunto ja ilmeisesti masennus ovat tässä projektissa ne suurimmat pullonkaulat. Jos pidät itseäsi epäonnistujana, jolla ei ole riittävää työkokemusta ja kaiken lisäksi vanhentuneet tiedot, niin vaikka pääsisit haastatteluun, niin kaikella todennäköisyydellä valitettavasti kehonkieli, äänensävy ja sanavalinnat välittävät tuon näkemyksen myös haastattelijalle ja paikkaa tuskin sitten tippuu. Puuttuvat resurssit ovat kuitenkin pienin ongelmistasi, koska suurin osa työnantajista arvostaa hyviä tyyppejä, joilla on hyvä asenne ja nykyistä tietotaitoa katsotaan vasta sitten. Ja se johtuu vain siitä, että ihminen, jolla on hyvä asenne voidaan kouluttaa mihin tahansa työhön, mutta jos asenne on huono, niin vaikka taitoa olisikin, niin huono asenne on työyhteisössä myrkkyä ja toisen ihmisen asennetta on hirveän vaikea korjata. Vähän samoilla linjoilla puhutaan tässä videossa, mutta paljon hienoimmin sanankääntein ja esimerkein. Katsopa se läpi ja mieti olisiko niiden sanojen takana jotain sellaista filosofiaa, mikä sinunkin elämääsi sopisi.

Nimen omaan, eikös nuo pomot nimen omaan peräänkuuluta sitä, että palkataan asenne, koska kaiken muun voi opettaa.

Tsemppiä Hard Justicelle! Onhan sulla kuitenkin duunikin että ei kaikki päin persettä ole :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom