Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puuttuvat resurssit ovat kuitenkin pienin ongelmistasi, koska suurin osa työnantajista arvostaa hyviä tyyppejä, joilla on hyvä asenne ja nykyistä tietotaitoa katsotaan vasta sitten. Ja se johtuu vain siitä, että ihminen, jolla on hyvä asenne voidaan kouluttaa mihin tahansa työhön, mutta jos asenne on huono, niin vaikka taitoa olisikin, niin huono asenne on työyhteisössä myrkkyä ja toisen ihmisen asennetta on hirveän vaikea korjata.

Just just... eli eipä tässä auta muuta kuin nostaa kädet ylös ja luovuttaa. Kiitos kaikille muillekin auttajille, eiköhän tämä ole nähty, hajaantukaa.
Mulla on tässä sivulehdillä auki vaikka minkälaista hakemus- ja cv-ohjeita, mutta ei ne hienot hakemuksetkaan auta jos ei ole mitään sisältöä mitä niihin laittaa. Ja mistä sen hienon bumtsibumpusipusinaminami positiivisen voittajafiilis asenteenkin tyhjästä taikoo?
Henkilöstökonsultti, psykologi Pentti Uuttu (kosto elää prkl!) leimasi minut soveltuvuusarviossaan sosiaalisesti jäykäksi, päätöksenteko ja reagointi vaativissa uusissa tilanteissa saattaa tuottaa vaikeuksia, sosiaalisesti vaativissa nopeasti kokonaisuuksia hahmottamiseen liittyviin tehtäviin ominaisuuteni eivät riitä, en myöskään hänen mielestään kykene nopeasti sopeutumaan uusiin vaihtuviin tilanteisiin. ym.ym.ym. Jos psykologi on tätä mieltä niin miksi taistella vastaan, kun ei sovellu niin ei sovellu edes "liukuhihnatyöhön". Ei kai noita muuten konsulteiksi palkattaisi jos eivät tietäisi ja osaisi, joten miksi en myös itse luottaisi tähän arviointiin. Taidan seurata vaan isäni esimerkkiä ja tehdä töitä niin kauan kuin kaljoittelulta ehtii ja sen jälkeen ryhtyä tuijottelemaan tuopin/pullon pohjaa kokopäiväisesti. Kiitos ja anteeksi

Just just... eli eipä tässä auta muuta kuin nostaa kädet ylös ja luovuttaa. Kiitos kaikille muillekin auttajille, eiköhän tämä ole nähty, hajaantukaa.
Mulla on tässä sivulehdillä auki vaikka minkälaista hakemus- ja cv-ohjeita, mutta ei ne hienot hakemuksetkaan auta jos ei ole mitään sisältöä mitä niihin laittaa. Ja mistä sen hienon bumtsibumpusipusinaminami positiivisen voittajafiilis asenteenkin tyhjästä taikoo?
Henkilöstökonsultti, psykologi Pentti Uuttu (kosto elää prkl!) leimasi minut soveltuvuusarviossaan sosiaalisesti jäykäksi, päätöksenteko ja reagointi vaativissa uusissa tilanteissa saattaa tuottaa vaikeuksia, sosiaalisesti vaativissa nopeasti kokonaisuuksia hahmottamiseen liittyviin tehtäviin ominaisuuteni eivät riitä, en myöskään hänen mielestään kykene nopeasti sopeutumaan uusiin vaihtuviin tilanteisiin. ym.ym.ym. Jos psykologi on tätä mieltä niin miksi taistella vastaan, kun ei sovellu niin ei sovellu edes "liukuhihnatyöhön". Ei kai noita muuten konsulteiksi palkattaisi jos eivät tietäisi ja osaisi, joten miksi en myös itse luottaisi tähän arviointiin. Taidan seurata vaan isäni esimerkkiä ja tehdä töitä niin kauan kuin kaljoittelulta ehtii ja sen jälkeen ryhtyä tuijottelemaan tuopin/pullon pohjaa kokopäiväisesti. Kiitos ja anteeksi

On sulla edelleenkin sitä sisältöä.

Sulla on kyllä justiinsa täydellinen häviäjän asenne, että en ihmettele, kun ei töitä löydy. Miten kehtaat edes itkeä tälläisiä asioita, jos ei mukamas "luonne anna periksi edes kehua"? No, turha hakata päätä seinään, kun ei usko hyvällä.

Sen voin kyllä sanoa, että kaikki inssit eivät todellakaan ole mitään sosiaalisia kaloja tai salamannopeilla päätöksentekokyvyillä varustettuja tms. Ihan yksi ja sama mitä joku konsultti sanoo luonteenpiirteistä. Voit tehdä itse vaikka tässä ja nyt valinnan: Aiotko olla itkevä, nolo, naurettava ja valittava luuseri koko loppuelämäsi vai YRITÄTKÖ. Jos et yritä, et voi ikinä saada mitään. Lopeta tuollaiset naurettavat pelleilyt ja kirjotat faktaa sinne hakemuksiin ja CVhin ilman mitään pikkutyttömäisiä angstauksia. Jos tuntuu, että tutkinnosta ei ole hyötyä eikä huvita yrittää enää, lue itsesti DI:ksi.

Tai sitten otat vain itseäsi niskasta kiinni ja alat kehittää niitä puuttuvia taitoja, vaikka vaikealta se aluksi tuntuisikin. Positiivista elämänasennetta on mahdollista kehittää ja opetella. Oikea kysymys on haluatko oppia sitä?

Ja mitä tulee noihin psykologien arviointeihin, niin vaikka niihin kannattaa aikamoisella skeptisyydellä suhtautua (varsinkin jos ne on tehty "rasti ruutuun" - periaattella ilman minkäänlaista haastatteluosuutta), mutta aika usein niissä jotain perääkin on. Voit tietysti suhtautua asioihin niin kuin nyt teet, että kortit on jaettu etkä mitään voi enää tehdä. Tosiasia kuitenkin on, että ihmisessä on hyvin vähän psykologisesti staattisia ominaisuuksia ja nekin ohjaavat lähinnä vain tiettyjä päätöksenteko- ja ongelmanratkaisuprosesseja eli tapoja joilla lähestymme asioita. Kaikki muu on dynaamista eli ajassa muuttuvaa. Toisin sanoen voit vaikuttaa itse asioihin! Jos sosiaalisissa taidoissa on parantamisen varaa, niin lääke ongelmaan on harjoittaa niitä taitoja. Hankkiutumalla esimerkiksi myynti-insinöörin tehtäviin, niin voin vakuuttaa, että olet satavarmasti kahden vuoden päästä uusi mies ja jos on sen jälkeen näyttää vielä menestyksekkäitä myyntiprojekteja ja suosittelijoita, niin siinä on psykologien aika paha lähteä mutkuttamaan, että olisi vuorovaikutusongelmia ja vaikeuksia sopeutua uusiin tilanteisiin. Sinulla nyt vaan huutaa puoli päätä vastaan, että "en osaa, en pysty, en ole mitään" ja tuo ajattelu dominoi koko elämääsi. Haluatko päästä tuosta ajattelusta eroon ja oletko valmis tekemään sen eteen asioita?

Edelleenkään en ymmärrä tuota itsensä alentamista. Selvänä puutteena näkisin ainoastaan koulutusta vastaavan työkokemuksen puutteen, eikä sekään ole kynnyskysymys, tosin hieman voi hidastaa työnsaantia. Katselin tuossa tuota sinun tekemää työhakemusta, niin nostaisin sieltä pari asiaa esille.

Opiskeluni paperitekniikan insinööriksi öööööööööööööön ammattikorkeakoulussa ovat valmiit ja etsin töitä yhtiöstänne. Kurssieni arvosanat ovat keskiarvon yläpuolella.

Eli suomeksi sanottuna valmistuit paperitekniikan insinööriksi hyvin arvosanoin.

Mahdollisissa puutteissa tiedoissani ja taidoissani minua on auttanut kiinnostus ja halu oppia uutta.

Tuossa on vähän negatiivinen kaiku. Sano vaikka että kiinnostus alaa kohtaan ja halu oppia uutta tekivät opiskelusta helppoa.

Opiskelen englanninkielisessä koulutusohjelmassa...

Eli kommunikoit äidinkielen lisäksi englannilla ja ruotsilla(?)sujuvasti.

Olen toiminut opiskeluaikanani tutor-oppilaana uusille opiskelijoille sekä kv-tutorina ulkomaalaisille opiskelijoille.

+1

Osaan perustiedot ja taidot tietotekniikan käytöstä, mutta tehtaissa yleisen SAP:n käyttöön en valitettavasti ole päässyt perehtymään. Osaan sujuvasti englantia ja hyvin ruotsia, olen lisäksi yrittänyt opetella saksan kielen alkeita.

Jos et osaa jotain järjestelmää x, ei siitä kannata mainita mitään.

En näe todellakaan mitään syytä, mikset voisi työllistyä koulutusta vastaaviin tehtäviin. Suurin heikkoitesi ei ole mikään laadullinen tai määrällinen puute, vaan asenteesi.

Vaikkei ole insinöörin töistä kokemusta mutta käytännön töistä on, niin kannattaa sitä avata hakemuksessa jotenkin että "tunnen käytännön työt ja osaisin esimiehenä/suunnittelijana/tms. asettua työntekijän asemaan ja hyödyntää käytännön osaamistani suunnittelussa tms...".

Minä ainakin henkilökohtaisesti arvostan esimiestä, joka on itse tehnyt sitä käytännön työtäkin ja kun itselläkään ei ole kuin duunarihommista kokemusta niin inssin töitä hakiessani kerron mitä olen oppinut käytännön töistä ja miten voin niitä taitoja hyödyntää hakemassani työssä.

Vaikkei ole insinöörin töistä kokemusta mutta käytännön töistä on, niin kannattaa sitä avata hakemuksessa jotenkin että "tunnen käytännön työt ja osaisin esimiehenä/suunnittelijana/tms. asettua työntekijän asemaan ja hyödyntää käytännön osaamistani suunnittelussa tms...".

Minä ainakin henkilökohtaisesti arvostan esimiestä, joka on itse tehnyt sitä käytännön työtäkin ja kun itselläkään ei ole kuin duunarihommista kokemusta niin inssin töitä hakiessani kerron mitä olen oppinut käytännön töistä ja miten voin niitä taitoja hyödyntää hakemassani työssä.

Juurikin näin. Yksi kaveri on vuosi sitten valmistunut AMK inssi, joka käsittääkseni ihan tarkoituksellisesti lähti aluksi tekemään haalarihommia. Ja on muuten fiksu kaveri inssihommissakin.

Juurikin näin. Yksi kaveri on vuosi sitten valmistunut AMK inssi, joka käsittääkseni ihan tarkoituksellisesti lähti aluksi tekemään haalarihommia. Ja on muuten fiksu kaveri inssihommissakin.
Jostain se työnteko on aloitettava ja jos kokemusta käytännön töistä ei ole, niin insinöörintöistä ei tule kyllä sitäkään vähää. Käytännön osaaminen on paras referenssi, kun pitää oikeasti arvioida ratkaisujen järkevyyttä ja toimivuutta. Tunnen ihan suunnatonta myötähäpeää niitä kohtaan, jotka luulevat olevansa jotenkin valmiita ammattilaisia siinä vaiheessa, kun inssin tai DI:n paperit on kädessä. Koulussa on porukalle opetettu, miten pitäisi hitsata ja sitten paukutellaan henkseleitä siitä, että mukamas ymmärretään jotain, mutta oikeasti nämä jätkät eivät saa edes hitsipuikkoa syttymään. Tutkinto on lähinnä kehityskelpoisuuden mittari, ja sen päälle sitä oikeaa osaamista on hyvä lähteä kartuttamaan.

No, se meni vähän aiheen viereen, mutta tarkoitus oli vain sanoa, että käytännön kokemus on oikeasti arvokasta myös insinööritöissä. Työnjohtohommissa ei paljoa ole differentiaaliyhtälöistä hyötyä, vaan pitäisi oikeasti ymmärtää käytännöstä.

No jos minä vielä kerran yrittäisin kasailla hakemusta ja laitan sen sitten tähän ketjuun lueskeltavaksi jos saan sunnuntaihin mennessä jotain aikaan. :whip:

No jos minä vielä kerran yrittäisin kasailla hakemusta ja laitan sen sitten tähän ketjuun lueskeltavaksi jos saan sunnuntaihin mennessä jotain aikaan. :whip:
Nyt on oikeaa asennetta ja taistelutahtoa ilmassa, aplodit sille! Pidä tuo mieliala yllä, niin saadaan varmasti sunnuntaina lukea hyvää tekstiä :)

Olit siis paperitekniikan insinööri? Minkälaista työkokemusta sulla on: alan haalarihommia, mäccäri/siivoja duunia vai ei kokemusta laisinkaan? Hakemus on hyvä saada kuntoon, mutta olennaisempaa on ehkä se että miten haet töitä. Haetko ainoastaan netissä olevia ilmoituksia tai jätätkö vain sähköisen hakemuksen etkä ota yhteyttä takaisin? Haetko nyt insinöörin paikkaa vai myös alan duunari hommia? En tiedä insinööri hommista, mutta duunari puolella yritykseen soittaminen tai paikan päällä käyminen toimii jonkin verran.

Jos hakisin töitä tietylle alalle, etsisin kaikki avoimet työ ilmoitukset netistä ja pistäisin hakemukset. Hakemukseen laittaisin tyyliin "soittelen viikon päästä jos jotakin olisi ilmaantunut" ja viikon päästä tosiaan soittaisin. Samalla etsisin kaikki mahdolliset alan firmat joilla ei ole varsinaista rekryä päällä, aluksi luokkaa 20-30 yritystä. Sen jälkeen alkaisin soittelemaan niitä läpi ja pyytäisin saada jutella rekrytoinnista vastaavan kanssa. Esittelisin itseni ja kysyisin olisiko omalla koulutuksella töitä saatavilla. Sanoisivat joko A "ei ole nyt", B "pistä hakemus ja CV sähköpostilla" tai C "tule vaikka haastatteluun". Tapaus A niin kysyisin onko lähitulevaisuudessa kenties töitä eli voinko soitella uudestaan. Tapaus B pistäisin hakemuksen ja soittelisin taas viikon perästä. Tämä tyyli on ainakin itsellä toiminut.

Fakta on se että suurin osa työpaikasta menee niin sanotusti hiljaa. Monella yrityksellä ei ole aktiivisti rekrytointia päällä, mutta jos sopiva kaveri sattuu kohdalle niin voidaan hyvin palkata. Firmaan menee ja tulee jatkuvasti porukkaa. Välillä se sopiva kaveri voi olla joku työntekijän tuttu joka suosittelee, mutta se voi olla myös puhelimen käteen ottanut satunnainen työnhakija. On mielestäni typerää jättää työnhakeminen ainoastaan netissä oleviin ilmoituksiin.

Kannattaa myös kysellä esim koulukavereilta jotka ovat alan hommissa eri firmoissa. Parantaa jo huomattavasti todennäköisyyksiä kun joku kaveri mainitsee pomolleen, että olisi hyvä jätkä töitä vailla.

Ensi viikon alussa pitaisi tulla infoa siita etta tuleeko toista kierrosta vai ovatko paattaneet jo ensimmaisen kierroksen perusteella ketka otetaan sisaan. Rehellisesti sanottuna en usko saavani paikkaa, mutta ainakin sain arvokasta kokemusta seuraavaa haastattelua varten! Plus etta oli kiva kavella tarkeana jakkupuvussa Lontoon finanssialueella :D

En saanut paikkaa :( Kaatui luultavasti niihin syihin mitka aiemmin mainitsin, eli ts. annoin liian yleisia vastauksia, en osoittanut kiinnostustani tarpeeksi, en linkittanyt vastauksia siihen miksi olisin hyva juuri tahan tyohon jne.

Vahan vituttaa, koska olisin halunnut kesatyopaikan. Toisaalta taas ei haittaa, koska en ole oikeastaan kiinnostunut pankkialasta tai sijoittamisesta. Kunhan hain, koska halusin kokeilla onneani. Seuraavat hakemukset lahtevat todennakoisesti konsulttifirmoihin koska juuri muita paikkoja ei ole enaa tarjolla. Parhaat mahdollisuudet olisi varmaan management tai HR duuneihin ja se kelpaisi itsellekin. Ainakin paremmin kuin pankki ja numeroiden kanssa pelaaminen.

No mutta, ei kai tassa auta muu kuin taytella noita hakemuksia taas.

Kannattaa myös kysellä esim koulukavereilta jotka ovat alan hommissa eri firmoissa. Parantaa jo huomattavasti todennäköisyyksiä kun joku kaveri mainitsee pomolleen, että olisi hyvä jätkä töitä vailla.

Opiskelukaverit on tuotantopäälliköitä, kehitysinsinöörejä, työnjohtajia, vuoromestareita ym. ym. kivaa... olen lähetellyt muutamalle sähköpostia ja parille ex-kaverille ihan työnhakuilmoituksen vuoksi virallisen työhakemuksenkin... ja takas ei ole tullut edes sitä "ei kiitos" kirjettä hylättyyn hakemukseen. Kyllä kelpas apu fysiikan, kemian, matemaatiikan kotitehtävissä, kaikissa ryhmätöissä ja vähän muussakin, mutta nyt ollaan kuin ei tunnettaiskaan enää ja olenkin pistänyt välit poikki kaikkien entisten opiskelukavereiden kanssa tämän takia.

Opiskelukaverit on tuotantopäälliköitä, kehitysinsinöörejä, työnjohtajia, vuoromestareita ym. ym. kivaa... olen lähetellyt muutamalle sähköpostia ja parille ex-kaverille ihan työnhakuilmoituksen vuoksi virallisen työhakemuksenkin... ja takas ei ole tullut edes sitä "ei kiitos" kirjettä hylättyyn hakemukseen. Kyllä kelpas apu fysiikan, kemian, matemaatiikan kotitehtävissä, kaikissa ryhmätöissä ja vähän muussakin, mutta nyt ollaan kuin ei tunnettaiskaan enää ja olenkin pistänyt välit poikki kaikkien entisten opiskelukavereiden kanssa tämän takia.

Tää posti kertoo, että oot fiksu äijä!

Joskus alkaa ihmetyttää mikä siinä on, että joillakin ei natsaa.

Itse olen amis, ammattitaidoton (vielä), ja kehtasi kaveri sanoa laiskaksi (minä siihen, että tyhmä liikaa työtä tekee, fiksu pääsee vähemmällä ja mitäs tuhlaat tilisi aina baarissa? meni hiljaiseksi)..

Niin, siis olen silti lähes aina päässyt työhön, kun olen tahtonut, kerran jopa vanhalta viinalta haissut ja parta ajamatta ja "paikka on teidän"

Sitten mennyt pari kertaa haastatteluun kokeeksi viimosen päälle fiksusti ja ei oo natsannut.

Johtopäätös -> ei ne sinne duuniin mitään kireää natsia hae (poislukien ehkä juristit ja sen sellaiset), insinööriltäkin odotetaan hiukan pelisilmää, että pärjää meidän junttien kanssa.

Lyhyesti Hard Justice: löysää krakaa vähän, tämän neuvon olen antanut yhdelle muullekin ja töissä on :)

Tulipa sekava viesti..

Ai niin paskatyöt.. Jos haet siivojaksi raksalle vaikka, niin vähän sellainen mielikuva, että ei ne jaksa lukea mitään tekstiviestiä pidempää hakemusta..

Twitterin kautta löytyi eräs rekryammattilainen/headhunter, joka lupas auttaa :O No ei muuta kuin hakemus ja cv ehdotukset sinne suuntaan ensi viikolla ja katsotaan mitä tästä seuraa.

Jaahans, myyntiedustajan hommaan tuli haastattelukutsu.

Varmaan aika läpihuuto juttu, mutta unohdin kysellä palkkausta (usein noissa on pieni pohjapalkka + provikka), mutta nyt kiinnostaisi kuulla juttua myyntiedustajilta, millaista hommaa?

sen verran juteltiin, että kuulemma firman autolla talosta taloon..

Jaahans, myyntiedustajan hommaan tuli haastattelukutsu.

Varmaan aika läpihuuto juttu, mutta unohdin kysellä palkkausta (usein noissa on pieni pohjapalkka + provikka), mutta nyt kiinnostaisi kuulla juttua myyntiedustajilta, millaista hommaa?

sen verran juteltiin, että kuulemma firman autolla talosta taloon..

Olet varmaan nähnyt vanhemmissa leffoissa ja sarjoissa pölynimurikauppiaita. :rolleyes:

Edellinen duuni mihin hain ja sain tarjouksen piilaaksossa kesti haastattelusta n. 2.5vk siihen, että tuli tarjouspaperit maililootaan. 2 kertaa kerkesin kysyyn mikä on tilanne maililla ja aina tuli default vastaus "pölöpölö kiirettä, ollaan kiinnostuneita, palataan ens viikolla". Hylsyt on tullut yleensä alle viikossa maililootaan. Kaverille kävi niin, että yhdestä jenkkifirmasta eivät koskaan palanneet puhelinhaastiksen+koekoodaustehtävän jälkeen asiaan. Kaveri kyselee, että miten menee ja sieltä tulee "öö, kukas sää olit, no me kysytään rekrypuolelta" ja taas ei mitään palautetta sen jälkeen.

Jos jenkkilään nyt on hakemassa niin en pitäs kovin vaarallisena, jos ei ihan heti kuulu mitään. Olis tosi hyvä kyllä osoittaa kiinnostusta ja kysellä perään kohteliaasti missä mennään. Enivei ne ei saa h1b viisumia hakuun ennen huhtikuuta ja huhtikuussa haettavat viisumit tulee voimaan aikaisintaan lokakuussa. Eli vaikka homma menis kuin putkeen niin kovin nopeasti ei rapakon yli pääse muuttamaan. Tilanne toki muuttuu oleellisesti, jos on firman sisäinen rekry kun l1b viisumeja voi olla firmoilla jemmassa.
Kohta mennyt kolme viikkoa, eikä ole kuulunut mitään. Muuten soittaisin perään, muttei ole mitään yhteystietoa, mihin ottaa yhteyttä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom