Hard Justice
Dirdy birdy
Minä nyt olen vielä aika nulikka noita arvioimaan, mutta kun jonkin verran on tullut omia hakemuksia viilattua ja ilmeisesti siinä jotenkin vielä onnistuttuakin, kun pääsin erääseen melko vaikean seulan takana olevaan trainee-ohjelmaan, niin voisin ainakin mielipiteeni sanoa.
Mun mielestä tuo on oikeasti aika surkea hakemus. :( Hakemuksessa suositellaan yleensä olevan neljä kappaletta, joilla on aika selvät asiasisällöt. Tuossa on 7 kappaletta ja toistelet samoja hieman mitäänsanomattomia asioita pariinkin kertaan (esim. oppimishalu). Lisäksi ketään ei kiinnosta, olitko tuutori vai jonkun kaljankittausyhdistyksen puheenjohtaja. Ne on IMO opiskelijaelämän piirteitä ja työhönottaja hymähtää noissa kohdissa hakemusta.
Listaan nyt muutamia asioita ihan lyhyesti:
- Mitä osaat? Hakemuksen perusteella olet koulusta suoraan valmistunut eikä sinulla ole kokemusta mistään. Kerro nyt ihmeessä jotain edes siitä, mitä osaat käytännössä. Jos insinöörihommia et ole tehnyt, niin käytännön työkokemusta varmaan on.
- Älä jumalauta kerro mitä et osaa! Jos et osaa SAPia, niin ei sitä hyvänen aika ääneen sanota ensimmäisenä. Kerro, että osaat taulukkolaskennan ja tietokoneiden käytön ja jätä muu kertomatta.
- Äläkä todellakaan kerro puutteitasi hakemuksessa. Ihan oikeasti tuosta hakemuksesta tulee sellainen olo, että olet jo valmis häviäjä. Ei kukaan palkkaa noin negatiivisen hakemuksen perusteella. Nyt pää pystyyn ja etsit ne oikeat osaamisalueet!
- Harrastukset on aika turhia hakemuksessa. Käytännössä ne nyt on lähes turhia missä tahansa työnhaun osassa ellei ne tuo osaamista työntekoon, mutta laita ne nyt ennemmin sinne CV:hen.
- Hakemuksen lopettaminen harrastuksiin on yhtä tökeröä kuin harrastusten listaaminen siihen. Kerro ennemmin, milloin voit aloittaa työn ja että annat mielelläsi lisätietoja tarvittaessa. Loppuun vielä tervehdys ja oma nimesi.
Teepä alkuun tällainen hakemus: http://teekkarintyokirja.tek.fi/fi/tyohakemus
Jos oikeasti haluat töihin, niin älä sovella hakemukseesi omia ideoitasi, vaan käytä jotain kunnollista pohjaa kuten vaikka tuota linkkaamaani. Lisäksi voit jättää suosiolla nuo innokkuutesi toistelut laittamatta esille ja kerro se, mitä osaat oikeasti. Kerro vaikka mitä oikein osaat paperiteollisuudesta; oletko sellutekniikan osaaja vai mikä on sun erityisala sillä alalla.
E: Jos paperialalla haluat päästä etenemään, niin kannattaisi ehkä ottaa riski ja hakea kesävuoromestariksi tehtaalle. Johan 3-4 kuukauden vuoromestarinhommalla tienaat saman verran kuin puolen vuoden trukinajolla. Paperialalla tulee oikeasti olemaan tulevaisuudessa pula _osaavasta_ asiantuntijaporukasta, mikäli tehtaat vielä Suomessa pyörivät, ja tähän on kyllä herätty jo ainakin kahdessa isoimmassa kotimaan firmassa.
Oukei... tarkistetaan tuo linkki ja ruuvaillaan hakemusta vielä kerran uusiksi. Kesävuoromestariksi olen hakenut lukemattomia kertoja pääsemättä (vaikka olen jättänyt kertomatta etten sitä SAP:ia osaakaan). Miten voi tehdä sellaisen positiivisen hakemuksen jossa kerrotaan osaamisista jos sitä osaamista ei ole ikinä mistään saanut??? Mitä vitun hyötyä mistään kirjaviisaudestakaan on jos en ole kertaakaan päässyt töihin? Kuinka ihmeessa kaunistella työkokemusta ja kertoa se paremmin kuin se todellisuudessa on? Kuinka kehua jos ei ole mitään kehuttavaa? mutta kokeillaan ensin tuota linkkiä (ja yritetään kirjoitella CV:stäkin vähän parempi ja selkeämpi)
"Olen yli 30 vuotias vastavalmistunut insinööri. En oikeastaan ole tehnyt koskaan mitään, mutta osaan paljon jänniä perusasioita joita vaaditaan siihen, että voi aloittaa työnteon. Sen lisäksi minulla on puutteita osaamisessa mitä yritän tässä kovasti pehmennellä."
edit: tajusin ettei tossa tosiaan ole ikää, vaan vedin sen tuosta profiilistasi Joten jätetään siitä tuo ikä pois, muuten ennallaan.
No tuohan se karu totuus on. Työura ei ole lähtenyt lentoon ja jämähommia on joutunut tekemään. Aika ytimeen osui tuo lyhennelmäsi.
Niin kauan kun joku malttaa auttaa niin yritän olla suuttumatta. Tosin se on vaikeaa kun liian moni neuvo on aika pitkälti suunnalta "väärin menee, mutta en osaa sanoa mikä on oikein".