Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Millaset pelisäännöt tuossa vuokratyössä yleensä ottaen on?
Yritys hakee työntekijää, täytän hakemuksen ja jos mut valittais, toimisin siis tuon yrityksen alaisuudessa. Kai näissä vuokrafirmoissa on ihan yhtäläiset oikeudet työntekijällä kuin muutenkin? Ettei työntekijää paiskata päivän varoitusajalla pihalle tai mitään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millaset pelisäännöt tuossa vuokratyössä yleensä ottaen on?
Yritys hakee työntekijää, täytän hakemuksen ja jos mut valittais, toimisin siis tuon yrityksen alaisuudessa. Kai näissä vuokrafirmoissa on ihan yhtäläiset oikeudet työntekijällä kuin muutenkin? Ettei työntekijää paiskata päivän varoitusajalla pihalle tai mitään?

Vuokratyössä solmitaan työsuhde vuokratyöfirman kanssa, joka maksaa palkan. Toimeksiantajayritykset "vuokraavat" työntekijöitä vuokrafirmoilta. Mun käsityksen mukaan vuokratyössä on päivän irtisanomisaika puolin ja toisin. Ainakin silloin oli kun olin junnuna kesätöissä vuokrafirmassa. Haastatteluissa voidaan puhua että "työhön pitää sitoutua pidemmäksikin ajaksi", miksei sitten tehdä määräaikaisia sopimuksia tai jopa vakituisia vaan vuokratyösuhteita?

Nuorempana noi vuokratyökuviot meni ja tuli tehtyä kaikki hommat mitä tarjottiin. Lähdin aamullakin aina töihin kun soitettiin ja tarjottiin keikkaa. Nykyään koitan välttää noita. En sano etteikö sieltä voisi oikeasti jotain pysyvämpääkin duunia saada ainakin jos firma vain hoitaa rekrytoinnin toimeksiantajan puolesta. Vuokratyöntekijä on kuitenkin yleensä työpaikalla niin sanotusti musta lammas, jolla ei ole niin väliä.

Vuokratyöfirmahan tarjoaa maksua vasten työvoimaa, eli palvelua, työtä. Jos tämä työ ei miellytä niin toimeksiantaja voi katkaista sen koska vaan. Irtisanomisaika taitaa olla juurikin tuo yksi päivä.

Olen kuullut tapauksista, missä vuokratyöntekijä lähetetään kauppaan ja samana päivänä laitetaan takaisin. Perusteluna voi olla vaikka "ei kelpaa, lähettäkää toinen"

No tuohan on ihan kuraa, että irtisanomisaika on noin lyhyt. Kesätöitä vuokratyöfirmasta kyselin ja perjantaina olisi haastattelu.

Hopeaa tuli taas kertaalleen. Helvetti, että voi harmittaa. Tuskimpa tuokaan duuni olisi mikään unelmaduuni ollut, mutta hyvin paljon rauhallisempi ja vähemmän vaativa nykyiseen verrattuna.

Enpä osaa sanoa mikä mättää, kolmen vuoden sisään varmaan neljäs tai viides hopeamitali. Ei kauheesti lämmitä :(. Varsinkin kun tähän hommaan mulla oli taatusti parhaat pohjat kokemuksen perusteella. Tosin kaupunkilaisen muutto maalle laittoi varmaan työnantajaa miettimään, että jaksanko oikeasti elää maaseudulla ja rehellisesti sanoen en oikein itsekkään ole varma. Paremmin ei olisi haastattelut voineet mennä, joten siinä suhteessa ei oikein jää jossiteltavaa. Kaikenmaailman tsykologista oli taas tarjolla ja ne meni ihan ok. Tulokset osui siihen keskelle. En loistanut, mutta toisaalta ei ne huonosti menneet.

Pitää kyllä edelleen ihmetellä näitä testejä duunaritason hommiin. Joko ne raksallekkin mittaa psykologisilla soveltuvuutta? Hommat mihin haluaisin ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, ihan keskiverto janari pärjää varmasti. Edelleen liikaa valinnanvaraa TA:lla. Palkastakin otin useamman satasen pois ihan vaan sen takia, ettei nyt ainkaan palkkatoiveesta jää homma kiinni.

Huoh.
Minä odottelen edelleen päätöstä viime viikon haastattelusta. Pettymys on kyllä kova, jos en pääse tuohon hommaan. Hakevat kuitenkin sen verran spesifiä asiantuntijaa, ettei niitä kouluteta kuin muutamassa paikassa maailmassa, joten todennäköisesti olen paras hakija.

Noi psykologiset testit on kyllä kummia. Niitä on tullut mulle enemmän vastaan alemman tason hommissa kuin ylemmällä tasolla. Luulisi menevän päin vastoin.

juu johan oli mielenkiintonen duuni, annettiin valjaat käteen ja sanottiin että eikun katolle :o luulis että tollasessa työssä pitäis edes tietää tai joku pikakurssi edes käydä mutta ei.. sanottiin että laita iites kiinni tolppiin mitkä kestää ettet tipu ja ekana 7 kerroksiselle jyrkälle katolle :D huhhuh...

Pitäis varmaan miettiä töitäkin välillä, kun on talonrakennuspuuhat loppusuoralla... olen ajatellut vaihtaa hieman työnkuvaa, koska olen suorittanut KTM:n tutkinnon DI-tutkinnon jälkeen. Koska tuolta KTM-puolelta ei hurjasti ole mitään kokemusta, niin mua kiinnostais aloittaa oikeastaan ihan mistä vaan, mikä vähänkään liippaa läheltä uutta tutkintoa. Kuinka tuon sanoisi niin, ettei vaikuta siltä, ettei tiedä mitä haluaa? Siitähän täällä on muitakin syytetty. Tiedän mitä haluan, mutta niihin hommiin ei ole realistista päästä ulkopuolelta suoraan tällä kokemuksella. Firman sisällä luultavasti olisi mahdollista edetä kohtuu ajassa, mutta sisään pitäisi päästä aluksi. Siksipä en haluaisi liikaa karsia vaihtoehtojakaan...

Eikö sen voi sanoa ihan rehellisesti hakemalla kokemusta ja osaamista vastaavaan tehtävään, mutta sanomalla haastattelussa, kun kysytään tulevaisuuden suunnitelmista (tai missä näet itsesi viiden vuoden päästä, jne), että haluat kouluttautua firman sisällä ja siirtyä sitten aikanaan tuohon toiseen toimenkuvaan, kun kokemusta on tarpeeksi ja paikkoja auki. Eiköhän työnantajan kannalta ole houkutteleva vaihtoehto palkata sellainen henkilö joka ilmoittaa haluavansa kehittää osaamistaan ja edetä urapolullaan tiettyä polkua pitkin, joten eipä mielestäni tuossa tarvitse mitään tarinoita alkaa kehittelemään.

Tarkennetaas vähän eli aattelin etsiä piikotyöpaikkoja ja pistää avoimia eli kuinka esim. avoimeen hakemukseen vois laittaa, että lähes kaikki kelpaa, vaikuttamatta kuitenkaan epätoivoiselta? :)

Miten perkeleellä saisi hakemuksesta sellaisen että kutsuisivat edes haastatteluun!? Tunnen kuitenkin olevani melko vahvoilla siinä vaiheessa kun haastatteluun asti pääsen, mutta ongelma on just siinä et miten päästä sinne asti.

Miten perkeleellä saisi hakemuksesta sellaisen että kutsuisivat edes haastatteluun!? Tunnen kuitenkin olevani melko vahvoilla siinä vaiheessa kun haastatteluun asti pääsen, mutta ongelma on just siinä et miten päästä sinne asti.

Laita se hakemus tänne muiden kommentoitavaksi tai mene työkkäriin näyttämään sitä jollekin, joka osaa neuvoa, miten sitä voisi parantaa.

No tuohan on ihan kuraa, että irtisanomisaika on noin lyhyt. Kesätöitä vuokratyöfirmasta kyselin ja perjantaina olisi haastattelu.
Vuokratyöpaikoissa on oman kokemukseni mukaan kovasti eroa. Osassa yrityksiä vuokratyöntekijöitä kohdellaan hyvinkin reilusti, ja asema ei ole käytännössä juurikaan talon "omia" työntekijöitä heikompi. Sitten on toki näitä toisenlaisiakin tapauksia, joissa tuota päivän irtisanomisaikaa ja muita porsaanreikiä hyödynnetään törkeästi työntekijän kustannuksella ja vuokralaiset ovat ns. b -luokan työntekijöitä.

Jos mahdollista, neuvoisin ainakin karttamaan niitä kaikkein pienimpiä ja tuntemattomimpia vuokrafirmoja. Parasta olisi, jos pääsisit kuuntelemaan jonkun jo kyseisessä yrityksessä vuokralla olevan kokemuksia ennen työpaikan vastaanottamista. Ideaalitapauksessahan yritys rekryaa huipputyöntekijät omille kirjoilleen hyvin nopeasti, joten toisinaan vuokrapaikka voi johtaa hyvään vakipaikkaankin.

Minä taas neuvoisin karttamaan varsinkin kaikkein suurimpia vuokratyöfirmoja. Itseasiassa kannattaa pysyä noista lafkoista mahdollisimman kaukana, jos vaan on mahdollista saada töitä jostain muualta. Onhan tuota kautta mahdollista saada sitä vakinaistakin työtä, mutta todennäköisesti päädyt hommiin max parin kuukauden soppareilla joihin on luonnollisesti merkitty työaika 0 - 37.5h, eli työt voi loppua sopparin loppuun taikka siihen jos ei ole vuoroja ilmoitettu / merkattu.

Opiskelijallehhan noi on siitä hyvää työtä että toi 0 - 37.5h toimii kumpaankin suuntaan, eli jos koulussa alkaa kurssikuorma painaa, niin sanoopi vaan et nyt ei pysty tekemään.

Viimeksi muokattu:
Työpaikkana tulis olemaan jonkun raksafirman työmaat ja ihan apupoikana siellä tulis juoksenneltua. Viime vuonna en saanut omalta alalta kesätöitä, joten tänä vuonna täytyis kyllä ottaa ihan mitä vaan tarjotaan. Mennään nyt haastatteluun ihan tosissaan ja jos pihalle jostain syystä kesän kuluessa laittavat niin ei kai se niin huono ole. Lafkana workpower, vissiin ihan hyvässä maineessa.

Opiskelijallehhan noi on siitä hyvää työtä että toi 0 - 37.5h toimii kumpaankin suuntaan, eli jos koulussa alkaa kurssikuorma painaa, niin sanoopi vaan et nyt ei pysty tekemään.
Siinä on kyllä se jännääminen että heruuko tunteja jos kovin alkaa valikoimaan.
Vuokrafirmojen haastatteluissa kannattaa käydä, suuri osa työpaikoista ei ole avoimissa, varsinkaan nopeasti tulevat täytetään rekistereistä suoraan. Ne haastattelut on vähän sellasia että katsotaan mihin kaikkiin hommiin kaverin voi laittaa ja sit tarjotaan kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Itsekin vuokrafirman kautta töissä, määräaikaisena kesään asti ainakin. Tähän hommaan en edes hakenut vaan sitä tarjottiin. Kirjoilla kannattaa olla monessa paikassa, ei siitä haittaa ainakaan ole. Kunhan muistaa päivitellä ja merkata mikä on tilanne.

Toisaalta taas sinakin saat lahtea koska tahansa mikali loydat vakkariduunin tai jostain muusta syysta et halua enaa tehda toita ko. firmalle. Mua on aina vituttanut irtisanomisajat jne. koska silloin kun tekee mieli lahtea, haluan tehda sen samantien :D

Siinä on kyllä se jännääminen että heruuko tunteja jos kovin alkaa valikoimaan.

Jos alussa tekee kaikkea mita tarjotaan ja osoittaa olevansa hyva, tunteja kylla heruu. Useimmilla paikoilla on vakkariekstrat ja pyytavat aina naita samoja tyyppeja koska heidat tiedetaan hyviksi tyontekijoiksi. Alussa vaan kannattaa tsempata ja osoittaa oma erinomaisuus ja korvaamattomuus.

Ma olin pienehkolla vuokrafirmalla toissa viime kesan. Kaikki sujui tosi hyvin ja sain aika hyvin myos valita tyoni ja niita riitti turhankin paljon. Kesan jalkeen yhdessa paikassa pyysivat vakkariksi ja kahdessa muussa mina olin ensimmainen jolle soitettiin ekstravuoroista joka viikonloppu. Jai tosi hyva maku suuhun ja sain paljon hyodyllisia kontakteja.

E. Lisaan viela sen, etta opiskelijalle vuokratyot ovat tosi hyva vaihtoehto. Et ole sidottu tyovuorolistaan kuukautta aiemmin ja tyot ovat usein iltatoita. Varsinkin ravintola-alalla missa itse pyorin ja teen toita "harrastuksena", duunit ovat yleensa pe-la iltoja. Hyvalla tuurilla jopa sunnuntaita, valilla viikolla.

Minulla oli aiemmin tällainen työhakemus, mutta muutama entinen kaverini tyrmäsi sen aika tylysti "ei tuollaista omaelämänkertanovellia kukaan jaksa lukea"

Opiskeluni paperitekniikan insinööriksi öööööööööööööön ammattikorkeakoulussa ovat valmiit ja etsin töitä yhtiöstänne. Kurssieni arvosanat ovat keskiarvon yläpuolella. Kemia ja kemiallinen metsäteollisuus sekä prosessiteollisuus yleisesti on kiinnostanut minua jo ennen opintojeni aloittamista. Mahdollisissa puutteissa tiedoissani ja taidoissani minua on auttanut kiinnostus ja halu oppia uutta.

Opiskelen englanninkielisessä koulutusohjelmassa, koska kansainvälisyys on tullut pysyvästi perisuomalaisiin teollisuusklustereihin ja haluan tulevaisuudessa olla pätevä tehtävissä, joissa tarvitaan teknistä tietämystä ja kielitaitoa yhtä paljon. Haaveissa on työllistyä työtehtävissä sekä projekteissa kotimaan lisäksi myös ulkomailla.

Pystyn työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa ja sopeutumaan uusiin työympäristöihin, työtehtäviin sekä työtovereihin nopeasti. Olen toiminut opiskeluaikanani tutor-oppilaana uusille opiskelijoille sekä kv-tutorina ulkomaalaisille opiskelijoille. Pystyn myös toimimaan omatoimisesti ja tekemään ratkaisevia päätöksiä. Tarvittaessa osaan myös tehdä sellaisia päätöksiä joista välttämättä en itsekään pidä, mutta tiedän ne pidemmällä aikavälillä oikeiksi ratkaisuiksi.

Osaan perustiedot ja taidot tietotekniikan käytöstä, mutta tehtaissa yleisen SAP:n käyttöön en valitettavasti ole päässyt perehtymään. Osaan sujuvasti englantia ja hyvin ruotsia, olen lisäksi yrittänyt opetella saksan kielen alkeita.

Työkokemukseni monipuolisuuden pienoinen puute on ehkä heikkouteni, mutta innostus alaan, halu oppia soveltamaan opiskellut teoriat käytännössä sekä kyky kuunnella kokeneempien työntekijöiden ja esimiesten neuvoja ovat tähän mennessä korvanneet sen melko hyvin.

Halu kehittyä sekä työntekijänä että ihmisenä on minulle suurin motivaation antaja. Rehellisyys ja tunnollisuus työssä ja opiskelussa ovat myös ehdottomia periaatteitani.

Vapaa-ajallani harrastan ruuanlaittoa, kuntourheilua ja shakkia. Minulla on B-ajokortti ja olen myös suorittanut AEL:n trukinajokortin sekä työturvallisuuskortin.

Jos tämä vanha hakemuskin oli ahterista niin missä on se oikea kultainen keskitie? Olen niin pihalla tästä työnhausta ja totaalisen vittuuntunut kun taas tuli yksi "ei kiitos" sähköposti eräältä insinööritoimistolta. Oli erittäin lähellä etten lähettänyt takas päin "vetäkää vittu päähänne jos ei kelpaa" viestiä, mutta maltoin viime hetkellä mieleni. Onko tässä nyt tosiaan laitettava itsensä narun jatkoksi keinumaan kun mihinkään ei kelpaa sen vuoksi kun hakemuksen muotoseikat on perseellään? Jos kieli- ja laskutaidottomat opiskelukaverit kelpaa ihan ulkomaita myöten töihin niin mikä vittu tässä hommassa kusee? Opiskelin englanninkielisessä koulutusohjelmassa ja maailmanm piti olla auki... toisin kävi... alan olla viimeisiä ellen viimeinen meidän ryhmästä jolla ei ole koulutustasoa vastaavaa työtä. Turhautuminen alkaa olla niin huipussaan ettei kohta enää pysty hoitamaan nykyistäkään työtä kunnolla. Sori että taas avaduin.

Minulla oli aiemmin tällainen työhakemus, mutta muutama entinen kaverini tyrmäsi sen aika tylysti "ei tuollaista omaelämänkertanovellia kukaan jaksa lukea"

Opiskeluni paperitekniikan insinööriksi öööööööööööööön ammattikorkeakoulussa ovat valmiit ja etsin töitä yhtiöstänne. Kurssieni arvosanat ovat keskiarvon yläpuolella. Kemia ja kemiallinen metsäteollisuus sekä prosessiteollisuus yleisesti on kiinnostanut minua jo ennen opintojeni aloittamista. Mahdollisissa puutteissa tiedoissani ja taidoissani minua on auttanut kiinnostus ja halu oppia uutta.

Opiskelen englanninkielisessä koulutusohjelmassa, koska kansainvälisyys on tullut pysyvästi perisuomalaisiin teollisuusklustereihin ja haluan tulevaisuudessa olla pätevä tehtävissä, joissa tarvitaan teknistä tietämystä ja kielitaitoa yhtä paljon. Haaveissa on työllistyä työtehtävissä sekä projekteissa kotimaan lisäksi myös ulkomailla.

Pystyn työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa ja sopeutumaan uusiin työympäristöihin, työtehtäviin sekä työtovereihin nopeasti. Olen toiminut opiskeluaikanani tutor-oppilaana uusille opiskelijoille sekä kv-tutorina ulkomaalaisille opiskelijoille. Pystyn myös toimimaan omatoimisesti ja tekemään ratkaisevia päätöksiä. Tarvittaessa osaan myös tehdä sellaisia päätöksiä joista välttämättä en itsekään pidä, mutta tiedän ne pidemmällä aikavälillä oikeiksi ratkaisuiksi.

Osaan perustiedot ja taidot tietotekniikan käytöstä, mutta tehtaissa yleisen SAP:n käyttöön en valitettavasti ole päässyt perehtymään. Osaan sujuvasti englantia ja hyvin ruotsia, olen lisäksi yrittänyt opetella saksan kielen alkeita.

Työkokemukseni monipuolisuuden pienoinen puute on ehkä heikkouteni, mutta innostus alaan, halu oppia soveltamaan opiskellut teoriat käytännössä sekä kyky kuunnella kokeneempien työntekijöiden ja esimiesten neuvoja ovat tähän mennessä korvanneet sen melko hyvin.

Halu kehittyä sekä työntekijänä että ihmisenä on minulle suurin motivaation antaja. Rehellisyys ja tunnollisuus työssä ja opiskelussa ovat myös ehdottomia periaatteitani.

Vapaa-ajallani harrastan ruuanlaittoa, kuntourheilua ja shakkia. Minulla on B-ajokortti ja olen myös suorittanut AEL:n trukinajokortin sekä työturvallisuuskortin.

Jos tämä vanha hakemuskin oli ahterista niin missä on se oikea kultainen keskitie? Olen niin pihalla tästä työnhausta ja totaalisen vittuuntunut kun taas tuli yksi "ei kiitos" sähköposti eräältä insinööritoimistolta. Oli erittäin lähellä etten lähettänyt takas päin "vetäkää vittu päähänne jos ei kelpaa" viestiä, mutta maltoin viime hetkellä mieleni. Onko tässä nyt tosiaan laitettava itsensä narun jatkoksi keinumaan kun mihinkään ei kelpaa sen vuoksi kun hakemuksen muotoseikat on perseellään? Jos kieli- ja laskutaidottomat opiskelukaverit kelpaa ihan ulkomaita myöten töihin niin mikä vittu tässä hommassa kusee? Opiskelin englanninkielisessä koulutusohjelmassa ja maailmanm piti olla auki... toisin kävi... alan olla viimeisiä ellen viimeinen meidän ryhmästä jolla ei ole koulutustasoa vastaavaa työtä. Turhautuminen alkaa olla niin huipussaan ettei kohta enää pysty hoitamaan nykyistäkään työtä kunnolla. Sori että taas avaduin.
Minä nyt olen vielä aika nulikka noita arvioimaan, mutta kun jonkin verran on tullut omia hakemuksia viilattua ja ilmeisesti siinä jotenkin vielä onnistuttuakin, kun pääsin erääseen melko vaikean seulan takana olevaan trainee-ohjelmaan, niin voisin ainakin mielipiteeni sanoa.

Mun mielestä tuo on oikeasti aika surkea hakemus. :( Hakemuksessa suositellaan yleensä olevan neljä kappaletta, joilla on aika selvät asiasisällöt. Tuossa on 7 kappaletta ja toistelet samoja hieman mitäänsanomattomia asioita pariinkin kertaan (esim. oppimishalu). Lisäksi ketään ei kiinnosta, olitko tuutori vai jonkun kaljankittausyhdistyksen puheenjohtaja. Ne on IMO opiskelijaelämän piirteitä ja työhönottaja hymähtää noissa kohdissa hakemusta.

Listaan nyt muutamia asioita ihan lyhyesti:
- Mitä osaat? Hakemuksen perusteella olet koulusta suoraan valmistunut eikä sinulla ole kokemusta mistään. Kerro nyt ihmeessä jotain edes siitä, mitä osaat käytännössä. Jos insinöörihommia et ole tehnyt, niin käytännön työkokemusta varmaan on.
- Älä jumalauta kerro mitä et osaa! Jos et osaa SAPia, niin ei sitä hyvänen aika ääneen sanota ensimmäisenä. Kerro, että osaat taulukkolaskennan ja tietokoneiden käytön ja jätä muu kertomatta.
- Äläkä todellakaan kerro puutteitasi hakemuksessa. Ihan oikeasti tuosta hakemuksesta tulee sellainen olo, että olet jo valmis häviäjä. Ei kukaan palkkaa noin negatiivisen hakemuksen perusteella. Nyt pää pystyyn ja etsit ne oikeat osaamisalueet!
- Harrastukset on aika turhia hakemuksessa. Käytännössä ne nyt on lähes turhia missä tahansa työnhaun osassa ellei ne tuo osaamista työntekoon, mutta laita ne nyt ennemmin sinne CV:hen.
- Hakemuksen lopettaminen harrastuksiin on yhtä tökeröä kuin harrastusten listaaminen siihen. Kerro ennemmin, milloin voit aloittaa työn ja että annat mielelläsi lisätietoja tarvittaessa. Loppuun vielä tervehdys ja oma nimesi.

Teepä alkuun tällainen hakemus: http://teekkarintyokirja.tek.fi/fi/tyohakemus
Jos oikeasti haluat töihin, niin älä sovella hakemukseesi omia ideoitasi, vaan käytä jotain kunnollista pohjaa kuten vaikka tuota linkkaamaani. Lisäksi voit jättää suosiolla nuo innokkuutesi toistelut laittamatta esille ja kerro se, mitä osaat oikeasti. Kerro vaikka mitä oikein osaat paperiteollisuudesta; oletko sellutekniikan osaaja vai mikä on sun erityisala sillä alalla.

E: Jos paperialalla haluat päästä etenemään, niin kannattaisi ehkä ottaa riski ja hakea kesävuoromestariksi tehtaalle. Johan 3-4 kuukauden vuoromestarinhommalla tienaat saman verran kuin puolen vuoden trukinajolla. Paperialalla tulee oikeasti olemaan tulevaisuudessa pula _osaavasta_ asiantuntijaporukasta, mikäli tehtaat vielä Suomessa pyörivät, ja tähän on kyllä herätty jo ainakin kahdessa isoimmassa kotimaan firmassa.

Tuo hakemus on oikeasti hieman huonohko, mun mielestä.

Jos luen hakemusta, katson ensin koulutuksen, sitten missä heppu on ollut töissä ja mitä siellä tehnyt. Kun nämä asiat on sinne päin ja soveltuvat haettavaan tehtänään. Jos on ollut ulkopuolinen haku tehtävään, käyn läpi kaikki hakemukset samalla tavalla ja laitan sivuun ne mitkä kiinnostaa ja ne mitkä ei kiinnosta menee suoraan lokeroon "kiitos kiinnostuksesta yhtiötämme kohtaan".

Eli jäljelle jää hakemukset missä on koulutus ja työkokemus natsannut, sen jälkeen aletaan katsomaan millanen kaveri on, onko tehnyt jotain muuta mielenkiinoista mikä meille saattaisi sopia.

Ei hernettä nenään tästä, mutta luin hakemuksestasi jotakuinkkin seuraavaa :

"Olen yli 30 vuotias vastavalmistunut insinööri. En oikeastaan ole tehnyt koskaan mitään, mutta osaan paljon jänniä perusasioita joita vaaditaan siihen, että voi aloittaa työnteon. Sen lisäksi minulla on puutteita osaamisessa mitä yritän tässä kovasti pehmennellä."
edit: tajusin ettei tossa tosiaan ole ikää, vaan vedin sen tuosta profiilistasi :) Joten jätetään siitä tuo ikä pois, muuten ennallaan.

Tuo mielikuva johtuu paljolti siitä, etten oikeasti jaksanut lukea tuota hakemusta ekalla kerralla (Yritin siis toimia kuten töissäkin).

Ehkä yrittäisin tehdä tuosta vähän jäsennellymmän ja kertoa selkeästi sen mitä osaan, mitä odotan, missä on kehitettävää.

En tiedä miten ammattirekryt lukee, mutta sen vähän mitä itse noiden kanssa joudun toimimaan on pari ensimmäistä riviä ratkaiseva mielikuvan luomiseen henkilöstä. Jotenkin sillä voi luoda kuvaa siitä olenko hieman "anteeksi, että olen olemassa tyyppinen" vai "olen se jonka haluatte" tyyppinen. Ei sillä tietenkään mitään tekemistä ole sen kanssa millainen henkilö on oikeasti, mutta hakuvaiheessa pelataan mielikuvilla, jos mielikuva jää negatiiviseksi niin aika harvoin pääsee haastatteluun.

Vähän alasta varmaan toikin riippuu tietysti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom