Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Kai ymmärrät kuitenkin sen, että yritykset tuskin huvikseen palkkaavat opiskelijaa yhdeksi kesäksi kesätyöhön, vaan tarkoituksena on löytää pätevä kaveri, joka voi mahdollisesti jatkaa tulevina kesinä vaativimmissa hommissa, tehdä opinnäytetyön ja vakinaistua yrityksessä valmistumisen jälkeen? Kesätyöntekijän palkkaaminen yhdeksi kesäksi on muutenkin sen verran pieni riski, että eihän siihen edes mitään haastatteluja tarvittaisi, jos tarkoitus olisi pitää jannua vain yksi kesä.

Joo, mutta ei terve mikä tervetulo nuorelle työelämään kun on kolmen kierroksen haastattelut ja psykologiset testit konsultin toimistossa kesätyöhön. Vähän on lähtenyt touhu lapasesta nyt - Pitäkää tunkkinne on sama mitä itse olisin sanonut tuossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, mutta ei terve mikä tervetulo nuorelle työelämään kun on kolmen kierroksen haastattelut ja psykologiset testit konsultin toimistossa kesätyöhön. Vähän on lähtenyt touhu lapasesta nyt - Pitäkää tunkkinne on sama mitä itse olisin sanonut tuossa.
Joo, olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuntuu nykyään siltä, että rekrytointihomma on paisunut aivan käsittämättömän laajaksi. Ei se sinänsä huono juttu ole, että yritetään valita sopivin työntekijä, mutta tosiaan myönnän sen, että nuo kallonkutistustestit kesätyötä varten on vähän liioittelua. Olisi mielenkiintoista nähdä lukuja, paljonko menee rahaa firmalta valita kesäjantterit, jos hakemuksia on vaikka sellaiset isossa firmassa realistiset 2000 kpl ja yhteensä valitaan 500 kesätyöntekijää.

Hain vähän aikaa sitten paikkaan, mihin olin selkästi ylipätevä. Kävin kuitenkin haastattelussa ja nähtävästi jätin hyvän kuvan, koska yksi haastattelijoista kysyi lupaa antaa vinkkiä toiseen tehtävään.

Tarkoitus vain sanoa, että kannattaa tehdä itseään tutuksi yrityksiin vaikka ei kyseistä paikkaa haluiasikaan.

Mitäs jos nyt teen määräaikaisen työsopparin esim. 12kk tai 6kk ja haluan työt lopettaa jo esim. syyskuussa niin miten tuo yleensä menee? 2 viikon irtisanomisaika vain?

Itse siis olen kouluun hakenut ja ei tietoa vielä pääseekö. Samalla kuitenkin töitä pitäisi saada ja olisi yksi 12kk kestävä työ melko varma paikka. Toisaalta ei haluaisi olla vittumainen ja lähteä jo elokuun lopulla pois. Toisaalta firma on kauan työntekijää etsinyt joten auttaisin heitä edes hetken aikaa :D

Mitäs jos nyt teen määräaikaisen työsopparin esim. 12kk tai 6kk ja haluan työt lopettaa jo esim. syyskuussa niin miten tuo yleensä menee? 2 viikon irtisanomisaika vain?

Itse siis olen kouluun hakenut ja ei tietoa vielä pääseekö. Samalla kuitenkin töitä pitäisi saada ja olisi yksi 12kk kestävä työ melko varma paikka. Toisaalta ei haluaisi olla vittumainen ja lähteä jo elokuun lopulla pois. Toisaalta firma on kauan työntekijää etsinyt joten auttaisin heitä edes hetken aikaa :D

Eikös määräaikainen ole yleensä määräaikainen eli olet lupautunut olemaan ajan x firman palveluksessa eikä siitä laisteta noin vain? Joku viisaampi jatkakoon paremmalla tiedolla.
Itse olen hieman kummeksunut joskus jos firma etsii kauan työntekijää sopivaa löytämättä. Riippuen tietty mikä on pitkä aika...

Ei määräaikaista voi irtisanoa. Tosin jos kerrot tilanteesi, niin ei ne sinua varmasti siellä väkisin pidä. Yksi vaihtoehto, joskin epäherrasmiesmäinen, on lähteä viimeisenä koeaikapäivänä.

No ihan samat periaatteet kuin työhakemuksen/CV:n tekemisessä. Hakusanat pitää olla kunnossa ja mitä useammassa ryhmässä on, sitä enemmän saa näkyvyyttä.
Ei kyllä vitullakaan viittisi laittaa koko cv:tä linkediniin... kaikki kaverit näkee :nolo: :D Siellä on listattu tähänastiset työpaikat, en ala pistämään normi cv-jargonia yleiseen jakoon. :p

Vähän epäilyttää koko stoori nyt, softahommiako on tarjottu? Koodaajille nyt on muutenkin taivas auki, hiljaisempaa kenelläkään muulla. Kaikki linkedin-uutiset on sitä normi kuka on nyt kenen kaveri paskaa. Tai no joku norjalainen konsulentti on vissiin tarjonnut kaikille suomen insinööreille jotain turskanpakkaajan hommia. Epätoivoiselta vaikuttaa hän.

Itsellä määräaikainen työsuhde menossa ja ihan normaalit työehtosopimuksen irtisanomisajat koskevat myös määräaikaisia henkilöitä. Itsellä työsuhde 8 kk mittainen, josta ekat 4kk oli koeaikaa. Tällöin olisi kumpi osapuoli vain voinut irtisanoa sopimuksen päivän varoitusajalla. Koeajan jälkeen noudatetaan työehtosopimusta aivan normaalisti eli ei tod tarkoita, että jos vuoden sopparin kirjoitat, sun täytyy kärsiä se loppuun saakka jos paremman paikan muualta saisit. Määräaikaisuus sitoo lähinnä työnantajaa. Täytyy muistaa, että työntekijällä on aina mahdollisuus irtisanoa itsensä eikä sen oo väliä onko työsopimus voimassa toistaiseksi vai määräaikaisesti.. Työsuhteen purkaminen onkin sitten jo homma erikseen.

Edittiä.. siis tämä liittyy tosiaan tuohon oman alan työehtosopimukseen, siitä voi jokainen tarkistaa omat irtisanomisaikansa + mahdollisuudet. Olisihan se aika hullua, jos työnantajalla olisi oikeus solmia määräaikainen työsuhde, esim. vuodeksi ja työntekijän olisi sitouduttava siihen kävi miten kävi.. ja pahimmassa tapauksessa duunarin pitäisi vielä maksella työnantajalle aiheutuvat kulut siitä, jos lähtee aiemmin kuin pitäisi.. Työnantaja korjaa kirsikat kakusta, ei tartte ottaa vakkaria, määräaikaista harvoin koskevat ns. vakiduunareiden talon edut ja työntekijä elää epävarmuudessa tehden ties kuinka monta määräaikaista työsuhdetta putkeen. Eli ei ihan olisi oikeudenmukainen diili.

Pitäis kai alkaa hakea töitäkin kun on omalla yrityksellä liian hiljaista. Ajattelin pariin mielenkiintoiseen paikkaan laittaa aluksi mailia. Oon kaikille aina sanonut, että kyllä osaava/ahkera kaveri aina töitä löytää, saa nähdä osuuko pilkka omaan nilkkaan. :D

Mitäs porukka mieltä, jos laittaa mailiin CV:n pelkästään linkkinä omille sivuille? Ei kai tuossa mitään erikoista luulis olevan? Sais CV:n kanssa hiukan vapaammat kädet, kun ei tarvitsisi ihan perus PDF:ää tehdä. Siis tarkoitus laittaa avoin hakemus ja loppuun linkki.

Ei kyllä vitullakaan viittisi laittaa koko cv:tä linkediniin... kaikki kaverit näkee :nolo: :D Siellä on listattu tähänastiset työpaikat, en ala pistämään normi cv-jargonia yleiseen jakoon. :p

Linkediniin voi kyllä laittaa kevyemminkin eli lähinnä työpaikka, titteli ja ajankohta. Ja sama homma koulututen osalta. Ei tarvitse mitään runoilua, että pidän hamstereista. Jos omat duunit hävettää niin sitten tietty :D

Joillain on kyllä suht "hauskojakin" titteleitä tuolla kuten web guru tai master of moccamaster tms.

Omalla kohdalla ainakin on muutama soitto tullu head-huntereilta ja voisin kuvitella että tuon melko helppo hakukanava suorarekryihin.

Fiksuna ( :D ) miehenä ajattelin, että en omaa ketjua tee, joten :offtopic:

Mitä mieltä olette, kun olen ollut uudessa työpaikassani reilun kuukauden ja 2 viikonloppua vapaana ja 2 lauantaita on mennyt töiden merkeissä.

Mitä mieltä olette, onko se ihan fiksua työnantajalta laittaa sama työntekijä lauantaisin töihin putkeensä seitsemän (7) kertaa?

(pomo käy kahdessa paikassa, joten pomon ensisijainen sijainen* tekee työvuorolistat ja juttelin yhden kiltimmän työntekijän kanssa ja kertoi, että sama homma hänellä aluksi, kun ei sanonut vastaan)

Katselin työvuorolistoja ja aikalailla oli perjantai-ilta/lauantai-aamuja minulle merkattu..

Muistan jostain kuulleni, että lakikin sanoo "ei", olisi joskus kiva perjantaina mennä kaverien kanssa baariin töiden jälkeen (omalla paikkakunnalla ei ole tasokasta mestaa ja kaveri asuu kaupungissa, joten sinne ollaan perjantaisin joskus kokoonnuttu ja koska sekin on juntti-kaupunki, niin sielläkin yksi hyvä mesta ja sinne on lauantaina ikärajana 22 (kaikki ollaan 20-21)

Joo lapsellinen syy tuo baari, mutta kyllä se joskus olisi kiva mennä (tyttöjen takia ;)) ja muutenkin, mitä tekee 55-vuotias kärttyinen nainen jokaisella vapaalla launtaina, kun on jo mies ja kuitenkin se istuu jossain kyläkokouksessa senkin ajan.

Mainitaan vielä, että osa-aikatyö valtion monopolilla (minimi viikkotunnit 15, mutta kyllä usein ollut pidempää)

*tekee muutenkin kaikki omalla tyylillä, hitaasti ja töykeästi, varastaa mm. myyntiin tulleita lehtiä ja lukee kahvihuoneessa, hoitaa omia juttujaan ja puhuu puhelimessa työaikana, perhana, täytyskös itsekkin heittää joskus vaikka nuuska huuleen kun menee kassalle ja vastata töykeesti, että "talon tapa -omalla tyylillä". jos tulee kitiseen? (on muuten juuri se nainen)

Viimeksi muokattu:
CV on toki tärkeä ja se kannattaa laatia tarkasti - toimii "sisäänpääsynä" haastatteluun. Eräs rekrykonsultti paljasti, että hän aina selaa hakijoiden cv:t ihan silmämääräisesti kahteen pinkkaan. Ne jotka näyttävät hyvältä (lukematta) ja ne jotka eivät näytä. Jälkimmäiseen menee tätä nykyä kaikki "vanhanaikaiset" eli sillä perusmallilla tehdyt cv:t. Niitä ei edes lueta läpi. Tämä siis silloin kun haussa on tullut kymmeniä hakemuksia - karkea jakaminen nopeuttaa työtä.

Ykköspinkkaan päätyvät siis ne persoonalliset cv:t. Mikäli haettava pesti on sattumalta esim. AD / graffantekoon liittyvä niin sitten sen cv:n leiskan tekemiseen kannattaa käyttää tuntikausia. Graafisissa töissä se cv toimii samalla työnäytteenä. Muissa duuneissa se ulkonäkö on myös tärkeää, mutta mitään hienoa logopohjaa ja upeaa painotyötä ei tarvita. Kuva on hyvä olla aina. Mieluummin sellainen edustava, mutta kuitenkin sellainen jossa olet normaalissa bisness-lookissa (ei esim. hääkuva/ykköset niskassa). Nämä cv:t luetan läpi ja niiden joukosta valitaan yleensä kymmenkunta hlöä, jotka soitetaan läpi. Näistä sitten 5-6 pääsee haastatteluun rekrykonsultin kanssa ja asiakkaalle asti päästetään vain 3 parasta. Jos sattuisi niin että ykköspinkassa ei ole riittävästi hyviä hakijoita niin sitten se kakkospinkka (vanhanaikaiset), selataan läpi - muuten ne menee suoraan ö-mappiin.

Mutta cv:täkin tärkeämpi on sitten se miten siellä haastattelussa toimitaan. Itsevarma hakija, joka on valmistautunut, ottanut selvää firmasta, palveluista/tuotteista TAI JOKA KYSELEE kiinnostuneena antaa itsestään aina paremman vaikutelman. Missään tapauksessa haastatteluun ei kannata mennä passiivisena "kysy niin mä vastaan" -tyylillä eikä myöskään anteeksipyytelevänä/anelevana "ottakaa mut töihin, pliis". Ennemminkin niin että kyse on molemminpuolisesta myyntitapahtumasta. Sun pitää myydä itsesi firmaan JA FIRMAN PITÄÄ MYYDÄ se jobi sulle (tai rekrykonsultin pitää pystyä esittelemään asiakkaan firma ja haettava pesti niin että sä olet vakuuttunut). Psykologisesti kannattaa siis asennoitua niin, että menet kuulemaan lisää siitä olisiko tuo kyseinen jobi se sinun unelmatyösi. Jos sulla on haastattelun jälkeen semmonen fiilis että se mesta on sua varten ja sä haluut sen duunin tosissaan niin sitten on asiat hyvin. Haastattelija kyllä huomaa aidon innostuksen. Ammatikseen rekrytoivat haluavat aina pestata sen parhaan tyypin - innostus on tärkeä kriteeri. Jos pitää valita passiivisen, mutta erinomaisen koulutuksen & työkokemuksen omaavan ja innostuneen mutta suht. kokemattoman välillä niin valinta on aika selkeä. Ei kukaan halua duuniin henkilöä, joka on jo valmiiksi "kypsä" elämäänsä ja tekee vain sen verran mitä vaaditaan. Pitää haluta enemmän, olla erinomainen.

Ennen haastattelua kannattaa miettiä mitkä on omat vahvuudet haettavaa jobia ajatellen ja missä asioissa on kehittämisen varaa. Aika moni haastattelija tajuaa cv:tä lukien ja hetken haastateltavan kanssa juteltuaan mitkä asiat "puuttuu", mutta jos haastateltava ottaa ne kysyttäessä esille niin se ei yllättäen enää haittaakaan - tiedostamalla omat heikkoudet/kehityskohdat ihminen yleensä pyrkii parantamaan niitä. Esim. ystäväni haki hiljattain duuniin, joka edellytti kaksikielisyyttä. Se kävi ilmi työpaikkailmoituksesta ja haastattelija otti sen esiin. Ystäväni kertoi rehellisesti että ei osaa puhua ruotsia pätkääkään ja ymmärtää puhuttua/kirjoitettua ruotsia vain auttavasti. Tämä siksi että sitä ei ole koulun jälkeen tarvinnut käyttää missään. Lopputulos: ystäväni sai sen paikan, vaikka alunperin kaksikielisyys oli tosi tärkeä kriteeri.

Mikäli haastattelun tekee pomo, jonka alaiseksi olet hakemassa niin kannattaa varautua siihen että se pomo haluaa tietää susta jotain henkilökohtaista - oppia tuntemaan, jotta osaa paremmin arvioida miten sovit heidän tiimiin. Mieti siis valmiiksi mitä vastaat kun hän kysyy: kerro itsestäsi... mitä harrastat, mikä saa sinut tikittämään? Mitä haluat (talon, auton, vaimon ja 2 lasta tms.)? Missä näet itsesi viiden vuoden päästä...?

Ole rehellinen, mutta kerro vain sen verran mitä tarvitsee. Älä turhaan lavertele. Pyri tiivistämään - käytä termejä, joita tavallinen ihminen ymmärtää. Esim. jos harrastat jotain spesifiä niin jätä se alan sisäinen slangi/termistö väliin ja yleistä.
Esim. Omalla kohdallani kerron: "Voimailua ja ammuntaa harrastava motoristi Espoosta. Pyöritän vapaa-ajalla Mayor's Gym bodaus & voimailusalia talkoomielellä, järkkäilen tapahtumia ja kaikkea kivaa."
Enempää ei tarvitse kertoa - haastattelija kyllä kysyy lisää jos kiinnostuu jostain noista.

Fiksuna ( :D ) miehenä ajattelin, että en omaa ketjua tee, joten :offtopic:

Mitä mieltä olette, kun olen ollut uudessa työpaikassani reilun kuukauden ja 2 viikonloppua vapaana ja 2 lauantaita on mennyt töiden merkeissä.

Mitä mieltä olette, onko se ihan fiksua työnantajalta laittaa sama työntekijä lauantaisin töihin putkeensä seitsemän (7) kertaa?

(pomo käy kahdessa paikassa, joten pomon ensisijainen sijainen* tekee työvuorolistat ja juttelin yhden kiltimmän työntekijän kanssa ja kertoi, että sama homma hänellä aluksi, kun ei sanonut vastaan)

Katselin työvuorolistoja ja aikalailla oli perjantai-ilta/lauantai-aamuja minulle merkattu..

Muistan jostain kuulleni, että lakikin sanoo "ei", olisi joskus kiva perjantaina mennä kaverien kanssa baariin töiden jälkeen (omalla paikkakunnalla ei ole tasokasta mestaa ja kaveri asuu kaupungissa, joten sinne ollaan perjantaisin joskus kokoonnuttu ja koska sekin on juntti-kaupunki, niin sielläkin yksi hyvä mesta ja sinne on lauantaina ikärajana 22 (kaikki ollaan 20-21)

Joo lapsellinen syy tuo baari, mutta kyllä se joskus olisi kiva mennä (tyttöjen takia ;)) ja muutenkin, mitä tekee 55-vuotias kärttyinen nainen jokaisella vapaalla launtaina, kun on jo mies ja kuitenkin se istuu jossain kyläkokouksessa senkin ajan.

Mainitaan vielä, että osa-aikatyö valtion monopolilla (minimi viikkotunnit 15, mutta kyllä usein ollut pidempää)

*tekee muutenkin kaikki omalla tyylillä, hitaasti ja töykeästi, varastaa mm. myyntiin tulleita lehtiä ja lukee kahvihuoneessa, hoitaa omia juttujaan ja puhuu puhelimessa työaikana, perhana, täytyskös itsekkin heittää joskus vaikka nuuska huuleen kun menee kassalle ja vastata töykeesti, että "talon tapa -omalla tyylillä". jos tulee kitiseen? (on muuten juuri se nainen)

Työntekijöiden tasapuolinen kohtelu tulee lähinnä mieleen. Outoa jos siellä on muita samalla statuksella ja sama jannu on aina vloput vasten tahtoaan.

Työntekijöiden tasapuolinen kohtelu tulee lähinnä mieleen. Outoa jos siellä on muita samalla statuksella ja sama jannu on aina vloput vasten tahtoaan.

No tänään työvurolistoja kesäkuulle: lauantaita merkkasi, vaikka juuri oli puhetta, että joku launatai vapaana (kiusallaan teki, mutta joskus voi vielä harmittaa). No voi olla, että tässä viheltelen ja laitan cv:n ja hakemuksen toiseen mestaan, ei se ihan kivaa työantajallekaan ole heti etsiä uutta työntekijää. Moraalitonta se sinänsä voi jonkun mielestä olla, että heti on vaihtamassa, mutta laillista estettä ei liene, kun 3kk koeaikaakin jäljellä.

Huoh mitä pelleilyä tollanen "selataan lukematta" -touhu. Joko mä oon liian vanhanaikainen tai liian insinööri mutta musta just se ytimekkäin ja informatiivisin CV on se paras. Mitä sitä persoonallisuutta ja muuta höpöhöpöä tarvii joka paikkaan sotkea, pääasia että osaa ja tekee työnsä. Oma kokemus on että ne "tylsät" tyypit tekee paremmin työnsä ilman vinkumista ja räiskymistä. Ite tein muuten yhden sivun perinteisen CV:n vartissa ja kaikki on sanonut että on hyvä ja selkeä.

Jotain positiivista, sain töitä kesäksi. Aamulla soitto ja lähdin töihin. :lol2:

Jos omat duunit hävettää niin sitten tietty :D
Ei hommat niinkään, vaan se perusjargoni missä ollaan oltu niin vastuussa siitä ja tästä ja osoitettu maailmanluokan kyvykkyyttä jne. Oikeastaan noitakin hävettävämpiä on linkedinin suositukset. On niin hunajaista tekstiä aina kaverista että pahaa tekee. Varmaan ihan vilpittöntä kehua toki.

Rupesin kelailemaan head-hunterin kannalta asiaa ja liityin muutamaan otolliseen ryhmään siltä varalta että noista skannaavat väkeä. Epäileväinen olen toki.

Vähän epäilyttää koko stoori nyt, softahommiako on tarjottu? Koodaajille nyt on muutenkin taivas auki, hiljaisempaa kenelläkään muulla. Kaikki linkedin-uutiset on sitä normi kuka on nyt kenen kaveri paskaa. Tai no joku norjalainen konsulentti on vissiin tarjonnut kaikille suomen insinööreille jotain turskanpakkaajan hommia. Epätoivoiselta vaikuttaa hän.

Joo ei tietenkään mitään täyttä CV:tä. Itsellä listattu pelkästään duunipaikat ja muutama lause siitä mitä tehnyt firmassa, sekä jotain yleistä jargonia vahvuuksista, kiinnostuksen kohteista jne. En ole itse koodari, mutta tiedän kyllä että kyseisen teknologian/softan parissa puuhaavista kokeneista koodareista on myös huutava pula.

Tiedän kyllä, että sitä tapahtuu eikä sille minkään voi, mutta minuakin syletyttää ihan suunnattomasti CV:den hylkääminen lukematta. Tälle kuluvalle kesälle tein varmuuden vuoksi n. 15 kesätyö/harjoitteluhakemusta parempiin ja huonompiin hommiin. Yliopisto-opinnot alkaa olla loppusuoralla, keskiarvo on keskimääräistä parempi, entisiä kesätöitä on toimistohommista talonrakennukseen jne ja blääblää, eli CV:n pitäisi erottua edukseen.

Vain kaksi firmaa kutsui työhaastatteluun ja molemmista luvattiin haastattelujen jälkeen töitä. No pääsin töihin, mutta tästä heräsi ajatus.

Arvasin jo etukäteen, että mun tavallisen harmaa insinööriCV menee monessa paikassa silppuriin, mutta kyllähän tuo yhteydenottojen vähäinen määrä yllätti. Nyt kävi tuuri, mutta jos jatkossa pitää hommata duunia avoimessa haussa niin onhan siihen jo pakko laittaa liukuvärejä ja kissanpentuja, ettei se sähköposti ohjaudu suoraan roskakoriin. Jos rekrytointia ei suorita alan asiantuntija niin voihan ne CV:ssä olevat kirjainyhdistelmät ja muut taidonnäytteet mennä tutkan ohi.

Tiedän kyllä, että sitä tapahtuu eikä sille minkään voi, mutta minuakin syletyttää ihan suunnattomasti CV:den hylkääminen lukematta. Tälle kuluvalle kesälle tein varmuuden vuoksi n. 15 kesätyö/harjoitteluhakemusta parempiin ja huonompiin hommiin. Yliopisto-opinnot alkaa olla loppusuoralla, keskiarvo on keskimääräistä parempi, entisiä kesätöitä on toimistohommista talonrakennukseen jne ja blääblää, eli CV:n pitäisi erottua edukseen.

Vain kaksi firmaa kutsui työhaastatteluun ja molemmista luvattiin haastattelujen jälkeen töitä. No pääsin töihin, mutta tästä heräsi ajatus.

Arvasin jo etukäteen, että mun tavallisen harmaa insinööriCV menee monessa paikassa silppuriin, mutta kyllähän tuo yhteydenottojen vähäinen määrä yllätti. Nyt kävi tuuri, mutta jos jatkossa pitää hommata duunia avoimessa haussa niin onhan siihen jo pakko laittaa liukuvärejä ja kissanpentuja, ettei se sähköposti ohjaudu suoraan roskakoriin. Jos rekrytointia ei suorita alan asiantuntija niin voihan ne CV:ssä olevat kirjainyhdistelmät ja muut taidonnäytteet mennä tutkan ohi.

Aika usein kesätyöntekijöitä hakiessa suositaan nuorempia tieteenharjoittajia. :) Itse olin aikanaan 4 kesää samassa firmassa noin suunnilleen samassa tehtävässä ja vikana kesänä hain talon sisällä selkeästi helpompaan duuniin vaihtelun vuoksi, mutta en päässyt edes haastatteluun. Takana oli liian monta opiskeluvuotta ja en olisi seuraavan kesänä kuitenkaan tulossa uudestaan koska noppia oli sen verran paljon että syksyllä olisi vakiduunin hakeminen ollut edessä.

Tälle kuluvalle kesälle tein varmuuden vuoksi n. 15 kesätyö/harjoitteluhakemusta parempiin ja huonompiin hommiin.
Saatan olla pessimisti, mutta 15 hakemusta ei ole mun mielestä paljon, eikä varsinaisesti ihme jos nykymaailmassa yhteydenottoja tule kahta enempää.
Tällä hetkellä en henkilökohtaisesti välttämättä kirjaisi CV:hen kaikkia työkokemuksia. Jos haet jäätelömyyjäksi ja kerrot CV:ssä tehneesi rakennushommia, niin eikö se ole hieman irrelevanttia kyseisen tehtävän kannalta?

Itse olin aikanaan 4 kesää samassa firmassa noin suunnilleen samassa tehtävässä ja vikana kesänä hain talon sisällä selkeästi helpompaan duuniin vaihtelun vuoksi, mutta en päässyt edes haastatteluun. Takana oli liian monta opiskeluvuotta ja en olisi seuraavan kesänä kuitenkaan tulossa uudestaan koska noppia oli sen verran paljon että syksyllä olisi vakiduunin hakeminen ollut edessä.
Melkeen vois sanoa että kusipäisyyden raja on häilyvä. Siis jos teoreettinen tilanne on se, että tyyppi osoittanut olevansa hyvä työntekijä ja miellyttävä persoona, niin sitten otetaan kuitenkin joku muu koska kyseinen henkilö on liian vanha (arvatenkin kuitenkin alle 30v), melkein valmistunut koulusta ja tulee lähitulevaisuudessa hakemaan oikeita töitä kuten kaikki itsestään huolehtimiskykyiset ihmiset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom