Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Aika usein kesätyöntekijöitä hakiessa suositaan nuorempia tieteenharjoittajia. :)

Melkolailla laidasta laitaan hain. Lähinnä niitä vanhemmille tieteenharjoittajille tarkoitettuja. Osaa hain aivan ässänä puhelimitse ja kysyin mitä teillä voisi olla. Ainakin Oulusta teknologiasektorilta voi löytää valmistuneenkin kaverin elektroniikan kokoonpanohommista :jahas: Tietenkin tervettä järkeä saa käyttää siinä suhteessa, ettei vuoden päästä valmistuvana hae trukkikuskin vakkaripaikkaa.

Pehvanssi sanoi:
Tällä hetkellä en henkilökohtaisesti välttämättä kirjaisi CV:hen kaikkia työkokemuksia. Jos haet jäätelömyyjäksi ja kerrot CV:ssä tehneesi rakennushommia, niin eikö se ole hieman irrelevanttia kyseisen tehtävän kannalta?

Sen olen huomannut, että mitä yksinkertaisempi duuni niin sitä enemmän hyötyä ATK-ajokorteista ja sotilasarvoista. Jos hakee tötterönvääntäjän virkaa niin totta munassa kannattaa mainita kaikki kokemus mikä liittyy selkä vääränä vääntämiseen kuumassa ja ahtaassa kopissa tai ylipäätään mairittelee omaa ahkeruuttaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan alakin vaikuttaa siihen minkälaista työhakemusta arvostetaan. Joku graafinen ala voi olla ihan oma juttunsa, saati sitten joku markkinointi, nehän nyt on muutenkin kaikki sellaisia saatanan pikku-apureita joista suurin kusettaja menestyy parhaiten.

"Söderholmin mielestä turha kikkailu ansioluettelossa ja työhakemuksessa ei takaa kutsua työpaikkahaastatteluun. Koukeroisten kirjaintyylien ja hauskojen taustakuvien sijasta on syytä keskittyä hakemuksen sisältöön.

– Ole napakka. Vältä konditionaaleja. Älä luettele vahvuuksiasi, vaan tuo ne esille faktojen kautta. Erottaudu hakijajoukosta, Söderholm yksinkertaistaa. "

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/22/nain-et-saa-toita/20117130/139

Toisaalta, samalla sanotaan että "erottaudu" hakijajoukosta.

Hmm.

Työpaikkailmoitus on yrityksen sivuilla mm. suomen kielellä. Työtehtävään haetaan nettilomakkeella. Nettilomake sensijaan on englanniksi. Jos se mitään vaikuttaa, niin hakemuksessa mainitaan englannin kielen hyvä osaaminen hyödyksi.

Millä kielellä täyttäisin nettihakemuksen nyt sitten? Eikös nyrkkisääntönä ole, että jos ilmoitus on kielellä X, tehdään möys hakeminen kielellä X ?

Hmm.

Työpaikkailmoitus on yrityksen sivuilla mm. suomen kielellä. Työtehtävään haetaan nettilomakkeella. Nettilomake sensijaan on englanniksi. Jos se mitään vaikuttaa, niin hakemuksessa mainitaan englannin kielen hyvä osaaminen hyödyksi.

Millä kielellä täyttäisin nettihakemuksen nyt sitten? Eikös nyrkkisääntönä ole, että jos ilmoitus on kielellä X, tehdään möys hakeminen kielellä X ?

Olen aina itse vastannut kysymykseen sillä kielellä, millä se on esitettykin. En tiedä meneekö silleen oikein, tuntuu ainakin loogiselta...

Hmm.

Englanniksi jos lomake englanniksi.

Sain parikin kesatyota :dance: Tarkoitus oli olla duunissa ulkomailla, mutta lopulta jarki voitti ja paatin tulla Suomeen tienaamaan rahaa. Lahetin pari paivaa sitten 4 hakemusta ja niista yhdesta on tullut jo vastaus ja vaikka se on vuokrafirma, lupasivat ainakin yhdesta ravintolasta suoraan toita ja sanoivat etta mulle loytyy duunia niin paljon kuin haluan tehda. Parista muusta paikasta on kyselty duuniin, eli nyt pitaa viela odottaa kaikki vaihtoehdot selviksi ja tehda valinta.

En jaksa enaa edes panostaa itse hakemukseen, vaan annan CV:n puhua puolestaan. Mulla on tosi simppeli CV, mista tulee kuitenkin ilmi kaikki tarvittava. Toiden kuvausta muutan tarvittaessa ja korostan hommia mista on hyotya siihen nimenomaiseen duuniin mita haen. Kesatoiden ala on tosin "vain" ravintola-ala, mutta oli kiva huomata etta saan nakojaan tyokokemukseni takia toita sormia napsauttamalla. Ihan jees ottaen huomioon ettei mulla ole minkaanlaista koulutusta siihen, olen muuten vaan tehnyt niita hommia vuosikausia mm. koulun ohella.

Luulin oikeasti etta toiden saanti olisi vahan hankalampaa varsinkin kun olen nain myohaan liikkeella... Nayttaa olevan painvastoin.

Voi korjata jos olen väärässä, mutta töiden saanti palvelualalta ei ole koskaan ollut äärimmäisen vaikeata jos on edes jonkin näköinen ja nainen. Eli niitä paikkoja on aika paljon vapaina ympäri vuoden.

Voi korjata jos olen väärässä, mutta töiden saanti palvelualalta ei ole koskaan ollut äärimmäisen vaikeata jos on edes jonkin näköinen ja nainen. Eli niitä paikkoja on aika paljon vapaina ympäri vuoden.

Tiettyyn pisteeseen asti kylla, mutta ilman ammattitaitoa et saa tyopaikkaa. Ravintolassa jossa olin ennen toissa, oli ekana kesana ns. natteja tyttoja duunissa. Toista kesaa en enaa ollut siella mutta menin kaymaan ja koska kaikilla on tapana kommentoida kesatyttoja, tokaisin jotain tyyliin "eivat ole mitaan erikoisia tana vuonna". Pomo vastasi siihen, etta olivat paattaneet etteivat halua enaa natteja tyttoja toihin koska 1. he eivat yleensa osaa mitaan ja 2. tuovat turhaa draamaa :jahas: Tama siis suoraan pomolta, mutta tavallaan ymmarran logiikan.

Kesalla toita on kylla ihan kivasti, mutta tunnen silti paljon ravintola-alan ihmisia joilla on ollut vaikeuksia loytaa duunia, vaikka tekevat sita paatyokseen ympari vuoden.

Mainostan nyt vahan, mutta ravintola-ala on oikeasti ihan alyttoman hyva kesatyo. Saa olla ihmisten kanssa (jotka ovat yleensa hyvalla tuulella kesan ja lomien takia), joka paiva on erilainen, tipeista saa ekstraa, tyo on helppoa... Palkkaa saa helposti reilut 2000e/kk (brutto) ilta- ja viikonloppulisien ja sunnuntaiden takia. Lisaksi siihen voi vaikuttaa tekemalla enemman/vahemman toita, koska vuorot ovat usein joustavia.

On se hyvä kesätyö salettiin, mutta ei kovin vaikeaa.
Nuorehkojen akateemisten (<30v) asiantuntijaduunit näyttäisi kavereiden ja omien kokemusten perusteella olevan nyt ns. ihan vitun kortilla. Eniten vituttaa se, että jokaiseen paikkaan haastatellaan yli kymmentä, eli vaikka pääsisi siihen onnekkaiden 10% joukkoon niin taas on se 10% sauma ihan oikeasti saada se paikka.

On se hyvä kesätyö salettiin, mutta ei kovin vaikeaa.
Nuorehkojen akateemisten (<30v) asiantuntijaduunit näyttäisi kavereiden ja omien kokemusten perusteella olevan nyt ns. ihan vitun kortilla. Eniten vituttaa se, että jokaiseen paikkaan haastatellaan yli kymmentä, eli vaikka pääsisi siihen onnekkaiden 10% joukkoon niin taas on se 10% sauma ihan oikeasti saada se paikka.

Jep, kaveri (kahdella loppututkinnolla) haki just töitä ja aika monesta paikasta tuli "olemme valinneet ehdokkaat jatkoa varten, tsemppiä sulle". Suhteilla sitten sai haastattelupaikan ja sitä kautta töitä.

Ja siis heti perään mun vinkki... Juttele aina avoimesti kavereiden ja tuttujen kanssa työnhausta. Joku tuntee aina jonkun ja mahdollisuudet päästä eteenpäin on paremmat. Ei kannata yksin hautoa ja vääntää CV:tä.

se on sääli et jeg förstår ikke norsk. Mä oon vakavasti miettiny sitä että voisi opetella muulloinkin norjaa kuin baari-illan jälkeen kaakelilattialla polvistuen norjan työttömyysaste

Tää työnhaku vituttaa suunnattomasti, varsinkin kun se alkaa tuntua aika turhalta puuhalta..

Onko palstalla kukaan ollut norjassa (kesä) tai muissa töissä? Toisaalta en kyllä osaa norjaa sitten sanaakaan, (englantia ja saksaa kyllä)

Ei oikein huvittaisi valmistua työttömäksi.. Toisaalta ei ole mahdollisuutta hidastella opintojen kanssa (tuet loppu)

(pitää kyllä lähteä muualle työnhakuun kun alkaa tutkintoa olemaan kasassa, se on muutenkin ollut se ykköstavoite..:)

Norjassa on myos kansainvalisia duuneja, missa parjaa englannilla. Ruotsilla paasee myos aika pitkalle.

Kaverin aiti oli Norjassa aika pitkaankin toissa, teki jonkin sortin kemian tutkimushommia. Ei hankaan mitaan taydellista norjaa tai edes ruotsia puhunut, mutta sujuvaa englantia kylla. Kielen oppii paikan paalla eika sita tosiaan kaikissa toissa edes tarvitse.

Palkan puolesta lahtisin Norjaan vaikka heti. Onhan siella kustannuksetkin vahan korkeammat, mutta kateen jaa silti enemman kuin monessa muussa maassa.

Heh, onneksi täällä näyttäisi olevan muitakin valmistumisen kynnyksellä olevia akateemisia työttömiä. Itsellä hyväksyttiin tänään gradu, kypsärit on kirjoitettu jne. yhden v*tun seminaarisarjan muutaman kuuntelukerran suorittamisesta olisi valmistuminen kiinni.

Perseestähän tässä on se, että on tullut vaihdettua asuinpaikkaa, joten entisiin kesäduuneihin ei pääse (eivät kylläkään olleet edes täysin omaa alaa) ja kun tämä valmistuminen on tässä kynnyksellä, niin eipä tullut keskityttyä kesätöiden hakuunkaan :(

Voi elämä, kait se pitää itsekin alkaa hakea työpaikkaa jostain norjalaisesta villapaitakutomosta tai turskanfileointitehtaasta, kun ei täältäkään taida mitään löytyä. Väikkärin tekokaan ei nappaa...

se on sääli et jeg förstår ikke norsk. Mä oon vakavasti miettiny sitä että voisi opetella muulloinkin norjaa kuin baari-illan jälkeen kaakelilattialla polvistuen norjan työttömyysaste

Tää työnhaku vituttaa suunnattomasti, varsinkin kun se alkaa tuntua aika turhalta puuhalta..

Onko palstalla kukaan ollut norjassa (kesä) tai muissa töissä? Toisaalta en kyllä osaa norjaa sitten sanaakaan, (englantia ja saksaa kyllä)

Ei oikein huvittaisi valmistua työttömäksi.. Toisaalta ei ole mahdollisuutta hidastella opintojen kanssa (tuet loppu)

(pitää kyllä lähteä muualle työnhakuun kun alkaa tutkintoa olemaan kasassa, se on muutenkin ollut se ykköstavoite..:)
Tuttu oli töissä suomalaisessa firmassa jonka norjalaiset osti ja alkoi YT:t. Potkujen sijaan saikin paikan Norjasta. On akateeminen ja asiantuntijatyössä ja joutuu pärjäilemään englannilla. Sosiaaliset piirit on aika suppeat jossei taida paikallista kieltä ja sain käsityksen, ettei suoraan hakemalla helposti pääse Suomesta. DnB NOR on iso norskipankki, sinne voinet hakea.

Jos on ollut aikoinaan niin hölmö että ei ole tajunnut kysellä itselle suosittelijoita, niin voiko suosittelijoita lähteä kysymään pitemmän ajan takaa? Vai pitääkö suosittelun kysyminen tajuta tehdä silloin kun olet vielä työsuhteessa?

Jos on ollut aikoinaan niin hölmö että ei ole tajunnut kysellä itselle suosittelijoita, niin voiko suosittelijoita lähteä kysymään pitemmän ajan takaa? Vai pitääkö suosittelun kysyminen tajuta tehdä silloin kun olet vielä työsuhteessa?
Riippuu varmaan työnantajasta, mutta ainakin itse onnistuin saamaan vanhalta pomolta suositukset yli vuoden takaa, kun vähän meilasin.

Itekki kysyin viime kesän työnantajaa suosittelijaks kuukaus-pari takaperin ja ilomielin suostui.

Niin, saimpas töitä. Ei voi sanoa, että olis kylläkään aktiivisuus palkittu. Hain noin sataan paikkaan ja kuitenkin työkkärin CV-netistä oli nykynen työnantaja meikäläisen tiedot saanut ja siitä sitten soitteli.

Eräs työnantaja kyseli varovaisesti minua töihin joku aika sitten, olin saanut kuulemma "kehuja kyliltä". Eli kyllä ne työnantajat itse selvittävät millainen työntekijä on. Itse en välttämättä työnantajana soittaisi suosittelijalle vaan jollekkin aivan muulle. Suosittelijat yleensä varmaankin suosittelevat, eivät hauku..

Pitäis kai alkaa hakea töitäkin kun on omalla yrityksellä liian hiljaista. Ajattelin pariin mielenkiintoiseen paikkaan laittaa aluksi mailia. Oon kaikille aina sanonut, että kyllä osaava/ahkera kaveri aina töitä löytää, saa nähdä osuuko pilkka omaan nilkkaan. :D

Mitäs porukka mieltä, jos laittaa mailiin CV:n pelkästään linkkinä omille sivuille? Ei kai tuossa mitään erikoista luulis olevan? Sais CV:n kanssa hiukan vapaammat kädet, kun ei tarvitsisi ihan perus PDF:ää tehdä. Siis tarkoitus laittaa avoin hakemus ja loppuun linkki.
Kerrotaas (ja kehutaan :D) miten meni työnhaku, kun yllättävän nopeasti sain haastattelut ja työpaikankin sovittua. Laitoin siis 3 viikkoa sitten neljään mielenkiintoisimpaan paikkaan hakemuksen online-CV:n kanssa. Viikon sisään tuli jo kolmesta paikkaa haastattelupyyntö ja siitä n. viikko pyynnöt toiselle kierrokselle. Eka kierros kaikissa lyhyt haastattelu ja jokin kartoitus osaamisesta (koodaustehtävä yms.). Viime viikolla sain paikan yhdestä yrityksestä ja peruin kaksi muuta toisen kierroksen haastattelua.

Mulla varmaan auttoi paljon cv:ssä olevat omat koodausprojektit, joita tullut jo kouluajoista lähtien tehtyä. Sitä varten joskus niitä aikoinaan aloitinkin opiskelun ohessa tekemään, koska tutkinnon tuntuu voivan ainakin AMK:sta saada ilman mitään kunnon osaamista. :D Eikä ekoissa haastatteluissa tehtyjen hello world tyyppisten ohjelmien koodaaminenkaan mun mielestä hirveän laajaa kuvaa osaamisesta anna. Mullakaan ei kuitenkaan ole kuin pari vuotta kokemusta työelämästä ja sekin hiukan eri hommista mihin nyt hain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom