Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Eräs työnantaja kyseli varovaisesti minua töihin joku aika sitten, olin saanut kuulemma "kehuja kyliltä". Eli kyllä ne työnantajat itse selvittävät millainen työntekijä on. Itse en välttämättä työnantajana soittaisi suosittelijalle vaan jollekkin aivan muulle. Suosittelijat yleensä varmaankin suosittelevat, eivät hauku..

Paitsi ettei saa ilman lupaa soitella yhtään mihinkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laki kieltää. Katso työsopimuslaki ja laki yksityisyydestä työelämässä.

Ei se työnhakijakaan kai soittele tulevan esimiehen vaimolle tai kolleegoille ja kysele millainen jätkä tämä on. Sitä varten nuo suosittelijat ja referenssit on, että niille voi luvan kanssa sitten pirautella. Aika pelottavaa jos rekryista vastaa joku niin tampio ettei osaa edes alan lakien alkeita.

Laki kieltää. Katso työsopimuslaki ja laki yksityisyydestä työelämässä.

Ei se työnhakijakaan kai soittele tulevan esimiehen vaimolle tai kolleegoille ja kysele millainen jätkä tämä on. Sitä varten nuo suosittelijat ja referenssit on, että niille voi luvan kanssa sitten pirautella. Aika pelottavaa jos rekryista vastaa joku niin tampio ettei osaa edes alan lakien alkeita.

Tää olikin ihan uutta tietoa. No hyvä tietää.

Oli tosiaan uutta tietoa. Pikku puljuissa noista nyt varmaan viis veisataan tai oikeastaan ei niistä olla edes tietoisia. Voihan noista varmaan jälkikäteen jotain juttua tehdä, mutta maksaako vaivaa (varsinkaan jos on duunin saanut).

Meikäläiselläkin on tällä hetkellä pitkä määräaikainen duuni johon soppariin on merkattu 4kk irtosanomisaika molemmille osapuolille. Ei taida kestää, jos tuota joku lakimies lukee..

Määräaikainen on käsittääkseni määräaikainen eli sitä ei ihan hevillä voi lopettaa kesken ja jos mulla on 4kk irtisanomisaika niin silloin se on ta:lle 8kk?

Kaks kuukautta sitten aloin hakeen duunia ja on tää duuninhaku kyllä siitä niin vittumaista puuhaa, että stressaa niin perkeleellisesti. Varsinkin kun pitää hoitaa nykynenkin homma ja esittää siinäkin vielä kiinnostunutta, ettei pomo epäile mitään. Tosin hakenut kans paria siirtoa duunissa ja näistä on pakko ilmoittaa esimiehelle.

Nykyset hommat vaan ajautunut ammatillisen kehityksen kannalta melkosen pahasti umpikujaan, eli uus duuni pitäis löytää. Mitenkään urasuuntautunut en kyllä ole, mutta olisi kiva sellaista kuitenkin tehdä, missä olisi edes vähän kehittymisen mahdollisuuksia ja mielenkiinto pysyisi yllä, yms. Ei vaan tunnu helpolta, kun ei ole mitään suhteita, yms. Ihan hakemuksilla ja avoimilla hakemuksilla on joutunut tähänkin mennessä duunit löytään.

No eiköhän sitä syssyllä tilane parane? Tällä viikolla ainakin tuntu että olis tullu enemmän ilmoja nettiin.

Oli tosiaan uutta tietoa. Pikku puljuissa noista nyt varmaan viis veisataan tai oikeastaan ei niistä olla edes tietoisia. Voihan noista varmaan jälkikäteen jotain juttua tehdä, mutta maksaako vaivaa (varsinkaan jos on duunin saanut).

Meikäläiselläkin on tällä hetkellä pitkä määräaikainen duuni johon soppariin on merkattu 4kk irtosanomisaika molemmille osapuolille. Ei taida kestää, jos tuota joku lakimies lukee..

Määräaikainen on käsittääkseni määräaikainen eli sitä ei ihan hevillä voi lopettaa kesken ja jos mulla on 4kk irtisanomisaika niin silloin se on ta:lle 8kk?

Ei ole laiton vaan on ns. sekamuotoinen sopimus. Eli määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan välimuoto ja nykyään jopa suht yleinen. Irtisanomisajat yleensä menevät lain mukaan enkä osaa sanoa voidaanko työntekijältä vaatia/sopia pätevästi 1kk pidempää irtisanomisaikaa?

Eikä ole kuin määräaikainen. Jos työsopimuksessa sanotaan, että se on määräaikainen niin kai se sitä on. Tuosta irtisopimusajasta olen puhunut lakimiehen kanssa (Ei liity nykyiseen paperiin) ja hän aika suoraan sanoi, että jos mulle on laitettu 1kk irtosopimusaikaa niin TA:lle se on silloin kaksi.

Eikä ole kuin määräaikainen. Jos työsopimuksessa sanotaan, että se on määräaikainen niin kai se sitä on. Tuosta irtisopimusajasta olen puhunut lakimiehen kanssa (Ei liity nykyiseen paperiin) ja hän aika suoraan sanoi, että jos mulle on laitettu 1kk irtosopimusaikaa niin TA:lle se on silloin kaksi.

Itse olen ollut samassa tilanteessa ja kysyin silloin Tatulta asiaa. Katso tämä ketju (lopussa kaivoin ihan jonkun KKO:n päätöksenkin asiasta): http://www.pakkotoisto.com/lakitoimisto/88678-epaeselvae-ehto-tyoesopimuksessa/

Irtisanomisasiaan en osaa ottaa kantaa.

KKO 2006:4. Korkein oikeus on katsonut, ettei työntekijän suojeluperiaate edellytä sellaista tulkintaa, että työsopimus voisi olla joko toistaiseksi oleva tai määräaikainen. Mikäli määräaikaiseen sopimukseen on otettu irtisanomisaika ja –ehto, ei sitä ole pidettävä laittomana. Tästä seuraa, että jos työnantajalla on irtisanomisperuste, hän voi irtisanoa myös määräaikaisen työntekijän, siis edellyttäen, että on solmittu edellä mainitunlain sekamuotoinen sopimus.

Lomauttamisen suhteen asia on toisin. Lähtökohtaisesti työnantajalla ei ole oikeutta lomauttaa määräaikaista työntekijää. Työsopimuslain 5 luvun 2 §:n 3 momentin mukaan ainoastaan silloin kun määräaikainen työntekijä on otettu jonkun vakituisen sijaiseksi ja jos tämä vakituinen olisi työssä ollessaan lomautettu, on oikeus lomauttaa tämän sijainen.

Lomauttaminen on työntekijän kannalta lievempi toimenpide kuin irtisanominen. Korkeimman oikeuden em. ratkaisun mukaan näin ei kuitenkaan aina ole. Työnantaja voi irtisanoa sekamuotoisen työsopimuksen, mutta ei voi lomauttaa työtekijää ellei tämä ole jonkun sijainen.

ja KKO:n tuomio:

http://www.kko.fi/34368.htm

Tuli tuosta ilman lupaa soittelusta mieleen tän päivän hesarissa ollu juttu ettei muka työntekijä sais googlettaa? http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...rmää+Google-haut+työnhakijoista/1135268575311

Aloin vain ihmetellä koko jutun ideaa koska mahdotontahan tuota on valvoa kuka ketäkin googlettelee :o okei, niitä salaa googletettuja tietoja ei sitten ehkä voi käyttää hylkäämisperusteena jos työnhakija niitä kysyy mutta silti tuntuu lähinnä hupaisalta ajatukselta että tuollainen jotenkin yritettäisiin kieltää...

Mua ei kyl haittaa yhtään onneks noi googlettelut. On samannimistä lääkärii ja lakimiesta, ja ite tuun esiin vasta joskus reilusti 10+ sivun jälkeen. Ja silloinkin harrastusten kautta. Eli niistäkin on lähes mahdoton päätellä, että kuka on kyseessä...

Ei kannata vielä luovuttaa tuon työnhaun kanssa. Ite haeskelin joku 4kk töitä tuossa tovi sitten, jonka jälkeen satuin saamaan paikan. Viikon sisällä saamisesta tuli 2 muutakin tarjousta. Alkaa hommat siis pyörimään nyt, kun kesälomat on ohi ja hommat jatkuu täydellä höngällä.

Ei kannata vielä luovuttaa tuon työnhaun kanssa. Ite haeskelin joku 4kk töitä tuossa tovi sitten, jonka jälkeen satuin saamaan paikan. Viikon sisällä saamisesta tuli 2 muutakin tarjousta. Alkaa hommat siis pyörimään nyt, kun kesälomat on ohi ja hommat jatkuu täydellä höngällä.

Joo kyllä siinä sinniä punnitaan ,mutta kannattaa vaan yrittää. Toi on kai joku "laki" että sitteku tärppää niin tärppää oikein kunnolla kans. Saako udella minkä alan hommia hait?

Joo kyllä siinä sinniä punnitaan ,mutta kannattaa vaan yrittää. Toi on kai joku "laki" että sitteku tärppää niin tärppää oikein kunnolla kans. Saako udella minkä alan hommia hait?

Tekniikan alan inssin hommia. Itseasiassa tiistaina tuli vielä uusi työtarjous :D

edit. Ja tosiaan, en tiedä onko nykytilanne ihan tälläinen, että revitään töihin, mutta näin ainakin mulla. Ehkä olen vaan niin pätevä :D

Vinkki kouluttamattomalle ja verkostoitumattomalle;

Älkää hyvät ihmiset tyytykö täyttämään sitä karmeaa standardilomaketta netissä, joka kysyy erikseen että mikä on kotimaasi väliltä Antigua & Barbuda - Zimbabwe, ja että etsitkö lääkärin vai siivoojan duunia jos tavoitteena on varastomies.

Henkilökohtainen kontakti firman sisälle ei vaadi suhteita. Viimeisin työpaikka täysin tuntemattomaan yritykseen irtosi meilaamalla röyhkeästi tuotantopäälikölle (, jonka tiedot googletin), ja hän ystävällisesti linkitti viestini rekrytointiin (jonka yhteystiedot eivät olleet julkiset). Pim - oli paikka vapaana.

Aloitan toisen vuoden opiskelut AMK:ssa kone- ja tuotantotekniikan linjalla. Suuntaudun tuotantotalouteen, jonka varsinaiset opinnot alkavat vasta 3. vuonna. Kaksi ensimmäistä vuottahan ovat pitkälti matemaattisia aineita, tosin mahtuu joukkoon yksi 6op yrittäjyys ja talouskurssikin.

Ensimmäisen kesän työharjoittelu päättyy ihan pian (kotipaikkakunnalla) ja ajattelin hyvissä ajoin alkaa hommaamaan toisen vuoden työharjoittelupaikkaa opiskelupaikkakunnalta. Tarkoitus olisi hakea opintojen ohelle työpaikkaa, eli lähinnä lomilla voisi olla töissä (ja mahdollisesti vapaapäivinä).

Asiaan:
Minkälaisiin töihin voi päästä opintojen ohella? Entä kesän harjoittelussa jos on ollut samassa työpaikassa opintojen ohella? Tuotantotalous siis kiinnostaa. Onko mahdollisuuksia esim. logistiikkaan yms? Tosiaan niitä TuTa:n opintoja ei vielä ole ollut, mutta opintomenestys on hyvää.

Tarkoitus olisi laittaa hakemus ainakin erääseen eurooppalaiseen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden yritykseen, joka tarjoaa teknisen infrastruktuurin investointi- ja kunnossapitopalveluja ;)

2. asteen koulutukseltani olen rakennusartesaani, joten "duunarihommat" ovat hyvinkin tuttuja rakennusalalta.

Ei ole laiton vaan on ns. sekamuotoinen sopimus. Eli määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan välimuoto ja nykyään jopa suht yleinen. Irtisanomisajat yleensä menevät lain mukaan enkä osaa sanoa voidaanko työntekijältä vaatia/sopia pätevästi 1kk pidempää irtisanomisaikaa?
Määräaikaista ei saa irtisanoa ja työsopimuslaista voi poiketa työnantajan vahingoksi vaan TESillä. Ehkä alan TESissä on tuollainen? En ole moisesta kyllä kuullut? Luin tuon KKOn päätöksen kyllä. En edes tajua mitä ideaa on ottaa määräaikaiseen irtisanomisaika, sehän menettää tarkoituksensa.

Itse olen ollut samassa tilanteessa ja kysyin silloin Tatulta asiaa. Katso tämä ketju (lopussa kaivoin ihan jonkun KKO:n päätöksenkin asiasta): http://www.pakkotoisto.com/lakitoimisto/88678-epaeselvae-ehto-tyoesopimuksessa/

Irtisanomisasiaan en osaa ottaa kantaa.

Sullahan oli alla oleva lainaus siinä sopparissa. Minulla ei vastaavaa ole. Olen hyvinkin varma, että jos tässä joutuis tappelemaan irtisanomisesta niin aika vahvoilla olisin. En kyllä keksi mikä helvetti sitten yleensä on määräaikainen työsoppari, jos sen voi lopettaa kuitenkin kesken?
Onko määräaikaisen työsuhteen työsopimuksessa mainittu ehto: työsuhde on irtisanottavissa puolin ja toisin kuten toistaiseksi voimassaoleva työsopimus pätevä?

Aloitan toisen vuoden opiskelut AMK:ssa kone- ja tuotantotekniikan linjalla. Suuntaudun tuotantotalouteen, jonka varsinaiset opinnot alkavat vasta 3. vuonna. Kaksi ensimmäistä vuottahan ovat pitkälti matemaattisia aineita, tosin mahtuu joukkoon yksi 6op yrittäjyys ja talouskurssikin.

Ensimmäisen kesän työharjoittelu päättyy ihan pian (kotipaikkakunnalla) ja ajattelin hyvissä ajoin alkaa hommaamaan toisen vuoden työharjoittelupaikkaa opiskelupaikkakunnalta. Tarkoitus olisi hakea opintojen ohelle työpaikkaa, eli lähinnä lomilla voisi olla töissä (ja mahdollisesti vapaapäivinä).

Asiaan:
Minkälaisiin töihin voi päästä opintojen ohella? Entä kesän harjoittelussa jos on ollut samassa työpaikassa opintojen ohella? Tuotantotalous siis kiinnostaa. Onko mahdollisuuksia esim. logistiikkaan yms? Tosiaan niitä TuTa:n opintoja ei vielä ole ollut, mutta opintomenestys on hyvää.

Tarkoitus olisi laittaa hakemus ainakin erääseen eurooppalaiseen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden yritykseen, joka tarjoaa teknisen infrastruktuurin investointi- ja kunnossapitopalveluja ;)

2. asteen koulutukseltani olen rakennusartesaani, joten "duunarihommat" ovat hyvinkin tuttuja rakennusalalta.

Tuotantotekniikka ei ole sama asia kuin tuotantotalous. Uskaltaisin väittää, että linjaltasi ei ainakaan normaalisti voi suuntautua tuotantotalouteen. Voin tietenkin olla väärässäkin, mutta tämä asia pisti silmään. Itse kysymykseesi ei vastauksellani ole mitään annettavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom