Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Pieni vinkki muuten osa-aikatyota hakeville (siis niille, joille kelpaa vaikka kaupan kassa siina opiskelujen ohella): Kaykaa tekemassa hygieniapassi. Ravintoloissa, kahviloissa ja huoltsikoilla tarvitaan aina vakea ja tyoajat ovat usein joustavat. Ma elatin itseni koko lukion ja valivuoden ajan ravintola-alan duuneilla ja vielakin teen niita, nykyaan 1-3 iltaa viikossa baarimikkona koulun ohella. Palkka ei mitaan paata huimaa, mutta on sekin jotain. Tyossa parjaa kunhan on asiakaspalveluhenkinen, tunnollinen ja valmis oppimaan.
Tuli vaan mieleen kun mulle soitettiin taas kerran ja tarjottiin kesatoita, vaikka olen monesti sanonut etten enaa edes asu koko maassa :jahas:
"Tyossa parjaa kunhan on asiakaspalveluhenkinen, tunnollinen ja valmis oppimaan." +nainen, mielellään hyvännäköinen :D Baari vois olla helpompi, pitää katsoa jos joskus huvikseen anniskelupassinkin hutaisis. Toi hygienapassi kannattaa kyllä hommata, helppoa ja sitä tarvii niin monessa paikkaa nykyään, 35e taisin maksaa omastani.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
It-alan opiskelija, mutta tuo paikka mitä hain, oli enemmänkin talouspuolen tehtäviä. Itsellä paljon kokemusta taloushallinnosta, joten siksi olisin ollut ihan pätevä valinta tuohon. It-alan duuneista ei kyllä ole kuulunut ei niin mitään. Yksi soitto tuli vuokrafirmasta, en päässyt vastaamaan joten soitin myöhemmin. Ko. rekrytoija ei tiennyt yhtään mitään kenelle oli edes minuutti sitten soitellut eikä tuntunut olevan edes kiinnostunut. Ei huvittanut lähteä edes käymään paikan päällä.

AMK vai Yliopisto?

Itse samaa alaa opiskelen AMK:ssa. Olen jo vanha parta (30v) ja samanlaisia kokemuksia. Nyt viimeinen kaksiviikkoa on ollut erillaista. 5 haastattelua ja tänään yhdessa paikassa toinen haastattelukierros.

Toivotaan, että jokin noista tärppää.

"Tyossa parjaa kunhan on asiakaspalveluhenkinen, tunnollinen ja valmis oppimaan." +nainen, mielellään hyvännäköinen :D Baari vois olla helpompi, pitää katsoa jos joskus huvikseen anniskelupassinkin hutaisis. Toi hygienapassi kannattaa kyllä hommata, helppoa ja sitä tarvii niin monessa paikkaa nykyään, 35e taisin maksaa omastani.

Hahah. No totta tuokin osittain, mitäpä sitä kieltämään. Huoltoasemilla ja kahviloissa ei tosin ole juurikaan ulkonäkövaatimuksia, ravintoloissa tuntuu olevan kovemmat. Ja baareissa samaten, varsinkin yökerhoissa. Baariin on kyllä vaikeampi päästä duuniin, lähes mahdoton ilman alan kokemusta. Mä en saanut kunnollista baariduunia Suomesta (jotain keikkoja lähinnä tein), joten "jouduin" olemaan ravintolassa. Nyt olisi varmaan eri juttu, voisin vielä värittää vähän noiden ulkomaanduunien työnkuvaa :D

Tuli kutsu työhaastatteluun ulkomaille. Ohjelmassa on haastattelun lisäksi "group exercise", "role play" sekä "presentation". Tässä on kaikki katastrofin ainekset ilmassa. Minkäänlainen "näytteleminen" ja "improvisointi" ei vaan ole mulle luontevaa. Mihinköhän tässä oikein osaisi valmistautua? Onko kellään kokemusta "roolipelistä" työhaastattelussa?

Tuli kutsu työhaastatteluun ulkomaille. Ohjelmassa on haastattelun lisäksi "group exercise", "role play" sekä "presentation". Tässä on kaikki katastrofin ainekset ilmassa. Minkäänlainen "näytteleminen" ja "improvisointi" ei vaan ole mulle luontevaa. Mihinköhän tässä oikein osaisi valmistautua? Onko kellään kokemusta "roolipelistä" työhaastattelussa?
Tulee mieleen, että tuossa olisi jonkinlainen asiakas ja asiakaspalvelija -tilanne tai vastaava näin ihan päästä heitettynä. Tuskin siellä sen vakavampaa larppaamista on ;)

AMK vai Yliopisto?

Itse samaa alaa opiskelen AMK:ssa. Olen jo vanha parta (30v) ja samanlaisia kokemuksia. Nyt viimeinen kaksiviikkoa on ollut erillaista. 5 haastattelua ja tänään yhdessa paikassa toinen haastattelukierros.

Toivotaan, että jokin noista tärppää.

AMK nyt, yliopisto vielä myöhemmin todennäköisesti.

Tullut lähes kaikista työpaikoista kielteinen päätös sähköpostiin. Kaikkia kuitenkin yhdistää vähintään 150-500 hakijan määrä yhtä työpaikkaa kohden. Eihän tollasessa ole käytännössä mitään mahdollisuuksia. 500 hakijasta joku varmasti ollut aiemmin talossa töissä ja varmasti toimitusjohtajan muksutkin siinä nipussa mukana.

Olen jopa katsonut jotain assari tason tehtäviä, mutta eipä niissäkään ole mitään järkevää tullut vastaan. Osassa ilmoituksista kun nyt vihjaillaan muutenkin, että hakijan olisi suotavaa olla nainen ja mielellään hyvännäköinen.

Mita mielta olette tyonantajalle soittamisesta siina tapauksessa, etta tyoilmoituksesta kay ilmi kaikki oleellinen tyonkuvaan tai hakemuksen laatimiseen liittyen. Taman lisaksi annetaan viela tarkka paiva ja aika, jolloin tiedusteluihin vastataan. Kannattaako tyonantajaa hairita turhanpaivaisilla kysymyksilla, joista huomaa heti ettei minulla mitaan asiaa oikeasti ole ja tuon vain itseani tyrkylle. Onko tallaisessa vaarana se, etta puhelu kaantyy itseaan vastaan?

Kuulostaa niin tutulta nää porukoiden kirjotukset täällä. Pennypacker, oo ilonen että että yritys edes vaivautu lähettämään sen "ei kiitos" viestin. Mulla yks ihan (hyvä) juttu tosta miten ne kesäduunarit valitaan niihin (vähän parempiin) paikkoihin. Oltiin pari vuotta sitten eräässä isossa yrityksessä vierailulla. Meistä opiskelijoista joku sitten kysy: että mitenkä tänne nyt sit kesätöihin pääsee. Luentoa meille oli pitämässä joku aika hyvässä asemassa oleva 50-60v äijä ja sano meille että: älkää kertoko tätä kellekekää mitä hän nyt näyttää.
Herra avasi excel taulukon missä näky kaikki kesätyöpaikan hakijat. Hakijoita oli tuhansia. Ne hakijat jotka on aikasemmin olleet kesätöissä taikka joidenka vanhemmat on yrityksessä töissä, niin niiden nimen vieressä on yrityksen logo ja niitä muita hakijoita ei pahemmin noteerata. Ja se tyyppi sanokin suoraan: että hän ei tiedä miten te tänne pääsette jos ette oo aikasemmin ollu tai teidän vanhemmat ei oo siellä töissä.

Sitten toinen juttu. Pääsin tässä hiljattain työhaastatteluun ja kaikista koomisinta tässä oli se, että mielestäni se oli huonoin hakemus, mitä oon tässä talven mittaan tehny. Aloinkin sitten miettii, että onko niihin hakemuksiin pakko antaa täysin tyhjentäviä vastauksia?!?! Antakaa hakemuksella mielenkiintoa herättävä kuva, mutta jättäkää vähän kysymyksiä "ilmaan", niin jos työnantaja haluu tietää enemmän, niin senhän on sitten pakko kutsua haastatteluun, jos haluaa lisää tietää.

Edellä mainitusta asiasta moni varmaan osaa olla montaa mieltä, mutta itte ainakin ajattelin tuota hommaa välillä koittaa, että en ihan kaikkea siinä hakemuksessa/cv:ssä paljasta.

Pääsin itekki yks kesä erääseen keskisuureen kauppaan kesäduuniin. Pari pomoa piti haastattelut ja perushakemuksen täytöt oli tietty sitä ennen. Oli siinä työntekijät ihmeissään kun joku suvun ulkopuolelta pääs duuniin nimeltämainitsemattomaan firmaan. Ekana päivänä siellä kysyttiin erään työntekijän puolesta, että kenellekö mä olen sukua, johon sanoin etten kellekään. Ilme oli vähintään huvittunut.

Myöhemmi paljastu, että a. koko talo oli melkein sukua keskenään b. jos ei sukua niin asui ainakin samassa talossa. Muutenkin kunnon mafiameininki oli siellä koko kesän. Millon oli vanhat mammat haukkana minuuttiaikataulun kanssa kyttäämässä niskan takana, että pääsee jostain turhasta motkottamaan, kun taas sukupenskat vetää lepiä töistä useita tunteja nukkumassa, eikä kukaan edes huomaa. Jengi oli hyvää pataa keskenään ja sitten joutu ite olemaan silmätikkuna siellä asioista joista muut vaan luisti läpi. On se jännä kuinka sitä ihminen muuttuu ryhmässä eläimeksi. Onneks sai täydet viikkotunnit, kun muut sukulaiset kitkutti selvästi vähemmillä tunneilla.:D

Mutta juu, kyllähän noi hakijamäärät on ihan järkyttäviä, kun kysymys on sadoista tai tuhansista. Siinä saattaa osalla jäädä vastaus saamatta kun töihin pääsee 10.

Tuli tässä mieleen ettei varmaan kannata liikaa korostaa omaa ajattelua ja oma-aloitteisuutta, tuntuu että pitäis olla sopivan tyhmä että tajuaa pitää suunsa kiinni ja tekee niin kuin käsketään vaikka ois kuinka tyhmää ja perseelleen organisoitua.

AMK nyt, yliopisto vielä myöhemmin todennäköisesti.

Tullut lähes kaikista työpaikoista kielteinen päätös sähköpostiin. Kaikkia kuitenkin yhdistää vähintään 150-500 hakijan määrä yhtä työpaikkaa kohden. Eihän tollasessa ole käytännössä mitään mahdollisuuksia. 500 hakijasta joku varmasti ollut aiemmin talossa töissä ja varmasti toimitusjohtajan muksutkin siinä nipussa mukana.

Olen jopa katsonut jotain assari tason tehtäviä, mutta eipä niissäkään ole mitään järkevää tullut vastaan. Osassa ilmoituksista kun nyt vihjaillaan muutenkin, että hakijan olisi suotavaa olla nainen ja mielellään hyvännäköinen.

Auttaa kyllä kaikissa töissä jos on nainen ja "sämpsäkkä" eli ei-ruma. Aika rujoilta näytti tilastot kun selasin. Hieman ristiriidassa "vahvan talouskasvun" kanssa. Mitä asiasta tuttujen kanssa puhuttu, niin per paikka haastatteluihin kutsutaan usein n. 15. Sehän on ihan vitusti.

Kävipä kerrankin tuuri. Helmikuussa laitettu kesätyöhakemus tehtaan tuotantoon. Viime viikolla tulikin sähköpostia että en pääse tuotantoon, mutta varastoon pääsisi trukkikuskiksi jos kiinnostaa (en siis edes hakenut varastoon missään muodossa...). Ei haastattelua eikä mitään, ja kolmeks kuukaudeks tienaamaan ihan hyvät liksat. Palkka on jopa aika yläkanttiin mitä oon täällä pakkiksella lukenut muiden trukkikuskien kuukausipalkkoja. :rock:

Heh, itekki saan enempi palkkaa ku osasin ees aatella. Olisin tyytyny 8e/tunti, mutta saankin 10e/tunti. Kyllä se opiskelijalle passaa.

"Etusijalla työttömät..." "Hakijan pitää olla työttömänä..." Jotkut haluais ihan palkkaakiin eikä mitään kuukauden harjoittelujaksoja.

Jee. Pääsin kuuden parhaan joukkoon, mutta seuraavalle kierrokselle otettiin kolme ja siinä kohtaa itse putosin pelistä pois. Melkosta urheilua yhen kesätyön ehtiminen. Tarkkaa selvitystä en saanu, miksi näin, mutta muilla tais olla astetta sopivammat pääaineet.

Alkaa näyttämään aika lohduttomalta tämä kesä, taitaa tulla eka kolmen kuukauden vapaa koko elämässäni. Kyllä syljetyttää.

Sama täällä, mutta mulle tulee neljän kuukauden vapaat. Vituttaa törkeästi, joku rikas pakkislainen voisi palkata mut sekoittelemaan prodejuomia.

Täällä sama näillä näkymin kohta, vituttaa vielä enemmän kun ei tiedä missä vika. Vaikka haastattelussakin menis hyvin, juttu luistaa hyvin ja haastattelijankin mielestä on varmasti pätevä ja hyvä ko. työhön, ei sen jälkeen kuulu mitään.

Jesh yksi haastattelu kutsu tullut, vuokrafirmaan tosin. Jospa niillä olisi ojankaivajan spotti auki.

Hakemus ja ansioluettelo on tarkistettu niin koululla kun tuttujenkin kanssa ja hyväksi kehuttu. Suhteellisen samoilla hakemuksilla olen viime vuonnakin hakenut, ja paikka tuli heti. Nyt ei tule edes sitä kutsua. Jos haastattelussa mokaa niin se onkin oma vika, mutta kun ei saa edes mahdollisuutta tunaroida elämäänsä.

Jee. Pääsin kuuden parhaan joukkoon, mutta seuraavalle kierrokselle otettiin kolme ja siinä kohtaa itse putosin pelistä pois. Melkosta urheilua yhen kesätyön ehtiminen. Tarkkaa selvitystä en saanu, miksi näin, mutta muilla tais olla astetta sopivammat pääaineet.

Kesätyöhön kuuden ihmisen kierroshaastattelut? Kuulostaa epäilyttävästi vittuilulta. Itsellä oli joskus samanlainen kesäsetti Nordealle (terkkuja), en vaivautunut eteenpäin kun kuulin että on ties mitä apinatestejä että voi olla pari kuukautta töissä.
Ja aika kylmää peliä jos nuorten kesäduunit kaatuu "mokaan" haastattelussa. Jossei nyt mitään ydinfyysikon sijaisuutta hae, niin kyllä alan koulutustausta ja iloinen ja innokas mieli pitäisi riittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom