Paitsi että tämäkin on ihan paskapuhetta. Ylirasitus (tai sitten sen krooninen versio eli ylikunto) on pitkälti hermostollinen tila, johon ei kauhean paljon voi ruokaa mättämällä vaikuttaa (jonkin verran toki). Eli siinä kohtaa kun hermoston palautumiskapasiteetti ylitetään, voit lapata vaikka 10 000 kcal päivässä etkä siltikään voi välttää hermostollisen ylirasitustilan syntymistä.
Se on sitten ihan eri asia, millä treenimäärillä ja -tehoilla itse kullakin tuo hermoston palautumiskapasiteetti tulee vastaan. Moni kuvittelee hermoston menevän tukkoon heti jos esim. treenataan lihakset useammin kuin kerran viikossa läpi, tai tehdään vähän erikoistekniikoita. Ihan normaalia dual factor -mallistakin tuttua akuuttia fatigue -elementtiä luullaan saman tien ylirasitukseksi, vaikka kyseessä on vähän eri ilmiö. Ja sitten katsotaan ihan liikaa muiden tekemisiä, vaikka jokaisella on täysin yksilökohtainen (ja pitkälti elämäntilanteesta ym. olosuhteista riippuva) palautumiskapasiteetti. Esimerkiksi Olmalan kaltainen entinen kilpapainija on jo lähtökohtaisesti ihan eri työ- ja palautumiskapasiteetilla varustettu urheilija, kuin esim. joku vasta aikuisiällä treenaamisesta innostunut pirkko/pertti, jolla ei ole mitään varsinaista urheilutaustaa fyysisesti rankoista lajeista nuoruusvuosiltaan. Siksi Jarnonkaan ei kannata välttämättä huudella, että "ihan paskapuhetta ylirasitustila kun mulla ei sitä ole koskaan ollut". Ja fysiologisia faktoja ei kannata lähteä haastamaan, eli hermostollinen ylirasitustila tulee kyllä kun hermoston palautumiskapasiteetti ylittyy - söi sitten ihan miten paljon tahansa, tai luki lennokkaita asennelauseita kenen kirjoista tahansa.
Eli mitä mieltä ootte siis siitä, että kuinka tuo ylirasitus tila oireilee ja voiko siihen ikäänkuin "luiskahtaa" vahingossa? Tai mitä kehon merkkejä pitää kuunnella erityisesti tarkasti?
Ite oon kanssa urheillut ikäni. Nyt ikää kohta 30 ja treenannut lapsesta asti, eli pohjakuntoakin on kuitenkin olemassa. En vaan oikeen tiedä, että onko se ihan todellista, että treenaamalla pääsee niin vakavaan ylirasitus tilaan, että esim muutaman päivän lepo tai kevennys jakso jonkun kerran vuoteen ei sitä estäisi. Erikseen varmasti kisadieetit ja tilanteet joissa jostain syystä treenataan oikeasti tyhmästi jatkuvasti palautumatta jne. esimerkiksi voisin kuvitella, että vedetään koko kropan treeniä kovalla volyymilla monta kertaa viikossa failureen. Kyllä siinä varmasti keho antaa merkkejä ongelmista. Teen erikoistekniikoita ja failureen menen kyllä lähes aina treenissä ja kaikkea mahdollista junttausta kyllä, mutta on niitä suorien sarjojen päiviäkin ja tosiaan ohjelmointi kuitenkin pilkottua... Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta vakavasta ylikunnosta, luullakseni ainakaan, mutta olisi kiva kuulla jos teiltä löytyy jotain? Olen luottanut siihen, että keho kertoo, kun se tarvitsee lepoa ja silloin esim ei tee mieli treenata tai puntti ei kulje väsyttää jne. sillon voi pitää lepopäiviä ja palautua hetken ja sitten jatkaa uudella virralla. Toki olen nyttemmin ottanut myös ajatukseksi ottaa niitä keventäviä viikkoja ihan säännöllisesti noin 4-8 viikon kovan putken jälkeen, sehän on hyväksi kuitenkin kokonaisuutena...