CBB Tuukka Heikkinen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Offtopic, mutta miksi heilut tässä ketjussa, jos kerran kokemusta douppaamisesta on?

Ei nyt sotketa tätä hyvää ketjua. Siis sekö, että on myöhemmin kuurittellut deletoi aiemman natuhistorian? Sen takia olen kirjotellut sinne, kun on omakohtaista kokemusta tuosta ketjun otsikon aiheesta (en ole heilunut nykyisin omista suorituksistani siellä kertomassa). :) Siivotkoon modet näitä, jos haluaa. Oranki jatkakoon vaikka yv:llä, mikäli VIPit joskus hankin. Oli näköjään virhe vastata rehellisesti tuohon Jarnon viestiin, kun foorumin roinapoliisi ehti syyllistämään/epäilemään.

Zone-sarja -42%
Ei nyt sotketa tätä hyvää ketjua. Siis sekö, että on myöhemmin kuurittellut deletoi aiemman natuhistorian? Sen takia olen kirjotellut sinne, kun on omakohtaista kokemusta tuosta ketjun otsikon aiheesta (en ole heilunut nykyisin omista suorituksistani siellä kertomassa). :) Siivotkoon modet näitä, jos haluaa. Oranki jatkakoon vaikka yv:llä, mikäli VIPit joskus hankin. Oli näköjään virhe vastata rehellisesti tuohon Jarnon viestiin, kun foorumin roinapoliisi ehti syyllistämään/epäilemään.

Näh, ei oo mun asia mitä kukakin kroppaansa pistää. Kiinnosti vaan kun sun kommentista ei käynyt ilmi milloin olet ollut natu ja milloin et. Jatkakaa. :rolleyes:

Oli näköjään virhe vastata rehellisesti tuohon Jarnon viestiin, kun foorumin roinapoliisi ehti syyllistämään/epäilemään.

Ei ollut. Mä ainakin annan respektiä että vastasit rehellisesti viestiini.:)

Hyvä ja laaja kirjoitus! Ei tuossa mitään ihmeellistä ja mullistavaa ollut, ihan normi juttuja joista roinaajat ottavat aina nokkiinsa. :D

Miten natikka treenaaja voi välttää mielestäsi ylikunnon tai vastaavat ongelmat? Olen paljon miettinyt sitä kysymystä ja kaikki kirjoitukset ja jutut aiheesta on kovin ylimalkaisia. Sanotaan vaan tyyliin, että ei saa treenata liikaa ja syödä tarpeeksi. Luetellaan joitain oireita ja pelotellaan treenaajia, siitä helposti tulee vaan tekosyy treenata löysästi. Itse olen kasvattanut treenimääriä noin viiteen viikossa ja kerran pari tulee tuplatreeni pienille lihasryhmille pilkottuna. Tuntuu välillä, että olisi virtaa treenata useamminkin ja joutuu himmailemaan. Treeni on tietty monijakoista, eli en vedä kyykkyä viitenä päivänä vaan on pienille lihasryhmille treeniä, kuten kädet olkapäät. Myös domssit isoista lihasryhmistä pääsee palautumaan pääsääntöisesti, ellei ole tarkoituksella priorisoinnin alla. Mutta siis onko omia kokemuksia siitä, että voiko ylikuntoon ajautua ikäänkuin vahingossa? Että jos tuntuu että jaksaa treenata ja ei tarvitse lepopäivää tai kevennystä, niin onko suuri riski reenata vaikka viis päivää putkeen? Tietysti riippuu täysin henkilöstä ja ohjelmoinnista jne. mutta millaisia kokemuksia tästä on? Tuntuu itsestä että sitä ylikuntoa normaali ruokavaliolla, jossa ei ole kisadieetti, suurennellaan liikaa ja pelotellaan sen vaaroista... o_O

Kiitos hyvästä sisällöstä blogissa ja natikkabodareiden klaanin kuulumisesta:ruoska:

Mähän nyt en mistään mitään tiedä mutta itse olen noudattanut tässä Tony Halmeen sanoja: "ei ole ylikuntoa on vaan alisyömistä".:D Mun omakohtainen kokemus on että ylikunto on suurimmaksi osaksi vaan muoti-ilmiö jolla voidaan perustella juuri tuota löysästi treenaamista ja jatkuvaa keventelyä. Kysymykseesi onko riski reeanta vaikka 5 päivää putkeen, vastaus on että ei todellakaan. Itse viime vuoden puolella saatoin treenata yli kuukauden putkeen ilman lepopäiviä. Tottakai näihin vaikuttaa onko sulla kuinka kuormittava työ, kuinka paljon tulee lepoa, onko ruokavalio kunnossa yms. Itsellä nuo kaikki unta lukuunottamatta oli optimaaliset ja en kokenut ongelmia. Kalorit kun huiteli 6-7000 hujakoilla niin virtaa riitti treenaamiseen.:puntti:

Mähän nyt en mistään mitään tiedä mutta itse olen noudattanut tässä Tony Halmeen sanoja: "ei ole ylikuntoa on vaan alisyömistä".:D
Paitsi että tämäkin on ihan paskapuhetta. Ylirasitus (tai sitten sen krooninen versio eli ylikunto) on pitkälti hermostollinen tila, johon ei kauhean paljon voi ruokaa mättämällä vaikuttaa (jonkin verran toki). Eli siinä kohtaa kun hermoston palautumiskapasiteetti ylitetään, voit lapata vaikka 10 000 kcal päivässä etkä siltikään voi välttää hermostollisen ylirasitustilan syntymistä.

Se on sitten ihan eri asia, millä treenimäärillä ja -tehoilla itse kullakin tuo hermoston palautumiskapasiteetti tulee vastaan. Moni kuvittelee hermoston menevän tukkoon heti jos esim. treenataan lihakset useammin kuin kerran viikossa läpi, tai tehdään vähän erikoistekniikoita. Ihan normaalia dual factor -mallistakin tuttua akuuttia fatigue -elementtiä luullaan saman tien ylirasitukseksi, vaikka kyseessä on vähän eri ilmiö. Ja sitten katsotaan ihan liikaa muiden tekemisiä, vaikka jokaisella on täysin yksilökohtainen (ja pitkälti elämäntilanteesta ym. olosuhteista riippuva) palautumiskapasiteetti. Esimerkiksi Olmalan kaltainen entinen kilpapainija on jo lähtökohtaisesti ihan eri työ- ja palautumiskapasiteetilla varustettu urheilija, kuin esim. joku vasta aikuisiällä treenaamisesta innostunut pirkko/pertti, jolla ei ole mitään varsinaista urheilutaustaa fyysisesti rankoista lajeista nuoruusvuosiltaan. Siksi Jarnonkaan ei kannata välttämättä huudella, että "ihan paskapuhetta ylirasitustila kun mulla ei sitä ole koskaan ollut". Ja fysiologisia faktoja ei kannata lähteä haastamaan, eli hermostollinen ylirasitustila tulee kyllä kun hermoston palautumiskapasiteetti ylittyy - söi sitten ihan miten paljon tahansa, tai luki lennokkaita asennelauseita kenen kirjoista tahansa.

Itellä jokunen vuosi kovaa treenaamista, ei kuormittavaa työtä, plussakalorit ja 9h unta joka yö ja kolme kovaa treeniä putkeen ois itelle ihan liikaa :(

Toinen juttu mikä pitää täysin paikkansa, on tuo eri ihmisten vaste treeniin ja/tai roinaan. Karkeasti ottaen natujen vs. roinaajien lihasmassa (ja tulokset ylipäätänsäkin) voidaan esittää osittain päällekkäisillä normaalijakaumilla. Hieman sama juttu kuin miesten ja naisten pituudet:

main-qimg-7ca1b9aeab2a1ef304aa5df52b2f9524

Eli tässä graafissa voidaan korvata x-akseli lihasmassalla, naisten käyrä natikkatreenaajilla ja miesten käyrä roinatreenaajilla: osa natikoista kasvaa isommaksi kuin osa roinaajista, vaikka roinaporukan keskimääräinen lihasmassa onkin selvästi natikkaporukan vastaavaa suurempi. Tässä käyrässä tosin molempien ryhmien koko on lähes sama, kun taas natikkatreenaajiahan on todellisuudessa helvetisti enemmän kuin roinaajia. Mutta periaate on silti sama, kun miettii miten gainzzit molemmissa porukoissa jakautuvat.

Ryhmien kokoeron lisäksi käyrien tulisi myös olla hieman kauempana toisistaan?

Ryhmien kokoeron lisäksi käyrien tulisi myös olla hieman kauempana toisistaan?
Eihän tuota kukaan tiedä, kun ei ole mitään kattavaa numerodataa. Pointti on se, että natikoilla on oma käyränsä ja roinareilla omansa, ja nämä käyrät ovat osittain päällekkäisiä. Eli jokainen maailman roinari ei ole lihaksikkaampi kuin jokainen maailman natu, vaikka keskimäärin roinaporukalla onkin enemmän lihasta kuin natikoilla.

Jos kuvittelet löytäväsi jostain tarkkoja numeroarvoja noilla käyrille, olet aika kuninkaallisesti kuutamolla :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mistähän se muuten johtuu, että vaikka lääkkeiden tuoma parempi palautumiskyky mahdollistaa tiheämmän treenifrekvenssin, niin silti monet ammattilaiset tuntuvat suosivan pääosin bro splittejä?

Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä kirjoitus Tuukalta lääkeaineista. Vähän tosin näkyi arastelua bodypiireistä tulleita ystäviä/tuttuja kohtaan, jotka aineita käyttävät. Esim. bodauspuolen kisoista ei kyllä 99%:sti löydy yhtäkään naturaalikisaajaa. Toisekseen "steroidien käyttö ei tee yhtään huonompaa ihmista" -väite on aika hataralla pohjalla jos katsotaan miten yleisesti ihmiset ajattelevat. Ei esim. omalla alalla rahoitusohommissa tai muissakaan korkeapalkkaisissa töissä ole ainuttakaan silmiinpistävän roinaajan näköistä henkilöä, koska heidät mielletään automaattisesti vähä-älyisemmiksi ihmisiksi. Tämä on osin valitettavaa, mutta toisaalta todennäköisyyksiin perustuen ihan järkevä olettamus. Toki personal trainer ja ovihommia voi roinaajatkin tehdä, mutta niistä ei käytännössä valitettavasti makseta palkkaa. :)

Tai no yksi selitys tälle on varmaankin se, että vaikka kaverit isoja ovatkin, niin se ei automaattisesti tarkoita, että olisivat jotain neropatteja treenaamisen, treenien jaksotuksen, treenien "ohjelmoinnin" ym saralla.

Viimeksi muokattu:
Tai no yksi selitys tälle on varmaankin se, että vaikka kaverit isoja ovatkin, niin se ei automaattisesti tarkoita, että olisivat jotain neropatteja treenaamisen, treenien jaksotuksen, treenien "ohjelmoinnin" ym muun saralla.

Totta tämäkin ja toisinpäin. Olmalaan liittyen - viime kisojen perusteella oli tehny asioita oikein ;) en tiiä sit, onko paukutettu tätä kuuluisaa ylirasitusta vastaan ylisyönnillä, mutta tulos ei lavalla hassumpi ollu. Nippelitetoihin takertuminen ei myöskään tuo aina parasta tulosta... ;)

Paitsi että tämäkin on ihan paskapuhetta. Ylirasitus (tai sitten sen krooninen versio eli ylikunto) on pitkälti hermostollinen tila, johon ei kauhean paljon voi ruokaa mättämällä vaikuttaa (jonkin verran toki). Eli siinä kohtaa kun hermoston palautumiskapasiteetti ylitetään, voit lapata vaikka 10 000 kcal päivässä etkä siltikään voi välttää hermostollisen ylirasitustilan syntymistä.

Näistä mulla nyt ei olekaan mitään meriittejä lähteä vääntämään sun kanssa. Sen takia mainitsinkin että "itse olen noudattanut"..ja myöhemmässä tekstissä omakohtaisesta kokemuksesta.

Se on sitten ihan eri asia, millä treenimäärillä ja -tehoilla itse kullakin tuo hermoston palautumiskapasiteetti tulee vastaan. Moni kuvittelee hermoston menevän tukkoon heti jos esim. treenataan lihakset useammin kuin kerran viikossa läpi, tai tehdään vähän erikoistekniikoita. Ihan normaalia dual factor -mallistakin tuttua akuuttia fatigue -elementtiä luullaan saman tien ylirasitukseksi, vaikka kyseessä on vähän eri ilmiö. Ja sitten katsotaan ihan liikaa muiden tekemisiä, vaikka jokaisella on täysin yksilökohtainen (ja pitkälti elämäntilanteesta ym. olosuhteista riippuva) palautumiskapasiteetti.

Tää oli lähinnä se munkin pointti jos se ei tuosta mun tekstistä tullut esille.:nolo: Ylikunnon pelko tuntuu useimmilla olevan niin suuri ettei edes uskalleta yrittää nostaa treenimääriä ja sitä kautta palautumiskapasiteettia.

Esimerkiksi Olmalan kaltainen entinen kilpapainija on jo lähtökohtaisesti ihan eri työ- ja palautumiskapasiteetilla varustettu urheilija, kuin esim. joku vasta aikuisiällä treenaamisesta innostunut pirkko/pertti, jolla ei ole mitään varsinaista urheilutaustaa fyysisesti rankoista lajeista nuoruusvuosiltaan. Siksi Jarnonkaan ei kannata välttämättä huudella, että "ihan paskapuhetta ylirasitustila kun mulla ei sitä ole koskaan ollut". Ja fysiologisia faktoja ei kannata lähteä haastamaan, eli hermostollinen ylirasitustila tulee kyllä kun hermoston palautumiskapasiteetti ylittyy - söi sitten ihan miten paljon tahansa, tai luki lennokkaita asennelauseita kenen kirjoista tahansa.

Faktoja en lähdekään haastamaan enkä toki verrannut itseäni vasta aloittaneeseen salitreenaajaan. Enkä myöskään maininnut että ylirasitustila olisi paskapuhetta vaan että siihen monesti vedotaan suhteellisen helposti vaikka kyseessä olisi vain omaa saamattomuutta. Omat lähtökohdat/pohjat tähän harrasteluun on ollut suuressa osassa tietysti kehittymisen ja tuon palautumiskapasiteetin osalta. Oma painiura kun alkoi jo 7 vuotiaana niin sieltä lähtien treenimäärät on myös olleet korkeita. Sehän on päivänselvä asia että en ole verrannollinen aikuisiällä urheilusta kiinnostuneeseen ihmiseen tuolta osin. Tässä vuosien varrella on useampi kokenut kehonrakennusvalmentaja ja kisaava kehonrakentajakin meidän keskustellessa mun treenimääristä varoitellut ylikunnosta ja liikaa treenaamisesta. Mistä muuten tulee olettamus että lihaksen pitää aina olla täysin palautunut ennen kuin sitä voidaan treenata uudestaan?o_O

Olmalaan liittyen - viime kisojen perusteella oli tehny asioita oikein ;) en tiiä sit, onko paukutettu tätä kuuluisaa ylirasitusta vastaan ylisyönnillä, mutta tulos ei lavalla hassumpi ollu. Nippelitetoihin takertuminen ei myöskään tuo aina parasta tulosta... ;)
Jarno oli helvetin hienossa kunnossa keväällä, meikäläisen kondis oli taas koko 18-kisaisen "urani" nesteisin ja surkein. Ehkä olisi siis pitänyt takertua enemmän nippelitietoihin yksinkertaisella peruskaavalla menemisen sijaan,koska aiempina vuosina hifistelin helvetisti enemmän ja silloin olin kuivempi lavalla kuin nyt. Tämä siis Bona oin logiikalla ;)
Faktoja en lähdekään haastamaan enkä toki verrannut itseäni vasta aloittaneeseen salitreenaajaan. Enkä myöskään maininnut että ylirasitustila olisi paskapuhetta vaan että siihen monesti vedotaan suhteellisen helposti vaikka kyseessä olisi vain omaa saamattomuutta.
Veikkaisinpa, että ollaan käytännössä aika samoilla linjoilla näistä ylirasitusasioista, ja tuosta, että suurin osa pelkää aivan liikaa joutuvansa saman tien ylirasitustilaan jos tehdään mitään muuta kuin 3x8 ja kotiin.

Mielestäni on vain vähän vaarallista toistaa varsinkin junnuille tuota "there's no overtraining, there's just undereating" -mantraa, koska hermostollinen ylirasitustila on ihan todellinen ilmiö jota ei voi kalorimäärillä täysin torjua tai parantaa. Siinä nimittäin moni innokas jantteri rupeaa helposti paukuttamaan WLOGeista kopioituja älypois-treenejä double splittinä ja bulkkaa samalla 40 kg läskiä vuoden aikana, kun Pakkiksellakin sanottiin että "ei ole ylitreenaamista, on vain alisyömistä" :D

Viimeksi muokattu:
Totta tämäkin ja toisinpäin. Olmalaan liittyen - viime kisojen perusteella oli tehny asioita oikein ;) en tiiä sit, onko paukutettu tätä kuuluisaa ylirasitusta vastaan ylisyönnillä, mutta tulos ei lavalla hassumpi ollu. Nippelitetoihin takertuminen ei myöskään tuo aina parasta tulosta... ;)

Juu ei tietenkään.
Ja vastataan nyt vielä omaan kysymykseen sen verran, että lääkkeissä kun jumppaillaan, niin ei se proteiinisynteesin kestostakaan murehtiminen silloin niin pilkuntarkkaa ole...kuten ei treenikierronkaan pituus.

Mielestäni on vain vähän vaarallista toistaa varsinkin junnuille tuota "there's no overtraining, there's just undereating" -mantraa, koska hermostollinen ylirasitustila on ihan todellinen ilmiö jota ei voi kalorimäärillä täysin torjua tai parantaa. Siinä nimittäin moni innokas jantteri rupeaa helposti paukuttamaan WLOGeista kopioituja älypois-treenejä double splittinä ja bulkkaa samalla 40 kg läskiä vuoden aikana, kun Pakkiksellakin sanottiin että "ei ole ylitreenaamista, on vain alisyömistä" :D

Jep ja täytyy tosiaan huomioida aina myös se yksilökohtaisuus tässä harrastuksessa. Ei kaikkien kropat kestä samalla tapaa rankaisua söi tai lepäs ihan miten tahansa. Mutta se on kuitenkin varmaa, että jokainen pystyy totuttamaan kroppaansa kovempiin jumppiin, kunhan se tapahtuu asteittain, eikä tosiaan aleta heti vetään jotain saatanallisia gigantteja sun muita hullutteluja.

lääkkeissä kun jumppaillaan, niin ei se proteiinisynteesin kestostakaan murehtiminen silloin niin pilkuntarkkaa ole...kuten ei treenikierronkaan pituus.
Tämä toki pitää paikkansa jos katsotaan ihan proteiinisynteesin kohollapysymistä, mutta samaan aikaan en lähtisi teilaamaan lääkkeiden avulla treenaavien metodeja ainakaan ihan suoralta kädeltä. Varsinkin kun noustaan kansainväliselle tasolle kilpakehonrakennuksessa, kyllä siellä yleensä joudutaan miettimään myös vähän miten treenataan ja miksi, koska muillakin kilpailijoilla on lääkkeet käytössä. Bro spliteissä on paljon hyvää ja ne ovat tuottaneet ihan hillittömiä lihasmassoja tuhansille bodareille vuosikymmenien saatossa. Samaan aikaan bro spliteistä puuttuu kuitenkin paljon sellaisia palikoita, joita välillä hyödyntämällä voisi saada vieläkin parempaa kehitystä. Tämä tosin edellyttää, että uskaltaa ajatella asioita loogisesti eikä sillä perusjunttimaisella tavalla että "näin on aina tehty joten olisi tyhmää edes kokeilla mitään muuta. Ja isoin jätkä tietää aina eniten."

Viimeksi muokattu:
Tämä toki pitää paikkansa jos katsotaan ihan proteiinisynteesin kohollapysymistä, mutta samaan aikaan en lähtisi teilaamaan lääkkeiden avulla treenaavien metodeja ainakaan ihan suoralta kädeltä. Varsinkin kun noustaan kansainväliselle tasolle kilpakehonrakennuksessa, kyllä siellä yleensä joudutaan miettimään myös vähän miten treenataan ja miksi, koska muillakin kilpailijoilla on lääkkeet käytössä.

Joo ei tässä mitään olla teilattukaan, koska kuten itsekin sanoit, niin löytyy ilmieläviä esimerkkejä, että nekin jaot toimii. Ja mikseivät toimisi? Tarkoitus nyt ei ole vähätellä lääkkeissä treenaavien työmoraalia, mutta fakta on, että kyllä ne lääkkeet vähän antavat anteeksi, jos tiedät mitä tarkoitan.
Ja loppujen lopuksi, teki sitten mitä hyvänsä niin täytyy siinä hommassa tietynlainen mielekyys myös säilyä. Jos joka jumppa tuo lähinnä sellaisen vittumitäpaskaa fiiliksen, niin tuskin se homma tulee kantamaan hedelmää kovinkaan pitkään.

ps. Ellen väärin muista, niin "guruista" mm. Dave Jumbo Palumbohan suosittelee, että treenaittaisiin lihakset vain kerran viikkoon. Hän tapasi myös (ellen taas väärin muista) jakaa jopa ojentajat ja hauikset joskus eri päiville :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom