Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
Se mitä tuollainen juttu merkitsee lisäravinne myynnille, niin en ajattele sitä.

IMO lisäravinteita käytetään nykyään Ravinteina - ei ravinnon lisänä. Buusterit tossa ilmeisesti myös luettiin lisäravinteisiin.

Okoo..kriittisyyttä lisäravinteisiin pätkä oli huono, koska siinä ei olisi pitänyt mainita roinaa..ja kun luin oikein ajatuksella niin eipä se tarina niin kummoinen ollutkaan eli vedän sen verta taaksepäin, että ajatus hyvä, toteutus ei ehkä niinkään.

Ps. Mike etkö saa tuollaisia oikoluettavaksi, koska siinä mainitaan pakkotoisto?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Myös perjantain Hesarissa kommentoitiin Salospohjan tutkimusta. Muuten asiallisesti, mutta Pakkopoisto.com pisti hymyilyttämään. HC-viemäröijien oma sivusto?

Kerropas mulle, mitä terveydelle haitallisia juttuja kova naturaalitreenaus aiheuttaa? Siis sellaisia, jotka merkittävästi alentavat elämänlaatua? Kuule, ei punttailu ole yhtään sen vaarallisempaa terveydelle kuin mikä tahansa muukaan urheilu. Mene valittamaan yleisurheilijoille siitä, että he pakkomielteen vallassa yrittävät parantaa tulostaa joitain sekunnin murto-osia! Ja ovat valmiita harjoittelemaan sen eteen enemmän kuin kukaan harrastelija bodaaja!

Puhuinkin lähinnä tuosta korvien väliin liittyvästä asiasta.

Jos ollaan realistisia, niin kuinka monella bodaajalla nyt oikeasti on minäkuva täysin sidoksissa peilikuvaan? Tarkoitan sellaisia joilla itsetunto menee täysin sekaisin jos lihasmassa katoaa. Kyllä jokainen normaali ihminen - myös sellainen joka harrastaa bodausta - ymmärtää sen eron sisäisen ja ulkoisen minän kanssa, ja sen, ettei oma ihmisarvo ole riippuvainen ulkoisista ominaisuuksista.

Tuo 'täysin' sana on tuossa turha. Oikeasti se minäkuva on usein kiinni siinä ulkonäössä, tosin tuskin se kenellekään on sitä 'täysin'. Aivan, ihminen kyllä ymmärtää sen sisäisen ja ulkoisen minän eron, muttei välttämättä kykene erottamaan niitä. Kun on tottunut saamaan huomiota ja ylistystä ulkonäöstään niin on vaikeata kuvitella elämää kun ei saakaan enää huomiota ja ihailua siitä mistä on aina saanut.

Niin, ja nykyään lääkärit suosittelevat voimaharjoittelua lähes kaikille. Erityisesti vanhuksille ja naisille sen vuoksi, että punttien nostelulla saavutetaan merkittäviä terveydellisiä hyötyjä erityisesti lihasvoiman ja luuston voimistumisen kohdalla. Eräät ovat niin vakuuttuneita, että pitävät maksimivoimaharjoittelua jopa aerobista harjoittelua tärkeämpinä vanhuudessa.

Niinpä, suosittelevat voimaharjoittelua, mutta eivät todellakaan suosittele kehonrakennusta. Olen sitä mieltä että lihaksisto voi olla hyvässä kunnossa vaikka lihakset eivät olisikaan näyttävän suuret.

Maksimivoimaharjoittelu ei myöskään liity kehonrakennukseen millään tavalla.

Tuolla periaatteella kaikki urheilu on pakkomielteistä ja vaarallista.
Voimanostaja, painonnostaja, pikajuoksija tai melkein mikä tahansa kilpailulaji....
Mikä on lopulta erona?
Se, että tuloksia mitataan eri tavalla ja lähtökohdista?

On totta että vastaavaa ilmiötä (minäkuvan vääristyminen) ilmenee muissakin lajeissa, mutta kehonrakennus on varmasti pahimmasta päästä. Koko huippu-urheilun mielekkyys kannattaakin kyseenalaistaa tässä asiassa. Jos itsellä on syöpä niin tuskin on kovin hedelmällistä todeta että kukapas tässä maailmassa täysin terve on (kärjistetty esimerkki).

Niin juuri, käsi sydämelle, niin kuin joku totesi! (lukekaa se Miken roinapuolen kirjoitus, se kertoo viestin paremmin kuin mitä itse kykenen sanomaan).

Turun Sanomat on susipaska lehti. Eikä pelkästään tämän artikkelin takia. Välillä tuntuu, että Turkkari on lähempänä Iltalehteä.

Huimausaineista threadissa oli maininta niin sanotaan nyt sekin vielä, että heroiinilla ja horkalla yhteistä ainakin on kovan luokan ammattirikollisuus.

Ihan ok artikkeli. En taaskaan ymmärrä mistä täällä mesotaan. Oliskohan roidragea? :rolleyes:

Minusta kyseessä on nyt sama ilmiö minkä olen nähnyt moottoripyöräpalstoilla. Siellä on kauhea lynkkausmeininki jos joku toimittaja erehtyy uutisoimaan ylinopeutta ajaneen tai poliisia pakoon moottoripyörällä ajaneen henkilön olleen motoristi. Jos sanotaan motoristin kaahailleen, niin siinä kuulemma leimautuu kaikki moottoripyöräilijät. Kuulostaako järkevältä?

suni sanoi:
Lukikohan arpa80 nyt varmasti ton jutun ihan ajatuksen kanssa. Toi artikkelihan leimaa melkein kaikki pakkiksen urheilijat ja kaiken lisäksi myös lisäravinteet hormonipitoisiksi..
Luin varmaan ihan eri artikkelin kun en saanut tuollaista mielikuvaa...

Roinarien vastausprosentti oli kuitenkin yllättävän iso. Kai sen nyt saa ääneen sanoa, vai pitäiskö hyssytellä ja olla suu supussa? Vai hetkinen... onko 7.2% käyttänyt anaboolisia, vai onko tuossa mukana efen mussuttajat ja kuinka isolla osuudella? Olis tarkennuksen paikka.

Mä olen samoilla linjoilla monien kanssa, että oli siinä tekstissä myös asiaa. Kuten aiemmin sanoin, oli juttu kirjoitettu liian yleistävään sävyyn. Mutta kyllä varmasti monella saliharrastajalla esiintyy ajatusta siitä, että mikään ei koskaan riitä esim. lihaksien suhteen. On esiintynyt itselläkin. Mutta olen oppinut hyväksymään sen tosiasian, että kaikkea ei voi saada. Ilmeneehän tämä asia täälläkin keskusteluissa niin, että kehutaan toisia ja toisten saavutuksia maasta taivaisiin ja itketään omaa pienuutta ja heikkoutta seuraavassa lauseessa. Täälläkin on porukkaa, jotka ovat "hieman" hurahtaneita esim. fanitukseen ja kehonrakennukseen/saliharjoitteluun. Onko tuo sitten ihme, jos niitä ylilyöntejä tapahtuu? Se, miten paljon sitä tapahtuu on varmasti vaikea sanoa. Ja siksi juttua ei olisi pitänyt niin yleistävästi kirjoittaa.
Mitä tulee Pakkotoiston ja lisäravinteiden osuuteen kyseisessä artikkelissa. Niin jutun kirjoittajalla on ollut aukkoja tiedoissa. Kyllähän lisäravinteita käyttää paljon muidenkin urheilulajien harrastajat. Ja Pakkotoistolla on paljon muidenkin lajien edustajia.
Itse en pelkää saavani mitään leimaa otsaani tuon jutun perusteella. Jos se leimaa saliharrastajan, niin samalla se leimaa kaikki muutkin lisäravinteiden käyttäjät.

Kuulosti vähän huolestuttavalta maininta, että joistakin lisäravinteista on löydetty dopinkäryä aiheuttavia jäänteitä. Tutkin vähän asiaa ja totesin, että Fast takaa tuotteidensa turvallisuuden tässä mielessä tarvittaessa vaikka kirjallisella todistuksella. Mitenkäs muiden valmistajien takuun laita on? Harvinaisiahan moiset epäpuhtaudet taitavat olla, mutta nyt kun harkitsen taas kilpailulisenssin hommaamista, niin haluaisin välttää pienintäkin riskiä.

Rehellisesti sanottuna sain tämän ketjun välityksellä ihan erilaisen kuvan artikkelista, kuin miltä se sitten lopulta minun silmiini näytti. Mutta se kyllä paistoi selvästi läpi ja pisti ärsyttämään, että lisäravinteet ja hormonit oli (taas) sekoitettu keskenään. Tuo porttiteoria-kommentti oli aika huvittava: ei ole havaittu mitään yhteyttä siinä, että jos ihminen elämänsä aikana laittaa ravintoa suuhun, että hän sillä perusteella kokeilisi hormoneja. Ihanko tosi :jahas:
Eli selkeämpi ero pitäisi tehdä hormonien, lisäravinteiden ja "lisäravinteiden" välillä.

Ihan täysin en yhdy siihen kritiikkiin, mitä tuosta artikkelista esitettiin mm. yleistyksistä, mutta jokainen lukee vähän eri tavalla. Sen verran symppaan tuota toimittajaa, että kun hän ei ole joka alan asiantuntija, niin siinä on aikalailla muiden antamien tietojen armoilla. Ärsyttäväähän se on, myös kirjoittajalle itselleen kuten varmaan on saanut jo huomata, mutta sille ei voi mitään. Joskus käy näin.

hajosin totaalisesti:

"Varsinainen kova bodaus on nykyään pienen piirin harrastus, Salospohja sanoo."

:worship:

hajosin totaalisesti:

Jep, ihme kun ei lukenut lisäksi, että "Nämä koppalakkiin ja farkkusortseihin pukeutuneet yrmeäilmeiset miehet harjoittelevat vain heidän omalla underground-hc-nuthin-but-a-peanut-salillaan. Pukuhuoneessa miehet injektoivat toisiaan peppuun,sekä puhuvat koodikieltä. Heidän elämäntapansa on erittäin kurinalainen ja he syövät vain maitorahkaa sekä vähän käytettyä Mobil 1:ä".:jahas:

Tervehdys itse tutkijalta!

Olen seurannut tätä keskustelua tiiviisti eilisestä lähtien. Haluan kertoa tähän väliin, että kirjaan kommenttinne ylös ja vastaan palautteeseen mahdollisimman pian koostetusti. Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, tasapuolisesti niin negatiivisia kuin positiivisiakin kommentteja antaneille. Palaan asiaan lähiaikoina! (Työstän parhaillaan koostetta myös itse kyselystä, lähinnä perusjakaumista nyt alkuun. Se vie oman aikansa, mutta annan sen tietysti sitten heti sen valmistuttua Mikelle julkaistavaksi täällä.)

Onhan se mahdollista, että jostain testo-boosterista löytyy kiellettyjä aineita.

Mikä nyt sitten on lisäravinne? Yleensä kai näiksi mielletään proteiinit ja krea.

E: Onhan sekin totta, että treenaavia henkilöitä löytyy moneen lähtöön eikä heitä pitäisi laittaa samalle viivalle.

hajosin totaalisesti:

Mikäs tässä nyt? :david:
Ei niitä kovia bodareita taida muutamaa kymmentä enempää olla. Paljonko oli edellisissä SM:issä osallistujia?

mike sanoi:
Ylimielisyyttäkö?
Todellisuuden tajua?

Lisätään nyt vielä se, että tuollaiseen kyselyyn voi olla suurempi kynnys vastata pertti perusjunnulla joka nostaa penkistä 50kg kuin SM:hin osallistujalla.

Meinasin aikanaan vastata tohon kyselyyn mutta jätin sen tekemättä, koska jostain syystä tuli sellainen tunne, että ei tämä ole minua varten, kun en ole vartaloa muokatakseni käyttänyt lääkeaineita. Tuliko muille vastaavia ajatuksia? Tälläkin voi olla vaikutusta tutkimuksen tuloksiin..
Itse jätin samasta syystä vastaamatta. Kyselyn alustuksesta sai sellaisen mielikuvan, että lääkeaineilla tuloksiaan parantaneiden vastauksia pääasiassa kaivataan.

Bodaus ja saliharrastus on minusta kaksi eri asiaa. Itse miellän asian niin, että lasken kehonrakentajiksi henkilöt, jotka kilpailevat/ovat kilpailleet tai tähtäävät kilpailuihin. Esim. itseäni en ole koskaan mieltänyt kehonrakentajaksi/bodariksi, vaikka rautaa olen tahkonnut lähes kymmenen vuotta ja jotain kehitystäkin on matkan varrella tapahtunut. Mutta tuo oli siis minun mielipide ja näkemys, kuinka nuo käsitteet näen. Eli ehkä silloin voidaan puhua melko pienen piirin harrastuksesta "kovan" bodauksen osalta. Mitä se kova bodauskin sitten on? Itse voin sanoa treenaavani varmasti todella kovasti, mutta ilman droppia. En lienee treenaa siis kovaa bodausta? No, olenkin pelkkä saliharrastaja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom