Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
"lisäaine -proteiineissa saattaa ilmetä hormoneja".. :D ai nää on näitä kuuluisia proteiinihormooneja? :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei taida Sari Miettusella käydä ihan kaikki sylinterit. Muutenkin Miettusen artikkelit ovat laatutavaraa, juttua piisaa sivutolkulla mm. Turkulaisista homoista ja Turun hienosta homokulttuurista. Keep up the good work :thumbs:

Siis jos yrittää mahdollisimman neutraalisti lukea tuota artikkelia, niin pahin virhe tuossa on se että lisäravinteet rinnastetaan hormoneihin, vaikka asia ei niin ole. Tästä yritetään päästä eroon, mutta juuri tällaiset lehtiartikkelit tuhoavat hetkessä sen "työn" mitä tavallisen pulliaisen mielipiteiden muokkaamiseksi on tehty. Itselleni esimerkiksi tuli ensimmäisen kappaleen jälkeen se fiilis että jopa energiajuoma on pahasta ja rinnastettavissa hormooneihin. Ymmärrän hyvin miken pointin että anoreksia ja bigoreksiaa ei voi verrata keskenään, mutta toisaalta artikkelin silmissä ne molemmat ovat sairauksia, joten on ihan asianmukaista "kytkeä" ne yhteen. Kumpi on sitten pahempi sairaus, niin se voi jokainen päättää itse. Mutta onko se heti sitten bigoreksiaa, jos ei pidä omia lihaksiaan vielä niin isoina. Salilla käyvien suomalaisten yleisin kommentti varmaan on että treenaja on kukkakeppi. Mutta eikös tuo ole jo meidän kansanluonteessa että omia saavutuksia vähätellään? Ja miten määritellään megaluokan lihakset? Tavallisen kaduntallaajan mielestä joku kehonrakentaja on iso, mutta harrastukseen paneutuneiden mielestä hän on vain kehittynyt. Lisäksi miksi itsensä kurittaminen leimataan pahaksi asiaksi?

yht.vetona IMHO huonoja asioita artikkelista:
- Lisäravinteet yhdistetään hormoneihin
- Lisäravinteiden puhtaus tavallisten tallaajien silmissä halutaan muokata tarkoituksella valituilla sananvalinnoilla
- Pakkotoisto:n nimi turhaan yhdistetään hormooneihin
- Doping-aineista puhutaan jo ihan kuin ne olisivat yhtä suuri ongelma kuin esim. huumeet
- Tarkoituksella haettu raflaavia ilmaisuja, jotka varsinkin tavallisten tallaajien korviin särähtää.
- ei-sertifikoitujen kuntosalien leimaaminen doping-pesäkkeiksi (kun kerran valvontaa ei ole niin eikös tämä ole yhtä tyhjän kanssa)

Siis jos yrittää mahdollisimman neutraalisti lukea tuota artikkelia, niin pahin virhe tuossa on se että lisäravinteet rinnastetaan hormoneihin
tuo mulla pisti itselläni tuossa silmään ja eritoten siellä jutun loppu päässä. ei tuossa nyt minusta muuten mitään ihmeellistä ollut mistä pitäis juurikaan vauhkota. tai en ainakaan huomannut.

Oli dopingin käytöstä mitä mieltä tahansa, niin mun mielestä oli hieman kyseenalaista käyttää Pakkotoistoa keppihevosena tuollaisessa kauhistelussa. Vaikkakin mun vastaukset lähinnä kaunistivat tässä tapauksessa tilastoja, niin en todellakaan olisi vastannut jos olisin tiennyt mihin tuotakin tutkimusta käytetään. On eri asia tutkia jotain, jos on jo valmiiksi päättänyt mitkä johtopäätökset tulevat olemaan. Roinaajien osuushan on helvetin pieni nykyään palstalla, joten mun mielestä suuntaus on parempi ja palsta omalta osaltaan on ehkäissyt monen dopingin käyttöä, varsinkin tietämätöntä sellaista. Sitähän ei artikkelissa lukenut missään. Sain tosin lukea roinaavani kun vedän perusheraa nykyään tonnarin ohella ( ei enää vessassa haise niin pahalle :D) ja onhan niitä raskausarpia tullutkin huolestuttavasti.

Toivottavasti porukka nyt ei mitään kauhean idioottimaista palautetta ole tuonne lähettänyt, vahvistaa vain ennakkoluuloja itsestään. Sanoin sen jo jossakin, mutta sanon uudestaan tämänkin jutun jälkeen: Kyllä tätä nostelua täytyy rakastaa että jaksaa :)

Muistanko väärin vai eikö tuossa tutkimuksessa nimenomaan toivottu erityisesti hormonien käyttäjien vastauksia? Itse jätin tämän takia vastaamatta. Tutkimuksen tarkoitus tuskin oli vetää jotain yleistyksiä kaikkia punttiharrastajia koskien. Siltä pohjalta on aika heikkoa alkaa heittelemään noita prosentteja ja ikäänkuin yrittää rinnastaa noita prosenttilukemia tuohon 300 000:n saliharrastajajoukkoon.

Noh kun täällä nyt on jeesusteltu tuosta dopingin ja Pakkiksen toisiinsa liittämisestä. Mitä jos tuossa artikkelissa olisi kerrottu, että Pakkotoistolla on oma osio dopingille(missä mm. neuvotaan dopingin käytössä? ja mitä käytännössä kuka tahansa voi lukea anonyymisti oma osio as in keskustelupalsta)? Eikö se olisi paljon negatiivisempi asia yrityskuvalle ja vielä totuudenmukainen?

EDIT: Tarkoituksena ei ole mitenkään syyllistää Pakkista tai mitään sellasta. Vaan kun täällä nyt on kauhisteltu sitä, että pakkotoisto mainitaan negatiivissävytteisessä tutkimuksessa. Pakkotoiston voisi siinä esittää paljon huonommassakin ja sensaatiohakuisemmassa valossa.

Kyllä mun mielestä olisi aivan hyvin voinut kertoa, kunhan olisi samalla sanonut, että palstan nykylinja on kohtuullisen doping-vastainen, eikä tietämättömyyttä sitten roinakokeiluissa katsota ollenkaan hyvällä.
Totuus voi sattua mutta totuus se on silti. Ehkä samalla olisi sitten tutkijalle selvinnyt, että Dianabol ei ole proteiinimerkki, eikä sitä saa Pakkiksen kaupasta.

"lisäaine -proteiineissa saattaa ilmetä hormoneja".. :D ai nää on näitä kuuluisia proteiinihormooneja? :lol2:
Ravintolisät eivät nekään ole niin vaarattomia kuin oletetaan. Useiden tuotteiden ainesosat saattavat vaihdella valmistuserästä toiseen. Kun Olympiakomitea tutki aineita, niiden sisältö saattoi poiketa tuoteselosteesta. Osa niistä sisälsi dopingaineita.
Jos on pakko kyseenalaistaa, kyseenalaistan mielummin lisäravinteiden myyjät kuin olympiakomitean. :rolleyes: Lisäravinteiden valmistusmenetelmistä ja -paikoista on kyllä oltu mielestäni muutenkin melko hiljaa. Muiden elintarvikkeiden kyljestä useimmin löytyy vähintäänkin valmistusmaa, mutta ainakaan omasta glutamiinipurkistani en sellaista löytänyt. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Lisäravinteita halutaan kovasti rinnastaa muihin elintarvikkeisiin, mutta kyllä mun mielestä pitäis enemmän tuoda ilmi noita valmistusmenetelmiä, ym. ennenkuin niitä voidaan TÄYSIN samana pitää (esim. Miken emmentaali-hera-vertaukset). :) Elintarvikkeista on muutenkin useammin raaka-aineet "tunnistettavissa", joten avoimuudessa olisi ehkä syytä mennä vielä elintarvikkeita pidemmälle, eikö? Jos kerrottaisiin tasan tarkkaan miten, mistä ja missä lisäravinteet valmistetaan, ei niistä voitaisikaan napista.

Mun mielestä tuo artikkeli oli kokonaisuudessaan "ihan ok". :zzzz:

Jotenkin taas silmään iski tämä kannabis myönteisyys täällä, jossa käyttäjät ei todellakaan ymmärrä sen vaaroja/haittoja. Mutta niinhän se tietty on roinaamisessakin ja muissa asioissa. Saatikaan on tyhmää verrata kannabiksen polttelijaa, joka kärsii usein psykoosista tai jostain muusta mielenterveys ongelmista, roinaajien kärsimiin sydänvikoihin sitten.

Mutta palaten artikkeliin osa tuolla oli kyllä ihan asiaa, mutta kuten moni on sanonut tuossa ei kyllä kerrota aina ihan tarkasti tarkoitetaanko sillä proteiinilla nyt sitä dopingia vai ei? Enkä kyllä ihan täysin tohon käyttäjien määräänkään jaksa uskoa. Turhaa yleistystä vähän paikoittain siis. Myöskin lehdistö syyllistää yleensä turhanpaljon asioita tai antaa sellaisen kuvan ainakin teksteissään. Tälläkin lehtiartikkelilla oli jotenkin tälläinen hyökkäävä ja syyllistävä sävy :(

Höh! Tylsää että proteiiniravintolisissä on hormoneja. Aika epäeettistä valmistajilta ja lieneeköhän edes kannattavaa. Taitaa maksaa aika paljon laittaa pieniäkin määriä hormoneja tuotteisiin. Pienet määrät tuskin edes vaikuttavat käyttäjän tuloksiin niin, että tämä vakuuttuisi proteiinivalmisteen hyödystä ja ostaisi tuotetta lisää. Ehkä ravinteiden syöjä pyritään tekemään riippuvaiseksi hänen tietämättään. En tiedä mutta aika outoa toimintaa. Noh... jokapäivä oppii jotain uutta!
Olisi hyvä jos artikkelissa olisi myös kerrottu jotain tietynmerkkisiä tuotteita joita tulisi välttää. Voisi kuvitella että proteiinin seasta löytyvästä hormonista tehtäisiin isompi juttu ja ihmisiä varoitettaisiin tästä valmisteesta.

Enkä kyllä ihan täysin tohon käyttäjien määräänkään jaksa uskoa.
tarkoitako tuota 10tuhatta ihmistä? aivan varmasti pitää paikkansa. ihmettelen, jos luku tosiaankin on vain tuon verran.
Roinaajien osuushan on helvetin pieni nykyään palstalla
mihin tämä tieto perustuu. mihin roinaajat ovat palstalta kadonneet? vai tarkoitko tässä roinaajien suhteellista osuutta kaikista palstalaisista. varmaanhan se silloin pienentyy kun forumille tulee paljon uusia jäseniä ja aika paljon nuoria sellaisia.

Olin itse mukana kyseisessä seminaarissa ja tuo koko artikkeli on ihan hanurista. Lausuntoja otetaan tuossa artikkelissa irrallisena eri asiayhteyksiin ja muutenkin toimittaja ei näköjään ole aina oikein ymmärtänyt mistä asioista on puhuttu. Moneen kertaan huomautettiin esim. yleisöstä, että lääkeaineet ja lisäravinteet pitää ehdottomasti erottaa selvästi toisistaan.

Tuo oli aika paha moka, jossa toimittaja kirjoitti, että lisäravinteista voi löytyä hormooneita. Tarkkaan ottaen Viertola kertoi yleisesti dopingrikkomuksista ja siitä, millaisissa eri tilanteissa voi käry käydä. Tässä kohtaa otti esimerkiksi ulkomaalaiset lisäravinteet, jotka voivat olla valmistettu samalla tehtaalla, jossa tehdään myös pro-hormooneita. Jos käytetään samoja linjastoja, niin silloin minimaalinen annos pro-hormooneita voi sekoittua lisäravinteen sekaan ja tällöin urheilija voi saada positiivisen doping näytteen, vaikka ei käytäkään mitään ylimääräisiä aineita. Painotti jokaisen urheilijan omaa vastuuta ostaa turvallisia tuotteita, eikä välttämättä tilata ulkomailta, joissa voi olla puutteelliset tuoteselosteet.

Taitaa kiellettyjä aineita löytyä yhtä usein lisäravinteista kuin lihasta löytyy hullunlehmän tautia tai siipikarjan lihasta lintuinfluenssaa.
Kannattaa siis myös lopettaa lihan ja kanan syönti. Ainiin ja muutamassa limpparipullossahan oli myös jotain myrkyllistä viime vuonna.

tarkoitako tuota 10tuhatta ihmistä? aivan varmasti pitää paikkansa. ihmettelen, jos luku tosiaankin on vain tuon verran.

Joo tota 10 000 lähinnä tossa hain takaa... mut aika suuri ois tuo palstalaistenkin roinankäyttö jos +2200 ihmistä täältäki käyttää/kokeillut.

Pakkomielle se tulosten parantuminen on kaikissa lajeissa..

Erittäin totta. Tyytyykö maratoonari neljän/kolmen/kahden ja puolen tunnin alitukseen? Ei tyydy. Aina pitää saada lisää.

Itse olen nyt rautaa vääntänyt yhdeksän kuukautta ja lihaa on tullut jo jonkin verran. Ulkonäkööni olen tyytyväinen, mutta miksi pitäisi jäädä tähän? Toisaalta pystyn 98-kiloisena juoksemaan helppoja 10km:n lenkkejä. Voin tähänkin olla tyytyväinen, mutta aionko jäädä tähän? En tosiaan.

Aamuvitutusta ilmassa täällä päin!! Hohhoijaa.... Vai että oikeen proteeiinit ja "aineet"!!

Miten ois Mike jos tekisitte paidan jossa lukee: "Olen Bigorektikko", tms. Vielä semmoinen hihaton vaimon hakkaaja niin sais laittaa päälle kesäkuumilla?! Mä ostaisin heti ainakin 5 kappaletta!

Olin itse mukana kyseisessä seminaarissa ja tuo koko artikkeli on ihan hanurista. Lausuntoja otetaan tuossa artikkelissa irrallisena eri asiayhteyksiin ja muutenkin toimittaja ei näköjään ole aina oikein ymmärtänyt mistä asioista on puhuttu.

Tuota hiukan epäilinkin, että toimittaja on jossain vaiheessa pudonnut kärryiltä ja yrittänyt ymmärtää, mistä on puhe. Ja sen seurauksena on sitten yhdistellyt asioita, jotka eivät toisiinsa liity.

Itsellänkikin piti kyseiseen seminaariin osallistua, mutten päässyt. Hiukan harmittaa, koska info paikanpäällä olisi varmasti ollut tuota lehtijuttua laadukkaampaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom