Turhat liikkeet

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pisti tuossa Timba79:n treenipäivyriä luettaessa silmiin hänen kommentti "kehittyy hyvin kun ei keskity turhaan nysväämiseen, vaan tiettyihin liikkeisiin" (ei ehkä sanatarkka lainaus).

Aloinkin sitten miettiä, että kuinka paljon tulee tehtyä liikkeitä, joilla ei saa tuntumaa treenattavaan lihakseen?(toki aloittelijalla tämä asia ei mene ihan näin)...tarkoitan siis, että jos lihasta ei vielä ole, niin miten siihen saa tuntuman?Itsellä oli pitkään tämä ongelma selkälihasten kanssa.

Hyvä esimerkki tästä on selkätreeni:

Mahdolliset liikkeet
1.)kulmasoutu (käsip, tai tanko)
2:hammersoutu
3.) ylätalja taakse/eteen/kapea/
4.) mave
5.) leuanveto
6.) yläsoutu (vipuvarsi)
7.) alatalja
+ lukemattomat muut/variaatiot noista

Noh, mitkäs sitten toimii itselle:
Kulmasoutu,Hammersoutu, mave ja leuanveto...eikä mitkään muut..ellei niitä tee loppuun ns.pumppina. Jonkun aikaa on jo omat treenit olleet onneksi "irti" kaikesta turhasta, mutta olisi ehkä voinut joskus aiemminkin tajuta..tai analysoida asiaa...

Päivänselvä asia, jota ei kuitenkaan tule ajateltua. Moni kopio suoraan liikkeet jostain alan lehdistä, ja pitää hyvänä liikkeenä esim vaikka siksi kun joku pro sitä tekee.

Kuin moni tunnustaa tekevänsä joitain liikkeitä, vaikka vaan sen takia kun ne "on kivoja", "olen siinä hyvä" tms.

itse en esimerkiksi millään haluaisi luopua olankohautuksista, epäkkäät kasvaa muutenkin(kasvaspa muutkin lihakset)..mutten vaan jätä niitä vähemmälle (mukav tehä isolla painolla edes jotain liikettä)..haittana tästä on olkapäiden jälkeen jääminen ja hölmönnäköinen hartiaosasto.
Kaveri tokaisi tuossa salilla joskus noista epäkkäistä: "et tarte kun koristeet, niin olet kuin joulukuusi edestä"

Ei naurattanut, arka aihe:itku:

Olen miettinyt, että pärjääkö ilman maastavetoa ,siis ilman minkäänlaista, tavallista tai suorinjaloin?
kiinnostaa lähinnä että saako takareidet ja alaselän kehittymään yhtä hyvin jos tekee syvää kyykkyä ja jullea ja pyrkii kehittymään kyykyssä? Onko haittaa jollekin jos jättää vedot tekemättä kokonaan?
Ei viitsi uutta threadia avata tämän takia.

Olen miettinyt, että pärjääkö ilman maastavetoa ,siis ilman minkäänlaista, tavallista tai suorinjaloin?
kiinnostaa lähinnä että saako takareidet ja alaselän kehittymään yhtä hyvin jos tekee syvää kyykkyä ja jullea ja pyrkii kehittymään kyykyssä? Onko haittaa jollekin jos jättää vedot tekemättä kokonaan?
Ei viitsi uutta threadia avata tämän takia.

Mun mielestä kyllä kyykky ja julle riittää, eli kumpaakaan vetoa ei välttämättä tarvi tehdä. Kuitenkin puristusvoima ja epäkkäät tulee enemmänki ongelmaksi sillon mun mielestä. Eli puristusvoima/forkut ei kehity, voit tietenki tehä rannerullauksia, mutta silti puristusvoima jää uupumaan. Epäkkäitäkin voi tietenkin tehä kohautuksilla, mutta itellä vedot tuntuu parhaiten epäkkäissä. Tosin en sitten tiedä saako alaselkä tarpeeksi rasitusta... vaikea sanoa, mutta tossa nyt oli jotain mun mietteitä.

Viime aikoina kun on tullut nyt mavea tehtyä niin huomaa että voi jättää hilavitutusliikkeitä poies vähän enemmän, Leuanveto+mave+randomliike ja selkä alkaa olemaan jo kunnossa. :)

eipä ainakaan puristusvoiman kanssa ole ongelmia, kulmasoudussa ote pitää helposti ja maastavetokin kevyesti myötäotteella jos sitä teen. enpä kyllä juuri yli 100kg ole vedellyt.

Viime aikoina kun on tullut nyt mavea tehtyä niin huomaa että voi jättää hilavitutusliikkeitä poies vähän enemmän, Leuanveto+mave+randomliike ja selkä alkaa olemaan jo kunnossa. :)

Mave on kyllä semmonen liike, että esim ku 5x5 tekee kovaa, niin ei jää paljon energiaa enää jäljelle:(

Itse jakanu selkäliikkeet kahteen osaan: Paksuntavat ja leventävät:
Ma: Selkä ja takareidet: Mave,Kulmasoutu,alatalja tai joku vastaava liike
Pe: Leuanveto,ylätalja,pullover tai joku vastaava liike

Ite en jaksa henkilökohtaisesti tehdä enempää liikkeitä ja toi mave palvelee yhtenä liikkeenä myös takareisitreenissä ja kyllä selkä näyttäis olevan taas kerran hellänä eli ainakin itellä näyttänyt toimivan. :)

IMHO selälle on vain kolme kiistatonta liikettä ja ne ownaavat kaikki muut 100-0. Tietenkin ekaks on mave sitten leuan vetoa lisäpainoilla leveällä myötä otteella ja viimeiseksi joku kulmasoutu. En osaa sanoa mikä kulmasoudun monista variaatioista on paras, mutta kaikki toimivat. Ainut mikä kässäri kulmiksessa on, että monesti siinä normaalissa tyylissä loppuu kässärit kesken, mutta itse oon alkanut pitämään T-kulmiksesta aivan sairaasti, saan sillä kovan tuntuman. Mikäs on sitten kaikista parhain kulmasoudun variaatio?

IMHO selälle on vain kolme kiistatonta liikettä ja ne ownaavat kaikki muut 100-0. Tietenkin ekaks on mave sitten leuan vetoa lisäpainoilla leveällä myötä otteella ja viimeiseksi joku kulmasoutu. En osaa sanoa mikä kulmasoudun monista variaatioista on paras, mutta kaikki toimivat. Ainut mikä kässäri kulmiksessa on, että monesti siinä normaalissa tyylissä loppuu kässärit kesken, mutta itse oon alkanut pitämään T-kulmiksesta aivan sairaasti, saan sillä kovan tuntuman. Mikäs on sitten kaikista parhain kulmasoudun variaatio?

Oon kans tykästyny t-tankosoutuun aika paljon. Loisto liike :)

Oon kans tykästyny t-tankosoutuun aika paljon. Loisto liike :)
Huomasin sen videosta. Aivan sairaan hyvä liike, tosin mulla ei ole lähellekään samaa kontrollia isoilla raudoilla kun sulla, mutta kyllä nyt tää äijä laittaa enemmän ajatusta ja ns. "fiksuutta" siihen reenaukseen. Lift heavy, lift smart and eat much, noin neuvoi toi Eryk Bui yhdessä videossaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ainut mikä kässäri kulmiksessa on, että monesti siinä normaalissa tyylissä loppuu kässärit kesken.

niin loppuu kun ei ainakaan omalta salilta löydy 41kg:a isompia kässäreitä. Jossain body lehdessä näin jonkun bodarin käyttävän tyyliä tangon toinen pää nurkkaan ja toiseen päähän kiekkoja ja siitä vetämään. onko toi nyt sitten se tankosoutu ?

Siis turhat liikkeet minkä, treenin/tulosten kannalta? Sillä loppujen lopuksi onko sellaista, kuin "turhat" liikkeet; ihminen on kokonaisuus.

Tietty kaikilla on omat tavoitteensa ja voimavaransa, treeniohjelma olisi hyvä rakentaa sen mukaan. *pohdintaa*

Kuin moni tunnustaa tekevänsä joitain liikkeitä, vaikka vaan sen takia kun ne "on kivoja", "olen siinä hyvä" tms.
Jep, guilty. Itse teen hauiskääntöä vapailla painoilla mm. vuorotahtiin, vaikka keskitetty hauis voisi olla tehokkaampi. Minulle tapani on kuitenkin mielekkäämpi, ja kun liikkeet suorittaa tekniikalla, joka itselleen on mieluisa ja tuntuu mukavalta/luontevalta ja jolla jaksaa vääntää loppuun asti. Uskon että näin treenihalutkin säilyvät pidempään, minkä on voitto jo sinällään pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna.

Mutta toisaalta aloittelijoilla helposti käy varmasti niin, että kopsataan joku saliohjelam ja yritetän noudattaa sitä, omaa kroppaa kuuntelematta. Kyllä se oman kropan tuntemuskin kehittyy sitä mukaa, kun treenailee. :rolleyes:

Se, mitä Timba omassa päivyrissään sanoi, oli varmaan juuri ajateltu Timban oman reenailun ja reenitulosten kannalta. Mikä kullekin on turhaa nysväystä ja mikä tarkoituksellista, riippunee noista mainitsemistani henk koht tavoitteista ja fyysisitstä resursseista.

Ihan mielenkiintoinen aihe.

Siis turhat liikkeet minkä, treenin/tulosten kannalta? Sillä loppujen lopuksi onko sellaista, kuin "turhat" liikkeet; ihminen on kokonaisuus.

Tietty kaikilla on omat tavoitteensa ja voimavaransa, treeniohjelma olisi hyvä rakentaa sen mukaan. *pohdintaa*

Jep, guilty. Itse teen hauiskääntöä vapailla painoilla mm. vuorotahtiin, vaikka keskitetty hauis voisi olla tehokkaampi. Minulle tapani on kuitenkin mielekkäämpi, ja kun liikkeet suorittaa tekniikalla, joka itselleen on mieluisa ja tuntuu mukavalta/luontevalta ja jolla jaksaa vääntää loppuun asti. Uskon että näin treenihalutkin säilyvät pidempään, minkä on voitto jo sinällään pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna.

Mutta toisaalta aloittelijoilla helposti käy varmasti niin, että kopsataan joku saliohjelam ja yritetän noudattaa sitä, omaa kroppaa kuuntelematta. Kyllä se oman kropan tuntemuskin kehittyy sitä mukaa, kun treenailee. :rolleyes:

Se, mitä Timba omassa päivyrissään sanoi, oli varmaan juuri ajateltu Timban oman reenailun ja reenitulosten kannalta. Mikä kullekin on turhaa nysväystä ja mikä tarkoituksellista, riippunee noista mainitsemistani henk koht tavoitteista ja fyysisitstä resursseista.

Ihan mielenkiintoinen aihe.

Juu, jep täytyy sen verran korjata, ettei Timba varmaan tuota kommenttia tarkoittanut ns.yleisesti, vaan nimenomaan omalta kannalta.

Hyviä pointteja sulla! Kaikki liikkeet, jotka ei tehoa ovat turhia. Se vaan on yksilöllistä, mitä ne itse kullakin on.
Moni kuitenkin tekee niitä...

Edit: hyvä esimerkki tehokkaista perusasioista on jalkakyykky tai vatsat(perus sit ups), moni ei tee niitä vaikka tietävät niiden olevan tehokkaita.Näiden tilalla on sitten jotain "turhia liikkeitä"...ääh ompa vaikea saada oma pointti julki...noh, kuitenkin.Eli sitten keksitään tekosyy tehdä jotain mukavampaa...tai sitten esim vatsoja ei treenata ollenkaan...tai treenataan jollain laitteilla, joissa työskentelee kädet ja lonkankoukistajat enemmän kuin vatsat.
No jo on sekavaa, menen nukkumaan...:(

1 - ylätalja leveellä eteen (tosin hauis treeninä vaihtelua, teen leukoja stana)
2 - rannerullaus (tai mikä onkaan, forkuille)

Jossain body lehdessä näin jonkun bodarin käyttävän tyyliä tangon toinen pää nurkkaan ja toiseen päähän kiekkoja ja siitä vetämään. onko toi nyt sitten se tankosoutu?
Siis tuo on T-kulmasoutu eli T-bar row. Eli tämmöinen:
t_bar_rows.jpg

Tässä on normaali kulmasoutu tangolla:
row.jpg

Ja tässä on muutamia erilaisia variaatiota kulmiksesta kässäreillä:
onearmrow.gif

DB-CS-Row-2.jpg

Ensimmäinen on tuo normaali ja toinen on vissiin tuotettu kulmis? Anteeksi kun meni vähän off-topic, mutta ajattelin laittaa nuo kuvat niin ei sitten tarvitse kysellä mikä on mikäkin etc.

Änkkäri unohti ton mun lemppariliikkeen (alaselkävaivaisten no 1) eli rintatuetun t-soudun

Tollanen punanen löytyy Meijörssiltä..

http://www.hotmilling.fi/laitekuvat/131.jpg

131.jpg

P.S. Lähdetkö NGV lauantaina ryyppäämään Töölögymin pikkujouluihin? Toni Kari ja JWO:kin ryyppäävät silloin tällöin, ja kehitys on jopa Hulkkiakin kovempaa;)

Hmm... Joku 1-käden ojentaja/hauis/olkapää/rinta/vastaava taljaliike on IMO turha, jos niin voi jostain sanoa.

ironteme sanoi:
Änkkäri unohti ton mun lemppariliikkeen (alaselkävaivaisten no 1) eli rintatuetun t-soudun
Itse asiassa muistin tuon, mutta en viitsinyt laittaa, kun tuo puhui nimen omaan tuosta ilman tukea. Itse en pidä yhtään tuosta, vanhalla salilla oli tuo, mutta ei oikei ollu mun juttu.

ironteme sanoi:
P.S. Lähdetkö NGV lauantaina ryyppäämään Töölögymin pikkujouluihin? Toni Kari ja JWO:kin ryyppäävät silloin tällöin, ja kehitys on jopa Hulkkiakin kovempaa
En taida vissiin päästä sinne pikkujouluihin, kun en oo ikinä sielä treenailutkaan ja ei onneksi ole ikääkään tehdä moisia syntejä. Ja mitä noihin genetiikka friikki potensiin miljuuna tulee, niin ne ovat aivan jostain muualta kuin tästä maailmasta, niiden kropat luulee, että kalja on hyvää kehitykselle ja se vissiin onkin, toista se on tämmöisten normaali tallaajien kroppa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom