Turhat liikkeet

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mun treenipäiväkirjassa sanomia juttuja kun oli käytetty ketjun aloituksessa, niin todettaakoot tähän että tarkoitin tosiaan itseäni tossa "turhassa nysväämisessä". Jotenkin olen tuntenut turhaksi tehdä esim. peck-deckiä, suoria forkkuliikkeitä, kickbackeja yms. En tietenkään voi sanoa noita yleisesti sen turhemmiksi, mutta en omaan kokemukseeni perustelle niitä paljon suositte kenellekään.

Muitakin mun mielestä turhia liikkeitä on paljon kun vaan alkas meittiin.

Mielenkiintoinen väite. Pistätkö vaikka jotain listaa omasta mielestäsi turhista ja tarpeellisista liikkeistä väitteesi tueksi?

En. Jos tiedät kuntosaliharjoittelusta jotain, tiedät myös sen että liikkeitä on melko paljon. Valtaosa on kuitenkin suhteellisen turhia

Mun treenipäiväkirjassa sanomia juttuja kun oli käytetty ketjun aloituksessa, niin todettaakoot tähän että tarkoitin tosiaan itseäni tossa "turhassa nysväämisessä". Jotenkin olen tuntenut turhaksi tehdä esim. peck-deckiä, suoria forkkuliikkeitä, kickbackeja yms. En tietenkään voi sanoa noita yleisesti sen turhemmiksi, mutta en omaan kokemukseeni perustelle niitä paljon suositte kenellekään.

Muitakin mun mielestä turhia liikkeitä on paljon kun vaan alkas meittiin.

Olen huomannut saman itsekin. Jotenkin tuntuu järkevämmältä tehdä esimerkiksi ylätaljan päälle vaikkapa muutama sarja kulmasoutua, kuin mennä hinkkaamaan jotain pikkuliikettä, jota nyt ei muutenkaan tee kuin kerran puolessatoistaviikossa. Jotenkin treeni pysyy paremmin kasassa keskitymällä olennaisimpaan.

Oh maaan, oisit sanonut ton jo aikoinaan Yatesille! :)
Ois jääny ainakin yks Olympia voittamatta.
Noi viittaukset joidenkin pro-ukkojen treeneihin voisi kyllä minusta unohtaa aivan täysin. Niillä nyt ei ole mitään tekemistä natutreenien kanssa.

Noi viittaukset joidenkin pro-ukkojen treeneihin voisi kyllä minusta unohtaa aivan täysin. Niillä nyt ei ole mitään tekemistä natutreenien kanssa.

Ihan ku natu ei vois loukkaantua. Vai mitä meinaat?
Ettei menis turhaks vänkäämiseksi, niin mun pointti oli että laitteillakin on paikkansa reenissä.
Loukkaantumisen jälkeen tai sen hoidossa laitteilla reenaaminen voi olla joissain tapauksissa fiksumpaa.

Omat reenini teen lähinnä vapailla painoilla, mutta kun ei ole vain yhtä ja oikeaa tapaa reenata. Ja kaikille vapaat painot eivät vain joissain liikkeissä sovi, juuri loukkaantumisen takia.
Mutta jos kaikki skulaa niin sanoisin, että kannattaa käyttää laitteita vain reenin täydentämiseen jos niitä välttämättä haluaa käyttää.

Keskimäärin se, että koneita ei olis salilla tekis siellä kävijöille hyvää. Ainakin urheilijat joutus tekemään "oikeita" liikkeitä "väärien" sijaan. Ammatti podaajat nyt on asia erikseen (ja ehkä podaajat yleensäkkin, en tiedä).

Komppan Sepsistä ja Pertti123:a. Tähän mennessä en ainakaan ole törmännyt oikeasti hyödylliseen koneeseen, jolla olisi parempi treenata kuin vapailla painoilla ja tuskin törmäänkään.

Pertti 123 sanoi:
Kyykyt, tempaus, RV, mave, penkki, leuat, julle, pystypunnerrus, kinnerjänne (takareisi liike, yleensä omalla kehonpainolla, erittäin vaativa) ja tietysti keskivartaloa

Tässä on kyllä sellainen lista liikkeistä, joilla pärjää urheilija kuin urheilija. Kaikkien treenin pitäisi käytännössä keskittyä näiden liikkeiden ympärille. Kaikki muu on hyvin pitkälti turhaa, vaikka joissakin tapauksissa hieman erilaisille liikkeillekin voi olla paikkansa. Listaan voisi vielä tietysti lisätä ylöstyönnön, dipin ja kulmasoudun.

Siis tuo on T-kulmasoutu eli T-bar row. Eli tämmöinen:
t_bar_rows.jpg

melko samanlainen se on kuin tuo body lehdessä aikoinaan näkemäni tyyli.

Tolla tyylillä tuo liike on ihan meisselistä. Mutta vapaalla tangolla kulmaan kiilattuna ja siitä kapealla kahvalla vetäen, se on yks parhaista massa liikkeistä selälle!
WTF? Ja miten se eroaa tosta? Ihan tasan samanlainen liike kun toikin. Miksi siis vapaa tanko on parempi? Jos se on kulmaan kiilattu, se vastaa täysin tota laitetta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
WTF? Ja miten se eroaa tosta? Ihan tasan samanlainen liike kun toikin. Miksi siis vapaa tanko on parempi? Jos se on kulmaan kiilattu, se vastaa täysin tota laitetta.

Noissa laitteissa on monesti se veto kahva ihan liikaa edessä, ja vapaalla tangolla voi helpommin vetää sillein kun hyvältä tuntuu. Mutta voi toki olla et tuo ei sulla toimi, turhapa tostakin riemastua. Jossei tehoo sulle nii tee toista liikettä!

Noissa laitteissa on monesti se veto kahva ihan liikaa edessä, ja vapaalla tangolla voi helpommin vetää sillein kun hyvältä tuntuu. Mutta voi toki olla et tuo ei sulla toimi, turhapa tostakin riemastua. Jossei tehoo sulle nii tee toista liikettä!
Kyllä on perse laite jos asentoa ei sen vertaa pysty muuttamaan, että pääsee tarpeeksi eteen. Mutta ei sekään tee tosta liikkeestä huonoa, vaan ainoastaan siitä laitteesta. Eikä muuten kyse ole siitä, etteikö mulla muka toimisi vapaalla, mutta laitteella toimii. Kyse on siitä, että kumpaakaan noista ei voi sanoa paremmaksi, koska molemmat on tasan samanlaisia liikkeitä. Tietysti siitä laitteesta riippuen. Ja en tee kumpaakaan liikettä, vapaalla enkä laitteella. Joskus kokeillut, ja molemmat on 100% turhia mulle.

Komppan Sepsistä ja Pertti123:a. Tähän mennessä en ainakaan ole törmännyt oikeasti hyödylliseen koneeseen, jolla olisi parempi treenata kuin vapailla painoilla ja tuskin törmäänkään.

Tässä on kyllä sellainen lista liikkeistä, joilla pärjää urheilija kuin urheilija. Kaikkien treenin pitäisi käytännössä keskittyä näiden liikkeiden ympärille. Kaikki muu on hyvin pitkälti turhaa, vaikka joissakin tapauksissa hieman erilaisille liikkeillekin voi olla paikkansa. Listaan voisi vielä tietysti lisätä ylöstyönnön, dipin ja kulmasoudun.

Ah teitä vapaiden painojen fundamentalisteja. :)

Ah teitä vapaiden painojen fundamentalisteja. :)
Voi meitä. Tästä kun tekisi galluppia, niin epäilisin, että suurin osa vapaiden painojen puolestapuhujista omaa jonkun lajitaustan. Ne vapaat isot liikkeet oli ensimmäisiä, mitä opeteltiin ja ne myös osataan tehdä oikein. Funktionaalinen voima on arvossaan. Sillä kropalla halutaan pystyä tekemään jotain. Muutakin kuin keskitettyä hauiskääntöä.

Bodauksessa on laitteilla kyllä enemmän enemmän painoarvoa, varsinkin mitä pidemmälle etenee. Muihin voimalajeihin ja muita lajeja tukeviin treeneihin laitteet eivät ole välttämättömiä, joskaan niistä haittaakaan ei ole.

Kuitenkin vapaat painot kunniaan, mutta harvassa on täysin turhat laitteet jos niitä oikein käyttää.

Threadiin vastaten peck-deck on laite, jonka voisi alimpaan helvettiin syöttää, rikkoo olkapäät rintalihaksen stimuloinnin sijasta.

Muihin voimalajeihin ja muita lajeja tukeviin treeneihin laitteet eivät ole välttämättömiä, joskaan niistä haittaakaan ei ole.

Osittain väärin. Niistä nimenomaan saattaa joissain tapauksissa ja lajeissa olla haittaa lajisuorituksille.
Kuten myöskin jopa "vääristä" vapailla painoilla tehdyistä liikkeistä. Liikeradan rajoittuneisuus/fixaantuneisuus nimenomaan saattaa jättää kehittämättä lajisuorituksessa olennaisia asioita/kehittää vääriä asioita jotka puolestaan pahimmillaan haittaavat suoritusta.

Lyön vaikka vetoa että he ketkä pitävät tätä turhana vehkeenä käyttävät alataljaa SOUTULAITTEENA. Eli kunnon venytys ja supistus puuttuu kokonaan selästä ja heilutaan vehkeessä kuin soudettaisiin. (Tätä näkee helvetin usein salilla)

Itse näytän siltä kun soutaisin ja heilun helvetin lailla itse laitteessa, mutta kun eipä saa enempää siihen painoa kun sen 100kg jolla jumppaan...

Yksinkertainen kapistus, mutta tekniikan hallitseminen ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Lyön vaikka vetoa että he ketkä pitävät tätä turhana vehkeenä käyttävät alataljaa SOUTULAITTEENA.

Heh.... olikohan IsoA:n total rebuild tmv. filmi, missä IsoA näytti oikein mallisuorituksen alataljassa :D

Ekana tuli nimittäin mieleen, että mitähän winettoa se huhkii.... no kaippa tuo oli perillekin mennyt, kun ko. henkilön selkää katsoo :eek:

Kyllä on perse laite jos asentoa ei sen vertaa pysty muuttamaan, että pääsee tarpeeksi eteen. Mutta ei sekään tee tosta liikkeestä huonoa, vaan ainoastaan siitä laitteesta. Eikä muuten kyse ole siitä, etteikö mulla muka toimisi vapaalla, mutta laitteella toimii. Kyse on siitä, että kumpaakaan noista ei voi sanoa paremmaksi, koska molemmat on tasan samanlaisia liikkeitä. Tietysti siitä laitteesta riippuen. Ja en tee kumpaakaan liikettä, vapaalla enkä laitteella. Joskus kokeillut, ja molemmat on 100% turhia mulle.

Niin sulle et toimi, mut mulle toimii. Sitä pitää kokeilla mikä toimii itelle, ei voi koskaan sanoo et on turha liike vaan sen takia kun se ei toimi itelle :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom