Treenisysteemi debaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja greener
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja tohon johtaa suurimmaksi osaksi niillä, jotka eivät koskaan pistä sitä kroppa koville. Mutta eiköhän tämä ole aika selvää. Jengi haluaa taistella loppuun asti rajumpaa treenaamista vastaan, jossa oma kapasiteetti haastetaan tarpeeksi usein. Porukka haluaa päästä helpolla, ei siinä mitään, jokaisen oma valinta. Törmään vain kerta toisensa jälkeen tähän, että puolustan tarpeeksi kovaa treeniä, joka johtaa joka ikinen kerta selityksiin ja verukkeisiin miksi ei pitäisi kovempaa treenaa.
Puolustan itsekkin kovaa treeniä, mutta hermostollinen ylirasitus kova kuntoisellekki on mahdollista ja tämän jatkuessa liian pitkään päästään vastaaviin oireisiin. Todellakin pitää kovaa treenata oli natikka tai ei.

Puolustan itsekkin kovaa treeniä, mutta hermostollinen ylirasitus kova kuntoisellekki on mahdollista ja tämän jatkuessa liian pitkään päästään vastaaviin oireisiin. Todellakin pitää kovaa treenata oli natikka tai ei.
Mä olen koittanut oikein päästä ylikuntoon, viime vuoden tammikuussa 48 treeniä, ei onnistunut. Musta tuntuu ihan aidosti, että jengi liiottelee kaikkia oireita, alistutaan helposti koska niin pääsee helpommalla. Ei tartte montaakaan tutkimusta mystisestä hermostollisesta ylikuormasta heittää, niin epämukavuusalueelta tullaan ilomielin pois. Ja kun kyse on kehonrakennuksesta, niin siinä ollaan aina vähän rasitustilassa, se kuuluu asiaan, mutta osalle se on kuin maailmanloppu. Ylikuntoon pitää takoa ihan vitusti, nukkua huonosti ja syödä huonosti ja ryypätä viikonloput.

Mä vain nään mielessäni sen kuvan, kun ei jotain tyyppiä huvita mennä salille, sitten peilin edessä vakuutellaan itselle, että nyt ollaan hermostollisessa ylikuormassa ja sitten hyvillä mielin jäädään sohvalle makaamaan. Mä oon yli 20 vuotta treenannut, enkä ole kertakaaan törmännyt tohon mystiseen hermostolliseen ylikuormaan tai ylikuntoon, luulis tällä tahdilla iskevän. Ja jos olen ollut, niin eipä ole pumppu volttia heittänyt tai muutenkaan mennyt kaikki päin helvettiä. Mä en usko että te treenaatte alkuunsakaan niin kovaa, että olisi mitään pelkoa mistään ylikunnosta.

Mut toki mä tunnen kroppani jo niin hyvin, että osaan myös pitää lepoja väleissä joissa ne on tarpeen. En mä sinne salille mene jos on oikeasti liian väsynyt olo. Yleensä kyllä olen pakotettu lepopäiviin kun ei ole enää mitään lihasta mitä treenaa, en mä voi kolmea kertaa viikossa kyykkää, siinä tulee ongelmia kalvojen kanssa jo kuten mulle kävi. Hierottiin ja viikko taukoa kyykyistä ja paukkui enkat.

Mä vain nään mielessäni sen kuvan, kun ei jotain tyyppiä huvita mennä salille, sitten peilin edessä vakuutellaan itselle, että nyt ollaan hermostollisessa ylikuormassa ja sitten hyvillä mielin jäädään sohvalle makaamaan. Mä oon yli 20 vuotta treenannut, enkä ole kertakaaan törmännyt tohon mystiseen hermostolliseen ylikuormaan tai ylikuntoon, luulis tällä tahdilla iskevän. Ja jos olen ollut, niin eipä ole pumppu volttia heittänyt tai muutenkaan mennyt kaikki päin helvettiä. Mä en usko että te treenaatte alkuunsakaan niin kovaa, että olisi mitään pelkoa mistään ylikunnosta.
Mitä on nämä tyypit joita ei huvita mennä salille ja keksivät tekosyyksi ylikunnon? En tiedä ensimmäistäkään tuollaista tapausta. Lisäksi onhan siinä eroa onko natu vai ei, ei sitä hommaa varmaan huvikseen tehdä lisäaineilla jos homma pelaisi hyvin ilmankin.

Jos sydän hakkaa illalla niin kovaa ettei saa unta niin ei siihen nyt ole lääkkeenä mikään jokaisen treenin koventaminen ja laiska tyyppi. En tiedä mistä tuo johtuu. Itsellä tutkittiin intissä rintakipuja ja otettiin sydänfilmiä, en ole varma oliko lopputulemana mykoplasma mutta siihen sopivat antibiootit alkoivat auttamaan kuukausien ongelmien jälkeen.

Mä olen koittanut oikein päästä ylikuntoon, viime vuoden tammikuussa 48 treeniä, ei onnistunut. Musta tuntuu ihan aidosti, että jengi liiottelee kaikkia oireita, alistutaan helposti koska niin pääsee helpommalla. Ei tartte montaakaan tutkimusta mystisestä hermostollisesta ylikuormasta heittää, niin epämukavuusalueelta tullaan ilomielin pois. Ja kun kyse on kehonrakennuksesta, niin siinä ollaan aina vähän rasitustilassa, se kuuluu asiaan, mutta osalle se on kuin maailmanloppu. Ylikuntoon pitää takoa ihan vitusti, nukkua huonosti ja syödä huonosti ja ryypätä viikonloput.

Mut toki mä tunnen kroppani jo niin hyvin, että osaan myös pitää lepoja väleissä joissa ne on tarpeen. En mä sinne salille mene jos on oikeasti liian väsynyt olo.
Itse pääsin kovaan ylirasitus tilaan, joka kesti usean kuukauden. Sain tuolloin jo rytmihäiriöitä, unettomuutta ja ruokahalu katosi kokonaan. Väkisin yritin syödä, mutta ei maha sulattanut enää mitään. Treenasin isoilla romuilla lyhyitä sarjoja, joihin kaiken maailman erikoistekniikat. Kestin tätä aika pitkään, mutta kun stressiä tuli niin oireet alkoivat. Tällöin itselleen uskottelee juuri päinvastoin, ettei ole ylirasituksessa ja voin lähteä vielä treenaamaan ja iso hinku sinne. Itsekin treenannut jo 11v aktiivisesti ja kisannut penkissä ja cbb ihan ok menestyksellä, joten treenikokemusta monesta löytyy. Mutta joo itse oppinut kantapään kautta lukemaan kroppaa, enkä samaan jamaan ole itseäni enää saanut, koska osaan keventää ajoissa. Treenaan edelleen kovaa ja uskon, että tämä on sinunkin määreissä ihan treeniä.

Voihan olla, ettet enne treenannut niin kovaa ja nyt kun treenaat osaat myös lukea kroppaasi paremmin ja et ajaudu ylikuntoon. Ja samaa mieltä, että kehonrakennuksessa tulee olla ylirasituksessa tai sen lähellä ja pysyä siinä niin pitkään kuin mahdollista. Keho ei kehity, jos sitä ei haasta, mutta kaikesta palautuminenkaan ei ole mahdollista.

Ja palataan edelleen tuohon ikuiseen "on eroa onko natu vai ei". Eroa on palautumisen määrä, natu voi vetää aivan yhtä sairaita treenejä kuin kemialla pelaava, pitää vain palautua kauemman aikaa ja ymmärtää se. Ihmiskeho kestää hurjaa rasitusta, me emme ole mitään lumihiutaleita ja punttitreeni on aika kaukana esim triatlonista tai muusta vastaavasta rajusta lajista. Jos te mietitte aikaa, joka viikossa ollaan suoraan rasituksen alla treenissä, niin tuutte yllättymään suuresti miten lyhyt aika sitä käytännössä ollaan kuorman alla. Aktuellia työtä voidaan yhdessä treenissä tehdä tyyliin 10 minuuttia.

Jotta ylikuntoon pääsisi punttitreenillä, se vaatii valtavasti harjoitteita, vajavaista syömistä, huonoa unta ja elämässä muuta stressiä. Ja silloinkin se on ihan omaa tyhmyyttä, koska kroppa varoittelee kyllä ajoissa.

Ainoa mun pointti tässä on se, että älkää nyt herranjestas pelätkö esim satunnaisia paria rajua ylivetoa treeneissä kuukaudessa. Ottakaa se tavoitteeksi, jalkatreenit ovat hyviä siihen. Kaveri messiin ja kerran kuussa ihan överi, sen päälle sitten pari päivää lepoa. Näin se te annatte kropalle signaalia säännöllisesti tulla kestävämmäksi, joka taas nopeuttaa palautumista perustreenissä. Ja nopeampi palautuminen mahdollistaa tiheämmän treenin ja tämä taas tarkoittaa oikealla ruokavaliolla nopeampaa kehitystä.

Sitten teillä on ongelma vasta edessä kun rajut useamman pudotuksen ja superin treenit ei enää tunnut tarpeeksi kovilta. Siinä vaiheessa sitten kannattaa peruuttaa, eli kun hakataan sinne rajalle, niin otetaan ansaittu kevennys, extralepoja ja kierto kaksi suoria sarjoja tehostaen teknistä osaamista toistoissa. Sitten taas kohti sitä kovinta treeniä ja taas vähän yli. Sitten aina varianssia sinne treeneihin, mun tapa on keksiä kaikkia haasteita itselle kuten Widowmaker, sikakyykky jne. Aina kovaa, mutta vaihtelee sitä, on useita tapoja ajaa lihas loppuun ja se tekee tästä hommasta ihan helvetin kivaa kärsimystä.

eli kun hakataan sinne rajalle, niin otetaan ansaittu kevennys, extralepoja

Tossahan toi oleellinen tuli ytimekkäästi...... överiksihän se menee jos ei pidetä riittävästi niitä lepojaksoja...

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

No kyl mä ainaki olen ollu ylikunnossa ihan punttitreenien takia ja pariinki otteeseen ja molemmat viel treeniuran alussa. Ei se vaatinu ku sen 5 treeniä viikossa ja about vuoden ku paukutti ilman kevennyksiä ja otti loppuun dieetin ni meni siin joku 6kk palautua. Typerää edes väittää että ei ole mahdollista..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kyl mä ainaki olen ollu ylikunnossa ihan punttitreenien takia ja pariinki otteeseen ja molemmat viel treeniuran alussa. Ei se vaatinu ku sen 5 treeniä viikossa ja about vuoden ku paukutti ilman kevennyksiä ja otti loppuun dieetin ni meni siin joku 6kk palautua. Typerää edes väittää että ei ole mahdollista..

Olit heikko ja sulla ois pitäny treenata kovempaa.

Olit heikko ja sulla ois pitäny treenata kovempaa.
Kyllä, mutta levätä tarkemmin. Josko nää vittuilevat trolliviestit loppouis sitten heti alkuunsa. Jookos kookos. On varmaan kiva olla muka näppärä, mutta jätä se vaikka sitten muualle jos kiinnostaa. Ei aja keskustelua mihinkään ja sä sen itse tiedätkin, niin mieti pari kertaa ens kerralla miten typerän viestin kirjoitat.

Eli natulla proteiinisynteesi kestää noin pari päivää ja roinaajalla viikon, mutta naturaalin kannattaa vetää yhtä kovia treenejä, mutta levätä vaan pidempään.. eiku.
Niin, mutta varmin tapa on aiheuttaa sitten lihakseen tarpeeksi traumaa, jotta se joutuu vahvistumaan. Edelleen proteiinisynteesiä pidetään jonain graalin maljana, joka sitten oikeuttaa monelle kevyet jumpat monta kertaa viikossa. Mihin sitä tarvitaan jos harjoite ei ole tarpeeksi raju aiheuttamaan mikrovaurioita? Siinä ollaan sitten ihmeissään kun mitään kehitystä ei tapahdu, vaikka kovin optimaalisesti hakkaa varovasti lihasta proteiinisynteesikirja kädessä.

Niin, mutta varmin tapa on aiheuttaa sitten lihakseen tarpeeksi traumaa, jotta se joutuu vahvistumaan. Edelleen proteiinisynteesiä pidetään jonain graalin maljana, joka sitten oikeuttaa monelle kevyet jumpat monta kertaa viikossa. Mihin sitä tarvitaan jos harjoite ei ole tarpeeksi raju aiheuttamaan mikrovaurioita? Siinä ollaan sitten ihmeissään kun mitään kehitystä ei tapahdu, vaikka kovin optimaalisesti hakkaa varovasti lihasta proteiinisynteesikirja kädessä.
Tarviiko välttämättä erikoistekniikoita, että saa aiheutettua mikrovaurioita lihakseen tämmösen kuvan oon nyt ainakin saanut? Luulisin että aika moni pärjää pelkästään failureen tekemällä x määrän sarjoja, että saa tarpeeksi mikrovaurioita lihakseen.

Vedä Mike vastakkaisten lihasten jaolla vuorosarjoina molemmat liikkeet erikoistekniikoiden avulla loppuun. Alkaa ottamaan jo aerobisen kunnonkin päälle sellainen, varsinkin isommalla elopainolla. Kehittyy se työkapasiteetti ja kestävyys treeneissä aika hurjasti.
Mielestäni turhan aliarvostettu ominaisuus nykyään.

Ja palataan edelleen tuohon ikuiseen "on eroa onko natu vai ei". Eroa on palautumisen määrä, natu voi vetää aivan yhtä sairaita treenejä kuin kemialla pelaava, pitää vain palautua kauemman aikaa ja ymmärtää se. Ihmiskeho kestää hurjaa rasitusta, me emme ole mitään lumihiutaleita ja punttitreeni on aika kaukana esim triatlonista tai muusta vastaavasta rajusta lajista. Jos te mietitte aikaa, joka viikossa ollaan suoraan rasituksen alla treenissä, niin tuutte yllättymään suuresti miten lyhyt aika sitä käytännössä ollaan kuorman alla. Aktuellia työtä voidaan yhdessä treenissä tehdä tyyliin 10 minuuttia.

Jotta ylikuntoon pääsisi punttitreenillä, se vaatii valtavasti harjoitteita, vajavaista syömistä, huonoa unta ja elämässä muuta stressiä. Ja silloinkin se on ihan omaa tyhmyyttä, koska kroppa varoittelee kyllä ajoissa.

Ainoa mun pointti tässä on se, että älkää nyt herranjestas pelätkö esim satunnaisia paria rajua ylivetoa treeneissä kuukaudessa. Ottakaa se tavoitteeksi, jalkatreenit ovat hyviä siihen. Kaveri messiin ja kerran kuussa ihan överi, sen päälle sitten pari päivää lepoa. Näin se te annatte kropalle signaalia säännöllisesti tulla kestävämmäksi, joka taas nopeuttaa palautumista perustreenissä. Ja nopeampi palautuminen mahdollistaa tiheämmän treenin ja tämä taas tarkoittaa oikealla ruokavaliolla nopeampaa kehitystä.

Sitten teillä on ongelma vasta edessä kun rajut useamman pudotuksen ja superin treenit ei enää tunnut tarpeeksi kovilta. Siinä vaiheessa sitten kannattaa peruuttaa, eli kun hakataan sinne rajalle, niin otetaan ansaittu kevennys, extralepoja ja kierto kaksi suoria sarjoja tehostaen teknistä osaamista toistoissa. Sitten taas kohti sitä kovinta treeniä ja taas vähän yli. Sitten aina varianssia sinne treeneihin, mun tapa on keksiä kaikkia haasteita itselle kuten Widowmaker, sikakyykky jne. Aina kovaa, mutta vaihtelee sitä, on useita tapoja ajaa lihas loppuun ja se tekee tästä hommasta ihan helvetin kivaa kärsimystä.
Triathlon urheilijaa ohjannut kovaan punttitreenaamisen ja sai hänkin jo ylirasituksen oireet aikaiseksi punttitreenillä ja se oli tarkoituskin, mutta sitten kevennys. Mä ainakin tarkoitin, että natu tai ei nii kovaa pitää treenata. Viime CBB-kisoihin massakaudella hakkasin parhaillaan jalkoja 3x viikkoon ja kovaa. Oli voimaa, EDT, pudotussarjaa jne.

Kuinka monta kertaa ollaan siitä levosta ja kevennyksistä tässä ketjussa puhuttu ? Typerää taas tulla heittämään näitä "kyllä minäkin ylikuntoon pääsin KUN" ja nimenomaan KUN selkeästi tässäkin taas ollaan laiminlyöty tärkeää asiaa.. ei provo kyseiseen viestiin vaan yleisesti..

Tarviiko välttämättä erikoistekniikoita, että saa aiheutettua mikrovaurioita lihakseen tämmösen kuvan oon nyt ainakin saanut? Luulisin että aika moni pärjää pelkästään failureen tekemällä x määrän sarjoja, että saa tarpeeksi mikrovaurioita lihakseen.
Ei se alussa vaadi kuin perussarjoja. Kun kehittyy, niin tarttetaan jo failurea, sitten aletaankin olemaan tasolla, että lihasta pitää kurittaa jo erikoisteniikoilla. Erikoistekniikat on siitä hyviä, että sarjamäärät saadaan pysymään kurissa ja treenit kompaktina. Eli totaalinen nopea tuho lihakselle on hyvin vaikea saada suorilla sarjoilla.

Vedä Mike vastakkaisten lihasten jaolla vuorosarjoina molemmat liikkeet erikoistekniikoiden avulla loppuun. Alkaa ottamaan jo aerobisen kunnonkin päälle sellainen, varsinkin isommalla elopainolla. Kehittyy se työkapasiteetti ja kestävyys treeneissä aika hurjasti.
Mielestäni turhan aliarvostettu ominaisuus nykyään.
Käsille teen tuota jatkuvasti, mutta kädet onkin varsin pieni lihasryhmä ja niissä kuormat on pidettävä kohtuullisina toistojen pysyessä kohdelihasella, silloin on järkevää kombottaa ojentajaa ja hauista. Kun taas jos ottaa kovan jalkatreenin, esim kyykyn, niin sen superittaminen suorinjaloin maven kanssa ei ole hyvä idea. Kyykyssä apulihaksia käytetään merkittävästi eikä ole fiksua ajaa alaaelälle lisärasitusta, koska se syö kyykyn tekniikkaa ja aina. Kyykky kun on reisitreeni, ei alaselän treeni. Alaselkä on siinä sivullinen kärsijä ja sitä pitää pyrkiä säästämään.

Erikoistekniikat mielestäni treenaamisen suola ja kun kehoa puskee mukavuusalueen ulkopuolelle kehitys vasta tapahtuu. Suorat sarjat toimivat tietty jos paljon volyymia, mutta erikoistekniikoilla saa lihaksen aivan eri tavalla tuhottua. Pelkillä suorilla sarjoilla treenaaminen ei tuonut minulle kehitystä, kuin voimatasoihin pääliikkeissä.

Kyykky ja raskaat vetovariaatiot tietenkään eivät kuulu tähän combottamiseen ihan jo huomattavasti suuremman loukkaantumisriskin takia, mutta juurikin rinta & selkä, hauis & ojentajat ja eristävät jalkaliikkeet etu- ja takareisille.

Back
Ylös Bottom