Treenisysteemi debaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja greener
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Peter ampui sinne tänne ja miten kävi? Kun sä Munakas nyt yhtäkkiä olet muuttunut täällä kirjoitusasussa trollaavaksi, niin koita nyt faktat kuitenkin muistaa.

Kehonrakennuksessa kuitenkin arvioidaan fysiikkaa kokonaisuutena. Ja se meni Peterillä taakse päin. Mielstäni Kemppaisen muodonmuutos oli HUOMATTAVASTI vakuuttavampi. Olin jopa aistinivani katkeruutta Peterin osalta, kun Utin kanssa kävivät läpi kisoja ja kommentoi jalkojen puutteesta. Jalat on kyllä mahdollista saada kasvamaan, mutta "pilatun" fysiikan korjaaminen voi olla loputon suo, ja sitähän Peter onkin nyt yrittänyt jo monta vuotta tuloksetta.

Senkuin vain mixaatte vitusti kaikkea mahdollista keskenään ihan vain sitä tavoitetta silmällä pitäen, että saatte aikaan mahdollisimman kivuliaat domssit ja tulehtuneet lihaskalvot.
Munakas tietää, mennää näillä. Mä siis mixaan kaikkea mahdollista keskenään, eikä missään ole mitään suunnitelmallisuutta.

mutta "pilatun" fysiikan korjaaminen voi olla loputon suo, ja sitähän Peter onkin nyt yrittänyt jo monta vuotta tuloksetta.
Pilatun fysiikan? Et voi olla tosissasi? Aika helvetin kaukana pilatusta mielestäni. Sitä paitsi keskivartalo on koko ajan parantunut ekoista kisoista. Jos nuo olkapäät toimisivat hyvin, Peter olisi monissa poseissa hitosti kovempi. Kädet näyttäisivät paljon isommilta ja selässä näkyisi yksityiskohtia. Tämä on ehdottomasti ollut suurin ongelma hänen kohdallaan. Aika laiska poseeraajakin taitaa vieläpä olla, joka ei kyllä helpota asiaa.

Mä olen koittanut oikein päästä ylikuntoon, viime vuoden tammikuussa 48 treeniä, ei onnistunut. Musta tuntuu ihan aidosti, että jengi liiottelee kaikkia oireita, alistutaan helposti koska niin pääsee helpommalla. Ei tartte montaakaan tutkimusta mystisestä hermostollisesta ylikuormasta heittää, niin epämukavuusalueelta tullaan ilomielin pois. Ja kun kyse on kehonrakennuksesta, niin siinä ollaan aina vähän rasitustilassa, se kuuluu asiaan, mutta osalle se on kuin maailmanloppu. Ylikuntoon pitää takoa ihan vitusti, nukkua huonosti ja syödä huonosti ja ryypätä viikonloput.

Mä vain nään mielessäni sen kuvan, kun ei jotain tyyppiä huvita mennä salille, sitten peilin edessä vakuutellaan itselle, että nyt ollaan hermostollisessa ylikuormassa ja sitten hyvillä mielin jäädään sohvalle makaamaan. Mä oon yli 20 vuotta treenannut, enkä ole kertakaaan törmännyt tohon mystiseen hermostolliseen ylikuormaan tai ylikuntoon, luulis tällä tahdilla iskevän. Ja jos olen ollut, niin eipä ole pumppu volttia heittänyt tai muutenkaan mennyt kaikki päin helvettiä. Mä en usko että te treenaatte alkuunsakaan niin kovaa, että olisi mitään pelkoa mistään ylikunnosta.

Mut toki mä tunnen kroppani jo niin hyvin, että osaan myös pitää lepoja väleissä joissa ne on tarpeen. En mä sinne salille mene jos on oikeasti liian väsynyt olo. Yleensä kyllä olen pakotettu lepopäiviin kun ei ole enää mitään lihasta mitä treenaa, en mä voi kolmea kertaa viikossa kyykkää, siinä tulee ongelmia kalvojen kanssa jo kuten mulle kävi. Hierottiin ja viikko taukoa kyykyistä ja paukkui enkat.

Oletko myös koittanut siten, että joka treenissä otetaan isoissa liikkeissä vaikka 5x5 joka sarja failureen oikeasti maksimikuormilla (ja lopputreeni sitten enemmän "bodaustyylisiä" sarjoja failureen) Voihan se olla, että ylikuntoon pääsee helpommin tällaisella treenillä kuin sellaisella, missä sarjat on pidempiä, eikä välttämättä hermostollisesti niin raskaita.

Tässä esimerkki tahallaan väärin ymmärtämisestä. Tai ainakaan itse en ole tuollaista kantaa huomannut Miken tai muidenkaan kantavan. Tosin, oonhan mäkin voinut ymmärtää väärin.

Mitä mä olen ymmärtänyt väärin?
Miken treenifilosia on lyhykäisyydessään se, että sinne salille mennään ja tehdään vain älyttömät määrät sitä sun tätä (voluumia, erikoistekniikoita tai sitten näiden 'mashuppi') ja toivotaan, että joku toimis. Ja tottakaihan tuo toimii, koska x, y ja z.

Mä en sano tätä millään pahalla, mutta se kertoo jotain bodarien tietämisen tasosta, kun treenejä mainostetaan tyyliin selkätuho, viparihelvetti, jalat soseeks tms.

Mie olen sitä mieltä, että monet bodarit on vaan niin innoissaan siitä bodaamisesta, että ne alkavat keksiä merkitystä omalle tekemiselle. Uskon, että 95% kaikesta treenihifistelystä on täysin turhaa, mutta kun on intohimoinen jostain harrastuksesta niin usein tätä hifistelyilmiötä ilmenee. Tämä siis pätee kaikkiin muihinkin harrastuksiin.

On myös mahdotonta sanoa, miltä Peter näyttäisi, jos ei olisikaan tehnyt näitä kaikkia kikkailuja ruokavaliossa ja treenissä. Mistä tietää vaikka näyttäisi samalta ihan perustreeneillä. Loppujen lopuksi treenimetodeiden toimivuuden mittaaminen ja varsinkin vertaaminen toisiinsa on käytännössä mahdotonta.

Mulla oli kieltämättä toi sama mielikuva ku Munakkaalla, et tehtiin treenijako paperilautaselle ja sit syljettiin kaikki tekniikat yhteen kuppiin ja tehtiin täysiä. Jossain kohtaa niitä suoria sarjoja ja vähän ylimääräsiä lepoja, ku ei enää palaudu.

Tää on varmaan selitetty jollain videolla, mutta miten tollasten treenien suunnittelu käytännössä toimii? Tuntumalla?

Huom. en väitä tietäväni em. treeneistä mitään totuuksia

Koska siltä vietiin Moden oikeudet niin nyt purkaa oloansa tällä tavalla : ( En ihan munakkaan kompetenssille täällä arvostelisi noin rankasti muiden treenitapoja.

Olen tainnut unohtaakin sanoa, että tarkoitus ei ole yrittää esittää täällä jotain kaikkitetäväistä, koska olen kuten sanoit, tyhmä kuin saapas. Kunhan nyt toin esille oman mielipiteeni. Korjaa toki, jos sanoin jotain väärin aikaisemmin.

Munakas tietää, mennää näillä. Mä siis mixaan kaikkea mahdollista keskenään, eikä missään ole mitään suunnitelmallisuutta.

No kerro toki mikä idea näissä sun treeneissäsi on. Vilkaisin huvikseni äsken tuota Pakkotoiston Youtube kanavaa ja silmiin osui mm. +400 toistoa ja lukuisia jotain olkapäähapotusvideoita.
En muista katsoneeni kuin yhden tai kaksi olkapäävideota ja niissä se konsepti vaikutti olevan kokolailla se, että vipareita roiskittiin joka helvetin kulmasta ilman juurikaan mitään taukoa. Mitä näillä treeneillä niinkuin koitetaan saavuttaa, muuta kuin järkyttävät maitohapot lihaksiin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen tainnut unohtaakin sanoa, että tarkoitus ei ole yrittää esittää täällä jotain kaikkitetäväistä, koska olen kuten sanoit, tyhmä kuin saapas. Kunhan nyt toin esille oman mielipiteeni. Korjaa toki, jos sanoin jotain väärin aikaisemmin.

Osoitatko kohdan, jossa hän sanoi sinua tyhmäksi kuin saapas?

Itseäni on aina kiinnostanut niin kilpatason kehonrakentajien treenityylit kuin kenen tahansa upeassa kondiksessa olevan treenaajan tapa treenata. Itse näen sen menestyksen ja ulkonäön usein kertovan, että siellä tehdään jotain oikein. Jos esim jollain jantterilla on kehittyneet jalat tai kädet tai selkä, mua kyllä kiinnostaa mitä siellä ollaan tehty. Varsinkin, jos ollaan saatu joku heikompi lihasryhmä kasvamaan. Se tapa mitä sitten ollaan toteutettu ei mun mielestäni ole ensimmäisenä arvostelun alla, vaan itse lähden alkajaisiksi kokeilemaan joko aivan samalla tyylillä tai hieman modifioiden omaan tasooni nähden. Näin en lyttää siis ensinäkemällä kenenkään tapaa tai metodia tehdä asioita. Oma käytännön kokemus kertoo niin paljon enemmän kuin teoria. Avoin mieli on tärkeää tässä touhussa.

Mie olen sitä mieltä, että monet bodarit on vaan niin innoissaan siitä bodaamisesta, että ne alkavat keksiä merkitystä omalle tekemiselle...

Ei, vaan monet heistä oikeasti kuvittelevat, että koska ne asiat joita he tekevät ja toimivat heillä, niin niiden on pakko toimia myös muilla. Sitten on erikseen tämä toinen ryhmä, joka vain häikäilemättömästi valehtelee, että heidän uskomattomat tulokset ovat seurausta siitä, että treenaavat paremmin ja kovempaa kuin muut, vaikka totuus piilee lääkearsenaalissa ja geeneissä.

Ei, vaan monet heistä oikeasti kuvittelevat, että koska ne asiat joita he tekevät ja toimivat heillä, niin niiden on pakko toimia myös muilla. Sitten on erikseen tämä toinen ryhmä, joka vain häikäilemättömästi valehtelee, että heidän uskomattomat tulokset ovat seurausta siitä, että treenaavat paremmin ja kovempaa kuin muut, vaikka totuus piilee lääkearsenaalissa ja geeneissä.

Näitä ei tavallaan voi suoraan verrata koska kaikki tietää miten elämäntilanne jo vaikuttaa, onko tehty ruokavalioon muutosta ja palautumiskapasiteettikin paranee vuosien varrella. Eli samalla tavalla ei oikein voi tehdä vuodesta toiseen vaan kaikkiin pitäs tehdä parannuksia,(ruokavalio, elämäntilannekkin muuttuu(stressikään ei ikuisesti kestä) ja palautumiskapasiteetti kasva = lue voi treenata kovempaa/tehokkaammin. Tää laji kun on sellasta pandoran lippaan ettimistä mikä toimii, mikä ei.

Ei, vaan monet heistä oikeasti kuvittelevat, että koska ne asiat joita he tekevät ja toimivat heillä, niin niiden on pakko toimia myös muilla.

Ilmeisesti viittaat tällä nyt Mikeen? Osoitatko milloin hän on väittänyt hänen metodiensa toimivan kaikilla muillakin? Itse muistan kuulleen monesti Mikenkin sanovan ettei suosittele jotain treenityyliä kuin kokeneille kavereille. Muistan myös kuulleeni hänen puhuvan asteittain treenikovuuden lisäämisestä. Täysiä reenaamisesta hän on puhunut aina, mikä pitää paikkansa oli minkä tasoinen reenaaja tahansa.

Kannastakohan munakas testata noita miken suosimia metodeja ennen arvostelua. Saatat yllättyä. Ja kaikki ei treenaa sen vihkon mukaan. Kyllähän tollanen treeni mitä Mike tekee on huomattavasti mielekkäämpää kuin se ”4x10”.

Kannastakohan munakas testata noita miken suosimia metodeja ennen arvostelua. Saatat yllättyä. Ja kaikki ei treenaa sen vihkon mukaan. Kyllähän tollanen treeni mitä Mike tekee on huomattavasti mielekkäämpää kuin se ”4x10”.

Huoh...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom