Treenisysteemi debaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja greener
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pelkillä suorilla sarjoilla treenaaminen ei tuonut minulle kehitystä, kuin voimatasoihin pääliikkeissä.
Ja erikoistekniikoiden on monasti sanottu tuhoavan voimaa, mutta ne taas tuo toisaalta lihasmassaa ja isompi lihas supistuu voimakkaammin. Mä tein alimmalla painolla koskaan 205 penkistä kuukauden sairaan pudotussarjatreenin päälle.

Kyykky ja raskaat vetovariaatiot tietenkään eivät kuulu tähän combottamiseen ihan jo huomattavasti suuremman loukkaantumisriskin takia, mutta juurikin rinta & selkä, hauis & ojentajat ja eristävät jalkaliikkeet etu- ja takareisille.
Ojennus ja koukistus on hyvä kombottaa, niissä ei syödä mitenkään pois toisiaan.

Ja erikoistekniikoiden on monasti sanottu tuhoavan voimaa, mutta ne taas tuo toisaalta lihasmassaa ja isompi lihas supistuu voimakkaammin. Mä tein alimmalla painolla koskaan 205 penkistä kuukauden sairaan pudotussarjatreenin päälle.
Joo itse saanut kyykyn nousemaan smithissä 160--> 210kg sarjapainoihin erikoistekniikka jumpalla, mutta lihasmassakin lisääntyi kyllä melkoisesti. Mutta nopeammin sarjapainot nousevat suorilla sarjoilla minulle hermotuksen kautta, mutta lihasta vaikea saada.

Joo itse saanut kyykyn nousemaan smithissä 160--> 210kg sarjapainoihin erikoistekniikka jumpalla, mutta lihasmassakin lisääntyi kyllä melkoisesti. Mutta nopeammin sarjapainot nousevat suorilla sarjoilla minulle hermotuksen kautta, mutta lihasta vaikea saada.
Mulla tuppaa kanssa tulemaan voimaa helpommin, joka taas ei ole hyvä asia, siksi erikoistekniikat on hyvä ottaa käyttöön, niillä voidaan kuormia pienentää sopivasti. Esim kyykyissä voisin kyykkää päälle 200 kilolla, mutta mua simppelisti pelottaa alkaa taas kikkailemaan isommilla. Siksi en ole varma uskallanko vetää sikakyykkyä loppuun saakka, väsyneillä reisillä 210kg kuulostaa aika riskiltä. Vaikka siinä on todella lämpimät jalat, niin se on iso kuorma ja siinä on aina riskit.

Mulla tuppaa kanssa tulemaan voimaa helpommin, joka taas ei ole hyvä asia, siksi erikoistekniikat on hyvä ottaa käyttöön, niillä voidaan kuormia pienentää sopivasti. Esim kyykyissä voisin kyykkää päälle 200 kilolla, mutta mua simppelisti pelottaa alkaa taas kikkailemaan isommilla.
Jep. Liiasta voimasta ei ole ku haittaa ja pelottaa jo jonku verran 200kg kyykky sarjapainot. Ei tarvitse isoa virhettä nii loukkaantuminen tiedossa. Siksi itse suosinut nykyään smithkyykkyä ja hackia ja näissä helpompi suorittaa erikoistekniikat. Treenikaveria ei ole ja randomeihin ei aina tunnu hyvältä luottaa isoilla romuilla.

Ja palataan edelleen tuohon ikuiseen "on eroa onko natu vai ei". Eroa on palautumisen määrä, natu voi vetää aivan yhtä sairaita treenejä kuin kemialla pelaava, pitää vain palautua kauemman aikaa ja ymmärtää se...

Vain palautumisen määrä, oletko nyt ihan tosissasi?
Ja mitä tulee näihin ns. överitreeneihin ja sen konseptiin, niin en oikein ymmärrä koko ideaa. Kehonrakentajallehan se on ihan se ja sama kun proteiinisynteesitasot pysyy kuitenkin koholla treenasi tai ei, mutta mikähän idea noissa on natujen kannalta? Se lihaksen totaalituhoaminen kaikenmaailman överivolyymierikoistekniikkaryöpytyksillä ei kasvata sitä yhtään sen enempää, kuin asteittainen nousujohteinen lähestymistapa. Sä et pysty huijaamaan enemmän gainsseja per treeni, vaikka sä moukaroisit ittesi kuinka hämärän rajamaille tahansa puhumattakaan.

Tottakai noilla saa ihan helvetinmoiset tulehdustilat ja domssit aikaiseksi lihaksiin ainakin seuraavaksi kolmeksi viikoksi, mutta turha toivoa, että se kasvuvaihe sinne asti yltäisi.

Ja toimii hyvin nimenomaan silloin, kun on ne ryynit koneessa. Natulle ei niinkään, ellei sitten geenilotossa onni ole sattunut potkaiseen.

Ja oliko tämä sitten kuinka järkevää loppupeleissä? Elimistö jatkuvassa stressitilassa ja nähtiinhän se kisojen yhteydessäkin, kuinka se kroppa sitten käyttäytyi.
Niin kerrohan nyt sitten mitä nähtiin? Nähtiin helvetin kova fysiikka joka kerran. Peterhän on voittanut suomessa jokaisen kisan, mihin on osallistunut yhtä lukuunottamatta ja siinäkin tuli hopeaa hiuksen hienolla erolla halmoon. Et ei kai toi nyt ihan paskasti ole mennyt...

kuin asteittainen nousujohteinen lähestymistapa
Siinähä sen sanoit, kuten tossa jo totesin, kehityksen myötä haastetta on lisättävä, vai miten sä meinasit toteuttaa nousujohteisuuden, himassa istumallako?

No mitä sä sitten siinä edes selität :D

Niin no sun tuo logiikka tuossa ajattelu- ja toimintatavassa vähän askarruttaa. Vois verrata johonkin tauluun ampumiseen silmät sidottuna. Ammutaan vähän sinne sun tänne ja toivotaan, että joku luoti osuu aikanaan häränsilmään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko suositella yleisesti jotain tekniikkavideoita hauiksen/ojentajan/olkapäiden osalta millä sais tehokkaasti treenattua? Tuntuu että ihan sama miten kovaa vääntää ja irvistää ettei saisi kaikkia tehoja irti. Tänäänkin yläkroppajumpan jälkeen tuntui että olisi voinut vetää toisen treenin perään muiden kun rinnan ja selän osalta. Olen kokeillut toistoja ja sarjoja 3x8 - 5x20 välillä ja pudotussarjoja. Välillä keskittyen jokaiseen toistoon ylihitaasti ja välillä nopeaa pumppaillen. Isompiin lihasryhmiin saa kyllä yleensä sen fiiliksen että jotain on tehty.

Väärä aihe mutta tässä on tehokkaasti treenaamisesta nyt hyvä keskustelu menossa :D

kuin asteittainen nousujohteinen lähestymistapa

Eikös tämä väistämättä johda natikallakin lopulta jatkuvasti överimpiin reeneihin, niinkuin Mike on alusta alkaen puhunut?

Eikai kukaan niin tyhmä ole että uutta kuntosaliharrastusta aloittaessa aloittaa sen erikoistekniikoilla? Tällöin ymmärrän, kun puhut palautumisen olevan ongelma, koska sitä se varmasti on :D

Eikös tämä väistämättä johda natikallakin lopulta jatkuvasti överimpiin reeneihin, niinkuin Mike on alusta alkaen puhunut?

Eikai kukaan niin tyhmä ole että uutta kuntosaliharrastusta aloittaessa aloittaa sen erikoistekniikoilla? Tällöin ymmärrän, kun puhut palautumisen olevan ongelma, koska sitä se varmasti on :D
EI se intensiteetti ole ainoa jolla voidaan pelata, on myös se volyymi ja frekvenssi. Sen lisäksi voidaan priorisoida sitten eri tavalla niitä eri lihasryhmiä ja desensitoida sitä lihasta jolla saadaan uutta kasvua. Sen lisäksi on mahdollista noita jonkun verran yhdistää esim Fortitude Training on tiheän frekvenssi ja intensiteetin yhdistelmä jolloin volyymi on normaalia alempana. Noiden jo mainitsemieni juttujen läpi käymiseen saat menemään pari vuotta ja sitten katsot uudestaan mitä voisi tehdä.

Toisin sanoen se ei siis johda välttämättä siihen, että tehdään kaikki mahdollinen ja vähän päälle.

Sit sulla on aivan saatanan huono kunto, ei toi ole normaalia. Ei pumpun pidä hakata illalla enää. Tietenkin toi on ikuinen kierre, oravanpyörä. Eli sä et uskalla haastaa kehoa, vaan annat sen olla heikko ja surkea käsittelemään rasitusta. Sitten oot ton asian kanssa ikuisesti koska pelkäät jotain ylikuntoa. Sitten sen kaltaiset oireet tulee sulle portaiden kävelystä loppujen lopuksi. Älkää tehkö muut samaa virhettä, haastakaa sitä kroppaa kovilla treeneillä ja antakaa sitten extrapäiviä fiiliksen mukaan palautumiseen. Muuten olette samassa jamassa, että keho on niin heikko, että jalkatreenin jälkeen vielä sänkyyn mennessä meinaa pumppu leikkaa kiinni. Mä veikkaan, että oot myös saatanan usein kipeä ja hakkaat kipeenä kaikki antibiootit ja lääkkeet mitä voit, etkä anna kropan itse selvitä siitä ja tulla vahvemmaksi sairauksia vastaan.

Ja sitten loppuun vielä, jos pumppu ei rasituksessa oireile, niin vika on jossain ihan muualla kuin rasituksessa, jos kerran levossa saat melkein laakin.

Jos omat argumentit perustuvat vain ja ainoastaan omiin kokemuksiisi treenaamisesta niin silloin kannattaa kunnioittaa ja antaa painoarvoa myös muiden kokemuksille. Ja olen viimeisen varmaan kymmenen vuoden aikana käynyt lääkärissä tasan kaksi kertaa noiden ylikunto-oireiden takia, muuten sairaana en ole ollut päivääkään. Heikkoja ja surkeita, sellaisia me natut vissiin ollaan...

Niin no sun tuo logiikka tuossa ajattelu- ja toimintatavassa vähän askarruttaa. Vois verrata johonkin tauluun ampumiseen silmät sidottuna. Ammutaan vähän sinne sun tänne ja toivotaan, että joku luoti osuu aikanaan häränsilmään.
Peter ampui sinne tänne ja miten kävi? Kun sä Munakas nyt yhtäkkiä olet muuttunut täällä kirjoitusasussa trollaavaksi, niin koita nyt faktat kuitenkin muistaa.

Peter ampui sinne tänne ja miten kävi? Kun sä Munakas nyt yhtäkkiä olet muuttunut täällä kirjoitusasussa trollaavaksi, niin koita nyt faktat kuitenkin muistaa.

Niin viittasin tuohon sun lähestymistapaasi jota ehdottelit meille tavallisille kuolevaisille. En puhunut Peteristä mitään.
Sun ehdotus oli, että teette näitä hatusta vedettyjä ttreenejä vailla minkäänlaista suunnitelmallisuutta. Senkuin vain mixaatte vitusti kaikkea mahdollista keskenään ihan vain sitä tavoitetta silmällä pitäen, että saatte aikaan mahdollisimman kivuliaat domssit ja tulehtuneet lihaskalvot.
Mun mielestä tuossa ei ole oikein päätä eikä häntää ja monen kohdalla täysin tarpeetonta "ylitekemistä", kun vähempikin riittäisi. Ainiin mutta kun se olikin sitä "löysäilyä".

EI se intensiteetti ole ainoa jolla voidaan pelata, on myös se volyymi ja frekvenssi. Sen lisäksi voidaan priorisoida sitten eri tavalla niitä eri lihasryhmiä ja desensitoida sitä lihasta jolla saadaan uutta kasvua. Sen lisäksi on mahdollista noita jonkun verran yhdistää esim Fortitude Training on tiheän frekvenssi ja intensiteetin yhdistelmä jolloin volyymi on normaalia alempana. Noiden jo mainitsemieni juttujen läpi käymiseen saat menemään pari vuotta ja sitten katsot uudestaan mitä voisi tehdä.

Toisin sanoen se ei siis johda välttämättä siihen, että tehdään kaikki mahdollinen ja vähän päälle.

Mä en pujunut intensiteetistä mitään, vaan reenien viemistä överimpään suuntaan, mikä kattaa nuo kaikki mainitsemasi asiat sekä miljoona muuta keinoa. Enkä myöskään tiennyt että Miken tyyli on tuo "tehdä kaikki mahdollinen ja vähän päälle" - mä kun olen ymmärtänyt kannan olevan "tehdään riittävästi, täysiä ja palaudutaan siitä".

On muuten helvetin vammaista keskustella tälläsellä palstalla kun äänensävyt yms ei käy ilmi ja jengi ymmärtää toisiaan jatkuvasti väärin. Tähän vielä tahallaan väärin ymmärtäjät ja trollit päälle. Eikö voitas perustaa joku pakkiskerho ja vatvoa näitä saman pöydän ääressä. Olis melko paljon rakentavampaa keskustelua. :D

Sun ehdotus oli, että teette näitä hatusta vedettyjä ttreenejä vailla minkäänlaista suunnitelmallisuutta. Senkuin vain mixaatte vitusti kaikkea mahdollista keskenään ihan vain sitä tavoitetta silmällä pitäen, että saatte aikaan mahdollisimman kivuliaat domssit ja tulehtuneet lihaskalvot.

Tässä esimerkki tahallaan väärin ymmärtämisestä. Tai ainakaan itse en ole tuollaista kantaa huomannut Miken tai muidenkaan kantavan. Tosin, oonhan mäkin voinut ymmärtää väärin.

Mä en pujunut intensiteetistä mitään, vaan reenien viemistä överimpään suuntaan, mikä kattaa nuo kaikki mainitsemasi asiat asteittain lisäten. Enkä myöskään tiennyt että Miken tyyli on tuo "tehdä kaikki mahdollinen ja vähän päälle" - mä kun olen ymmärtänyt kannan olevan "tehdään riittävästi, täysiä ja palaudutaan siitä".

On muuten helvetin vammaista keskustella tälläsellä palstalla kun äänensävyt yms ei käy ilmi ja jengi ymmärtää toisiaan jatkuvasti väärin. Tähän vielä tahallaan väärin ymmärtäjät ja trollit päälle. Eikö voitas perustaa joku pakkiskerho ja vatvoa näitä saman pöydän ääressä. Olis melko paljon rakentavampaa keskustelua. :D
Olen samaa mieltä, että väärin ymmärstämisen väärä on suuri suuntan ja toiseen. Ei nyt ainakaan tarkotus ollut tuossa ketään mollata omassa postissani. Kävin vaan läpi noita eri tapoja mitä heti ekaksi tuli mieleen sen kummosemmin edes asiaa ajattelematta.

Ja mä olen näitä ihmisiä jotka kannattaa ohjelmointia ja sen puitteissa sitten selvitetään se määrä intensiteettiä, voluumia tai frekvenssiä tai jotain näiden yhdistelmää jossa se palautumisen ja kannattavuuden raja tulee vastaan ja saadaan siiihen ohjelmana progressio itsessään. Ymmärrän toki sen, että on ihmisiä jotka tuosta eivät pidä tai kokevat sen jotenkin hankalaksi tai vangitsevaksi. Minulta se ei ole pois, että tehköön kukin niinkuin kokee parhaalla tavalla kehittyvänsä. Se on aina ehdottomasti oikein!

Back
Ylös Bottom