Treenihaasteet!

Kaupunki
The pits of Utumno
Mä en tiiä/usko että tää kiinnostaa vittuakaan ketään, mutta mun mielestä tää on hyvin siisti idea, jonka oon halunnu luoda jo pitkään(Facebookin puolella oon tämän toteuttanut erittäin suurella menestyksellä jopa). Eli ketjun idea on keksiä, ehdottaa, kannustaa toisia jonkin sortin kuntoilu/fitness/urheilusuoritukseen. Esim. yksi ehdottaa, tai vaan yksinkertasesti tekee jtn ja julkasee videon. Muut sitten tekevät parhaansa ja yrittävät voittaa hänet. Tai itsensä. Haasteen luoja määrää vaikka yksinkertaset säännöt, jos siltä tuntuu. Pointtina on kuitenki vaan täysin ryhmäaktiviteetti. Facebookissa haaste saatto olla niinkin yksinkertasta ku max toistot normipunnerruksissa 2 min sisään. Tai jtn paljo haastellisempaa ja pidempää(Youtuben Strength wars tyyliin). Mut teoriassa mitä vaan mikä realistista videoida, ja liittyy kuntoiluun. Pidetään kuitenkin hyvin simppelinä nyt, ja katsotaan ainakin ekana tuleeko yhtäkään kommenttia, kiinnostuksen osotusta tähän. Jos pieni kipinä, ni voin julkaista ekan haasteen sitten. Jep gg (y) .

1661284782361.png

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en tiiä/usko että tää kiinnostaa vittuakaan ketään, mutta mun mielestä tää on hyvin siisti idea, jonka oon halunnu luoda jo pitkään(Facebookin puolella oon tämän toteuttanut erittäin suurella menestyksellä jopa). Eli ketjun idea on keksiä, ehdottaa, kannustaa toisia jonkin sortin kuntoilu/fitness/urheilusuoritukseen. Esim. yksi ehdottaa, tai vaan yksinkertasesti tekee jtn ja julkasee videon. Muut sitten tekevät parhaansa ja yrittävät voittaa hänet. Tai itsensä. Haasteen luoja määrää vaikka yksinkertaset säännöt, jos siltä tuntuu. Pointtina on kuitenki vaan täysin ryhmäaktiviteetti. Facebookissa haaste saatto olla niinkin yksinkertasta ku max toistot normipunnerruksissa 2 min sisään. Tai jtn paljo haastellisempaa ja pidempää(Youtuben Strength wars tyyliin). Mut teoriassa mitä vaan mikä realistista videoida, ja liittyy kuntoiluun. Pidetään kuitenkin hyvin simppelinä nyt, ja katsotaan ainakin ekana tuleeko yhtäkään kommenttia, kiinnostuksen osotusta tähän. Jos pieni kipinä, ni voin julkaista ekan haasteen sitten. Jep gg (y) .

katso liitettä 243065
Mun mielestä tollanen nettivoimailu on kivaa. Esim. kuka nostaa isoimman kiven tai vetää mavessa eniten toistoja kahellasataa. Joskus ite yritin haastaa porukkaa paunakisaan. Eli max toistot kyykyssä 400 paunaa, penkissä 300 paunaa ja vedossa 500 paunaa.

Mulla ei ole laittaa mitään videoita tms mutta jos joku haluaa kokeilla korjata pahasti laahaavaa kyykkykuntoa ja on uskallusta sekä aikaa niin tässä olis haaste.

Tein tuon 2014 ja kevennys mukaanlukien kyykkykunto parani kuukaudessa 30kg (170->200). Kokemuksia luettavissa mun treenipäiväkirjasta jos vipit löytyy.

Minä kannatan haasteita jotka jokainen voi tehdä tasosta riippumatta. Ei hirveän hohdokasta jos kilpaillaan kuka penkkaa tai mavettaa eniten. Tietää jo etukäteen ketkä voittavat. Vuosi sitten kokeilin sikakyykky systeemiä vaikka mihin liikkeisiin. Tietysti kilot omiin maksimeihin suhteuttaen. Siinä oli sopivasti haastetta testailla eri liikkeissä. Scott penkissä oli aika hapokas setti 😬 Alataljassa tuli ihan sairas pumppi. Hyvä että uskaltaa tehdä toiste. Tästä tulikin mieleen että testaanpa uudelleen. Joka lihas ryhmälle yksi liike sikakyykky metodilla. Myös forkuille ja pohkeille.

Skaalatut haasteet on ihan jees, vaikka livetekemiset onkin muotia netissä tyyliin "kato mä kekkasin tehdä tällai, tehkää tekin". Kiipeilypiireissä noita näkyy sillon tällön ja aika haastavia iso osa. Eipä niissä mitään kilpailua silti oo. Kunhan hassutellaan.

20x20x50% liikkeessä kuin liikkeessä on aika mukava satsi. Teetän joillekin hieman kummallisille valmennettaville mm. tuon tyylistä, koska toivovat normitreenien sekaan hieman... "ylläreitä". Yleisvoimailijoita ja monen lajin tyyppejä, eivät voimanostajia. Eräs sai etukyykyssä 13x20x100kg tehtyä ja sen jälkeen alko sarjat lyheneen. 20. sarjassa tuli vielä 12x100kg. Sitten meni viikko ilman kävelyä. Vannoi tekevänsä täyden satsin vielä tänä vuonna.

Juu sehän voi olla mikä tahansa kilomäärä. Tuon 100 kilon jantterin etarimaksimi oli 180 paikkeilla ja omapaino vähän alle 100kg. Haaste ku haaste. Eihän niillä juuri tekemistä treenien suunnittelun kanssa ole, mutta semmosia kokeiluja. Se hieman itsee tällasena suorituskyky- ja progressiovalmentajana kummastuttaa, kun porukka netissä tai muualla esittelee kaikkee kummallista treeneinä ja siitä innostutaan. Ei huono sekään, mutta ite aina sitä suunnitelmallisuutta ajattelen ja harjoittelua itessään siten, että sen tulis perustua siihen kehittymiseen, ei yksittäisiin koviin treeneihin.

"Widowmaker on paskamaisimpia tyylejä treenata.. joten tee niitä 20 sarjaa."
Pitää joskus kokeilla ehkä tuota, kun ensin kivekset laskeutuvat tarpeeksi. Kuulostaa just sellaiselta että syke on korkealla vielä parin päivän päästä.

Juu Widowmakeria käytetään tän systeemin lämppänä heh heh. Jos aatellaan tietyn liikkeen kestovoiman kehitystä, tohon toki sais ihan hyvän ja klassisen lineaarisen progressionkin. Samalla kroppakin hieman oppii ja tottuu ja sillä on tilaa kehittyä, eikä vain nääntyä yhdestä ilkeestä treenistä. Esim alkuun 8*8*50% ja sitten viikottain 1-2 sarjaa ja toistoa lisää. Palautukset saa näissä olla aika hyvät, ettei ne vipat sarjat kärsi liikaa. Uskosin, että 3:1 viikkorytmillä toi menis kyllä ns. läpi parissa kolmessa kuukaudessa.

Sikailuista se oma versio oli joskus kyykyissä laskeva pyramidi 230-100kg kympin välein kaikilla toistomaksimi ja joka sarjan vipa oli tuju pakkotoisto. Toinen versio 20*105, 19*110, 18*115... 1*200 eli ei alotella liian iiseillä. Tääkin on hyvin skaalattavissa omaan suoritustasoon.

Voimamielessä laskeva on parempi ja sit määräprogressio siinä. Eihän tää haaste oo ja sori siitä, mutta jos kiinnostaa, idea on semmonen, että kahden viikon välein sarja lisää keulille ja samalla rytmillä perälle. Tällai se menis 200kg kyykkääjälle:
1-2. RM*170, 160, 150, 140
3-4. RM*180, 170, 160, 150, 140
5-6. RM*180, 170, 160, 150, 140, 130
7-8. RM*190, 180, 170, 160, 150, 140, 130
9-10. RM*190, 180, 170, 160, 150, 140, 130, 120
11-12. RM*200, 190, 180, 170, 160, 150, 140, 130, 120

Ideaalisti tietenkin joka viikko pystyis tekeen kullakin kilomäärällä enemmän kuin aiemmin. Kevyempi viikko joka neljäs on aikalailla jees. Ei tää nyt ketjun idea varmaan ollut, mutta jos joku innostuis.

20x20x50% liikkeessä kuin liikkeessä on aika mukava satsi
Lienee aika haastavaa saada läpi ? Tauot pakko olla piiiitkät. Hieman samaa kuin sikakyykky systeemissä. Sama määrä sarjoja. Jos kokeilisi ekana 20 x 15 niin saisi edes jonkun verran sarjoja.

Joo mä toivoisin tällasissa aina sitä progressiota. Eli että pidemmällä aikavälillä työstetään kroppaa ja kehitytään, eikä vain kokeilla älyttömyyksiä. Palautukset voi olla vaikka 10min, ne ei oo se juttu. Pääasia, että saa tehtyä.

Mun mielestä tollanen nettivoimailu on kivaa. Esim. kuka nostaa isoimman kiven tai vetää mavessa eniten toistoja kahellasataa. Joskus ite yritin haastaa porukkaa paunakisaan. Eli max toistot kyykyssä 400 paunaa, penkissä 300 paunaa ja vedossa 500 paunaa.
Saisit videon heti, mut liian kova taso mulle valitettavasti 🥲. 485 paunaa noussu joskus tasan kerran, mut penkki ja varsinki kyykky ihan liikaa pyydetty. Joku alffa tarttuu tähän ;=).

Minä kannatan haasteita jotka jokainen voi tehdä tasosta riippumatta. Ei hirveän hohdokasta jos kilpaillaan kuka penkkaa tai mavettaa eniten. Tietää jo etukäteen ketkä voittavat. Vuosi sitten kokeilin sikakyykky systeemiä vaikka mihin liikkeisiin. Tietysti kilot omiin maksimeihin suhteuttaen. Siinä oli sopivasti haastetta testailla eri liikkeissä. Scott penkissä oli aika hapokas setti 😬 Alataljassa tuli ihan sairas pumppi. Hyvä että uskaltaa tehdä toiste. Tästä tulikin mieleen että testaanpa uudelleen. Joka lihas ryhmälle yksi liike sikakyykky metodilla. Myös forkuille ja pohkeille.
Joo tää. Facessa parhaimmillaan joku 30 osallistujaa videoineen kun haaste oli selkeä, ja tyyliin pääsi listalle vaikka yhelläki toistolla. Alottelijoita, ja aikalailla maailmanluokan tulokset omaaviaki ihmisiä mukana. Proot ei aina edes voittanu. Säännöt oli selkeet, ja videoissa tietenki oma kommentointinsa. Tossa esimerkki miten nuo arkistoitiin. Ketään ei ikinä vituttanu vaikkei ois sujunu. Korkeintaan motivoi parantaan omaa tulosta. Oisko ollu joka viikko näitä tuollon.

1661356279916.png

Saisit videon heti, mut liian kova taso mulle valitettavasti 🥲. 485 paunaa noussu joskus tasan kerran, mut penkki ja varsinki kyykky ihan liikaa pyydetty. Joku alffa tarttuu tähän ;=).
No tähtäilet siihen että kymppi joka liikkeessä👍 Ite teen tämän läpi kun selkä on kunnossa. Joskus tein tässä haasteessa 12, 12 ja 5 toistoo. Mulla kylläkin aikalailla samat enkat kyykyssä ja vedossa joten ehkä sittenkin kotimaisittain seuraavalla kerralla tavotella jk 15x200, pp 15x150 ja mn 15x200. Nyt pitkien sarjojen enkat on mulla JK 9x200, PP 11x150 ja MN 10x205. Joka noilla tekee tasaraudoilla tekee 20 toistoo kussakin liikkessä on jo aika kova kaveri.

Yks missä voisin kuvitella isommat ja vahvemmat haastavani vois olla joku tangon/kässäreiden pito pään päällä suorilla käsillä seisten/istuen. Jos vahvempi on sen verran jäykempi että ei pääse ihan täysin painon alle niin väsyyhän siinä nopsaan. Enpä nyt kuitenkaan heti lähe videota ottamaan.

Pistän huomenna jonkun simppelin jutun tähän, johon voi kuka vaan vastata. Oikeastaan tuli todella hyvä ideakin mieleen, joka liittyy Beginnerin päänyli juttuun hyvin pitkälti. En paljasta vielä muuta, kun että pelkkä tyhjä tanko riittänee monelle. Ei vaadi fakiirimaista liikkuvuutta, tai sirkuskoulutaustaa edes :d. Mutta voin sanoo että itellä oli näennäisesti hyvin pienelläkin painolla olkapäät tosi finaalissa kun joskus tuota tein.

Pistän huomenna jonkun simppelin jutun tähän, johon voi kuka vaan vastata. Oikeastaan tuli todella hyvä ideakin mieleen, joka liittyy Beginnerin päänyli juttuun hyvin pitkälti. En paljasta vielä muuta, kun että pelkkä tyhjä tanko riittänee monelle. Ei vaadi fakiirimaista liikkuvuutta, tai sirkuskoulutaustaa edes :d. Mutta voin sanoo että itellä oli näennäisesti hyvin pienelläkin painolla olkapäät tosi finaalissa kun joskus tuota tein.
Ei jaksanu treenaa eilen. Mut tää olikin jo videoitu. @beginner

View: https://www.instagram.com/p/CIxJjUpBV-L/
Eipä tuu aktiivisesti pään yli työnnettyä mitään, ni ehkä tää oli siks mulle sen verran tukala. Valakyykyssä kuitenki hieman alle oma paino menis.
Olkapäät & ranteet tosi hapoilla tuolloin. Jos kiinnostaa, ni ohjeet on videossa. Ei menis kyllä ees 40 kilolla toi, ja toiki ois voinu mennä smoothimmin.
Täytyy clickkaa Instaan, ni näkyy ensimmäinen clippi 30kg:lla. Tuossa ei näy 🧐.

Ei jaksanu treenaa eilen. Mut tää olikin jo videoitu. @beginner

View: https://www.instagram.com/p/CIxJjUpBV-L/
Eipä tuu aktiivisesti pään yli työnnettyä mitään, ni ehkä tää oli siks mulle sen verran tukala. Valakyykyssä kuitenki hieman alle oma paino menis.
Olkapäät & ranteet tosi hapoilla tuolloin. Jos kiinnostaa, ni ohjeet on videossa. Ei menis kyllä ees 40 kilolla toi, ja toiki ois voinu mennä smoothimmin.
Täytyy clickkaa Instaan, ni näkyy ensimmäinen clippi 30kg:lla. Tuossa ei näy 🧐.

Pelkästään tuo syväkyykyssä niskantakaa punnerrus on yllättävän vaikea liike. Yksi painonnostaja otti sitä apuliikkeenä niin kokeilin. Alkuun ei edes tanko noussut vaikka istuen niskantakaa enkka on 95kg. Ei tapahtunut mitään kun yritti punnertaa 😀 Siinä oli jotain kikkoja mitä en nyt varmaksi muista. Olikohan että piti jaloista ottaa pikku potku 🤔 Jäykkä ukko tuskin pystyy edes olemaan syväkyykyssä. Testatkaahan joku paljonko tuolla liikeellä saa punnerrettua.

Pelkästään tuo syväkyykyssä niskantakaa punnerrus on yllättävän vaikea liike. Yksi painonnostaja otti sitä apuliikkeenä niin kokeilin. Alkuun ei edes tanko noussut vaikka istuen niskantakaa enkka on 95kg. Ei tapahtunut mitään kun yritti punnertaa 😀 Siinä oli jotain kikkoja mitä en nyt varmaksi muista. Olikohan että piti jaloista ottaa pikku potku 🤔 Jäykkä ukko tuskin pystyy edes olemaan syväkyykyssä. Testatkaahan joku paljonko tuolla liikeellä saa punnerrettua.
Itellä ei kiristä käytännössä mistään ikinä, PAITSI yläselkä/lapojen alue. Hankala alue pitää öljyttynä mulle. Eli etukyykyt vaatii tarpeettomasti vaivaa, ja sama jäykkyys näkyy pään yli jutuissakin vähemmissä määrin. Siks ote on varsin leveä tuossaki. Toi ja valakyykky olis varmaan huomattavasti iisimpää, jos oikeesti riittäis liikkuvuus tehä jollain alle hartianlevysellä otteella. Tuossa mun liikkeessä toi suorin käsin/jaloin alkuhomma on aika vittumaista myös. Ilkee painopiste ja silleen.

Sama mulla. Kireä yläselkä ja lapojen väli rajoittaa pahiten. Valakyykyn huomasin avaavan sitä aluetta. Kepillä aloitin tekemään ja parin kolmen kuukauden treenillä sain 70kg. Huippuliike niin voimailijoille kuin ikä ihmisillekin. Pitkä aikainen iskias kipu taas jäykisti alaselkäni niin pahasti etten voi tehdä istumaannousuja selinmakuulla enää. Videon liikkeen alkuosan pelkkä katsominen sattuu ☠

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom