Treeni-osion yleiset kysymykset

prässissä voi sen rasituksen suunnata tosi monella tavalla. videon versio osuu eniten takapuoleen ja takareisiin, vaikka vois tehdä syvempänä niillekin. jalat ylhäällä/alhaalla levyllä ja kapeella/leveellä ohjaa sen työn eri paikkoihin. jos et tiedä, minne joku tapa osuu, tee sitä 5x15 tänään ja huomenna tiedät minne osui.

onko siel selässä pullistuma? diagnoosi ja kuntoutussuunnitelma? ei se prässi väärin tehtynä (alaselkä nousee penkistä) sille sen parempi ole, päinvastoin. vyökyykky on tosi hyvä liike selkävaivaisille. samoin yhden jalat versiot eri liikkeistä.

pohkeet on pieni lihasryhmä (paitsi he-manin pohkeet) ja niiden tekeminen alussa ei reisiä kummemmin lämmitä ees. niille riittää helpommin energiaa treenin lopussa. sinne siis.

liikelaajuus esim tossa sjmv:ssa voi bodytyyliin jäädä vajaaksi ylhäältä, mutta vain sen 10cm eli et nouse täysin ruoto suoraksi, mutta et tee sitä tollai alaselkäversiona, kuten videossa. jo pelkästään sen sun selän takia.

Mielenkiintoista. Joo omt fyssarilla käyny 5-6 kertaa ja kerran kiropraktikolla. Kotona teen paljon liikkuvuusharjotteita, mutta ei vaan katoa kipu. Kipeenä kun olin ja tuli treenitaukoa muutama viikko niin vaiva katosi. Nyt kun treenit taas rullaa, ni sama kohta kipuilee. Ei mitenkään paljoa mutta tarpeeksi vittumaisesti.

Miltä kuulostaa tämmönen modaus (liikkeet ja järjestys):

-Reiden koukistajat istuen
-Kyykky vyöllä (kuinka syvään kannattaa tämmösen SI nivel vaivaisen mennä?)
-SJMV
-Reiden ojentajat
-Prässi jalat ylhäällä

Mitä mieltä oot tosta laskevasta pyramidista jalkatreeneissä eli painot laskee ja toistot nousee joka sarjassa?

Kiitti muuten vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vyökyykky on siis oma liikkeensä, ei normikyykky vyön kanssa. voi tehdä monella tavalla. syvyys riittää yleensä voimanostosyvyyteen. voimaa ajatellen laskeva pyramidi on toimivampi nousevaan verrattuna.

jos toi vaiva ei lähe veks, se ei fyssarin tai kiron toimesta lähe kyllä. siis et tiedä mitä siellä on vikana? ei oo kuvattu? ja annat manipuloida vapaasti? juuuei.

vyökyykky on siis oma liikkeensä, ei normikyykky vyön kanssa. voi tehdä monella tavalla. syvyys riittää yleensä voimanostosyvyyteen. voimaa ajatellen laskeva pyramidi on toimivampi nousevaan verrattuna.

jos toi vaiva ei lähe veks, se ei fyssarin tai kiron toimesta lähe kyllä. siis et tiedä mitä siellä on vikana? ei oo kuvattu? ja annat manipuloida vapaasti? juuuei.

Ei oo kuvattu. Fyssari, kiro ja hieroja ovat kaikki todenneet että vasen puoli eli lonkka / lantio on kireämpi ja vähemmän liikkuvampi kuin oikea ja että siitä johtuisi kipu SI nivelessä. Kipu on kyllä laskenut reilusti siitä mitä se oli alussa eli hoidot ja liikkuvuusharjoitteet ovat kyllä auttaneet. Kipu on hyvin paikallinen, pystyn suunnilleen sormella paikantamaan sen. Istuessa tuntuu eniten.

Miltä toi jalkatreeni muuten näytti? Liikkeet ja niiden järjestys? Täytyy tuohon vyökyykkyyn tutustua.

Pitää kattoa löytyykö salilta näin korkeita bokseja:

View: https://youtu.be/hk1ocw6scz4

Viimeksi muokattu:
Ei oo kuvattu. Fyssari, kiro ja hieroja ovat kaikki todenneet että vasen puoli eli lonkka / lantio on kireämpi ja vähemmän liikkuvampi kuin oikea ja että siitä johtuisi kipu SI nivelessä. Kipu on kyllä laskenut reilusti siitä mitä se oli alussa eli hoidot ja liikkuvuusharjoitteet ovat kyllä auttaneet. Kipu on hyvin paikallinen, pystyn suunnilleen sormella paikantamaan sen. Istuessa tuntuu eniten.

Miltä toi jalkatreeni muuten näytti? Liikkeet ja niiden järjestys? Täytyy tuohon vyökyykkyyn tutustua.

Pitää kattoa löytyykö salilta näin korkeita bokseja:

View: https://youtu.be/hk1ocw6scz4

Kauanko SI-nivel kipuillut? Onko ollut mitään muita selkävaivoja?
Jos ei ala menemään ohi, koita touhuta ittes magneettikuviin.
Sen verran tutulta nimittäin kuulostaa oireet, magneetista löytyi itselläni syy kipuihin.
SI-nivelet tulehtuneet ja diagnoosi aksiaalinen spondylartriitti eli alkava selkärankareuma.
Toivottavasti kuitenkin sinulla kyse jostain muusta.

Kauanko SI-nivel kipuillut? Onko ollut mitään muita selkävaivoja?
Jos ei ala menemään ohi, koita touhuta ittes magneettikuviin.
Sen verran tutulta nimittäin kuulostaa oireet, magneetista löytyi itselläni syy kipuihin.
SI-nivelet tulehtuneet ja diagnoosi aksiaalinen spondylartriitti eli alkava selkärankareuma.
Toivottavasti kuitenkin sinulla kyse jostain muusta.

Noin 5 kuukautta sitten alkoi tämän vasenpuoleinen hyvin paikallinen kipu pakaran yläosassa. Kipu on välillä poissa kokonaan, mutta lähes joka päivä se muistuttelee itsestään jossain asennossa. Yleensä istuen. Silloin kun se kipu on aktiivinen, niin en saa sitä pois mitenkään. Kaikki YouTuben "open SI joint" videot oon kattonu läpi, eikä mikään auta. Treenata oon nyt pystynyt silti ihan normaalisti poislukien liikkeet jossa selkä menee hyvin mutkalle esim. Kyykky tai syvä prässi. SJMV:tä oon pystynyt tekemään normaalisti.

Alaselkäkivuista yleisesti oon kärsinyt koko elämäni. Joskus on iskenyt semmosia noidannuolia etten ole pariin päivään pystynyt liikkumaan.

Pitäisi kai mennä magneettikuviin, mutta perkele ku maksaa ymmärtääkseni maltaita yksityisellä ja julkisella menee kuukausia ennenkuin pääsee. Oon koko ajan vaan odotellut tän menevän ohi, varsinkin kun tää tuntuu olevan paranemaan päin ja 80 % ajasta ei ole mitään kipuja.

Minkälaisia variaatioita?
Omissa rutiineissa kyykylle on 10+ variaatiota käytössä, mutta suuntaus on voimailu ettei taida ihan samat periaatteet sopiakaan. Pointti on se että jos jalat ei ole poikki tai jotain muuta oikeasti fataalia, variaatioilla pystyy etsimään tavan tehdä liikemallia ja ne usein auttaa myös vaivan parantumisessa kun tehdään järkevästi. Hyllystä ei kaikille löydy ratkaisua ja ns. trial & error:ia pitää käydä läpi ratkaisun löytämiseksi. Omaan vasemman patellan vaivaan menossa sama ssb-kyykkyyn perustuva rutiini millä sama hiton sitkeä lähti oikeasta aiemmin ja hyvältä alkaa näyttää.

Jos sulla selkä vaivaa niin tuo jto:n vyökyykky on ihan ehdoton suunta. Lisäksi voi laittaa että tunnen kyllä yhden ilmeisesti myös si-vaivaisen, joka saa etukyykyllä kyykyt tehtyä ok. Prässiä itse välttäisin kuin ruttoa jos selkä vaivaa.

Noin 5 kuukautta sitten alkoi tämän vasenpuoleinen hyvin paikallinen kipu pakaran yläosassa. Kipu on välillä poissa kokonaan, mutta lähes joka päivä se muistuttelee itsestään jossain asennossa. Yleensä istuen. Silloin kun se kipu on aktiivinen, niin en saa sitä pois mitenkään. Kaikki YouTuben "open SI joint" videot oon kattonu läpi, eikä mikään auta. Treenata oon nyt pystynyt silti ihan normaalisti poislukien liikkeet jossa selkä menee hyvin mutkalle esim. Kyykky tai syvä prässi. SJMV:tä oon pystynyt tekemään normaalisti.

Alaselkäkivuista yleisesti oon kärsinyt koko elämäni. Joskus on iskenyt semmosia noidannuolia etten ole pariin päivään pystynyt liikkumaan.

Pitäisi kai mennä magneettikuviin, mutta perkele ku maksaa ymmärtääkseni maltaita yksityisellä ja julkisella menee kuukausia ennenkuin pääsee. Oon koko ajan vaan odotellut tän menevän ohi, varsinkin kun tää tuntuu olevan paranemaan päin ja 80 % ajasta ei ole mitään kipuja.

Toispuoleinen pakaran yläosassa oleva kipu kuulostaa varsin tutulta.
Kävin ite aikanaan yksityisellä ottamassa magneettikuvat. Lääkäri sanoi suoraan, että vähintään puoli vuotta menee jos meinaa julkisella puolella päästä kuvattavaksi. Kirjoitti sitten lähetteen kun sanoin että menen yksityiselle.. Sen verran alkoi jo tietämättömyys käydä mielenterveyden päälle, että maksoin sitten muutaman satasen omasta pussista, kun kuvattiin lanneranka ja rintaranka. Sainpahan asiat selville.
Ei nykyään maksa jokapaikassa edes maltaita. Silloin asuttiin pääkaupunkiseudulla, ja Helsingissä kävin eräässä puljussa joka on niillä töin, että ottaa magneettikuvia. Oiskohan 2 kuvaa maksanu jotain 300-350 € vuonna 2014. Minulla siksi kaksi kuvaa, kun myös rintaranka oireili.

Tähän liittyen vielä vinkki jos sulla on jotain laajempaa työterveyspalvelua työnantajan kautta. Mulla oli ja työnantaja sano, että ota yhteyttä vakuutusyhtiöön, heidän sopparin kautta saat rahat takasin.
No minähän innostuin ja otin yhteyttä vakuutusyhtiöön, ja kuinka ollakaan tuli kielteinen päätös. Ei kelvannut, että lähetteen oli kirjoittanut työterveyden erikoislääkäri, olisi pitänyt olla muistaakseni joku reumalääkäri tai vastaava. Yllättävä käänne, saivat pestyä kätensä jollain verukkeella :LOL:

tai sitten kunnalliselle magneettiaika tilaukseen ja sen puoli vuotta tms keskittyy hyvin aktiivisesti siihen kuntoutukseen. äkkiä se menee ja jos parempaan suuntaan, sitä parempi. joskus niinki pienestä kiinni noi toispuoleisuudet ku keskimmäisen pakaralihaksen tiukkuus.

treenijärjestys ok, mutta sehän ei ole "ohjelma". semmonen olis sitten tietenkin hyvä olla, että sitä sun tekemistä aidosti seurataan ja se treeni jotenkin ottais huomioon ne rajoitteet.

Pahoittelut jo valmiiksi hukatuista sekunneistasi elämästä jos satut lukemaan tämän viestin. Ei varsinaisesti liity treenaamiseen. En tiedä mihin tämän olisin postannut, Offtopic aluetta pohdin mutta siellä tuntuu kirjoittelevan ihmiset jotka eivät välttämättä seuraa niin suuresti (tai ainakaan tuota contettia) tänne treeni/ravinto -osioihin niin heille tämä viesti olisi mahdollisesti ollut mitätön.

Itse asiaan, huoli on suuri. Kaikkien pistoolikyykkyjen äiti, tuo tuhannen pistoolikyykyn, tuntien kestävän humanflagien sekä fysiikanlakien rikkoja on kadonnut (?) foorumilta. Tämä palstan maskotti aiheutti niin vihaa kuin rakkautta täällä ja nyt hän on poissa (?). Viestejä ei kuulu useisiin päiviin, lomamatkoihin tms ens usko sillä normaalisti kyseinen herra päivysti täällä lähes kellonympäri, oli kello sitten 03:00 keskiyöstä tai 12:00 keskipäivällä, tämä mies oli valmis ottamaan mittelöä täydellisestä kyykkytekniikastaan (julle), mahtavasta mavestaan (kissanselkä) jne. Väkisinkin päivien ja taas päivien kirjoittelemattomuuden jälkeen viruu mieleen onko se selkäranka viimein katkennut (kirjaimellisesti), mies jäänyt kyykkytangon alle yrittäessään 300kg Zercherkyykkyä (vaikkei edes 80kg:lla sitä pystynyt puhtaasti tekemään) vai mistä hitosta tässä on nyt kyse? Nimeä tuskin tarvitsee mainita, jokainen vähänkään aktiivisemmin foorumia seuraava kyllä tunnistaa kenestä kaljupäästä on kyse! (ex-hassutukka)

Ei, en ole trolli, en lääkkeiden vaikutuksissa enkä edes kännissä. Vaan huoli on aitoa, iltani pakkiksella on muuttumassa selkeästi vakavempaan suuntaan kun kukaan ei enää naurata minua tai saa minua hilpeälle tuulelle hölmöillä ja hieman provosoivilla viesteillään. Kukaan ei enää kinaa siitä kuinka järkyttävän näköinen takakyykky (julle) näyttää hyvältä selän ollessa vaakatasossa noston puolivälissä.

Älkää pahoittako mieltänne, XOXO.

Mikä olis kohtuullinen pystypunnerrus KP tulos 120kg-125kg penkkaavalle 84kg miehelle? Edes jotain osviittaa, tästä ei löydy millään googlella tietoa.

60-90kg. ei välttämättä oo niin suoraan suhteessa penkkiin. monenlaisia suhteita tullut aikojen saatossa todettua.

@jto nyt kun magneettikuvista selvisikin, että SI -nivelessä ei ole mitään vikaa vaan kipu johtuukin alimmasta välilevystä joka on kulahtanut, niin mitä suosittelet kyykyn ja prässin osalta?

Hyvälaatuista pullistumaa sanoi lääkäri..

levypainetta ois hyvä vähentää, joten vapaat kyykyt aikalailla viksuinta jättää pois, paitsi pitkinä sarjoina. vyökyykky on tosi hyvä koipiliike ja prässi myös, kunhan se alaselkä ei siel pyöristy yhtään. eli istuin ei saa olla liian syvällä siel kelkan alla.

Miten kannattaisi jatkaa että saisi tulokset taas nousemaan penkissä. Tein 5 viikkoa niin että ensin ylirauta jonka jälkeen 3x6. Sitten vinopenkissä 3 pidempää 12-20 toiston sarjaa. Taljoissa vielä vähän pumppailua. Tuolla tavalla sai joka viikko lisätä 2,5kg. Nyt kuitenkin alkanut tökkimään. Pitäisikö pudottaa hieman painoja ja alkaa tekeen vaikka 3x8? Vai tehdä jonkin aikaa pelkillä käsipainoilla?

miksi ihmeessä pelkästään 3x6? ihan oikeesti ihmiset nyt joku raja! treenejä PITÄÄ vaihdella, että homma etenee!!! se on ihan perusedellytys kehitykseen. mikään sarja-toisto- formaatti EI tee itessään ihmeitä.

elikkä...zzz... mikseipä nyt vaikka näinkin yksinkertaisesti:
1-2 kk 3-4-8-10
1-2 kk 3-4x4-6
1-2 kk piikkailua.

miksi ihmeessä pelkästään 3x6? ihan oikeesti ihmiset nyt joku raja! treenejä PITÄÄ vaihdella, että homma etenee!!! se on ihan perusedellytys kehitykseen. mikään sarja-toisto- formaatti EI tee itessään ihmeitä.

elikkä...zzz... mikseipä nyt vaikka näinkin yksinkertaisesti:
1-2 kk 3-4-8-10
1-2 kk 3-4x4-6
1-2 kk piikkailua.

No nythän ajattelinkin vaihtaa :cautious: Rintareeni ollut noin 5-6 päivän välein niin pitäisikö joka reenissä tehdä eri määrä toistoja? Tuolla tyylillä sain kuitenkin 5vk putkeen kehitystä kun se eka oli noin kk jauhanut paikallaan. Siksi ei tullut mieleen vaihtaa.

Tarkoititko tuolla ylemmällä että vaikka pari viikkoa 3x8, sitten pari viikkoa 4x10? Sitten kk tai parin päästä lyhyempiä?

Kun näin olen kuitenkin nyt menny niin kannattaako mulla lyhentää tuostakin vai aloittaa 8-10 sarjoilla?

mun kommentti oli yleisesti suunnattu. kun sitä tehdään 3x10 koko ajan ja sitten suuresti mietitään voisiko tehdä 4x8 joskus... sen koko paletin pitää pystyä elämään ja kehittymään. nousujohteisuus on koko touhun ydin.

nyt seuraavaksi sun kannattaa tehdä lyhyempää ja lopuksi ulosmitata ne ykköset. sen jälkeen sitten pidempää sarjaa taas. noi yllämainitut on tietyn aikaa treenaamista tietyillä toistoalueilla pyrkien lisäämään sarjoja, toistoja ja kiloja. ei mitään fiksattua tiettyä aikaa.

mun kommentti oli yleisesti suunnattu. kun sitä tehdään 3x10 koko ajan ja sitten suuresti mietitään voisiko tehdä 4x8 joskus... sen koko paletin pitää pystyä elämään ja kehittymään. nousujohteisuus on koko touhun ydin.

nyt seuraavaksi sun kannattaa tehdä lyhyempää ja lopuksi ulosmitata ne ykköset. sen jälkeen sitten pidempää sarjaa taas. noi yllämainitut on tietyn aikaa treenaamista tietyillä toistoalueilla pyrkien lisäämään sarjoja, toistoja ja kiloja. ei mitään fiksattua tiettyä aikaa.

Joo ei ollut tarkoitus tehdä aina 3x6. Alunperin ajattelin kk välein vaihtaa. Voisihan tuota vaihtelua hieman tihentää. Ens reenissä sitte nelosia :rolleyes:

Sitä olen vielä miettinyt että tekeekö lyhyitä 4 toiston sarjoja yhtä monta kuin 10 toiston sarjoja vai vähempi?

Kiitoksia neuvoista. Voipi olla hieman tyhmiä kysymyksiä, vasta kesällä aloitin reenaamisen. Sain kuitenkin omin päin 3kk aikana tuloksen nouseen noin 40kg ja siitäkin ajasta puolet meni aivan hukkaan. Nyt ne helpot kilot taisi loppua ja pitää hieman miettiä miten reenaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom