Olisi mukava kuulla mielipiteitä, että minkälaista treenia/treeniohjelmaa kannattaisi kokeilla erittäin ”kiireässä elämänvaiheessa”? Tilanne on sellainen, että työ ja opiskelu on nyt yhdistetty vauva-arjella. Pelkästään aika ei ole kortilla, vaan myös energiatasot. Unet ovat olleet katkonaisia jo kohta vuoden. Olen yrittänyt treenata samoin kuin sinkkumiehenäkin, mutta salilla ja salin ulkopuolella tuntuu usein siltä, että ei vain jaksa. Olen modifioinut treenejä jonkin verran tehden niistä lyhyempikestoisia (~45 min) ja tekemällä kovan treenin vain kerran viikossa. Homma on vain niin, että en oikein ole varma onko omassa touhuiluissa enää mitään järkeä.
Joku G6 kuulostaisi jälleen periaatteessa ihan hyvälle vaihteeksi, mutta en jaksaisi vetää sitä ainakaan sellaisenaan kolmea kertaa viikossa läpi ja reilusti yli tunti menisi kerralla siihenkin. Olen vain huomannut, että n.40 min kohdalla alkaa homma tökkimään aina salilla nykyisin.
Kokemuksia ja vinkkejä kuulisin mielelläni, että miten treenit voisi suunnitella tällaisessa elämänvaiheessa? Aikaa yleensä löytyy käydä salilla 2-3 krt viikossa kuitenkin iltaisin.
Eipä se hääviä ole vauvan ja treenin yhdistäminen. Lapsi onneksi kasvaa nopsaan, ja tilanne helpottaa koko ajan.
Stressi ja unenpuute ovat haitaksi ihmiselle. Tämän vuoksi olen itse tehnyt niin, että pidän treenit "mikä parhaalta tuntuu" -meiningillä korostaen niiden psykologista merkitystä arjen pakopaikkana. Salilla tekee mitä parhaaksi kokee ja arjen seassa sitten kompensoi niitä harjoitteita, jotka jäi salilla vähemmälle. Vetelet vaunuilla spurtteja ylämäkeen, punnerrat, heilutat kahvakuulaa jne. Treenit suht lyhyinä, etteivät lisää elimistön kokonaiskuormaa kohtuuttomasti. Kun lapsi/lapset ovat isompia, palataan kovempaan treeniin.
Intti-keskusteluista löytyy hyviä ajatuksia hieman (tai aika paljonkin) vastaavan tilanteen ympärillä.