Treeni-osion yleiset kysymykset

ei tyhmiä kysymyksiä oo. kysymättömiä on.

sarjamäärät riippuu tavoitteista. joskus perusvolyymiä kannattaa nostaa ja mm. maksimivoimia piikkaillessa sit vähentää.

1-3 kk on ihan hyvä pätkä keskittyä yhen ominaisuuden kehittämiseen. ihan se yks sarja- ja toistomäärä kuitenkin kannattaa unohtaa ja hieman laajentaa tekemistä. eli esim 3x6 sijaan 3-5x5-7.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei tyhmiä kysymyksiä oo. kysymättömiä on.

sarjamäärät riippuu tavoitteista. joskus perusvolyymiä kannattaa nostaa ja mm. maksimivoimia piikkaillessa sit vähentää.

1-3 kk on ihan hyvä pätkä keskittyä yhen ominaisuuden kehittämiseen. ihan se yks sarja- ja toistomäärä kuitenkin kannattaa unohtaa ja hieman laajentaa tekemistä. eli esim 3x6 sijaan 3-5x5-7.

No tavoite on nostaa tuloksia ja tehdä lihasta mahdollisimman tehokkaasti, yhtä aikaa :rolleyes:

Se tässä onkin hieman ongelma että jos jossain reenissä rauta tuntuu erityisen keveältä ja saan tehtyä esim vaikka tuon 3x6 helposti. Sitten teenkin pari sarjaa lisää niin ilmeisesti en kerkiä palautua kunnolla ja seuraavassa reenissä saakin pudottaa painoja. Näin käy lähes aina. Kun olen tehnyt niin että kovien sarjojen jäljeen voimia jää aika hyvin ja sen jälkeen pumppaillut pidempää sarjaa niin se ei tunnu vaikuttavan palautumiseen yhtä paljon ja kehitys on jatkunut.

En minä aivan ekaa kertaa ole punttien parissa vaan pidin sellaisen 7 vuoden lepotauon etten koskenut puntteihin ja aiemmalta ajalta jo tiedän että en kehity voimissa jos teen kovia sarjoja liian monta. Siksi olisi helppo tehdä aina jokin 3x4, 3x6 tai 3x8 ja lisäksi pumppailla. Mielummin liian vähän kuin liikaa ajatuksella.

Meneekö tämä aivan metsään jos yrittää noudattaa vaikka 3vk 3-4x10, 3vk 3x8, 3vk 3x6, ja muutama viikko lyhempiä sarjoja?

Yrittäisi joka reenissä lisätä hieman painoa tai toistoja.

Mikä olis paras tapa toteuttaa progressio 1-jakosessa ohjelmassa? Oon nyt 4kk treenaillu seuraavalla ohjelmalla:

4x5 Penkki
4x5 Leuat lisäpainoilla
3x10 Vipunostot sivu/takaolkapäille
3x5 Kyykky
3x8 vatsoja eri liikkeillä (dragonflag, voimapyörä, jalkojen nosto roikkuen)

Joka treenissä pyrkiny lisäämään painoa 2,5kg ja kuukauden välein noin viikon tauko, jonka jälkeen alottanu taas kevyemmistä painoista nostamaan. Kehitystä tullut hyvin, (penkin sarjapainot 67,5->95kg), mutta nyt on alkanu selvästi tökkimään.

Aattelin seuraavaks tehdä suht samaa ohjelmaa, mutta vaihtaisin sarja/toistomäärät pääliikkeissä (penkki, leuat, kyykky) 3x8. Eniten mietityttää miten toteuttaa progressio tuossa ohjelmassa? Jos pyrin joka kerta lisäämään painoa, niin tulee seinä vastaan hyvin nopeasti ja treenit on pelkkää pään hakkaamista seinään. Onnistuisko esim niin, että nostaa sarjapainoja viikkotasolla? Esim penkissä:

Viikko 1:
Ma 3x8x75kg
Ke 3x8x77,5kg
Pe 3x8x80kg
Viikko 2:
Ma 3x8x77,5kg
Ke 3x8x80kg
Pe 3x8x82,5kg
Jne...

Onnistuuko noin vai onko jotain fiksumpaa tapaa toteuttaa progressiota? Vai meneekö ihan metsään koko ohjelma?

Mikä olis paras tapa toteuttaa progressio 1-jakosessa ohjelmassa?
....
Kehitystä tullut hyvin, (penkin sarjapainot 67,5->95kg), mutta nyt on alkanu selvästi tökkimään.

Tökkimiseen kokeilisin liikkeiden varioimista. Siis penkistä, kyykystä, vertikaalisesta vedosta, jne. ottaisin eri versioita.

Tässä on vuosien saatossa tahkonnu jos jonkinmoista reeniä ja saanu joka paikan rikki ainakin kertaalleen jo nuorempana ja ylirasitustilankin, joka opetti iskemään jarrua. Nykyään teen melkolailla hillittyjä treenejä ja yksi nyt kevyempänä pitämäni ja itse kehittelemäni metodi on seuraavanlainen. Voihan tämä olla jo olemassaolevakin, mutta kun en pahemmin skeneä seuraile, niin en tiedä.

Nimeän tätä "Kertotreeniksi".

Perustuu siis siihen, että tiettyjä lihasryhmiä hakataan jakson aikana useammin. Eli niitä, jotka minulla laahaavat perässä.

1. Olkapää-, ojentaja-, hauispäivä.

2. Selkäpäivä. Sen jälkeen pitkänä kevyenä pudotussarjana pumppaillen olkapäät jonakin sivuviparivariaationa.

3. Tissipäivä. Samalla lailla tiputuspumppina taas olkapäät nyt pystysoutuna/vast. ja samoin pumppaillen selkä edestä päin vedoilla.

4. Jalkapäivä. Pumppina olkapäät pystypunnerrus/vast. selkä ylhäältä ja tissit penkki/vast. ja viparein/vast. Vatsat.

En nyt mene sen enempää itse liikkeisiin tai suoritustapoihin, mutta kokeilkaa, tai muokatkaa tuosta omanne, jos kiinnostaa. Itellä toimii ainakin toistaiseksi hyvin.

Osion nimi on kysymykset, niin tuleeko jotain välitöntä kritiikkiä mieleen tästä?

Moro! Mitä apuliikkeitä lisäisitte tälläseen voimaohjelmaan

Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5

Mitäs porukka suosittelee flunssareenin suhteen. Ollu nyt reilun viikon treenaamatta kokonaan "flunssan" takia. Oireina siis nenän tukkoisuus ja yskiminen about 5 kertaa päivässä. Yleisoireita ei oo ollu ja kova halu ois päästä reenailemaan. Tosiaan ei oo mihinkkää suuntaa kyseiset oireet menny tän viikon levon aikana.

Itse ainakin olen lievien flunssan oireiden ilmaantuessa saattanut pitää muutaman päivän ylimääräistä lepoa, mutta jos ei silläkään mene ohi tai muutu pahemmaksi olen kyllä mennyt treenaamaan. Sen verran tinkinyt kuitenkin treenin aikana, että olen palautellut pidempään ja pyrkinyt välttelemään hengästymistä. Kyllä se yleensä siitä sitten on joko ohi mennyt tai tullut kunnon flunssa päälle. Kuume nyt sitten on ehdoton nou nou. Tuo on paskamaista, kun tuollainen lievähkö flunssa saattaa kyteä pari kolmekin viikkoa helposti, jos ei nosta kuumetta ja se on aika turhauttavaa olla kokonaan liikkumatta.

Moro! Mitä apuliikkeitä lisäisitte tälläseen voimaohjelmaan

Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5
Yläselälle esim. leuanveto. Saisit haboillekin vähän treeniä. Vielä kun lisää vatsan, niin sehän on melkein Arskan kultainen kuusikko.[/QUOTE]

kun flunssan ihan ensioireet ilmenee, oon tehny hyvin lyhyen (20mim) terävän treenin ja sit lämmintä päälle, kotiin nukkumaan, syömään ja myrkyttään vitamiineilla. vastustuskyky nousee hetkellisesti ja saattaa pöpö perääntyä. toiminut kymmeniä kertoja itellä ja muilla.

Nopea kysymys tänne, kun en keksi muutakaan paikkaa.
Eli onko porukka kokeillu converseja tms canvas kenkiä kyykyissä ja vedossa? Ajaako asiansa, kun ovat tasapohjaiset?
Ps.ei perse kestä ostaa oikeita kyykky kenkiä ja lenkkarit joustaa liikaa.

on ne hyvät, mutta mikä tahansa ohut käy varsinkin, jos leveellä kyykkäät. miesten perusvoimistelutossutkin ok. kapeemmalle tyylille voi kokeilla vaikka kävelykenkiä.

Mitkähän olisi parhaat hauiksen treenaus liikkeet, ongelma on siis että scotti telineessä eikä seisaallaan kääntö ei onnistu kohdentamaan treeniä hauikseen vaan käy vaan tolkuttomasti polttamaan forkkuja

Mitkähän olisi parhaat hauiksen treenaus liikkeet, ongelma on siis että scotti telineessä eikä seisaallaan kääntö ei onnistu kohdentamaan treeniä hauikseen vaan käy vaan tolkuttomasti polttamaan forkkuja
Käy scottitelineeseen "väärinpäin" eli olkavarsi roikkuu pystysuorassa lattiaan nähden. Siitä sitten pienillä painoilla puristelemaan niin johan alkaa löytyä

pidä ranne suorana äläkä koukista sitä yhtään nostaessa. pidä hartiat alhaalla.

Tuossahan nuo parhaimmat massa ja voimaliikkeet ovat(y) Tekniikkavirhe jos et saa hauiksiin tuntumaa. Ilmeisesti väännät ranteilla kuten jto arveli.

Nopea kysymys tänne, kun en keksi muutakaan paikkaa.
Eli onko porukka kokeillu converseja tms canvas kenkiä kyykyissä ja vedossa? Ajaako asiansa, kun ovat tasapohjaiset?
Ps.ei perse kestä ostaa oikeita kyykky kenkiä ja lenkkarit joustaa liikaa.
Converset voittaa ainakin lenkkarit helposti. Itse käytän kaikissa muissa paitsi kyykyissä. Niissä painonnosto kengät.

juu sulla väsähtää forkut ennen hauiksia, vaikka ne töitä kyl tekee nekin. samantien voit lisätä hieman enemmän kontrollia siihen negavaiheeseen, jos bodymielessä treenailet. ei se hauis voi olla tekemättä töitä, jos kyynärnivel koukistuu, mutta fokus kunniaan siis nyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom