Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitää ottaa tavaksi lukea iltaisin jotain kun ei se nukahtaminen tapahdu ihan heti.

Beyond brawnissa ukko suosittelee kyykkäystä kerran viikkoon ja mavea kerran viikkoon, yläkroppaa pari kertaa viikkoon mikä on aika erikoista kun nykyään hehkutetaan korkeampaa frekvenssiä (2-3x viikkoon) natuille kaikissa lihasryhmissä etenkin aloitaessa salitreenin. Tosin olen sen huomannut ihan omista treeneistä että mavea on turha tehdä enempää kuin kerran viikkoon, kyykky tai sen variaatot/laitteet kyllä menee pari kertaa viikkoon.

Siellä on huvittavasti myös ehkä yltiövaroittelua ylitreenauksen suhteen jos katsoo pakkiksen viimeaikojen keskustelua, täysillä vetämistä pitäisi ehdottomasti välttää ja huomioida aina palautuminen vaikka se tarkoittaisi lihaksen treenausta vain kerran viikkoon. Kyllä mulla kroppa palautuu aika hyvin 2x viikkoon täyzii treeneistä ja kädet niin hyvin että niitä voi tehdä kolmekin kertaa viikkoon, mitä ei tässä suositella.

Ehkä opin jotain uutta kun lukee pidemmälle

no... se täyzii on niin suhteellinen käsite. ja hyvin paljon on kiinni siitä mitä siltä treeniltä haetaan. ei ollenkaan kaikki siellä salilla käyvät edes halua lisää lihasmassaa. tää on monen aika vaikee tajuta. esimerkkinä vaikkapa minä itte. teen talvella sisäkaudella myös punttia, mutten missään nimessä halua sitten grammaakaan lisää painoa, päinvastoin.

se on ihan päälajista yms kiinni, miten ne punttitreenitkin sitten toteutetaan vaikka sitten sen sarjatiukkuuden osalta. voimaa ajatellen se loppuun asti nakuttaminen ei oo se ideaalein tapa ollenkaan.

bodareille kyllä itekin teetän kaikenlaisia suht... vekkuleita treenejä ja niissä on eri meno kyllä. se kehitys vaan mitataan täysin eri kriteereillä siinä lajissa.

Ei varmasti ole optimaalista rasittaa kroppaa niin paljon kuin mahdollista jos haluaa muissakin lajeissa kehittyä. Mutta noin perus aloittelevalla treenaajalla joka nousee sohvalta ja on fläsää kropassa joka haluaa optimoida lihaskasvun siinä määrin kun se on mahdollista.

en tiedä menikö se mun pointti nyt sulta hierman ohi kuitenkin.

eli ei se "muu laji" ole välttämättä muuta ku punttia vaan päälaji on esim voimanosto, painonnosto tai voimamiesurheilu. se voi olla myös voimanhankintaa jonku muun lajin tueksi. ei siis välttämättä puntti yhtenä lajina kanoottiretkien, pyöräilyn, sulkapallon, leveyshypyn seassa siis.

ei aloittelijankaan kannata alkaa "rasittaan kroppaa niin paljon kuin mahdollista". ei varsinkaan bodausmielessä kannata tuijotella sitä mitä isot tekee. kyllä se perustekeminen liittyy hyvin vahvasti siihen voimanhankintaan. ne lihakset kasvaa siten varsin kiitettävästi. enemmän se on sitä optimointia.

Perustavoitteena on kyllä aina saada voimatasoja ylös kaikissa liikkeissä mutta olen koittanut alkaa opetella saamaan lihakseen tuntumaakin eristävämpiä liikkeitä tehdessä pääliikkeiden jälkeen. Se on kuitenkin niin hidasta kehitystä että itseä kiinnostaa samalla lukea/opiskella aihetta ehkä omaa osaamista pidemmälle tulevaisuuden varalle. Eipä se perustekeminen ole muuksi muuttunut vaikka näitä juttuja lueskelee. Ammattibodareita tuskin kannattaa harrasteljatreenaajan matkia mutta kyllähän noita lihaskasvua aikaan saaneita normityyppejäkin alkaa löytyä, ilman että kisaa tai käyttää lääkkeitä.

Mikähän mahtaa olla vikana kun takareisi kiristää pirusti; ennen sai nyrkit lattiaan suoriltajaloilta, nyt jää 10cm. Kaikki alko kun joku vko sitten kaveri teetätti joku 10 sarjaa extraa takareisille. Ja sitä aikasemmin mavessa tunsin takareidessä jotain ehkä sähköiskumaisen tunteen mut ei kipua. Pystyy kyykkää etu ja taka mut ei prässissä pystyny mennä edes alotusasentoon.

Viimeksi muokattu:
sähköiskut voi viitata hermostopuolelle ja välilevyongelmiinki. tai sit takareiskoissa on joku vamma. hankala tollasia täällä diagnosoida. urheilulääkärille.

Osaakohan joku auttaa kun mulla menee alaselän "putkissa" oikea puoli pumppiin paljon nopeammin kuin vasen esim mavessa tai muissa alaselän liikkeissä, että missä mahtais olla vika?

Osaakohan joku auttaa kun mulla menee alaselän "putkissa" oikea puoli pumppiin paljon nopeammin kuin vasen esim mavessa tai muissa alaselän liikkeissä, että missä mahtais olla vika?
Veikkaan, että lantio on vinossa/kierrossa, jalat ehkä eri pituiset tai jotain muuta toispuoleisuutta kropassa.

vedätkö aina kädet samoin päin? jos näin, asialle pitää samantien tehdä muutos.

Mistä voi johtua että vatsalihakset menee nykyään jäätävään kramppiin, kun pikkasenkin niitä yrittää tehdä. Voisiko tälle asialle tehdä jotain ja mistäköhän tämä mahtaa johtua?

Itsellä oli pari vuotta samanlaista ongelmaa. Heti kramppasi vatsat kun niitä yritti treenata (useampi vuosi sitten ei tätä ongelmaa ollut). Varovaiset ja huolelliset lämmittelyt auttaa

Onks porukalla kokemusta erillaisista itse hierojista mitä nyt on tullu pinnalle? jigsaw massager, hyperice, theragun jne? mitä muita brändejä on ja mitä ootte testannu?

autonvahauskone hakkaa noi 6-0 ja maksaa vain 20€. käyttökokemusta n. 20v ja muutamia satoja urheilijoita ja muita ihmisiä mokomaa mun vinkistä käyttää.

autonvahauskone hakkaa noi 6-0 ja maksaa vain 20€. käyttökokemusta n. 20v ja muutamia satoja urheilijoita ja muita ihmisiä mokomaa mun vinkistä käyttää.
Kiillotuskoneesta aikaisemminkin kysellyt niin tällänen?

Liitteet

• IMG_20180615_184321.jpg
    IMG_20180615_184321.jpg
    55,2 KB · Katsottu: 221
tollanen on ok juu. kunhan ei oo tärinävaimennettu ja nappia ei tarvi pitää koko ajan ite pohjassa.

käyttö ok joka päivä vaikka treenin jälkeen. pääfunktio lihasten relaksointi. ei laske tonusta, kuten hieronta. loistava värkki siis. muutama minuutti riittää hyvin.

Miksi ihmeessä Hammer strength tunkenut smithiinsä ärsyttävän muutaman kilon vastapainot? Mikä sen pointti oikein on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom