Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi vanhaa kunnon pystypunnerrusta jalat suorina, tanko rintaan asti laskettuna ja ilman vauhtia näkee tehtävän suhteellisen vähän saleilla?
Hmm, en ole asiaa miettinyt mutta harvemmin itsekkään näen. Mä teen ihan sen takia että onhan toi nyt saakeli kaikista mukavin viritellä. Ei tarvii säätää penkkiä smith telineeseen oikeaan kohtaan, ei säätää käsipainoja reisiltä ylös jos tekee lyhyempää sarjaa isoilla romuilla yms. Ja mukava latoa kiekot tankoon ja pois siltä korkeudelta versus vaikka aina yhtä nihkeät mave tai kulmasoudun kiekkojen poistot. Tietysti jos treenaa ruuhka-aikaan niin näkisin aika kohteliaana tarjota sen paikan kyykkääjille koska ton pystärin pystyy kuitenkin tekemään monella tapaa.

Miksi vanhaa kunnon pystypunnerrusta jalat suorina, tanko rintaan asti laskettuna ja ilman vauhtia näkee tehtävän suhteellisen vähän saleilla?
Tjaa a. Omassa tuttavapiirissä monien tyyppien yläkropan punnertelut rajoittuu penkkiin ja sen variaatioihin, olkapäille tehdään korkeintaan vipareita. Ymmärrän kyllä jos fokus on voimanostossa (kuten monilla kavereilla on) ja on todettu, että pystäri ei oo mikään tarpeellinen apuliike siihen hommaan.

Tavan harrastajille pystäri tuntuu olevan usein jotenkin pelottava ja hankala liike, kun on suomalaisittain hinkattu penaa niin paljon että olkapäät on kääntyny näkyvästi eteen eikä liikkuvuus salli laskea pystärissä tankoa leuan alle, saati sinne ylärintaan. Ongelma kierretään sit kätevästi tekemällä pystärit käsipainoilla istuen vajaalla liikeradalla, lähinnä sitä liikkeen yläosaa nylkytellen.

Bodibilderit varmaan perustelee peruspystärin poissaolon ohjelmasta sillä, että on parempiakin liikkeitä joilla rasitus saadaan kohdistettua enemmän sille treenattavalle lihakselle. Military press kuitenkin kysyy myös sitä keskivartaloa melko tuntuvasti, varsinkin jos alkaa olemaan kolminumeroisia tangossa.

Itse teen pystypunnerrusta seisten enemmän kuin penkkiä tai sen variaatioita, noin pääsääntöisesti. Sopii paremmin omiin tavoitteisiin, olkapäät pysyy terveempinä ja onhan se nyt hemmetin hienoa hommaa murjoa rautaa pään päälle.

Mikäs on yleinen konsensus flunssatauolta reeniin palaamiseen ja treenin tehoihin liittyen. Kahdeksan välipäivää flunssan ja parin terveen päivän pitämisen vuoksi, niin onko ok vetää samoilla tehoilla ja intensiteetillä kuin ilman flunssaa olisi vetänyt viikon aiemmin? Kyseessä siis melko rauhallista voimareeniä (Greyskull LP) eli ei laiteta pumppua eikä keuhkoa koville muuten kuin raskaiden painojen osalta.

Kiitos palstatietäjille jo etukäteen!

Olen havainnut, että aika monet pitää päätä ilmassa penkatessa, varsinkin isommilla raidoilla. Eli takaraivo irti penkistä. Liittyykö tämä jotenkin niskaan kohdistuvaan paineeseen vai miksiköhän?

Olen havainnut, että aika monet pitää päätä ilmassa penkatessa, varsinkin isommilla raidoilla. Eli takaraivo irti penkistä. Liittyykö tämä jotenkin niskaan kohdistuvaan paineeseen vai miksiköhän?
En minä muista tiedä, mutta mulla tää on yksinkertaisesti vaan tapa. Ei tee penkkaamisesta yhtään sen mukavampaa/ikävämpää tai helpompaa/vaikeampaa, aina se on sitä samaa tasalaatuista suossa juoksemista.

Omakohtasesti en huomaa mitään hyötyä tai haittaa siitä, mutta kun siihen kerran tottuu niin siitä on hiton vaikea päästä eroon. Tietty jos meinaa kilpailla SVNL / IPF niin pään pitäs käsittääkseni olla penkissä koko noston ajan.

Kyllähän siinä ylimääräistä painetta tulee niskaan. Itellä niska jämähtää useasti ihan pirullisen jumiin kovissa penkkireeneissä. Viimeksi kuului vain "naks" eikä voinu enää päätä kääntää oikealle kivun vuoksi. Käynti osteopaatilla onneksi korjasi tilanteen. Oon yrittänyt opetella penkkaan pää ilmassa mutta jotenkin se tuntuu vaikealta.

pää ilmassa mutta jotenkin se tuntuu vaikealta.
:D
minä: selkä paskana joten jalat ilmassa ettei selkä vahingossakaan mee sellaselle käyrälle
sitten vielä tämä.. nytten kun ajattelee niin kyllä se veri jotenkin menee sinne päähän, kun ne jalatkin on ilmassa tai siinä penkillä..

voitte kuvitellä miltä näyttää pää ylhäällä ja jalat ylhäällä.. tasapaino ongelmia.. smith laite ainut missä voi penkkiä vedellä jos ei laitteita laske

joo ja koita muistaa sitten se olkapää joka naksuu joka kerta kun laskee painot rinnalle
joo tekniikka, lämmittely ja venyttely kysymys

Kroppa huutaa kevennysviikkoa. Sellainen yksinkertainen kysymys, että mikä on fiksuin tapa keventäää? Viikossa 6reenin sijasta 3? Suuremmalla volyymilla ? Vai miten ?:LOL:

Melkeen samat painot mutta salikertoja ja volyymiä vähemmä. Eli esimerkiksi kyykyssä jos teit 5 sarjaa teet kevennysviikolla vain 1-2x melkein yhtä raskailla.

Tietenkin tapoja yhtä monta kun tekijää ja kokeilemalla selviää mikä toimii itelle.

Pidetään korvan takana, kuulostaa fiksulta. Onko muilla eri metodit?
Tää on niin yksilöllistä, että vaikea mitään yleispätevää on vastata.

Silloin, kun treenasin enemmän perusbodailua, kevensin yleensä sarjapainoista 30-50% ja puolitin sarjamäärät, toistot pidin samoina. Toimi varsin hyvin.

Nyt, kun fokus on enemmän voimailussa, on tarina vähän toinen. Jos kevennän sarjapainoista liikaa niin kroppa ehtii nukahtaa kevyellä viikolla ja pahimmillaan seuraavat pari viikkoa menee tuskaillen, kuinka se rauta onkin niin painavaa.

Ratkaisuna tähän ongelmaan oon käyttänyt sellasta lähestymistapaa, että teen kevyellä viikolla isommissa liikkeissä suht kovalla raudalla (about 6-8RM painolla) 3x3 sarjat. Hermosto pysyy hereillä mutta ei kuormitu ja kevyen viikon jälkeen kovemmat painot liikkuu mukavasti.

Kannattaa muistaa, että kevyen viikon on tarkoitus olla Oikeasti Kevyt. Ei oo yhtään vaarallista, jos pitkälle venyneen ja intensiivisen treeniputken jälkeen ottaa varman päälle ja keventää ihan reippaasti. Pelkästään hyvää se tekee joka tapauksessa.

Kroppa huutaa kevennysviikkoa. Sellainen yksinkertainen kysymys, että mikä on fiksuin tapa keventäää? Viikossa 6reenin sijasta 3? Suuremmalla volyymilla ? Vai miten ?:LOL:

Tänä vuonna siirtynyt siihen että kevennykset yhdistelmää extra lepopäiviä ja treeneja missä vain yksi sarja(usein jopa sinne rpe10 asti RMx-testejä) per liike mutta isommat painot tai kovempaa kuin normitreeneissä tai muutama jämpti ykkönen per pääliike. Samalla tiivistänyt tahtia miten usein kevennykset tulee, 2-4 viikon välein tuntuman mukaan.

Tää on niin yksilöllistä, että vaikea mitään yleispätevää on vastata.

Silloin, kun treenasin enemmän perusbodailua, kevensin yleensä sarjapainoista 30-50% ja puolitin sarjamäärät, toistot pidin samoina. Toimi varsin hyvin.

Nyt, kun fokus on enemmän voimailussa, on tarina vähän toinen. Jos kevennän sarjapainoista liikaa niin kroppa ehtii nukahtaa kevyellä viikolla ja pahimmillaan seuraavat pari viikkoa menee tuskaillen, kuinka se rauta onkin niin painavaa.

Ratkaisuna tähän ongelmaan oon käyttänyt sellasta lähestymistapaa, että teen kevyellä viikolla isommissa liikkeissä suht kovalla raudalla (about 6-8RM painolla) 3x3 sarjat. Hermosto pysyy hereillä mutta ei kuormitu ja kevyen viikon jälkeen kovemmat painot liikkuu mukavasti.

Kannattaa muistaa, että kevyen viikon on tarkoitus olla Oikeasti Kevyt. Ei oo yhtään vaarallista, jos pitkälle venyneen ja intensiivisen treeniputken jälkeen ottaa varman päälle ja keventää ihan reippaasti. Pelkästään hyvää se tekee joka tapauksessa.
Kiitos paljon tästä :)

Tänä vuonna siirtynyt siihen että kevennykset yhdistelmää extra lepopäiviä ja treeneja missä vain yksi sarja(usein jopa sinne rpe10 asti RMx-testejä) per liike mutta isommat painot tai kovempaa kuin normitreeneissä tai muutama jämpti ykkönen per pääliike. Samalla tiivistänyt tahtia miten usein kevennykset tulee, 2-4 viikon välein tuntuman mukaan.
Kuulostaa erikoiselta jokseenkin fiksulta. Ei välttämättä mikään tehokkain keino 18 vuotiaalle?

Melkeen samat painot mutta salikertoja ja volyymiä vähemmä. Eli esimerkiksi kyykyssä jos teit 5 sarjaa teet kevennysviikolla vain 1-2x melkein yhtä raskailla.

Tietenkin tapoja yhtä monta kun tekijää ja kokeilemalla selviää mikä toimii itelle.
Kiitos. Ei auta muu kuin kokeilla mikä sopii mun kropalle parhaiten :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom