Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kevyt viikko pidetty ja päätin aloittaa treenikierron jalkatreenillä, mutta voi hyvänen aika kun oli huono olo treenin aikana. Sykkeet tapissa ja kesti palautua sarjojen välillä. Tein samoilla painoilla ja lähes samoilla toistoilla kuin ennen kevennystä, mutta en tietenkään failureen asti heti. Voiko syynä olla a) kroppa ei ollut vielä palautunut rääkistä viikon aikana b) kofeiinia sisältävä pwo-juoma (tullut pidettyä viikon tauko niistä) c) hermosto ehtinyt uinahtaa kevyen viikon aikana d) aloitin liian suurella rasituksella, olisi pitänyt tehdä vähän pienemmillä painoilla? Kevyellä viikolla tein kolme kevyttä punttitreeniä (60% painoilla), pari lepopäivää ja pari kevyttä aerobista. Treenaan PHAT:lla. Aloitan voimatreenit vasta ensi viikon alusta.

kohta a kuulostaa tutulta.. itsellä useinkin samoja tuntemuksia jos jalat ei oo saanu oikeesti lepoa ja kroppa ollu ennen kevennystä ihan piesty :) tosta oppineena oon kevyellä viikol jättäny treenit välistä ja kävelly kerran tai kaksi,keskittyny syömiseen ja palautumiseen.

Veikkaisin vahvasti B vaihtoehtoa. Kokeile seuraava treeni ilman kofeiinia niin tietää sitten. Jos samoja oireita uudestaan, niin sitten kallistuisin a'n puolelle

Joo kofeiinille olen aina ollut suht herkkä ja varsinkin jos taukoa pitää niin ne pärisee ja lujaa.

Mistäköhän voisi johtua että 10kg painavampana normi tankopenkki on ollut tähän hetkiseen tilanteeseen nähden 5kg enemmän mutta vastaavasti tällä hetkellä vinopenkki tangolla selvästi vahvempi kuin ennen (ennen nippanappa 80kg x 8 ja nykyään 3x8 hieman varaa jättäen) Vapaan tankokyykyn kanssa sama asia mutta sitten taas vastaavasti hack-kyykyssä selvästi isommat romut käytössä. Meneekö nuo punnerrukset vahvempien olkapäiden piikkiin vai mistä moinen voisi johtua? Kyykyssä kenties keskikroppa rokottaa varmasti ainakin hieman.

Tämä on myös itselläkin käynyt mielessä. Omasta mielestä samalla tavalla olen aina penkkaillut normipenkkiä mutta vinopenkissä voi olla tekniikka parantunut minkä myötä kulkee paremmin kuin ennen. Tai sitten on normipenkkiäkin alkanut jollain tavalla tekemään enemmän ns. lihaksella. Ehkä hieman tuntuu ainakin kohdelihaksessa enemmän kuin ennen mutta tiedä siitä sitten. Mielenkiintoisia asioita.

Ehtoota... Pientä kyssäriä treenistä.
Otin nyt käyttöön 3on1off ohjelman vetävät/työntävät/jalat jne.
Onko mitään järkeä vetää ekat kolme treeniä voimapainotteisena ja seuraavat kolme volyyminä?

Tuli tehtyä vauva tossa hetki sitten, joten salille en pääse niin usein ja aika nopeasti on reeni vedettävä. Tein golden 6 hetken, siinähän menee helvetisti aikaa aina, kun kunnolla tekee. Ajattelin tehdä nyt 1-jakoista pari-kolme kertaa viikossa sarjojen ja toistojen ollessa 3x6.
Kannattaako tehdä joka toinen treeni esimerkiksi erikoistekniikoilla, rest pauset, pakkotoistot ym. fiksusti, vai runtata 3x6 tyyliin kaikki treenit? Oon saanut ihan mukavasti lihasmassaa muutamassa vuodessa, ja nyt rasvaakin on palanut, niin olis helmeä pitää tää kondis tai jopa kehittyä ja olla ihailtava keho-iskä! Kiitos vastauksista!

Hyötyiskö meikäpoika kuinka paljon jos otan noin 1-2kuukauden painotuksen jonnekkin 4-6 toiston sarjoihin? 10vk tehny enemmän painottaen sinne 10n toiston sarjoihin? Taso on luokkaa penkki reippaasti alle 1*100kg.

Musklen kasvu mielessä pidemmällä aika välillä.

Voin tarkentaa vähän, et hyödy tuosta tuollaisesta nyt mitenkään millään järkevällä tavalla jos treenaamista ei ole pitkää aikaa jo takana(yli vuosi) etkä vaikka olisi niin et ''kehonrakennuksellisesti'' hyödy siitä juuri muutenkaan jos tarkoitus on kasvattaa niitä tissejä ym.Voimaa voi tulla vähän mutta sekin on sitten eri teema jos se kiinnostaa.

Itse olen eri mieltä, niin ovat faktatkin... Jos junnaat paikallaan mikasa90, toistojen ja sarjamäärien suhteen, niin todennäköisesti myös tulosten kanssa. Joillekin, esim. minulle tarttuu liha paremmin lyhyillä sarjoilla. Keskityt isoihin perusliikkeisiin, laitat romua joka kerralla lisää, niin kehityt. Ehkä.
Joka tapauksessa on järkevää tehdä välillä voimapainoitteinen kausi. Kummasta on enemmän hyötyä, tehdä sitä penkkiä 80kgx10, vai 100kgx10?

Moi,

Teen tällä hetkellä golden sixiä ja siinä kyykätään kohtuullisen paljon. Olen huomannut lihasepätasapainoa reisissä. Pumpissa vasen reiteni on huomattavasti suurempi. Veikkaisin että otan kyykyn ylös enemmän vasemmalla kuin oikealla. Mikä olisi paras tapa lähteä korjaamaan epätasapainoa? Jatkan samaan malliin ja se korjaantuu ajan kanssa vai otanko jotain extraa oikealle reidelle?

Toinen mikä tuli mieleen on penkkipunneruksen oteleveys, olen aikaisemmin ottanut aika leveältä ja nyt olen viime aikoina testaillut penkkiä hiukan kapeammalla otteella ja tuntuu nousevan romua hiukan enemmän. Onko tähän joku ns. oikea tapa mitata oteleveys vai onko oteleveys sellainen mikä vain tuntuu hyvältä?

Miksei Mikasa joku hybridijakso tai RPT tyyppinen ratkaisu? Ensin nousu kovaan 1-3 toiston sarjaan, sitten 10-15% pois ja 5-8 toistoa, 10% lisää pois ja 9-12 toistoa.

Miksei Mikasa joku hybridijakso tai RPT tyyppinen ratkaisu? Ensin nousu kovaan 1-3 toiston sarjaan, sitten 10-15% pois ja 5-8 toistoa, 10% lisää pois ja 9-12 toistoa.

Mulla saattaaa olla vanhehtunutta tietoa mutta onko fiksua sekottaa voima ja hypertrofia alueita samaan reeniin?
Tällä hetkellä menny 1jakosella 3xvko- 3xvko kyykkyä penkki 2xvko jne. Viikottain menny;

1.vko 10-15
2.vko 8-10
3.vko 6 toistoa
kevyt jos tarvitsee ja alusta.

Treeni taustaa on 4-5vuotta. Nyt 10viikkoo treenannu 3vuoden tauon jälkeen taas.

Kyykky
Penkki/penkki kp/kapee penkki
Pystypunnerrus tanko/kp tai vipunnostot sv
kulmasoutu/leuat/mave
Käsiä

Fiilispohjalta vaihdellu nuita rinta, olka ja selkäliikkeita treeneittäin.

Vai, jatkanko vain tällä? Tosin psykologinen puoli tulee myös vastaan- vaihtelu virkistää. Ja 4x vkossa ois halu treenata.

Ei oo ykkösiä tarkotus tehdä, mutta painotus lähempänä vitosia kun kymppejä.

Viimeksi muokattu:
Voi noita eri toistoalueita ihan hyvin sekoitella treenien sisälläkin. Painotus voi sitten vaihdella tavoitteiden mukaan eli voimakaudella lyhyemmät sarjat kovempaa ja silloin kun painotus on pidemmissä sarjoissa riittää sellainen semikova voimasarja alkuun jossa vaikka 2 toistoa varaa.

Toistoalueiden syklittäminen viikkotasolla on tietysti ihan ok mutta kymmenessä viikossa tuskin ehtii huomata kovaa kehitystä millään toistoalueella noin tehtynä, eihän tuossa tule kuin kolme treeniä per alue. Selkeämpää olisi omasta mielestäni tehdä vaikka 2kk 8-12 toistoa jonka jälkeen 4-6 viikkoa 4-6 toistoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom