Treeni-osion yleiset kysymykset

j.jake: ei kohdistu sen kummemmin kuin kyykyissäkään. samankaltainen rustorasitus tulee kaikessa prässäilyssä, kyykkäilyssä jne. en kuitenkaan nää polven ojennukselle oikein mitään erityistä käyttöä varsinkaan voimaharjoittelussa. medialista on kuntoutettu ja voimatasapainoa parannettu sillä joskus.

gkloppi: esim. tai 3*90, 5*85, 7*80% tai siten että jokaseen jää toisto varaa. se on hyvä yleisohje. kakkosviikoilla hybridinä myös. sun voimatasoille tekee parempaa. kevyellä tuntuman mukaan, mutta treenin pitäs olla kuitenkin suht kevyen tuntuista. voit noiden 2x5x75, 3x3x80% peräänki tehdä pari iisiä kasia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reisiojennuksen haitallisuus perustuu siihen että liikkeessä kaikki rasitus kohdistuu polvilumpion kautta suoraan sen alla olevaan rustokudokseen.

Perustuuko tähän myös kyykyn haitallisuus?

Ei kun hetkinen...

EDIT: Tätä olikin jo ilkuttu ylempänä. Eipä sitten mitään.

mä en kyllä ilku mitään ja harvemmin ketään. polvilumpion takapinnan rusto on hyvin isolla osalla voimailijoista jollain tasolla vaurioitunut. ellei oo kipuja, ok. jos on, alkaa kyykyt olla siinä sitten.

Enpä minä tosissani tarkoittanutkaan, että olisit ketään mollannut. Yritin humoristiseen sävyyn sanoa, että joku olikin kerennyt jo aiheeseen kirjoittamaan vastineen. En tiedä, mitä tuolla jälkimmäisellä osalla halusit kertoa vai oliko se vain yleinen lisäys aiheeseen, sillä olenhan kanssasi pääosin samaa mieltä. Alaraajojen lihasten vahvistaminen, kyykyt mukaan lukien, on kylläkin käypää hoitoa kipuilevankin nivelrikon hoitoon. Kisakuntoon ei varmaankaan kannata tosin tähdätä, eli siinä mielessä kyykyt ovat kyllä ohi.

Ok. Orton sairaalan ortopedilta mä ton kuulin. En varsinaisesti itse keksinyt...
Lähinnä että niissä moninivel-liikkeissä rasitus jakautuu tasaisemmin.

Ok. Orton sairaalan ortopedilta mä ton kuulin. En varsinaisesti itse keksinyt...
Lähinnä että niissä moninivel-liikkeissä rasitus jakautuu tasaisemmin.

En kyllä osaa hahmottaa, mitä ortopedisi on tuolla ajanut takaa. Samanlainen polven ojennus tehdään ojennuslaitteessa kuin kyykystä ylös tullessakin. Toki ne vaativat suurimmat voimantuottonsa eri nivelkulmilla, mutta en näe, miten se tekisi polven ojennuksen laitteessa sen vaarallisemmaksi.

Voi hän toki olla oikeassakin. Ortopedi kuitenkin jonkin verran näistäkin asioista tietää. Olen itse silti eri mieltä.

Jos rupeen tekemään jotain 5x5 voimaohjelmaa niin kuinka paljon pitäisi levätä verrattuna jos treenaisi jotain perus bodausta? Siis jos treenaan Työntävät, vetävät ja jalat jaolla, niin paljonko pitäis levätä? Olen jostain kuullut että voimantuotanto ja hermosto palautuu hitaammin kun lihakset. Normaalisti kolmijakoisella tekisin 3on1off2on1off, eli treenejä tulee 5 viikossa. Voiko samaa tehdä jos rupeen tekemään 5x5, vai pitäiskö treenata vaikka vaan 3 kertaa viikossa?

Kyllä mulle ainakin urheiluvammoihin erikoistunut ortopedi antoi täyden siunauksen fyyssarin ohjeistamalle reidenojennuslaitteella tapahtuvalle lihasepätasapainon (medialis heikko suhteessa lateralikseen) korjaamiseen. Kaikki kyykkäykset (syväkyykyt mukaan lukien, toisin kuin fyssarin mielestä) hänen mielestään ok, sikäli kun tekniikka kunnossa. Itsellä siis rustokulumaa kummassakin polvessa.

Onko hack-kyykky stopilla hyvä vai huono idea? Tänään koitin ensimmäistä kertaa kevyemmillä painoilla ottaa hackia stopilla ja tuntui kyllä normaalia paremmin etureisissä, kun teki negatiivisen vaiheen korostetun hitaasti. Siitä sitten kunnon stoppi pohjassa ja voimalla ylös. Tuntui myös polville varmemmalta, vaikka ihan pohjasta (ei kuitenkaan osunut laitteen pohjaan, joten etureiskat venytyksessä kokoajan) asti lähti ylös.

No jep, eli yritetään kysyä täältä neuvoa ja vinkkejä koskien seuraavaa ongelmaa. Palasin bjj:n pariin parin vuoden tauon jälkeen, jonka aikana aerobinen treeni oli täysin olematonta. Nyt ongelma on se, että treenien aikana iskee järkyttävän huono olo eli alkaa oksettamaan. Saan pidettyä oksennukset sisällä treenien ajan, mutta treenien jälkeen on luovutettava ja annettava pitkän syljen lentää komeassa kaaressa. Tätä on jatkunut nyt noin kuukauden verran.

Olen syönyt yleensä kaksi tuntia ennen treeniä kanaa ja tummaa riisiä tai -pastaa ja vähän kasviksia. Noin 15min ennen treeniä olen juonut lasillisen maitoa. Nesteytys on myös kunnossa.

Johtuukohan pahoinvointi pelkästään huonosta kestävyyskunnosta vai onkohan tässä nyt jotain muuta vialla?

kuulolaite: kyllä tollasiin kysymyksiin on tosi vaikee vastata ilman mitään taustoja. ei oikein kuulu tänne. kaikki riippuu kaikesta. ota iisisti alku ja jätä sarjoihin reilusti varaa.

zabo: jos stoppi on ns. leijustoppi eli ei istuta siellä paikat löysinä, vaan stoppi tehdään esim 5cm ennen pohjaa, on vallan ok.

donteddy: et kerro mitään bjj-treenien sisällöstä. jos siellä tehdään tosi paljon anaerobista treeniä tollanen kropan varotuskeino on vallan yleinen varsinki jos sulla ei peruskunto oo ihan hyvä. peruskauden reeneissä se älytön hapottelu tosin kertoo suht heikosta valmennustietämyksestä. joka tapauksessa sen kaiken treenin ja nousujohteisuuden tulis olla yksilöllisesti suunniteltua, eikä massamenolla tehtyä.

Mitä mieltä täällä ollaan hyvää huomenta -liikkeestä? Elaston opein on kaksijakoinen ohjelma menossa, mutta reiden koukistukset pitäisi korvata jollain muulla, vähemmän polvea rasittavalla liikkeellä. Netistä tullut katseltua videoita ja luettuja artikkeleita ja jälleen tuntuu olevan mielipiteitä laidasta laitaan tämän liikkeen osalta. Mitä olette mieltä, onko tämä tehokas liike takareisille? Alaselkään ottaa myös, mutta se sopii minulle. Lueskelin, että hyvä apuliike ainakin kyykky- ja mavetuloksen parantamiseen, niin sehän kuulostaa varsin hyvältä. "Hypertrofia" päivälle olisin tätä siis sovittamassa 5 x 8-12 tehtäväksi päivän ensimmäisenä liikkeenä. Entä miten vaikuttaa jalkojen leveys ja jäykkyys? Jotkut tekivät videoilla melko suorin jaloin ja toiset polvia enemmän koukistaen.

Kuinka paljon mavea on liikaa mavea? Jos mulla on yksjakonen ohjelma jossa on A ja B treeni, ja B treenissä on pääliikkeenä mave ja treenaan 3 kertaa viikossa eli mavea tulee 1-2 kertaa viikossa. Kuinka monta työsarjaa kannattaa tehdä per treenikerta ettei ylirasitu?

Mitä mieltä täällä ollaan hyvää huomenta -liikkeestä? Elaston opein on kaksijakoinen ohjelma menossa, mutta reiden koukistukset pitäisi korvata jollain muulla, vähemmän polvea rasittavalla liikkeellä. Netistä tullut katseltua videoita ja luettuja artikkeleita ja jälleen tuntuu olevan mielipiteitä laidasta laitaan tämän liikkeen osalta. Mitä olette mieltä, onko tämä tehokas liike takareisille? Alaselkään ottaa myös, mutta se sopii minulle. Lueskelin, että hyvä apuliike ainakin kyykky- ja mavetuloksen parantamiseen, niin sehän kuulostaa varsin hyvältä. "Hypertrofia" päivälle olisin tätä siis sovittamassa 5 x 8-12 tehtäväksi päivän ensimmäisenä liikkeenä. Entä miten vaikuttaa jalkojen leveys ja jäykkyys? Jotkut tekivät videoilla melko suorin jaloin ja toiset polvia enemmän koukistaen.

eikö sjmv kävisi? mun mielestä molemmat on kyl tehokkaita mutta paremman tuntuman saa sjmv:lla ja ottaa sekin alaselkään.

Kuinka paljon mavea on liikaa mavea? Jos mulla on yksjakonen ohjelma jossa on A ja B treeni, ja B treenissä on pääliikkeenä mave ja treenaan 3 kertaa viikossa eli mavea tulee 1-2 kertaa viikossa. Kuinka monta työsarjaa kannattaa tehdä per treenikerta ettei ylirasitu?

ei 2 kertaa ole liikaa mielestäni. voithan sä siinä a treenissä tehdä vaik pidempää sarjaa pienemmäl painolla jos se on b treenin pääliike?

mitens ghr? jos tuntuu et saat hyvän tuntuman hyvää huomenella niin anna mennä,kyl se hyvä liike on.

Tuli tuotakin mietittyä vaihtoehtona, mutta ajattelin, että HH on polvelle helpompi liike.

Tuli kokeiltua miten saan sen tuntumaan ja ihan jokainen toisto ei mennyt reisille, mutta sai sen sinnekin lopulta menemään. Pitää jatkaa harjoittelua. Onko mitään ajatuksia siitä, että pitäisikö liike tehdä polvet suorassa kuten SJMV vai vähän koukussa kuten romanialainen? Mutulla veikkaisin, että suoremmilla jaloilla osuu enemmän reisille, vai onko ihan tuulesta temmattu ajatus?

romanialainen mv ja sjmv on käytännössä sama asia. kummassakaan ei polvet oo lukkosuorina. mikä niissä polvissa on vikana ja onko kaikki etureisitreeni poissuljettua? julle variaatioineen on oikein hyvä apu vedolle ja kyykylle ja samalla oikein hyvä takaosaston keholiike.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom