Treeni-osion yleiset kysymykset

Olen lukenut, että reiden ojennus ja koukistus laitteessa olisi polvelle haitallisia liikkeitä? Elastoa olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan, mutta polven kanssa on ollut vuosia ongelmia ja rupesin miettimään olisiko noita syytä korvata jollain muulla liikkeellä. Tuntuu vain, että esim. reiden ojennukselle ei oikein meinaa löytyä korvaavaa liikettä, kun kyykky ja jalkaprässi kuuluu jo ohjelmaan. Onko tuossa jotain erityistä tekniikassa, mitä pitäisi pitää mielessä, että liike olisi mahdollisimman hyvä polvelle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen lukenut, että reiden ojennus ja koukistus laitteessa olisi polvelle haitallisia liikkeitä? Elastoa olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan, mutta polven kanssa on ollut vuosia ongelmia ja rupesin miettimään olisiko noita syytä korvata jollain muulla liikkeellä. Tuntuu vain, että esim. reiden ojennukselle ei oikein meinaa löytyä korvaavaa liikettä, kun kyykky ja jalkaprässi kuuluu jo ohjelmaan. Onko tuossa jotain erityistä tekniikassa, mitä pitäisi pitää mielessä, että liike olisi mahdollisimman hyvä polvelle?
Oliskohan tuo kyykky ja jalkaprässi kuitenkin kuluttavammat polvelle :D Tee lihaksella ja tarpeeksi pienellä painolla. Ojennus ihan ylös asti, alhaalla pidä jännitys etureidellä. Maaten koukistuksessa nouse vähän käsien varaan ja pidä perse kiinni penkissä.

Eiköhän tuota polvenojennusta käytetä juuri polven kuntoutukseen polvivammojen hoidossa. Vahvistaa niitä lihaksia, jotka tukevat polviniveltä. Ja kuten edellä jo tulikin esille, kannattaa tehdä kohtuu painoilla ja vähän pidemmillä sarjoilla varsinkin alkuun.

Ei ole polvelle mitenkään haitallinen, kun sitä tekee oikein, eli pienillä painoilla kunnolla supistellen, eikä niin että potkii hirveellä raivolla koko pakkaa. Itsehän en tee koska hermottuu etureidet jo tarpeeksi hyvin perus kyykyissä ja prässissä, mutta että olisi haitallinen niin on kyllä ihan kusetusta.

Oma fysioterapeutti aikanaan väitti samaa, että ei pitäisi ojennusta tehdä kun on polvelle muka huono. En koskaan oikeen saanut selitystä miksi ja olen sitä kyllä tehnytkin ihan normaalisti, ja ei leikattu polvi siitä mitenkään ole vihoitellut. Hyvä liike jalkapäivän loppuun vielä etureiden lopulliseen raiskaamiseen

Onko joku vialla, kun tuntuu että oon maailman ainoa nainen, jolla ei oo paikat tulessa välittömästi jalkapäivän jäljiltä? Domsseja kyllä tulee, mutta tuntuu että oon joku outolintu kun en salilta lähtiessä jo valittele poltetta (niinkuin aika monet tuntuu heti treenin jälkeen tekevän)

Onko joku vialla, kun tuntuu että oon maailman ainoa nainen, jolla ei oo paikat tulessa välittömästi jalkapäivän jäljiltä? Domsseja kyllä tulee, mutta tuntuu että oon joku outolintu kun en salilta lähtiessä jo valittele poltetta (niinkuin aika monet tuntuu heti treenin jälkeen tekevän)

et oo ainoo :D kyl mä jalat kipeiks saan mutta ei se kävelyyn vaikuta tai ei jalat tärise tms. ja mielestäni teen ihan kovia treenejä kyllä.

et oo ainoo :D kyl mä jalat kipeiks saan mutta ei se kävelyyn vaikuta tai ei jalat tärise tms. ja mielestäni teen ihan kovia treenejä kyllä.
Mulla se menee silleen et jalat saattaa olla hellänä/täristä tms heti jonkun kovan sarjan jälkeen, mutta esim treenin jälkeen pukkarissa olo ihan ookoo, ei tärisytä tai muuta. Mut hyvä kuulla etten ole yksin :D

Penkkimaksimissa pientä kisaa frendin kanssa, kisaan aikaa viisi viikkoa. Tällä hetkellä arvioitu maksimi ehkä juuri ja juuri 90kg, joten vielä tarvittaisiin parannusta. Olisiko porukalla antaa ehdotuksia, miten saada paras kunto esiin? Nyt mennyt Miken 2x6:lla vasta hetken, joten silläkin voisin vielä jatkaa, mutta onko optimaalisinta?

Mietin myös esim. Smolov jr -ohjelmaa. Mahdollisuus siis tuommoiseen isompaankin panostukseen on. Löytyykö vinkkejä?

Kiitos jo etukäteen!

Mietin myös esim. Smolov jr -ohjelmaa. Mahdollisuus siis tuommoiseen isompaankin panostukseen on. Löytyykö vinkkejä?
Ei. Smolovin tekeminen 90-kilon penkillä ei ole missään nimessä järkevää. Jto:n mallaama 3x4-6x6, 531, SS tai vaikka joku 5x5 variaatioista olisi huomattavasti parempi.

Reiden koukistuksessa kannattaa varoa polvien yliojennusta, se käy aika helposti jos on yhtään yliliikkuvat nivelet. Ojennuksia mullekin määrättiin polvien kuntoutukseen, ja nimenomaan sellaisilla painoilla että jaksaa tehdä ojennuksen kunnolla loppuun asti.

Penkkimaksimissa pientä kisaa frendin kanssa, kisaan aikaa viisi viikkoa. Tällä hetkellä arvioitu maksimi ehkä juuri ja juuri 90kg, joten vielä tarvittaisiin parannusta. Olisiko porukalla antaa ehdotuksia, miten saada paras kunto esiin? Nyt mennyt Miken 2x6:lla vasta hetken, joten silläkin voisin vielä jatkaa, mutta onko optimaalisinta?

Kiitos jo etukäteen!
Nyt sitten heti alkuun että puoliksi vitsillä.
Jos olet oikeasti hinkkaamalla hinkannut penkkiä niin saattaa tulosta parantaa ettet tee mitään, kaksi viikkoa on todella lyhyt aika saada mitään aikaan paitsi jos on progression loppu menossa.

Onko kellää kokemusta tuosta elastonin 2 jakosesta ohjelmasta? Nyt jotenkin hirveen vaikea päättää millä ohjelmalla ja monenko jakoisella lähtisi sitä lihasta kasvattamaan. 4krt viikossa käyn joten olisko se 2 jakoinen paras vaihtoehto?

Ei. Smolovin tekeminen 90-kilon penkillä ei ole missään nimessä järkevää. Jto:n mallaama 3x4-6x6, 531, SS tai vaikka joku 5x5 variaatioista olisi huomattavasti parempi.

Nyt sitten heti alkuun että puoliksi vitsillä.
Jos olet oikeasti hinkkaamalla hinkannut penkkiä niin saattaa tulosta parantaa ettet tee mitään, kaksi viikkoa on todella lyhyt aika saada mitään aikaan paitsi jos on progression loppu menossa.
Kiitos vastauksista.

Aikaa siis kuitenkin viisi viikkoa testiin ja enemmän mietin jotan piikkaushommia, pariin kuukauteen en ole käynyt edes 80kg:n painoissa.

Mietin myös toisiko lattiapenkki kehittävää vaihtelua kapean penkin tilalle. Kommentteja?

jos oot tehny pääasiassa pidempää sarjaa, nyt sitten romua tankoon. pari viikkoa kolmosilla huippusarjaan ja perään pari pidempää sarjaa. toinen treeni kapeella 3x4. sit yks viikko kakkosia sit kevennys esim 2x5x75, 3x3x80%. sitten se ykkönen.

Reisiojennuksen haitallisuus perustuu siihen että liikkeessä kaikki rasitus kohdistuu polvilumpion kautta suoraan sen alla olevaan rustokudokseen.

jos oot tehny pääasiassa pidempää sarjaa, nyt sitten romua tankoon. pari viikkoa kolmosilla huippusarjaan ja perään pari pidempää sarjaa. toinen treeni kapeella 3x4. sit yks viikko kakkosia sit kevennys esim 2x5x75, 3x3x80%. sitten se ykkönen.
Kiitos! Kuulostaa hyvältä, menen tällä.

Eli onko kolmosia vain siis yksi kova setti? Esim. lämmittelyt, sitten rauhallinen nouseminen penkissä sinne huippusarjaan eli itse työsarjat olisi vaikka:

3 x 90%
8 x 75%
8 x 75%

Onko optimaalisinta vetää kahden ja kolmen sarjat tiukkana? Kakkossettien viikolla joku 4 sarjaa, eikä pidempiä perään vai mennäänkö siinäkin hybridillä? Ja ymmärsinkö kevyen viikon oikein, eli eka setti normipenkille ja toinen kapealle?

Osa varmaan hölmöjä kyssäreitä, mutta kysyvä ei tieltä eksy. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom