Treeni-osion yleiset kysymykset

Osaisiko joku suositella mitä liikkeitä käyttäisin? Ongelma on siis synnynnäinen rakennevika selässä joten aikalailla kaikki ei tuetut raskaat liikkeet on jätettävä pois missä joutuisin selällä pitämään homman kasassa (Maastaveto, kulmasoutu, kyykky jne.).
Tarkoituksena olisi siis aloittaa treenaaminen vähän vakavammin toki sen puitteissa mitä selkä sietää. 2-jakoista ohjelmaa 4 treeniä viikossa olen ajatellut tyylillä: Treeni 1: Alakroppa ja Treeni 2: Yläkroppa. Saa toki ehdottaa muunkinlaista. Tähtäimenä yllättävä massankasvatus (lihaksena) kun tällainen siromman puoleinen kaveri kyseessä.

Melkein kyllä lähtisin kyselemään tätä fyssaritaustaiselta pt:ltä, joka osaa ottaa tuon selän huomioon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mites tuo lihasmuistin kanssa on? Oon nyt ollut noin. 2kk vuodelevossa takajalkavamman takia ja jalka on surkastunut huomattavasti. mitään kummempia harjotteita en tehnyt koko aikana, koska kivut ja turvotus oli niin kovia että jouduin kepeillä kävelemään. Nyt oon viikon verran harjotellut tässä kävelyä. Jalalla on vielä tässä vaiheessa ainakin vaikea päästä kyykkyyn( esim. istumaan tuolille) jos sillä jalalla on painoa, sekä kurotus lattiaan suorinjaloin on vaikeaa jos jalalle laittaa samaan aikaan painoa. Toivottavasti nää onnistuu vielä jossain vaiheessa..
Treenit tulee muuttumaan varmaan aika paljon, jotenka mietin että en varmaankaan jalkatreenejä voi enää samoilla painoilla tehdä mitä ennen. Olin tässä 3vuoden aikana ihan kivasti saanut jalkoihin ja pakaraan lihasta ja nyt ne kaikki on hävinnyt tuosta vammajalasta. Mietinkä vaan että onkohan mulla mahdollisuuksia saada ne vanhat lihakset jalkaan takaisin pienemmillä painoilla treenatessa?
Vielä en toki tiedä miten tässä treenien kanssa tulee käymään ja mitkä jalka liikkeet pitää jättää pois (toivon kyllä ettei mitään, mutta jotenkin on sellanen tunne ettei nuo pääliikkeet tuu enää samallatavalla onnistumaan) ja koska oon varautunut tässä "pahimpaan" niin onko mahollista saada kinttuihin ne samat lihakset mitkä oli ennen vammaa jos treenaa pienemmillä painoilla enemmän eristäviä liikkeitä? Tässä vaiheessa riittäs että sais ne samat muodot jalkoihin takaisin mitä oli.

mikä siellä meni rikki ja kuinka pahoin? mistä aattelet, että et voisi tiettyjä liikkeitä tehdä? kyllä ne voimatasot ja kokokin kummasti palautuu, mutta älä henkees pidätä.

Siis takareiden revähdys siinä on. Lepoa tuli sen takia noin paljon kun se tulehtu ihan jatkuvasti (ainakin 7 tulehuskipulääke kuuria söin) ja kun se oli kerran parantumassa niin se revähti uudelleen fysioterapiassa. Magneetissa kävin ennen tuota "toista" revähdystä eikä siellä näkynyt mitään kovinkaan pahaa revähdystä. Sen jälkeen en oo käyny sitä kuvauttaa mutta pakaran alaosaan/takareiden yläosaan (biseps femoris?) muodostu sellanen iso nestepussi tuon toisen revähdyksen seurauksena sekä sit siihen keskimmäiseen takareiden lihaksen alaosaan. Se oli niin kipee koko jalka että en oo ikinä tuntenu sellasta kipua, eikä tullut mieleenkään kävellä, MUTTA mustelmaa ei jalkaan ikinä tullut. Vieläkin käveleminen on hankalaa eikä suju normaalisti, enkä kyykkyyn pääse jos sillä jalalla on painoa.
Mietin sillä noita pääliikkeitä kun tässä on nyt kaikki revähdyksen kuntoutusasiat menny enemmän kuin pieleen kun on tullut niin paljon lepoa että lihas on surkastunut ja voimat hävinneet, jotenka se arpikudos on varmaan aika heikkoa? En nimittäin ikinä haluu kokee tätä uudestaan.
Ja mitä sille arpikudos kohdalle käy kun lihas kasvaa?

miten se voi revähtää fysioterapiassa??? ei kyse oo sillon ollu kuntoutuksesta, jos se ei oo auttanu. joko diagnoosit on menny pieleen tai muuten on ollu jotain häikkää siinä hoitokentässä. jos siellä ei repeemää näkynyt, sitten ei pitäs olla sen kummempaa ongelmaa. takareidet toki tuppaa paraneen ilkeen hitaasti ja uusivat helpolla. kokemusta on kiipeilyn puolelta suht liikaa.

arpikudosta vähentää liike ja hieronta, mutta siellä se möllöttää ku paranee niinku mikä vaan arpi. voi vähentää liikelaajuutta, mutta harvemmin haittaa. riippuu paikasta ja laajuudesta. en mä nyt kyllä vielä heittäis kyykkytankoo kaivoon.

Moro!

Treenaan tällä hetkellä kaksijakoisella ohjelmalla alakroppa - yläkroppa ja mietin alakropan treenien toteutusta. Treeni 1 menee näin:
Takakyykky 4x6
SJMV 4x8
Reiden ojennus 3x10-15
Reiden koukistus 3x10-15
Pohkeet istuen
ja painot on sellaiset että nuo toistot tulevat juuri täyteen, ettei enempää jaksaisi. Treeni 2 onkin sitten kysymysmerkki takareisien osalta. Nyt viimeksi tein tällaisen treenin:
Reiden ojennus 5x20-30
Hack-kyykky 4x15
Reiden koukistus 4x20-30
Sumoprässi 4x15
Pohkeet seisten

Ongelmana on etten saa kunnolla sumoprässiä menemään takareisille. Olisiko tähän jotain hyvää liikettä, jonka saisi kunnolla menemään pelkästään takareisille? Yhtenä vaihtoehtona mietin jos tekisinkin sumoprässin treeni 1:een ja SJMV treeni 2:een, jolloin prässi olisi raskaampi, esimerkiksi 4x8. Tällöin pitäisi vaan hakea oikeita jalkakulmia yms tekniikkaa kuntoon, jotta sen saisi menemään takareisille.

Kiitos!

reisikoukistus itessään on ok, mutta tee kunnolla ja jätä vaikka ekasta treenistä pois. toinen vaihtoehto olis normaali maastaveto. ylipitkiä sarjoja ei kannata sekaan heitelle vaan mieluummin teet koko treenijakson keskittyen tarkemmin tiettyyn ominaisuuteen. ja sitten se tärkein kysymys: mitä treeneiltäs haet?

reisikoukistus itessään on ok, mutta tee kunnolla ja jätä vaikka ekasta treenistä pois. toinen vaihtoehto olis normaali maastaveto. ylipitkiä sarjoja ei kannata sekaan heitelle vaan mieluummin teet koko treenijakson keskittyen tarkemmin tiettyyn ominaisuuteen. ja sitten se tärkein kysymys: mitä treeneiltäs haet?

Kiitos vastauksesta!

Treeneihin olen ajatellut tehdä alkuviikosta hieman raskaammin ja lyhyempiä sarjoja ja loppuviikon treeneihin sitten pidempiä sarjoja. Käyn siis 4krt/vko salilla ja tarkoituksena olisi saada lihaksia kasvamaan. Noilla pidemmillä ojennus- ja koukistussarjoilla olen hakenut lämpöä lihaksiin ja tehnyt sen etukäteisväsytyksenä.
Maastaveto voisi olla hyvä vaihtoehto kokeiluun!

pituus ja paino? voimatasot? lähinnä liittyy siihen, mikä sulla kannattas olla se painotus treenaamisessa.

pituus ja paino? voimatasot? lähinnä liittyy siihen, mikä sulla kannattas olla se painotus treenaamisessa.

177/76 on mitat. Parhaita tuloksia kesän alusta: takakyykky 5x5x117,5 mave 5x5x122,5 penkki 1x115.

Nyt kesän ajan olen käynyt hieman harvakseltaan, 1-2 krt viikossa, mutta nyt kun opiskelut alkavat niin ehtii taas käymään sen 4krt/vko.

suosittelisin unohtaan etukäteisväsytykset ja keskittyyn siihen, että saat isompaa rautaa ylös.

Moikka! Oon pidemmän aikaa jo ettinyt tietoa ja ohjelmia kehonpaino treeniin jonka voisi suorittaa ihan vaikka kotona tai kesä aikaan toki street workout toimisi myös. Näin tossa viime vklp vanhaa tuttuani ja hänen kanssaan tuli puheeksi tämä asia ja hän treenaa pelkällä kehonpainolla ja on ihan mielettömän kovassa kunnossa, ei siis mikään mörkö vaan ns."fitissä" lihaksikas mutta tosi atleettinen ja notkea ym, hän linkkasi mulle sen nimisen ohjelman kun MADBARZ play-kaupasta ja appstoresta löytyy ja kehui sitä kovasti niin onko kenelläkään muulla kokemusta kyseisestä ohjelmasta tai vastaavista ohjelmista?

Tuli hommattua sbd:n kyynärlämppärit ja noissa näyttää olevan "vain käsipesu" merkintä. Noi käytännössä kuitenkin varmaan konepesun kestää ongelmitta? Onko kokemuksia?

Moikka! Oon pidemmän aikaa jo ettinyt tietoa ja ohjelmia kehonpaino treeniin jonka voisi suorittaa ihan vaikka kotona tai kesä aikaan toki street workout toimisi myös. Näin tossa viime vklp vanhaa tuttuani ja hänen kanssaan tuli puheeksi tämä asia ja hän treenaa pelkällä kehonpainolla ja on ihan mielettömän kovassa kunnossa, ei siis mikään mörkö vaan ns."fitissä" lihaksikas mutta tosi atleettinen ja notkea ym, hän linkkasi mulle sen nimisen ohjelman kun MADBARZ play-kaupasta ja appstoresta löytyy ja kehui sitä kovasti niin onko kenelläkään muulla kokemusta kyseisestä ohjelmasta tai vastaavista ohjelmista?
Reissussa jos en pääse salille, teen kuntopiirinä:
-Etunojapunnerrukset (eri versioita)
-Leuanveto
-Pistoolikyykky
-Vatsat
Tähän vaan sarjat ja toistot mieleisekseen. Mulle ainakin ihan helvettiä kun tekee 3-4 kierrosta putkeen

Dilemma:

Käyn aina treenin jälkeen saunassa ja kylmässä suihkussa. Saunassa siksi että se on niin mukavaa ja rentouttavaa treenin perään ja kylmässä suihkussa, jotta ei tule jälkihikeä + alettuani ottamaan kylmän suihkun säännöllisesti joka treenin ja saunan jälkeen, en ole ollut kipeenä kertaakaan. Kohta tulee jo kaksi vuotta täyteen (kopkop). Ja ennen mulla oli vähintään kerran vuodessa flunssa. Joka talvi oli takuuvarma flunssa.

Mutta oon lueskellut joitain artikkeleja, joiden mukaan sauna ja kylmä suihku treenin jälkeen olisi haitallista lihaskasvulle.

Eli jos pitää valita a) jatkan tällä käytännöllä vaikka siitä on jonkun verran haittaa kasvulle, mutta en tule kipeäksi tai b) lopetan tän käytännön eikä näin ollen tule mitään haittaa kasvulle, mutta saattaa flunssaa puskea, ni valitsen a:n, mutta kumpikaan vaihtoehto ei miellytä..

Ajatuksia?

Viimeksi muokattu:
mitä mieltä tämmösestä saliohjelmasta

MA rinta+hauis (pena,vinopena,ristitalja,hauis tanko, hauis kp)
TI selkä+epäkkäät (mave,kulmasoutu, taljat,kohautukset
KE lepo
TO olkapää+ojentaja (pystäri,vipari, pystäri taakse,ranskalainen,ojentaja kp, ojentaja talja)
PE jalat (kyykky, sjmv, pohkeet)

pääliikkeitä (mave,penkki,kyykky ehkä kulmasoutu) 3x6 ja muita 3x8-12 liikettä
vai pitäskö selän kanssa tehä ojentajat ja olkapään tekis omana päivänä
vatsat tehään vähän millon huvittaa. en oo löytänyt vielä sopivaa paikkaa niille

mitä mieltä tämmösestä saliohjelmasta

MA rinta+hauis (pena,vinopena,ristitalja,hauis tanko, hauis kp)
TI selkä+epäkkäät (mave,kulmasoutu, taljat,kohautukset
KE lepo
TO olkapää+ojentaja (pystäri,vipari, pystäri taakse,ranskalainen,ojentaja kp, ojentaja talja)
PE jalat (kyykky, sjmv, pohkeet)

pääliikkeitä (mave,penkki,kyykky ehkä kulmasoutu) 3x6 ja muita 3x8-12 liikettä
vai pitäskö selän kanssa tehä ojentajat ja olkapään tekis omana päivänä
vatsat tehään vähän millon huvittaa. en oo löytänyt vielä sopivaa paikkaa niille

no miksei vaik rinta ja ojentaja, hauis selän kanssa ja olka omanaan? tai hauis, olka ja vatsat ja selkä yksinään? en ite jättäs jalkoja vikaks treeniks, tekisin sen ekana tai välipäivän jälkeen.

rintaakun tekee niin tulee muutenkin ojentajalle oliko se nyt oikealla sanalla epäsuoraa rasitusta. niin jos tekis ojentajat eripäivänä kuin rinnan niin tulisi periaatteesa kahesti ojentajalle rasitusta per vk

Dilemma:

Käyn aina treenin jälkeen saunassa ja kylmässä suihkussa. Saunassa siksi että se on niin mukavaa ja rentouttavaa treenin perään ja kylmässä suihkussa, jotta ei tule jälkihikeä + alettuani ottamaan kylmän suihkun säännöllisesti joka treenin ja saunan jälkeen, en ole ollut kipeenä kertaakaan. Kohta tulee jo kaksi vuotta täyteen (kopkop). Ja ennen mulla oli vähintään kerran vuodessa flunssa. Joka talvi oli takuuvarma flunssa.

Mutta oon lueskellut joitain artikkeleja, joiden mukaan sauna ja kylmä suihku treenin jälkeen olisi haitallista lihaskasvulle.

Eli jos pitää valita a) jatkan tällä käytännöllä vaikka siitä on jonkun verran haittaa kasvulle, mutta en tule kipeäksi tai b) lopetan tän käytännön eikä näin ollen tule mitään haittaa kasvulle, mutta saattaa flunssaa puskea, ni valitsen a:n, mutta kumpikaan vaihtoehto ei miellytä..

Ajatuksia?

Jos siitä on haittaa, on se niin minimaalista että ei kosketa sinua mitenkään. Nämä tämmöiset asiat on niin pieni osa kokonaisuutta, että ei noilla kannata päätä vaivata. Pitää huolen tarvittavasta ravinnon ja unen saannista, treenaa järkevästi jne jne. Ne on ne jutut jotka ratkaisee.

Myöskään sitä saunomisesta tulevaa hyvää fiilistä ei pidä vähätellä. Kun mieli on hyvä, myös pattimuskelit palautuu paremmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom