Treeni-osion yleiset kysymykset

Niin no suhteessa tavalliseen jalkatreeniin salilla, omalla painolla vedetyt leuat ovat mulle suunnilleen sama kuin kyykkäisin hyvällä tekniikalla jotain 5-10 toiston sarjoja, että ei niitä mun mielestä kevyeksi yläkroppa liikkeeksi voi sanoa, niinku ei esimerkiksi etunojapunnerruksiakaan, ainakaan nykykunnol. No mutta mulle on periaatteessa ihan sama tuleeko progressio lisätoistojen muodossa tietyllä painolla (kehonpainolla) vai sitten että saa samat toistot isommalla raudalla, eivätkö ne ole loppuen lopuksi hyvin päällekkäiset asiat, eli lihaskasvun merkki?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kopioin mun holy biblestä, mielestäni kuvaa tätä metodia mistä kysyit aika hyvin. Lihavoin omasta mielestäni ne pääpointit.

Consolidation Training

If you are really having a problem getting just a handful of reps on a particular exercise, try consolidation
training. Consolidation training is a handy little trick I learnt from a fellow prison athlete.

Most of the time, you should focus on moderate to high repetitions, somewhere in the ten to
twenty-five range. This is good for building strength, muscle, and joint integrity. Higher reps also
mean that when you move to harder exercises, they will seem easier by contrast.

But there is an exception to this rule. When you have been working a movement series for a
prolonged period, sometimes it can be tough to move from one step to the next. For example, you
might be able to do nine reps in the uneven puliup, but once you switch to the half one-arm
pullup, you can barely get one or two good reps. This is not uncommon as you become increasingly
advanced.

Consolidation training is an excellent way of coping with this situation. Instead of working the
new exercise once or twice a week and struggling to improve your reps every time, try working the
new exercise every day-sometimes even twice or three times a day.
Loosen up, then instead of
doing as many reps as possible, only do one-two at the very most. Maybe do one rep of a half
one-arm pullup when you wake up; another one after lunch; another before lights out, and so on.

Use good form, but don't strain. The name of the game is to spread your effort by performing lots
of reps over a period of several days, not to push your muscles hard in any single attempt. If you
get excessively sore, back off for a couple of days.

Follow this unique protocol for a week or two. As the days pass, the once nearly-impossible
technique will gradually seem easier. When you go back to your regular training, you will find that
multiple reps are much, much more attainable.

I don't know why consolidation training works, but it definitely does work. I've been told that
it works because the multiple mini-sessions "teach" the nervous system how to manage the technique
in a more efficient way than just one prolonged session can.

Don't use it for exercises where you can already get multiple reps, keep it for those occasions when you move up to a new,
advanced technique which you find a real struggle.

Kiitoksia! Hyvää tekstiä. Voisipa siis, jopa jatkossa käydä nosteleen leukaa myös ennen vuoroakin :)

Hei äijät! En tiedä onks tää oikee ketju kysyä, mutta kuinka pitkä tauko pitäis pitää treenistä nyrjähtäneen nilkan takia? Ei passaa ilmeisesti kyykkäillä varmaan kuukauteen? Sama pätee kaiketi juoksuun yms nilkkaa rasittavaan liikkeeseen? Onko eriäviä mielipiteitä? Sen takia kyselen kun ei muistanut kysyä lääkäriltä kun oli huoli että pysyykö työkuntoisena. Unohtui tälläset vapaa-ajan harrasteet.

Hei äijät! En tiedä onks tää oikee ketju kysyä, mutta kuinka pitkä tauko pitäis pitää treenistä nyrjähtäneen nilkan takia? Ei passaa ilmeisesti kyykkäillä varmaan kuukauteen? Sama pätee kaiketi juoksuun yms nilkkaa rasittavaan liikkeeseen? Onko eriäviä mielipiteitä? Sen takia kyselen kun ei muistanut kysyä lääkäriltä kun oli huoli että pysyykö työkuntoisena. Unohtui tälläset vapaa-ajan harrasteet.

Paikalleen ei pidä missään nimessä jäädä. Heti kun pystyy liikuttamaan nilkkaa kivutta, kannattaa sitä tehdä. Olkoonkin se sitten aluksi ihan vaan pelkkää nilkan pyörittelyä tai lyhyttä kävelemistä. Vähitellen kannattaa sitten vaan lisätä kuormitusta. Kipua ei tietenkään saa tuntua, ja kannattaa mielummin edetä vähän hitaammin ku ehkä tuntuis, että vois.

Hjälp!
Pitkä eka kunnon dietti takana , ja ajattelin nyt kokeilla maltillista bulkkia. Mutta minkälaista treenii jengi suosittelee pihvin kasvatuksee ? Tarkoitan siis et oisko 2-jakoinen ,3-jakoinen vai 4-jakoinen paras vaihtoehto. .?
Joku puol vuotta kiskoin semmosta ku : vko 1(raskas) 4-jakoinen, vko 2 (pump) 5-jakoinen, vko 3 (hybridi) 5-jakoinen. Kierto hässäkkää, mut nyt tekis mieli kokeilla jotain uutta. Ajatuksia, ehdotuksia?
Kiitos!

Hjälp!
Pitkä eka kunnon dietti takana , ja ajattelin nyt kokeilla maltillista bulkkia. Mutta minkälaista treenii jengi suosittelee pihvin kasvatuksee ? Tarkoitan siis et oisko 2-jakoinen ,3-jakoinen vai 4-jakoinen paras vaihtoehto. .?
Joku puol vuotta kiskoin semmosta ku : vko 1(raskas) 4-jakoinen, vko 2 (pump) 5-jakoinen, vko 3 (hybridi) 5-jakoinen. Kierto hässäkkää, mut nyt tekis mieli kokeilla jotain uutta. Ajatuksia, ehdotuksia?
Kiitos!

Ei tohon mitään parasta ole olemassakaan. Yksjakonen voi toimia ihan yhtä hyvin ku nelijakoinenkin. Valitse joku semmonen, joka näyttää omasta mielestäsi kivalta.

Hei! Tilanne on sen verran kriittinen, että olen päätynyt tekemään ensimmäisen postaukseni. Olen muuttanut vastikään uudelle paikkakunnalle eikä lähistöltä löydy yhtään kuntosalia. Ainoastaan koulun yhteydessä oleva painonnostotila/huone, jossa on kyykkyteline, useita tankoja, paljon painoja ja vielä enemmän tilaa. Kotona minulla on hyvä setti käsipainoja, ei muuta.

Näissä olosuhteissa pitäisi treenata seuraava vuosi. Treenitaustaa minulla on useamman vuoden ajalta, mutta kokemusta tällaisista olosuhteista ei ole. Tavoitteena tulee varmaan olemaan lihasten ja lihasvoiman ylläpito. Lähinnä penkki- ja kyykkymaksimeja voisi olla mahdollista kehittää.

En kuitenkaan haluaisi reenata seuraavaa vuotta pelkästään kyykkyä ja mavea, joten minkälaisia reenejä osaisitte neuvoa näiden perusliikkeiden oheksi. ''Walking lunges'', pystypunnerrus, kulmasoutu tuolla ainakin onnistuvat. En kuitenkaan osaa ajatella näistä liikkeistä minkäänlaista järkevää pitempikestoista ohjelmaa, kun on tottunut normaalin punttiksen tarjontaan. Esim. rintalihasten osalta tilanne vaikuttaa todella heikolta. :(

Osaisiko joku väsätä jotain ghettopuntti- reeniohjelmia, jotka voisivat toimia tällaisessa tilanteessa? Käsipainoilla puuhastelun voi joko yhdistää painonnostosettiin (kävellen 5min painonnostotilaan) tai laittaa omaksi touhukseen. Arvostan kaikkia vastauksia ja muuta feedbäkkiä. :puntti:

PS. Optimaalinen reenimäärä minulle olisi 4xvko. Olen reenannut viimeksi 2-jakoisella, mutta kaikki ehdotukset otetaan vastaan.

Starting strength= 1 jakoinen: Onnistuu ainakin heti ilman mitään muuttamista. 3 kertaa viikossa salille.
2-jakoinen-ohjelma pelkillä vapaapainoilla: Onnistuu myös ilman mitään muuttamista. 4 kertaa viikossa salille

Molemmat ohjelmat löytyy pakkotoistolla....

Bihci:

Pakko vähän jopa ihmetellä, että noin puihin menee hommat heti jos ei oo miljoonaa laitetta käytettävissä. En näe mitään syytä, miksei noissa mainitunkaltaisissa olosuhteissa voisi kehittyä kokonaisvaltaisesti niin voiman kuin lihasmassankin osalta. Ehkäpä saat jopa boostia treeniin kun joudut vähän haastamaan itseäsi vähempien laitteiden kanssa ja keskittymään ehkä vähän enemmän yksinkertaiseen treeniin. Levytangolla, penkillä ja kyykkytelineellä tekee jo helvetin paljon kaikkea, vielä jos ne käsipainot on käytettävissä ja leuanvetotanko, niin en näe sinun jäävän paitsi yhtään mistään.

Hei! Tilanne on sen verran kriittinen, että olen päätynyt tekemään ensimmäisen postaukseni. Olen muuttanut vastikään uudelle paikkakunnalle eikä lähistöltä löydy yhtään kuntosalia. Ainoastaan koulun yhteydessä oleva painonnostotila/huone, jossa on kyykkyteline, useita tankoja, paljon painoja ja vielä enemmän tilaa. Kotona minulla on hyvä setti käsipainoja, ei muuta.

Näissä olosuhteissa pitäisi treenata seuraava vuosi. Treenitaustaa minulla on useamman vuoden ajalta, mutta kokemusta tällaisista olosuhteista ei ole. Tavoitteena tulee varmaan olemaan lihasten ja lihasvoiman ylläpito. Lähinnä penkki- ja kyykkymaksimeja voisi olla mahdollista kehittää.

En kuitenkaan haluaisi reenata seuraavaa vuotta pelkästään kyykkyä ja mavea, joten minkälaisia reenejä osaisitte neuvoa näiden perusliikkeiden oheksi. ''Walking lunges'', pystypunnerrus, kulmasoutu tuolla ainakin onnistuvat. En kuitenkaan osaa ajatella näistä liikkeistä minkäänlaista järkevää pitempikestoista ohjelmaa, kun on tottunut normaalin punttiksen tarjontaan. Esim. rintalihasten osalta tilanne vaikuttaa todella heikolta. :(

Osaisiko joku väsätä jotain ghettopuntti- reeniohjelmia, jotka voisivat toimia tällaisessa tilanteessa? Käsipainoilla puuhastelun voi joko yhdistää painonnostosettiin (kävellen 5min painonnostotilaan) tai laittaa omaksi touhukseen. Arvostan kaikkia vastauksia ja muuta feedbäkkiä. :puntti:

PS. Optimaalinen reenimäärä minulle olisi 4xvko. Olen reenannut viimeksi 2-jakoisella, mutta kaikki ehdotukset otetaan vastaan.

Arnold G6

Bihci:

Pakko vähän jopa ihmetellä, että noin puihin menee hommat heti jos ei oo miljoonaa laitetta käytettävissä. En näe mitään syytä, miksei noissa mainitunkaltaisissa olosuhteissa voisi kehittyä kokonaisvaltaisesti niin voiman kuin lihasmassankin osalta. Ehkäpä saat jopa boostia treeniin kun joudut vähän haastamaan itseäsi vähempien laitteiden kanssa ja keskittymään ehkä vähän enemmän yksinkertaiseen treeniin. Levytangolla, penkillä ja kyykkytelineellä tekee jo helvetin paljon kaikkea, vielä jos ne käsipainot on käytettävissä ja leuanvetotanko, niin en näe sinun jäävän paitsi yhtään mistään.

Tarkoitin siis mave&kyykkymakseja, koska penkkiähän tuolla ei ole! Mun moka. Ja leuanvetotankoa ei ole eikä vuokranantaja semmosta anna laittaakaan. Viestini pointti oli yksinkertaisuudessaan, ettei mielikuvitus riitä keksimään liikkeitä.

Lattiapenkki tangolla ja käsipainoilla, punnerrukset korokkeelta, viparit maaten lattialla. Siinä muutama pikanen mitä tuli mieleen.

Ei voi muutaman treenivuoden taustalla olla hankala keksiä liikkeitä. Ellei sitten ole pumpannut kun laitteissa tai treenivuosien määrää liioteltu ;)

eikö siellä ole minkäänlaisia penkkejä?

Kaverilla on setti käsipainoja, ei muuta ja kukaan ei ehdota kehonpainoharjottelua. No, mitä voi olettaa koska pakkis :david:

Jos ei ole pääsyä oikeasti rajattomaan määrään ulkoista kuormaa(painoja) eli salille, niin tee kehonpainolla reenit. Pelkällä tasasella alustalla pärjää, käytännössä kuitenkin hyvä olla paikka, josta roikkua. Eli joku tanko, puunoksa, kaide, mattoteline. Katso ympärillesi niin varmasti löytyy joku mesta. Joten lopettakaa tekosyyt olla reenaamatta "koska en pääse salille."

Kaverilla on setti käsipainoja, ei muuta ja kukaan ei ehdota kehonpainoharjottelua. ."

olihan sillä sali missä on kyykkytelineet ja levytankoja

Suositut

Back
Ylös Bottom