Treeni-osion yleiset kysymykset

Kysymys: Tekeekö kaikki alkulämpät soutulaitteella, kuntopyörällä tms. vai teettekö jotain ihan muuta? Onko suosituksia?

Toinen kysymys: Kannattaako sairastamisen ja laihtumisen (ks. kilpirauhasketju) jälkeen lähteä keräilemään lihasmassaa takasin yksi- vai useampijakoisella treenillä?
Mulla on lääkärin lupa liikkua sen verran kun itse jaksan, ja kävin kokeeksi punttiksella vähän jumppailemassa niin surkean pieniä painoja sain liikkumaan ja lihakset on nyt tosi kipeät, mutta muuten treeni tuntui suht normaalilta (ts. ei tullut mitenkään huono olo ja sain hyvän tuntuman lihaksiin).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymys: Tekeekö kaikki alkulämpät soutulaitteella, kuntopyörällä tms. vai teettekö jotain ihan muuta? Onko suosituksia?
Yleensä teen soutulaitteella jos mahollisuus on. Kahvakuulaheilautukset, tempaukset ja rinnallevedot köykäsillä painoilla on kanssa ihan toimivia ratkasuja. Oon myös todennut vastuskumilla jumppailun hyväksi lämmittelyksi.

En oo koskaan tajunnu miksi pitäisi soutaa tai vetää crossaria tms. Itse ainakin lämppään noususarjoilla, dynaamisilla venytyksillä ja kiertäjäjumpalla. Siinä lämpiää ne paikat, jotka pitääkin.

Sitä minäkin. Olisko jossain esim ohjevideoita? :)

Ohjevideoita tuollaiseen? Esim. gymlogin jakso, jossa Leskinen feattaa. Sieltä olen ottanut parit hyvät dynaamiset venytykset. Perus noususarjat nyt on aika maalaisjärkimeininkiä. Itse aloitan penkit, kyykyt mavet, kaikki aina tyhjällä tangolla. Siitä yleensä n. 20 kg välein lisään painoa. Tietysti tuo on suhteellista, eli jos maksimi on penkissä 40 kg niin en tietenkään ensin tekisi tangolla ja sitten suoraan iskisi maksimia. Kiertäjäjumppia on youtubet täynnä, etsit suomeksi kiertäjäkalvosimella tai enkuksi rotator cuff.

- - - Updated - - -

Ps. Oon aika laiska kyllä noiden kiertäjien kanssa... En todellakaan joka kerta muista/jaksa niitä lämmitellä ennen treeniä, mutta jos on jotain kovan intensiteetin penkkausta luvassa niin todellakin käytän sen pari minuuttia niiden lämppäämiseen. Oon ollu suht onnekas kiertäjien kaa, kerran vaan vähän revähtäny/venähtäny eikä edes pahasti ja se meni parissa viikossa ohi aktiivisella jumpalla.

Mitäs mieltä porukka on nyt tämmöisestä.

MA: Voima, työntävät
- Kyykky 5x4-6
- Penkki 4x4-6
- Pystypunnerrus 3x6
- Ranskalainen 3x6

TI: Voima, vetävät
- Mave 4x6
- Kulmasoutu 4x6
- Hauis 4x
- Pystysoutu 3x6

TO: Rinta/olka/ojentaja
- Vinopenkki kp 3x10
- Rinta taljassa 3x10
- Dippi 3x8
- Vipari sivulle 3x12
- Pystypunnerrus 3x10
- Ranskalainen 3x10
- Ojentaja taljassa 3x10

PE: Jalat
- Takakyykky 4x10
- Prässi 4x8
- Etureiskat koneessa 3x15
- SJMV 3x8
- Takareiskat koneessa 3x10
- Pohkeet jossain 3x15

LA: Selkä/hauis
- Leuanveto
- Alatalja 3x8
- Ylätalja 3x10
- Kulmasoutu 3x10
- Hauis tangolla 3x10
- Hauis kp 3x10
- Hauis pudotus-sarjoin

Mitä nyt ensimmäisenä tulee mieleen, niin ranskalaisessa on aivan älytöntä tehdä mitään raskaita kutosia. Liike on eristävä ja vielä rankasti ojentajia venyttävä, joten ei ehkä paras liikevalinta, jos tarkoitus on progressiivisesti saada lisää kiloja tankoon - näin nyt ainakin itse tulkitsin "voima-päivät". Jos ojentajat lagaa pahasti, niin voisi ajatella ottaa tuohon vielä vaikka dipit, mutta penkki ja pystypunnerrus ainakin itsellä ovat tuollaisessa treenissä riittäneet ojentajillekin.

Hauis 4x, Leuanveto ja hauis pudotus-sarjoin [sic] eivät puolestaan kerro oikein mitään. Rivien välistä voin lukea, että jotain Phatin tyylistä 2+3 yhdistelmäjakoa on haettu, jolloin suosittelisin pysymään tässä Nortonin itse laatimassa ohjelmassa. Tässä on sovellettu ehkä vähän liikaa ja menty perse edellä puuhun ("vääriä" liikkeitä voimapäivinä ja toistomäärissä en näe mitään logiikkaa.)

Ok, eli ranskalaiset pois tuolta ja dippi tilalle. Onko tuossa sitten liikaa sarjoja, tai liikkeitä per lihasryhmä? Jos katsot aikasempia viestejä niin mullahan oli, kaikkien mielestä, aivan älytön ohjelma aikaisemmin, mitä se varmaan olikin. Palautuminen on kuitenkin aina ollut nopeaa.

Entä toi mainitsemasi Nortonin ohjelma, onko se siis joku pakkotoisto käyttäjä.. Pitää vilaista. Voit myös ehdottaa jotain muokkausta, millä tuota sais fiksummaksi, jos kehtaat.

- - - Updated - - -

e. Jaa, ei taida olla Pakkotoiston käyttäjä :lol2:

Ok, eli ranskalaiset pois tuolta ja dippi tilalle. Onko tuossa sitten liikaa sarjoja, tai liikkeitä per lihasryhmä? Jos katsot aikasempia viestejä niin mullahan oli, kaikkien mielestä, aivan älytön ohjelma aikaisemmin, mitä se varmaan olikin. Palautuminen on kuitenkin aina ollut nopeaa.

Entä toi mainitsemasi Nortonin ohjelma, onko se siis joku pakkotoisto käyttäjä.. Pitää vilaista. Voit myös ehdottaa jotain muokkausta, millä tuota sais fiksummaksi, jos kehtaat.

- - - Updated - - -

e. Jaa, ei taida olla Pakkotoiston käyttäjä :lol2:

Ei tosiaan ole Pakkiksen käyttäjä :D Tätä tarkoitin Mega Feature: Layne Norton Training Series + Full Power/Hypertrophy Routine (Updated 2011) | SimplyShredded.com. Aiheesta löytyy myös oma ketju täältä.

Ei välttämättä ole liikaa tai liian vähän liikkeitä, kysehän on loppupeleissä vain siitä, että miten ison kasvuärsykkeen saa noista harjoitteista. Ajan saatossa olen todennut oikean suoritustekniikan olevan paljon paljon tärkeämpää kuin jonkin ennalta määrätyn toisto- tai sarjamäärän. Eikä pelkästään se, että liike "näyttää" oikein tehdyltä, vaan myös että se tuntuu vahvasti siellä missä on tarkoituskin. Tämä siis bodausmielessä, voimatreeneissä pätee hieman eri säännöt.

Suosittelen kuitenkin tutustumaan tuohon linkkaamaani artikkeliin

Voisitteko kokeneemmat kertoa milipiteitä tästä 5-jakoisesta ohjelmasta jonka itse väsäsin??
Maanantai: hauikset ja ojentajat
hauiskääntö levytangolla:3x10 3x8 3x5
hauiskääntö käsipainoilla:3x10 3x8 3x5
hauiskääntö hammer ote:3x10 3x8 3x5
hauiskääntö talja:3x10 3x8 3x5
dipit:3x10 3x8(LP) 3x5(LP)
talja:3x10 3x8 3x5
ranskalainen:3x20 3x15 3x15

Tiistai: rinta ja selkä:
penkki:3x10 3x8 3x5
vin.penk.käspainoilla:3x12 3x8 3x5
vinopenkki:2x10 2x8 2x5
ristikkäistaja:2x10 2x8 2x5
ylätalja:3x10 3x18 3x5
alatljasoutu:3x10 3x8 3x5
kulmasoutu:toistot 10

Keskiviikko: olkapäät ja trapsit
olkapäiden kohotus:3x20 3x15 3x10
viparit:x100
kädet sivulle istuen eteenpäin:5x10

Perjantai: Jalat
Pohkeet istuen:3x15 3x10 3x5
Pohkeet nojaten:3x15 3x10 3x5
jalat maaten: 3x10 3x8 3x5
jalat istuen:3x10 3x8 3x5
jalkaprässi 3x10 3x8 3x5

Sunnuntai: koko keho vapaasti

Voisitteko kokeneemmat kertoa milipiteitä tästä 5-jakoisesta ohjelmasta jonka itse väsäsin??

jalkaprässi 3x10 3x8 3x5

Ei oikein näytä hyvältä kyllä omaan silmään ainakaan

jalkaprässi 3x10 3x8 3x5

Aivan järkyttävä. Nyt aloittelijoiden osioon opettelemaan perusasiat.

Mikä liike/mihin vaikuttaa nykyään useasti salilla näkyvä liike, jossa otetaan esim. 10-15kg levypaino ja nostetaan tuohon naaman korkeudelle suorille käsille ja pyöritetään kuin auton rattia?

Mikä liike/mihin vaikuttaa nykyään useasti salilla näkyvä liike, jossa otetaan esim. 10-15kg levypaino ja nostetaan tuohon naaman korkeudelle suorille käsille ja pyöritetään kuin auton rattia?

En kyllä ole moiseen törmännyt, mutta lienee olevan olkapää(-ojentaja)liike

Kai sitä etuolkapääliikkeenä lähinnä tehdään, mutta tuntuu myös yllättävän paljon keskikropassa, jos sen pitää tiukkana niinku pitäis.

Niin osaako kukaan sanoa mitään tähän että millasella ohjelmalla lähteä hakemaan kadotettuja lihaksia takaisin saikkutauon jälkeen? Onko siihen mitään yleistä periaatetta miten ihmiset alkaa treenaamaan jos on ollu vähän pidempään kipeenä tai loukkaantumisen takia liikuntakiellossa tms? Mun tavoitteena on ensisisjaisesti lihakset ja voimatasot takasin, ei haittaa vaikka massaa tulisi vähän lisää.

Ei tuohon ole mitään sääntöä.. Ohjelmaa miettiessä ensisijaisesti aina etusijalla on tietenkin omat tavoitteet, ja sitten oleellisesti kuinka usein on mahdollista käydä treenaamassa. 2x viikkoon treenit vaatii hieman erilaisen ohjelman kun 4-5x. Saikkutauon pituus ja sitä ennen ollut taso saliharjoittelun suhteen vaikuttaa myös.

No mulle sitä ainakin suositeltiin aikanaan ranne / kyynärvarren lihasten treenaamiseen ja ihan jees liike onkin. Väsyyhän siinä toki olkapäätkin kun pidät sitä kiekkoa naaman tasalla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom