Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nappaa se reilusti vähemmän siihen sivulohkoon, jos peukalo on ylöspäin. Rystyset ylöspäin jos napsuu tai muuten hankalaa, kokeilee nostaa enempi etuviistoon. Pystysoutu eri leveyksillä on hyvä vaihtoehto myös. Pystypunnerruksetkin treenaa sitä sivulohkoa myös.
 
Onko jokin hyvä tapa tehä voimapyörälle progressio? Nyt tulee joka treenissä tehtyä 4 sarjaa ~5-8 toistoa ja pituus menee tuntuman mukaan miten pitkälle rullaillee. Polviltaan lähtö eikä iha tiedos miten tuossa vois kehittyä niin että sais rullattua seisaaltaan?
 
Lisäpaino ja stopit mukaan. Selkeä progressio toistoissa, painoissa ja stoppien pituudessa. Voit myös rullata alas seisaaltaan ja polviltaan sit ylös. Kuminauhakevennys nousussa myös ok. Kaikenlaisia keinoja on, mutta tärkein se eteneminen.
 
Yksi hyvä tapa on laittaa joku stoppi sinne eteen vähän ennen kohtaa jossa voimat pettäisi seisten tehdessä. Esim seisomaan reilu metrin päähän seinästä jolloin voimapyörä stoppaa seinään. Tuota matkaa sitten hiljalleen pidentää. Samalla toki voi käyttää muitakin variaatioita esim lisäpainoja polviltaa, kuminauhaa tms
 
^ Tuohon liittyen staattiset voimaosat eli 5-20s pitoja niissä hankalissa kohdissa pitkin liikerataa. Yleensä kannattaa käyttää useampaa kohtaa, että saa paremman siirtovaikutuksen siihen kokonaiseen liikerataan aikanaan. Keventäminen on aina se paras keino eli koko liikeradan liike, mutta kaveri auttaa tietyn määrän, että onnistuu. Mitattavuus tuollasessa on se hankalin ja se taas on nousujohteisuutta ajatellen yks tärkeimmistä asioista.
 
Onko jokin hyvä tapa tehä voimapyörälle progressio? Nyt tulee joka treenissä tehtyä 4 sarjaa ~5-8 toistoa ja pituus menee tuntuman mukaan miten pitkälle rullaillee. Polviltaan lähtö eikä iha tiedos miten tuossa vois kehittyä niin että sais rullattua seisaaltaan?

View: https://youtu.be/xwMBkwedOzE?feature=shared
Tee tätä ja kiitä mua myöhemmin. Imho polvilleen rullaus on liian helppoo, & erilaista ku seisten versio. Videon lankku on näiden kahden välimaastosta(olettaen, että tekee ton kunnolla) vaikeustasoltaan, ja hyvin yksinkertainen skaalata. Toi lankku vaikka onki staattinen liike, on silti selkeesti vaikeempi ku polvilteen rullaus, ja erittäin samanlainen liikemalli. Seisten rullaamiseen on vaikee kehittyä mun mielestä just siks, koska siinä on tyyliin valovuos eroa polvilleen tehtynä. Itellä meni joskus oikeesti 50+ toistoa polvilteen, ja sain seisten tasan yhen. Toi lankku kehitti mulla toistot 1--->8. Tein tosin tota tosi kovaa, millon yhdellä kädellä, millon 60kg lisäpainot selässä yms. Kehonpaino riittää alkuun pitkään.
 
Toi on juurikin sellanen staattinen voimaversio ja sitä voi ja kannattaa tehdä eri kulmissa= eri liikeradan osissa rullaversiota.
 
Okei..lankkua oon tehnytkin minuutin pidoilla mutta se on aika helppoa kun nojaa kyynäriin. Tuota versiota vois alkaa kokeileen. Kiitoksia hyvistä neuvoista.
 
Lankuissakin pitäs olla selkee köyry siel alaselässä, ettei romahda. Kyynärpäät sais olla edempänä kuin olkapäät, jos tuota versioo tekee. Ja minuutti on liikaa jo. Lisäpainoja, vaikeempia versioita jne mukaan.
 
Paljonko "esirasitus" vaikuttaa voimatasoihin? Eli jos tekee vaikka 5x5 penkki sarjan ja sen jälkeen yrittää leuanveto Max tulosta niin tuleeko "freshinä" tohon verrattuna paljon parempi tulos? Jos joku kysyy miksen kokeile asiaa niin en vastaa
 
@oohooceeturpo Ehdottomasti aina ykköstestit jne ennen työsarjoja. Penkki vaikuttaa leukoihin ensin tehtynä jo sitä kautta, että ojentajan pitkä pää ja rintalihakset tekee leuoissakin hommia. Ei voi tietää, "kuinka paljon" parempi se fressinä tehty tulos olis, mutta vaikuttaa kyllä. Ja miksi ihmeessä et kokeile, jos kerran neuvoja kysyt...?

@kukkomies00 Riittääkö missä mielessä? Voimailu, kehonrakennus, pituushyppääjä, jääkiekkoilija...? Eli mitä haet punttitreeniltä? Aika pitkällehän noilla jo pääsee.
 
@kukkomies00 Riittääkö missä mielessä? Voimailu, kehonrakennus, pituushyppääjä, jääkiekkoilija...? Eli mitä haet punttitreeniltä? Aika pitkällehän noilla jo pääsee.


Terveyttä edistävänä lihaksien toimintakykyä eli toki voimaakin muttei mitään överi määriä. Lähiinnä siis se että voiko olla jotain haittaa että ei tasapainoisesti tule treeniä ja jää jotkut lihakset sitten tosi huonoon kuntoon ja aieuttaa pitemmällä välillä jotain haittaa?
 
Voiko voimaa olla liikaa? Kyykkyäkin voi tehdä monella tapaa osumaan eri kohtiin reisiä. Mavea samoin. Toisaalta miksi pitäs rajoittaa sitä liikevalikoimaa? Kyykystäkin mukaan vaikka low bar-, high bar-, zercher-, puoli- ja etukyykky. Vedosta romanialainen, koroke- ja pukkivedot ja ihan hyvää huomenta vaikkapa. Ja miksei yhden jalankin versiot.
 
Voiko voimaa olla liikaa? Kyykkyäkin voi tehdä monella tapaa osumaan eri kohtiin reisiä. Mavea samoin. Toisaalta miksi pitäs rajoittaa sitä liikevalikoimaa? Kyykystäkin mukaan vaikka low bar-, high bar-, zercher-, puoli- ja etukyykky. Vedosta romanialainen, koroke- ja pukkivedot ja ihan hyvää huomenta vaikkapa. Ja miksei yhden jalankin versiot.
Minulla menee tunti jo pelkästään noilla minun liikkeillä treeniin ja vaikka treenaan kuutena päivänä viikossa niin koska pitää tehdä muutakin treeniä kuin jalkoja ja alaselkää niin teen näitä vain kahtena päivänä. Jos alkaisi useampia liikkeitä tekemään niin sitten se olisi noista pois ja niille ei tulisi edes tuota kahta kertaa viikossa.
 
Ei kerralla kaikkia. Kuusi punttipäivää? Se on aika paljon. Voihan toi alakertatreeni mennä esim:
1: kyykky, romanialainen/ pukkiveto
2: veto, etukyykky
 
Hyvällä kaksjakosella pääsee samaan. No kunhan mielestäs toimii, ei huolia. On mulla ollut mukana 18x viikossa treenaavia ja 6x ei ole kisaavalle voimailijalle paha. Kuntoilijalle voi olla haastavaa. Tosin on sitä mm-tasollekin asti päästy 3x viikossa treenaamalla.
 
Hyvällä kaksjakosella pääsee samaan. No kunhan mielestäs toimii, ei huolia. On mulla ollut mukana 18x viikossa treenaavia ja 6x ei ole kisaavalle voimailijalle paha. Kuntoilijalle voi olla haastavaa. Tosin on sitä mm-tasollekin asti päästy 3x viikossa treenaamalla.
Miten saisi kaksijakoiseen sisällytettyä treenit jos sitten treenaisi 4 päivänä viikossa jos käytettävissä leuanvetotnako, dippi, kyykkyteline, penkki ja pieni vapaatila jossa voi esim. tehdä maastavetoa? Olen siis tehnyt kolmijakoista 6 päivänä viikossa ja liikkeinä ollut per treeni Takakyykky 5 sarjaa, Maastaveto 3 sarjaa, Pystypunnerrusta 5 sarjaa, LEukoja myötäotteella 3 sarjaa ja vastaotteella 3 sarjaa, kulmasoutua 5 sarjaa, dippiä 5 sarjaa, penkkipunnerrusta 5 sarjaa, pohjenostoa 3 sarjaa ja hauiskääntöä 3 sarjaa. Lisäksi kyllä löytyisi käsipainot mutta ei ole vielä ollut niille tarvetta.
 
Back
Ylös Bottom