Treeni-osion yleiset kysymykset

Niin siis sitä fiksuutta lähinnä tuohon voimatasojen kasvattamiseen tarkotin. Ja kun se tehdään body lähtökohtana/tavoitteena. En siis modaisi tuota kovin yleisluontoista mallia kummemmin, vaan lähtisin tekemään ihan yksilövalmennusta. Aina se tällasissakin tilanteissa yleismallit hakkaa 100-0.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kulmasoutua suurin osa näyttää tekevän myötäotteella. Tuntuu, että saan itse paremmin osumaan vastaotteella. Myötäotteella selän lisäksi ainakin mulla aktivoituu myös epäkkäät. Vastaotteella saa myös enemmän rautaa tankoon.

Miksi siis tehdä myötäotteella?
 
Kyllä ne epäkkäät aktivoituu kummallakin otteella. Selkä pystymmässä osutaan enempi niiden yläosaan. Oteleveys ja vetokohta määrittää sit enemmän sen, osutaanko enempi latseihin (kapea ote) vai lavanlähentäjiin eli mm. epäkkäiden alaosaan. (leveä ote).
 
Hei.. nyt saanut innon taas salille mutta nykyään vapaa-aika on kortilla. Kiitos pienen lapsen.

Miten näette onko enemmän haittaa vai saako hyötyä jos saa normitreenin rinnalla tehtyä esim. kotona kuminauhalla pumppauksia ja/tai jopa joku kerta aamusali,eli ns. tuplatreeni samana päivänä.
Kun perustreeni on 2-3 kertaa viikossa maksimissaan ja silloin tarkoitus on vetää kerran kroppa läpi jollain jaolla.

Onko tässä tärkeintä kuunnella kroppaa ja vetää niin paljon treeniä kuin on mahdollista vai onko järkevämpää tehä kova treeni salilla ja loppu aika lepoa?
 
Hei.. nyt saanut innon taas salille mutta nykyään vapaa-aika on kortilla. Kiitos pienen lapsen.

Miten näette onko enemmän haittaa vai saako hyötyä jos saa normitreenin rinnalla tehtyä esim. kotona kuminauhalla pumppauksia ja/tai jopa joku kerta aamusali,eli ns. tuplatreeni samana päivänä.
Kun perustreeni on 2-3 kertaa viikossa maksimissaan ja silloin tarkoitus on vetää kerran kroppa läpi jollain jaolla.

Onko tässä tärkeintä kuunnella kroppaa ja vetää niin paljon treeniä kuin on mahdollista vai onko järkevämpää tehä kova treeni salilla ja loppu aika lepoa?
Oma paulautumiskapasiteetti on se tärkein tekijä miten voit treenata. Toteuttaa voi miten vaan. Jos 1-jakoinen ei maistu. Nii 2-jakoisella saat hyvää tulosta. Ja jos haluat enemmän treenata niin osta kotiin semmonen setti, että voit treenata kädet/olkapäät kovaa kotona. Silloin voisit salilla tehdä 1.treeni jalat 2.treeni rinta/selkä 3.treeni olkapäät/kädet/vatsat. Jos pääset vain 2-kertaa salille niin pystyt kotona tekemään tuon kolmosen treenin. Kuminauhapumppailut jättäisin kevennys treeniksi.... turhaa pumppailua liian pienellä kuormalla ja lisätä turhaa rasitusta...ellei sillä joku muu funktio.
 
Pelkän pumpin hakeminen kummarilla tms liian kevyellä vastuksella ei kasvata voimia tai lihasta. Jos kyse ei ole tasapainottavasta, huoltavasta tai kuntouttavasta treenistä, ne on ylimääräsitä ja turhaa lihaksen tyhjäämistä.
 
Kiitos näistä kommenteista. Eli keskitytään laadukkaaseen treeniin ja kotona enemmän lepoa. Kuminauhalla tullu tehtyä omasta mielestä juurikin mitä @jto nosti, mutta jätetään haba-/ojentapumppailut pois ja keskitytään kiertäjiin jne.
 
Kokemuksia vastaavasta:

Tänään salilla tippui levytanko molempien jalkapöytien päälle. Matka ei ollut kuin vajaa puoli metriä, mutta totta kai se sattui. Kipua ei ollut treenin aikana ja kävely onnistuu kyllä vaivatta.

Kokettaessa jalkapöydät ovat toki arat, mutta muuten kipua ei esiinny. Selvittiinkö säikähdyksellä vai onko jollain vastaavaa kokemusta, jossa kipu on pahentunut ja vaiva muuttunut ärhäkkäämmäksi?
 
Eipä siinä paljoa pehmustetta ole, joten ellei mene selkeesti parempaan koko ajan, voi olla murtumakin. Hyvä toi olis kuvauttaa silti.
 
Mistä lisävirtaa/boostia/jaksamista/energiaa salille? Meen töistä päin sinne ja työ on kevyttä. Juon vettä päivällä jossa on suolaa ja treeneissäki vedessä on vähä suolaa. Lisäksi juon vihreää teetä.
Oon muutamana pvänä juonut ennen treeniä lidlin sportyfeel bcaa-juomaa ja se tuntuu antavan tosi hyvän boostin. Ongelma on se, että maha ei kestä makeutusaineita kuin silloin tällöin (pari kertaa viikossa ehkä). Kahviakaa se ei kestä. Ja lompakko ei kestä kalliita lisäravinteita.
Ehdotuksia?
 
Mistä lisävirtaa/boostia/jaksamista/energiaa salille? Meen töistä päin sinne ja työ on kevyttä. Juon vettä päivällä jossa on suolaa ja treeneissäki vedessä on vähä suolaa. Lisäksi juon vihreää teetä.
Oon muutamana pvänä juonut ennen treeniä lidlin sportyfeel bcaa-juomaa ja se tuntuu antavan tosi hyvän boostin. Ongelma on se, että maha ei kestä makeutusaineita kuin silloin tällöin (pari kertaa viikossa ehkä). Kahviakaa se ei kestä. Ja lompakko ei kestä kalliita lisäravinteita.
Ehdotuksia?
Syö banaania vaikka 20min ennen treeniä 1-2kpl. Tai osta maltoa ja juo sitä vaikka 40g ennen treeniä. Maltoa voi myös hörppiä treenin aikana, mutta itse joisin kerralla ihan vain hampaiden takia.
 
Syö banaania vaikka 20min ennen treeniä 1-2kpl. Tai osta maltoa ja juo sitä vaikka 40g ennen treeniä. Maltoa voi myös hörppiä treenin aikana, mutta itse joisin kerralla ihan vain hampaiden takia.
Banaanikaa ei sovi mulle ja tuskin maltokaa ainakaa usein. En usko et kyseessä on hiilarin puute vaan yleinen jaksaminen.
 
Kyllä punttitreenit vie niin vähän energiaa, että se pitäs kattaa ihan tavallisella ruualla. Toistaiseksi ei oo tiedossa kuin se suolavesi, mikä kyllä on lähinnä arveluttavaa, jos et ihan älyttömiä hikoile. Eli mitäs syöt?
 
Juoksemista ja salia säännöllisesti harrastavia paikalla? Paljon teillä syö esim jalkatreenistä paukkuja jos edellispäivänä on kova lenkki alla, ja toisinpäin jos kova treeni alla niin onko askel seuraavana päivänä paljon raskaampi?

Juoksen puolimaratonin viikonloppuna ja oon 8 viikko noudattanut ohjelmaa jossa väh. 3 lenkkiä viikossa ja mietin miten jatkossa pitäisin tuon juoksun arjessa sen syömättä tehoja salitreenistä.

Esim ke juoksin 1h lenkin kovilla sykkeillä ja tuntu kyllä hieman vielä tänään jalkoja treenatessa tuo.
 
Paljon riippuu siitä, kumpi on ykköslaji. Voima ei kehity väsyneenä treenaillessa, mutta kestävyys kehittyy. Kausittain noita kannattaa painottaa. Voimakaudella juoksut enempi iisimpää peekoota ja satunnaista vauhtileikittelyä. Juoksut aina voiman jälkeen, ei ennen. Juoksua painotellessa sitten jalkapuntit vähemmällä.
 
Pystyn vetämään 15 leukaa mutta kokemuksen mukaan sanoisin että on noin 13kg ylipainoa pudotettava että olisin 10% rasvoissa, jolloin leukoja menisi enemmän. Lihoin just sen 13 kg tuossa kun oli vammoja ja pitkä pakotettu treenitauko, voimaa on tullut takaisin mutta en ole päässyt vielä eroon läskistä. Aika isot jenkkakahvat on. Olen yllättynyt että 15:kaan menee, tuntuu jotenkin että oon elämäni leuanvetokunnossa voimien puolesta, muistelen että aiemmin näin läskinä on mennyt max 10

On jotenkin vaikeuksia lähteä taas laihduttamaan, kun tein sen jo just ennen vammautumista, on semmonen "eiiiii taas..." olo. Niin motivoikaapa joku mua ja kertokaa monta leukaa (suunnilleen) pystyn vetämään jos saan vedettyä ne rasvat takasin 10%:een? Tietenkään sitä ei voi suoraan arvioida koska voimaa lähtee myös kun laihduttaa. Mutta kuinka paljon esim. teillä vaikuttaa 10 kg lisäpaino toistomäärään leuanvedossa?
 
No ensinnäkin se dieetti ei sais olla "herkkulakko" tms. Lakko tarkottais, että pystyt jatkamaan paremmilla ehdoilla. Juuuuei. Tää on käsitekysymys ja tollasenaan tuhoisa.

Lähtökohtaisesti ihmetyttää, miksi tuon urakan tehtyäs päätit syödä itelles sen painon takasin...? Vammat on aika heikko tekosyy ja tiät sen itekin. Ne aika harvoin myöskään estää treeniä, ellet sitten kokovartalokipsissä ollu.

Fiksaat nyt vaan ruokavalion mukavan terveelliseksi ja sit unohdat ne jenkat. Ne vähenee sieltä kyllä. Keskity treenaamaan kunnolla nykytilanteeseen nähden äläkä muistele vanhoja. Tuut meneen vanhoista enkoista ohi kyllä.

Voimaa ei tarvi kyllä lähteä laihdutellessa. Varsinkaan liikkeestä, missä sitä omaa painoa liikutellaan. Fiksua ohjelmointia vaan ja hyvin sujuu. Jos kovasti ahdistaa, laita mulle mailia ja ulkoista treenien suunnittelu.

Eli ei mitään arvioita kehiin, vaan tavoitteeksi yli 20* omapaino ja kroppa kuosiin.
 
Lähtökohtaisesti ihmetyttää, miksi tuon urakan tehtyäs päätit syödä itelles sen painon takasin...? Vammat on aika heikko tekosyy ja tiät sen itekin. Ne aika harvoin myöskään estää treeniä, ellet sitten kokovartalokipsissä ollu.

Normaalioloissa olisin samaa mieltä, mutta.. Vammoistani on tuolla pari vanhaa ketjua, 3 vuotta kesti ja kaikki tutkittiin reumapolilla, epäiltiin reumaperäistä/systeemistä, borrelioosia ym.. kaikki paikat meni suunnilleen yhtä aikaa paskaksi ilman järkevää syytä. Ehkä se oli borrelioosi ja oireet lopulta hellitti. Lonkka, polvi, akillekset, tibialikset, peroneus, ranteet, kiertäjäkalvosimet ym. oli todella kipeitä sen 3v. Kävelykepillä kuljin ajoittain, ruoanlaitto sattui käsiin (pannut yms). Avantouinti oli ainoa "tervehenkinen" toiminta mitä pysty tekemään (ja kuminauha-fysiot), sinnekin könysin useesti kävelykepin kanssa. Ihan kävelylenkitkin aiheutti ihmeellisiä kipuja nilkkoihin

Ekat 1.5 vuotta jaksoin pysyä hoikkana, mutta siinä loppui usko sitten ja tuli masennusta. Ajattelin etten liiku (kunnolla) enää koskaan. Fysioita jumppasin kuminauhoilla ja ajattelin että oonko mä jo invalidi nelikymppisenä, mitä vittua tapahtuu. Onneksi en pulloon tarttunut, ex-alkoholistina niinkin olisi voinut käydä, ehkä jonkinlaista "lohtusyömistä" (tai "ihanvitunsama" syömistä) alkoi siinä 1.5v jälkeen esiintyä ja siinä kertyi kiloja

Mut joo, eipä sillä niin väliä montako leukaa menis, ajattelin vaan. Hölmö kysymys, sen näkee sitte. Se voi olla vaan hyvä keino motivoida itseään, kehonpainotreenit on yksi harvoista tuloksista mikä paranee kun cuttaa.

Ei auta kun aloittaa taas, -300kcal ja 2g prodea per painokilo, sillä se 30 kg tuli pudotettua joku aika ennen vammautumisia. Ja ei tosta +13 kilosta kaikki läskiä oo, pientä "recomppia" on tässä vuoden aikana tapahtunut koska vammojen jälkeen reilu vuos sitten sain ehkä 2-3 leukaa
 
Back
Ylös Bottom