Treeni-osion yleiset kysymykset

Kuinka moni treenaa yläkropan työntäville kolmea pääliikettä? Mulle lisäpainodippi on ollu THE liike aikalailla päivästä 1, enkä oo penkkiä, tai varsinkaan pystäriä sitte tehny. Tai no penkki(käsipainoilla lähinnä) ollu sellanen vähän hälläväliä apuliike dippien jälkeen. Toimii ihan ok siihen väliin, mut täysistä tehoista turha haaveilla. Pystäri on kuitenki niin kova liike paperilla, et haluisin ton johonki mahuttaa, ilman että muut liikkeet kärsii. Tulee grindattuu kaikki pääliikkeet(kyykky+mave, dippi, leuat) 2x n. 5-7 pvn sisään. Järkevin väli minkä pystärille keksin on selkäpäivänä leukojen jälkeen. Ei luulis leukojen paljo tulevan tielle. Hyvin tietynlaiseen rutiiniin ku on tottunu, ni palautuminen yms. on myös sitä tasoa. Koko kropan treenit ei esim. tuu itelle kuulonkaan, vaikka ne on varmasti tehokkaita. Oon koittanu selän & rinnan samana päivänä joskus, eikä oo oikeen optimaalista mulle. Liikaa vie tehoja toisiltaan. Välillä teen noin vaihteluks, mut tukkosen puoleista on aina.
Mielenkiintoista, jos teet vain yhden pääliikkeen per treeni. Olen kiinnostunut. Haluutko jakaa ohjelmasi tähän liikkeineen? Kauan sulla menee per treenikerta noin about?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monesti kuulee mainostettavan että saliohjelmaa kannattaisi päivittää 4kk välein. Onko tämä pelkkää myyntipuhetta ja perustuuko oikein mihinkään? Jos on esim hyvä 1-jakonen ohjelma millä tulee kehitystä vaikka hiljakseen, niin kannattaako sitä alkaa vaihtamaan treeniliikkeiden osalta?

Joskus näkee vähän naureskeltavan tyypeille jotka treenaa "aina saman treenin". Onko tuo ns. treenimoka?
Aika on varmaan lähempänä 10vk(70vrk) kun hermosto tottuu ja se "ohjelmanvaihto" on tarkoitus olla ärsykevaihtelua(esim. pitkistä sarjoista lyhyisiin) ei välttämättä tarvii liikkeitä vaihtaa ja voi vaihtaa, jos haluaa enemmän vaihtelua.
 
Mielenkiintoista, jos teet vain yhden pääliikkeen per treeni. Olen kiinnostunut. Haluutko jakaa ohjelmasi tähän liikkeineen? Kauan sulla menee per treenikerta noin about?
No mites tyyliin:
1. Penkki(vinopenkki kp, flyes)
2. Kyykky(reisiojennus)
3. Pystypunnerrus(facepull, viparit sivulle & taakse)
4. Mave(reisikoukistus)
5. Dippi(ranskalainen, pushdown)
6. Leuanveto(hauis tangolla, hammerkääntö)
7. Lepo

Riippuu eniten mitä laskee ja haluaa pääliikkeiksi, itse miellän nuo + kulmasoudun "pääliikkeiksi".
Mutta kulmis on tuohon enää mahdoton soveltaa ellei halua tehdä jalkapäiväsä kyykky+vetovariaatio ja vuoroviikoin vaihdella sitten veto+kyykkyvariaatio esim. kyllä 1 lepopäivä kantsii olla.

1. Penkki(vinopenkki kp, flyes)
2. Kyykky+Sjmv/Mave+Etukyykky, vuoroviikoin
3. Pystypunnerrus(facepull, viparit sivulle & taakse)
4. Leuanveto(hauis tangolla, hammerkääntö)
5. Dippi(ranskalainen, pushdown)
6. Kulmasoutu(alatalja)
7. Lepo
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista, jos teet vain yhden pääliikkeen per treeni. Olen kiinnostunut. Haluutko jakaa ohjelmasi tähän liikkeineen? Kauan sulla menee per treenikerta noin about?
Pääliikkeet noi 4 siis, mut teen toki sivussa muutakin(esim. keskikroppaa pyrin tekeen jossain muodossa joka treeni, & grippiä sillon tällön). Alakropalle tarviin sen 1.5h mielellään, & kyykky+mave peräkkäin monesti. Kyykky yleensä kevyemmin, ja veto kovempaa sit. Yleensä. Selkä tai rinta mahollista vetää tuntiin, jos teen vaan olennaisen. 1.5h aika jees, ni ei tuu kiire. Huomisen selkätreeni tulee oleen jotakuinkin tämä, olettaen etten tota pystäriä nyt sekota joukkoon ihan vielä:
-leuat(joka sarja myötä & vastaotteella) omapainox8-12, 40kgx2x4(eli molemmilla otteilla siis kaks nelosen sarjaa), saatan heittää pari tatsiykköstä loppuun vielä isommilla painoilla, jos tehot hyvät, & työsarjat ollu tarpeeks helppoa paskaa.
-kässäri soutu 40-60kgx3-4x6-12. Tiedostan, että kirjotan nää sarjat erilailla ku muut btw ;d. Apuliikkeet kuten tää vaihtuu, sit ku kaipaan vaihtelua. Kuukausia samaa kuitenki.
-corelle jtn pientä. Dragon flag, toes to bars, tai seisten voimapyörä. Jos on vaikka paikat soseena vielä jalkapäivästä, ni ei välttämättä houkuta voimapyörä seisten. Voin vetää vaikka muiden liikkeiden välilläki. Ei suurta merkitystä.
-loppuun Fatgripz leukoja/roikuntaa gripille. Grippiä hyvin kohtuudella, enkä ala välttämättä, jos esim. bouldausta seuraavana päivänä tiedossa.
---> seuraavan kerran vedän selän 4-5 päivän kuluttua.
 
Kannattaako esim. Jalkatreenissä tehdä lyhyttä ja pitkää sarjaa yhessä treenissä, vai tekeekö erikseen lyhyen ja pitkänsarjan treenit?
Onko tällä minkälaista vaikutusta?
 
Kannattaako esim. Jalkatreenissä tehdä lyhyttä ja pitkää sarjaa yhessä treenissä, vai tekeekö erikseen lyhyen ja pitkänsarjan treenit?
Onko tällä minkälaista vaikutusta?
Kannattaa eka tehdä ne lyhyemmän toiston voima sarjat ja lopuksi pidempää sarjaa. Esim. Hack kyykky isolla kuormalla 2-4x6 ja sit tiputtelee painoja ja tekee 2-4x10-15. Mut aina ekaks kannattaa tehdä voima eli lyhyet toistot ja sit hakea verta lihakseen pidemmillä toistoilla.
 
Mitenkäs tekeekö porukka täällä maastavedon raskaammilla painoilla niin että antaa tangon pamahtaa maahan lopussa vai lasketteko tangon hitaasti maahan asti raskaillakin painoilla?
 
En tiedä miksi mutta rintaa tehdessä dipeissä mulla sattuu olkapäihin helvetisti.
Varmaan jäykkyyttä, ja yrität tehä epäsuotuisulla tavalla. Esim. ihan totaalisen pystyssä, mikä vaatii kaikista eniten liikkuvuutta, ja on muutenkin vähän epäluonnollista imo. Videoi/kuvaa ja laita johki tänne. Ohan dippi raskas, mut sen ei tarvii olla tuhoisa keholle, vaan aktiivisesti liikkuvuutta hyvin parantava jopa.
 
Nooh jätän vaan liikkeen pois suosiolla kierrosta, onhan niitä muitakin hyviä korvikkeita.

Mitä mieltä porukka tästä, mietin tässä haastetta kesäksi niin seuraavanlainen olisi mielessä: Maastaveto 1 toisto 200kg (kokeiltu 1max 1kk sitten 170kg) sekä puolimaraton syyskuun 1. mennessä.

Paino atm 78kg ja rasvojen pudotus myös kesän missio eli n. 2500cal/pvä pidän safkat. Massaa hankkimalla siis ei tota mavea tulla parantamaan 😄
 
Ja juoksua nyt jonku verran olen harrastanut, 10km mennyt alle 1h ja 5km lenkkejä vetänyt nyt 3xviikossa ajan ollessa siellä 29min hujakoilla.
 
Mikäs tuossa haasteessa vikana. Aika paljonnhan sitä on jengiä, ketkä tykkää treenailla voiman lisäksi kestoo myös. Vastaavia on mulla valmennuksessakin.
 
Mikäs tuossa haasteessa vikana. Aika paljonnhan sitä on jengiä, ketkä tykkää treenailla voiman lisäksi kestoo myös. Vastaavia on mulla valmennuksessakin.
Allright then, tässäpä kesän seuraava projekti siis! Ei ole työtkään häiritsemässä tekemistä 😄
 
Heipähei. Osaisikohan joku täältä jelppiä tai neuvoa mua askarruttavassa asiassa. Eli penkatessa, alas tuodessa, vasemman rintalihaksen yläosassa tuntuu kireyttä, sellaista kuin sitä lihasta venyttelisi. Ei siis satu, eikä tunnu missään muussa rintaliikkeessä kuin penkissä. Lähteeköhän tämä ”vaiva” ihan vaan penkkaamalla ja venyttelemällä, vai pitäiskö jotain tehdä asialle? Penkkaan keskisormet merkeillä jos sillä on jotain merkitystä. Eikä sarjapainotkaan ole kummoiset, siinä 80-90kg paikkeilla. Olen 16-vuotias eli nuori ja vetreä xdd. Tääkin ”vaiva” tuli yhtäkkiä, eikä oo silleen haitannut mutta olisihan se kiva saada pois. Kiitos jo etukäteen.
 
Puutuuko sormet? Poltteleeko kaulan ja kainalon välillä? Jos näin, plexus brachialis -hermonippu voi olla hieman pinteessä pienen rintalihaksen alla. Ellei mokomia tunnu, voi olla kireyttä vaan. Perinteinen venyttely sopii kuvaan ihan hyvin sekin.
 
Penkissä vaikuttais käyvän niin että kun yritän kääntää tankoa mutkalle yläasennossa niin laskiessa kyyynärpäät pysyvät lähempänä kylkiä. Mutta kun tanko lähtee rinnalta, huomaan että kyynärpäät liikkuvat jonkin verran sivuille ensimmäisen 10cm aikana. Oteleveys mulla on 78cm. Onko tuo merkki heikoista ojentajista?
 
Jos me pysyy tangon alla ok, ei ongelma. Tangon liikeradan kuitenki pitäs suuntautua rinnalta kohti päätä, joten se leviäminen tietyssä määrin on normaalia.
 
Back
Ylös Bottom